Sedelocus la Neuve

Gestart door Steam.N, 25 februari 2011, 11:35:37 AM

Steam.N

Inderdaad de naam waaronder ik mijn klein baantje boven de doopvont gehouden heb ...

Bizar?  Misschien wel.  Het is een verwijzing naar de regio waar mijn familie vandaan zou komen.  "La Neuve" omdat het een eigen creatie wordt, zonder enige vergelijking met de oorpronkelijke stad.

Ik verzamel al jaren wat rollend materiaal (N, Fleischmann, Roco, Arnold), en heb enkele jaren geleden besloten dat het beter was ze te laten rijden, dan ze in de kast te houden.

Probleem: Geen plaats.  Enige oplossing: bovenop een draagbalk in de kamer die ik mijn "bureau" noem (onder dak), een recht smal stuk zetten, waar de treinen heen-en-weer rijden ... .  Balk ligt op 1.5 meter, dus stuk bóven mijn bureau.

Leuk om te starten, maar al bij de opbouw kreeg het virus me echt te pakken:  ik voegde al direct twee brede platen toe, dwars op de draagbalk, waardoor ik een U-vorm kreeg.  Nu kunnen de treintjes ten minste ROND rijden !!!  

Ik zou hier een foto toevoegen, maar dan zien jullie de bergen rommel.  Daar ben ik mentaal nog niet klaar voor (en mijn vrouw zou me de nek omwringen :D:D:D

Let wel:  dit baantje werd in eerste instantie opgezet om rondjes te rijden.  Ik besefte nog niet welke schade dit model-virus kan aanrichten ...

Ik probeer in volgend berichtje wat foto's toe te voegen.  

Jean
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1
Zien of het werkt:  Een snell situatieschets ...



Dit geeft al een ideetje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#2
Je hebt ons al wel enorm nieuwsgierig gemaakt. Ik kijk alvast uit naar de volgende update. [;)]

edit: nu ik het beeld met je plan kan zien vallen me meteen de uiterst scherpe bochten op. Ik vrees dat je treintjes die bocht niet kunnen maken. Maar het basisidee is niet slecht. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#3
V??r ik over het forum gehoord had, en MSM nog nooit in handen had gehad, bestond mijn modelbouwwereld uitsluitend uit balsa ... (schepen, vliegtuigen, etc).  Vingeroefeningen [:)]

Hieruit sproten volgende gebouwtjes (de enige die de tand des tijds overleefden) [:D][:D]



en



Je ziet dat er v??l stof opligt, en er zijn al stukjes afgebrokkeld ... .  

Balsa in N-schaal, Humbrol verf ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Blijkbaar doet Photobucket bij mij redelijk moeilijk.
De forumsoftware is ook nogal kieskeurig:
- de bestandsnaam moet exact juist zijn, hoofd- of kleine letters spelen een rol
- leestekens in een bestandsnaam (vooral spaties, "?" en "="), daar struikelt het forum ook over
... en dan willen dergelijke gratis-fotosites wel eens zelf opruimen. Ik gebruik eigen webruimte.
Oh ja: probeer je beelden klein genoeg te houden - en dit voor de mensen met oudere beeldschermen. 800 pixels breed is een mooi streven [;)]

Een rommelige werkruimte is voor ons niet zo erg (voor mij toch niet [:I])
Kijk meer eens hier: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11655

EDIT (ik zou het belangrijkste nog vergeten): Dat loodsje ziet er bijlange niet slecht uit [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#5
Na een tijdje gereden te hebben, stoorde het me dat je de trein de hele tijd ziet.  Achterste segmenten moesten verborgen worden.  (zie foto)



Bergen?  Beschikbare oppervlakte leek me te klein om iets realistisch te maken (foute indruk, achteraf gezien [:)]).  Dus gekozen om achterste tracks te verbergen achter enkele gebouwen.

Ik had gehoord dat je gevels in plaaster kon maken.  Dus een poging gewaagd ...  (sommigen zullen hier een niet zo toevallige gelijkenis vinden met een prachtig gebouw uit de Rue de la Glaci?re.  Ik heb Emmanuel Noauillier en zijn kornuiten echter geen toestemming gevraagd ...)


Plaaster is wel bros, moest ik merken (rechterstijl van de kleine deur afgebroken.  Terug gelijmd en "barstje" geschilderd ...

Zijgevels natuurlijk ook nodig.  Uitsparingen gemaakt om de trein er door te laten ...


Eens op de tafel, konden de treintjes er door ...



Het gebouwtje is niet af:
-  een mislukte poging om een tekst op de gevel te krijgen: te  herdoen !
-  watergoten en pijpen,
-  dak is nog niet gekleefd, en niet geschilderd
-  gevelverlichting (zie het voorbeeld)
-  het schilderwerk niet schitterend
-  de stenen zijn veel te grof en onregelmatig (maar ja, N-steentjes krassen ...  niet simpel ... )


Ik laat het ding wat rusten.  Wie weet begin ik nog eens opnieuw, of werk ik het af.  Weet het nog niet.  Op het moment zelf was het wel leuk.  



