Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Scenery bouwen

Gestart door Cozzy, 08 maart 2011, 14:05:26 PM

Cozzy

Hoi allemaal,

Even een vraagje ivm het bouwen/vorm geven van de omgeving/rotsen op de baan:

Op het formum heb ik hier al over verschillende methodes gelezen waarbij mij niet steeds duidelijk is of ze samen te gebruiken zijn of de een de ander kan vervangen...
Nadat ik de resultaten zag van Evan (Beautiful British Columbia) ben ik ge?nteresseerd in het gebruik van Sculptamold maar waar vind je dit (of zijn er alternatieven) en kan je dit gebruiken voor enkel rotsimitaties?
Zoja, wat gebruik je dan best voor de rest van de baan te bedekken? Voor zover ik nu lees is de combi van Styrodur/plaasterdoek/Sculptamold een ideale basis, vooral wat gewicht en krimp/vervorming nadien betreft?

Mocht ik eerdere antwoorden op het forum over het hoofd gezien hebben mijn excuses...

Groeten!
Tom

Onder het mom van '1 beginner kan meer vragen verzinnen dan 10 modelspoorders kunnen beantwoorden' :)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Durango

Cozzy,

Ik heb vroeger de echt open bouwijze toegepast met een webje van kartonnen stroken gelijmd met hot glue. Hierover kwam een in een gipspapje gedrenkte laag paieren handdokjes. Verder modeleren gebeurde door de gipslaag dikker te maken (ietsje maar hoor) en dan afwerken met in molds afgedrukte afgietsels van rotsen. Een methode die erg goed werkt, maar als nadeel heeft dat ondanks dat er lucht wordt ingepakt de boel toch nog zwaar wordt. Ik heb deze methode jaren gebruikt en er ook demo's op beurzen over gegeven een aantal jaren geleden.

Ik ben dus sinds kort over op sculptamold en Styrodur. Het gevolg is dat alles wat lichter blijft. Ik gebruik nog wel het in een gips papje gedrenkte papieren handdoekje om de sculptamold wat "Bite" te geven. Kijk maar eens in het draadtje "Misty Creek" onder "Ooit zal het klaar zijn".
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ysbeer

Vooral niet te moeilijk denk,en proberen.
Een berg (of heuvel)is niet meer dan een goed gevormde doos.
Hoe je die maakt is worst,als hij maar niet inzakt of te zwaar is.

Ik zelf heb wat recht opstaand latten op de tafel gezet,ze daarna met ijzerdraad (boven op)verbonden,waardoor een frame ontstond.
Op dit frame oude kranten,in de lijm gedrenkt,gelegd en het zootje laten drogen.
Nu staat er dus een papieren doos in de vorm van een soort berg.

Af gewerkt met gegoten rotsen en Wc papier in de gips gedompeld
Verf en gras bomen e.d maken het geheel af.

Niet tevreden ,nieuw laagje er op is nieuwe kansen
http://www.mijn-rhb.com/Sertig/afbeeldingen/sertig08.jpg

op de site hier onder wat meer voorbeelden.

wim

Cozzy

Leon, Wim,

bedankt voor jullie reactie!
Nadat ik beide draadjes heb uitgeplozen (ziet er zeer strak uit in beide gevallen!!) denk ik dat de beste manier zal zijn van elk van jullie methodes eens uit te proberen, dan weet ik meteen wat me het beste ligt...

@ Leon: weet jij waar sculptamold te verkrijgen is? Via Google kom ik enkel in de States uit [?]
@ Wim: welke lijm gebruik jij om de kranten in te smeren? Is dat verdunde houtlijm of is dat behangerslijm?

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

Sculptamold vind je (onder andere) bij de Collectorsbank in Berchem.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

Ik gebruik behangers lijm en uitsluitend gewone modelgips van de bouwmarkt.
Alles (bijna alles) wat modelbouw firma s op de markt brengen voor veel geld bestaat meestal gewoon uit een soort gips met nog wat er bij.
Of geperst karton of schuimstof .Inkoopwaarde 10 cent per 1000kg
Maar verkoop aan de modelbouwer stinkend duur
Voorbeeld
Toevallig achter gekomen
De plaatselijke model winkel verkoop acrylverf speciaal voor de modelbouw.
4.50 potje
Waar komt dat uit???
Uit een 2 liter pot voor 3.90 uit de duitse bouwmarkt.
Bestemd voor op de muur.(abtone verf)
winst zeker het 10 voudige
voor het normale bouwwerk op een vast staande baan is gips,houtlijm,en verder alles wat de bouwmarkt levert prima geschikt.
Moet je er mee sjouwen (modules)dan is gewicht belangrijk op een vaste baan niet,of nauwelijks.
Ik persoonlijk heb uitgezonderd ballast lijm eigenlijk nooit van die zogenaamde speciaal voor......... gekocht.Zonde van het geld
wim

wim

Durango

Cozzy,

Steam.N heeft het antwoord gegeven voor Belgie en Nederland in ieder geval. Anders inderdaad bij bijv Walthers in de States.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Aart

citaat:
Geplaatst door Durango

Cozzy,

Steam.N heeft het antwoord gegeven voor Belgie en Nederland in ieder geval. Anders inderdaad bij bijv Walthers in de States.



Op OnTraxx had Anita decor het ook. Maar of ze het vast in het assortiment hebben, weet ik niet.

Cozzy

Hello again...

@Wim: bedankt voor de toelichting. Ik ga er eea van uitproberen maar dien wel in't achterhoofd te houden dat 't handig moet zijn voor modulebouw. Ik wil nl. zorgen dat ik in geval van een verhuizing de baan relatief eenvoudig kan verplaatsen/transporteren.

@Leon: thanks voor de tip, ik vraag vandaag eens na bij Collectorsbank

@Aart: ben ook even gaan piepen op de site van Anita maar helaas geen Sculptaproduct [:(], toch bedankt voor de tip!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Cozzy

Hello again...

@Wim: bedankt voor de toelichting. Ik ga er eea van uitproberen maar dien wel in't achterhoofd te houden dat 't handig moet zijn voor modulebouw. Ik wil nl. zorgen dat ik in geval van een verhuizing de baan relatief eenvoudig kan verplaatsen/transporteren.


Groeten,
Tom



Wellicht ben jij anders dan ik.
Zo een jaar of twintig terug dacht ik net zo,mijn baan opgebouwd uit een aantal module
want dacht ik als ik nog eens verhuis dan is dat wel handig.

Goed de verhuizing kwam ,maar de plaats die ik toen kreeg bleek groter en anders van vorm, dan wat ik had
Noodgedwongen was mijn station wat aan de korte kant gebouwd in het oude huis.
Nu dus meer lengte mogelijk.
Daar ging module nr 1
Toen ik zag hoeveel ruimte ik nog over had moest daar toch wat bij gebouwd.
Maarja dat paste natuurlijk niet aan op welke module dan ook.
Daar ging module nr 2  
Die bocht in de rechtse hoek was te krap dus moest mooier
Daar ging module nr 3

Uiteindelijk had ik nog twee (van de 8)module over en een partij gebruikt hout rails en rotzooi.
Er is een totaal andere baan ontstaan ,met nieuwe ideen,.
Niet meer met module

Het kan best zijn dat dit voor jou niet opgaat,maar een tiental mensen die ik dit verhaal verteld heb ,herkennen er veel aan.

wim