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#6
Dat gebouwtje ziet er niet verkeerd uit, Jean [8D]
Gips is inderdaad niet zo simpel om te bewerken. Brokkelen ligt voor de hand.
Voor de kleine bakstenen: al eens aan Slaters gedacht? (styreenplaten)
Is het de bedoeling dat de raamopeningen niet haaks zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#7
Ijsfabriekske even op ijs gezet ...  Iets anders proberen ...

Terug MSM's doorbladerd ... en tiens, weer Rue de la Glaciere:  een loods.

Deze keer met architectkarton en plasticard.
Voor de dakpannen een Kibri-plaatje op de kop getikt, naar VossChemie gereden, en producten gekocht om mallen te maken en stukken te gieten ...  (een mens moet zijn horizon eens wat verbreden, he?)

Hier het resultaat:


In huidige toestand ...


Broederlijk naast mijn vorig werkstuk ...


Opnieuw onafgewerkt ...  (ik ben wat ongedurig, en spring graag van het een op het ander).
-  Nog geen dakgoten of aflopen,
-  Ik wil gevelverlichting voorzien (nog wat piekeren hoe ik DAT kan ...)
-  Die buis voor op de gevel moet er nog op
-  De veroudering moet serieus bijgewerkt worden, zie ik
-  De schouw moet nog gekleefd en geschilderd worden

MAAR: opnieuw een stukje traject verborgen.  Dit is wat ik eerst wil bekomen.  Afwerken kan later ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#8
Gerolf,

voor die styreenplaten: ik heb de naam Slaters al zien vallen, en heb een plaat (ongeveer A4 formaat) met kleine baksteenvorm gekocht.  Of het Staters is weet ik niet.  Je ziet het in mijn laatste "creatie"... .

Kun je me vertellen hoe ik het gemakkelijkst de foto's verklein (indachtig je eerdere opmerking)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#9
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Is het de bedoeling dat de raamopeningen niet haaks zijn?


De ramen in de voorgevel zouden netjes recht moeten zijn.  Ruimte voor verbetering, zou ik zeggen.
De openingen in de zijgevels wel bewust zo gemaakt, denkend dat de constructie dan iets steviger is ?!?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#10
De grootte van een afbeelding aanpassen kan je in een bitmap-tekenprogramma, zelfs in een eenvoudige zoals MS Paint.
Met fotobewerkingssoftware kan je het ook, en kan je nog een boel meer doen [;)]
Slater's: kijk eens hier: https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/EmbossedFlyer.pdf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#11
Ook bij "FotoEmmer" (waar je je beelden hebt staan) kan je je beelden herschalen: op "edit" duwen bij het betreffende beeld. Je kan zelfs de FotoEmmer zodanig instellen dat al je beelden automatisch worden herschaald bij het uploaden. Hoef je helemaal niets meer te doen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#12
Volgend gebouw, deze keer bedoeld om ook de scherpe bocht rechts van de tafel te camoufleren.  Een fabriek, gebaseerd op "Zwarte Land" van MSM 22 (geloof ik).  Ik speel met het idee om het verlaten en verkommerd uit te voeren, MSM 23 ("Verlatenheid") achterna.

Even een papieren model gemaakt, om de ruimte wat aan te voelen:


De trein rijdt er vlot door.  Dus nu omzetten.


Voor de volgende foto: de muur (die onder het "afdak" komt, zie laatste foto) heb ik opgebouwd uit zelf gegoten stukken, gebaseerd op muurtjes uit een Pola-kit (brouwerij).  Vier basismuurtjes in stukken gesneden en gehercombineerd.  


Na de snij- en plak-operatie bekwam ik het volgende:


Voor de volgende foto ben ik gestart van een stuk Slaters (?), raam uitgesneden, en evergreen profielen gebruikt voor kader en indeling.  Daarvan dan een mal, en gieten maar ...


Dit is de huidige stand van zaken:


Even piekeren hoe ik verder ga, om mijn opties tot inrichting binnenin open te houden.  Het is de bedoeling om het zicht van foto 2 te behouden:  je ziet de binnenkant van de fabriek, maar de doorgang van de trein moet maximaal gecamoufleerd zijn.  

Het zal dus even duren voor een nieuwe update komt (alhoewel ik met veel belangstelling wacht naar tips om techniek en ontwerp te verbeteren).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#13
Ik heb voor mijn schaal N tunneltje ook Slater baksteenplaten gebruikt. En die zien er naar mijn bescheiden mening echt goed uit.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#14
Gerolf, Michiel,

bedankt ivm de fotos. Het schijnt te werken.
Nu nog even alles vervangen.

Jean
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }