Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Forum na uitvallen forum !

Gestart door Metpetergaathetbeter, 24 februari 2011, 21:16:21 PM

doomslu

#60
Concrete plannen heb ik niet, Bossie, maar we houden het in gedachten...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

#61
De laatste tijd al een paar keer gehad dat de teksteditor mijn tekst niet wou aanvaarden als je op 'nieuwe reactie plaatsen' klikt. Met als commentaar dat er geen tekst was. [?]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

#62
citaat:
Geplaatst door doomslu

Concrete plannen heb ik niet, Bossie, maar we houden het in gedachten...
Ai dat is Jammer Luc, want het is qua inhoud een prima forum, maar de verpakking is niet zodanig betrouwbaar dat het aanlokkelijk is om er eens goed mee aan de gang te gaan.
Wat dat aan gaat zijn 3rail en beneluxrail technisch beter in orde.

conducteur

#63
Ik heb geen ervaring met forumsoftware, maar:

Als er concrete plannen zijn, zou volgens mij het nieuwe forum het volgende moeten aankunnen:

Van belangrijk naar minder belangrijk:

Webruimte voor foto's en bijlagen.
(ook als fotogallerijen te bekijken, bv alle foto's van Gerolf zijn kermis, of alle sporenplannen...)
Mobile version, ik lees af en toe het forum op mijn Ipod...
Interne PM dienst (los van je e-mail)
Chatbox? Om idee?n uit te wisselen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

#64
citaat:
Geplaatst door bossie

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik schrijf enkel neer wat mijn ervaringen waren.[:)]

Ja en dat doe ik juist ook.
Ik ben nu 10 jaar bezig met diverse forum software pakketten.
En kwam steeds weer terug op SMF, gewoon omdat het betrouwbaar is.
Ik heb vanaf 1.0.1 tot en met 1.1.16 versie 1 door gelopen.
En ben sinds kort overgestapt met twee (kleinere) fora naar 2.0.2.
Het grote forum heeft deze statistics:
63.701 aantal berichten in 7.035 topics door 2.759 geregistreerde leden.
Ik denk niet dat je hier kunt spreken van  een forumpje en het performt prima.

citaat:
Geplaatst door argilla

Zeker is dat SMF software "vecht" met de beveiligings software van Panda en hierin spreek ik uit ervaring
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Panda beveiligings oplossingen voor een PC bood.
En als er problemen zijn op een PC me
Want een met PHP opgebouwde HTML pagina mag toch best ongeschonden worden getoond, lijkt mij.

PS.
Tijdens het voorbeeld tonen was het forum weer 3 minuten 'zoek' wat een drama pakket!



Panda als er een SMF pagina wordt getoond, zegt dat heel veel over de Panda oplossing

Of het zegt veel over de bugs in software van SMF dat kan ook!Daarover hoef ik geen tien jaar te doen om dat te weten te komen
Trouwens Panda is een beveiligings en virusdictie software ( inbraakbeveiliging, firewall cookies enz....GEEN problem sullution solver software. Dat staat duidelijk op de verpakking als het pakket koopt !
[/blue]

Kijk wat voor pakket je ook gebruikt steeds zal de server comp vertragen door de toenemende vraagstellingen foto's geleverde teksten enz... dat is bij elk forum software zo. De een al sneller dan de andere.
Zaak is dat software pakket te nemen dat de juiste applicaties  en de minst ingewikkelde.
bv  het zou kunnen dat je max 4 draadjes per onderwerp laat staan in een bestand bv MSM 114, 113,112,111 dwz dat de nummers lager dan 111 automatisch naar een data base gezet worden voorzien van een zoekrobot . Als je bv iets wil weten over etsen tik je gewoon etsen in en dan krijg al de draadjes met etsen en de bijbehorende foto's met het magazine nummers. Deze op hun beurt kunnen dan met een pdf gedownload worden , afdrukken enz.. Tevens zou men ook kunnen zeggen draadjes waar niemand sinds bv 2 maanden op gereageerd heeft ook automatisch in de base terecht komen waar ùen ze noch altijd via de zoekrobot kan terug halen om bv te lezen enz..Maakt dat je forumblad overzichtelijker wordt en toch geen onderwerpen verloren gaan. Het geheel blijft van uitzicht wel hetzelfde ( lay-out) maar toch minder "rommelig aandoend uitzicht" [:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

#65
citaat:
Geplaatst door bossie

citaat:
Geplaatst door doomslu

Concrete plannen heb ik niet, Bossie, maar we houden het in gedachten...
Ai dat is Jammer Luc, want het is qua inhoud een prima forum, maar de verpakking is niet zodanig betrouwbaar dat het aanlokkelijk is om er eens goed mee aan de gang te gaan.
Wat dat aan gaat zijn 3rail en beneluxrail technisch beter in orde.

Ik zou wel willen, maar voorlopig is het nog niet duidelijk wat voor server we ter beschikking gaan hebben. Dus eerst even dat afwachten. Ook hoop ik tijdens de zomervakantie wat meer tijd te hebben... [xx(]

De wil is er wel hoor, bossie. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

#66
Kan het forum niet op dezelfde server draaien als die waar de .com website op staat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

#67
@ Luc, een suggestie


zou het dan voor de toekomst niet mogelijk zijn de inschrijvingen en inloggen via een IP adres te laten verlopen ipv via het e-mail adres ( IP is strikt persoonlijk en je kan dit weten door effe te googlen). E-mail adressen zijn "nu" easy aan te maken en dan ook gemakkelijk te wissen.
Waarom ?
wel ik heb je reeds via een pm gewaarschuwd dat een of andere onnozelaar een tijdelijk e-mail adres in het forum had gemaakt verwensingen en gore taal in een pm heeft gestuurd en vervolgens direct dat email adres gewist heeft. Tot zover heb ik kunnen concluderen.
Met een IP kun je dit achterhalen toch ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#68
Per IP kan je dan maar van 1 machine inloggen, of heb ik het verkeerd? Even vanop het werk tijdens de middag, of tijdens vakantie via internetcafe, of per laptop tijdens familliebezoek wanneer de vrouwen in de keuken kletsen, gaat dan waarschijnlijk niet meer. (snif-snif)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#69
Tja,  zelfde geval voor mij.
Slechts via ??n IP adres binnenkunnen vind ik maar minnekes ... .
Nu kan ik er gelijk wanneer naartoe, ongeacht op welk netwerk ik zit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

argilla

#70
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Tja,  zelfde geval voor mij.
Slechts via ??n IP adres binnenkunnen vind ik maar minnekes ... .
Nu kan ik er gelijk wanneer naartoe, ongeacht op welk netwerk ik zit ...




geen probleem was maar een voorstel[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

#71
citaat:
Geplaatst door argilla

Met een IP kun je dit achterhalen toch ?


Staar je niet blind op die mogelijkheid.
Vuia een webproxy is het maskeren van het eigenlijke IP-adres mogelijk.

citaat:
Geplaatst door doomslu

De wil is er wel hoor, bossie. [;)]

Oh geen enkele twijfel daar over Luc.
Maar ik begrijp maar al te zeer jouw terughoudendheid.
Het mooiste is een dedicated server met daar de database en de software op, dan kun je de zaakjes met de juiste tools keurig tunen.

Havoc

#72
Om de x uur verandert mijn IP adres. Wat dan? Met IP6 zou dat opgelost moeten zijn maar zover zijn we nog niet.

citaat:
Mobile version, ik lees af en toe het forum op mijn Ipod...
Interne PM dienst (los van je e-mail)


Gebruik een deftige browser voor je mobiele toepassingen. En interne PM dienst vind ik geen goed idee. Op andere fora wordt dat wel eens gedaan en regelmatig kom ik tot de conclusie dat er 2 jaar een berichtje staat. Als je dan toch een email moet sturen om te laten weten dat er een bericht is, gebruik dan email. Je hebt dan ook alle voordelen van email, geen onnodig brol op het forum, maar de info staat bij de gebruiker en je kan je email programma direct laten sorteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

#73
citaat:
Geplaatst door Havoc

Om de x uur verandert mijn IP adres.

Ja dat is een probleem en omdat Dynamic IP een veel gebruikte methode bij providers is, is het op IP adres authenticeren voor een forum een slecht idee.
citaat:
Geplaatst door Havoc

En interne PM dienst vind ik geen goed idee. Op andere fora wordt dat wel eens gedaan en regelmatig kom ik tot de conclusie dat er 2 jaar een berichtje staat.
De reden dat hier vaak voor wordt gekozen is dat heel veel mensen een zekere vorm van email anonimiteit willen hebben.
Dat lukt niet als je met een email adres moet registreren, dus als er dan een PM is kan de beheerder er voor kiezen dat er een email wordt gestuurd naar het in het forum bekende email adres van de ontvanger.
Daar is op zich geen enkel probleem mee, denk ik.
Er is ??n manco aan die oplossing, stel ik heb me aangemeld met een gratis email adres, en gebruik dat nimmer.
Dan is binnen de kortste keer de mailbox vol, met dan weer vervelende gevolgen voor de forumserver, er komt een email bounce terug die je als beheerder behoort aftevangen.
Veel beheerders hebben daar geen zin in, dus die verbieden het gebruik van gratis mail accounts.
In veel forum software zit een optie om b.v. gmail, live en hotmail te blokkeren bij het registreren.
Op die manier verhinder je dan weer de serieuze gmail, live en hotmail gebruikers zich te registreren.


Havoc

#74
citaat:
Er is ??n manco aan die oplossing, stel ik heb me aangemeld met een gratis email adres, en gebruik dat nimmer.
Dan is binnen de kortste keer de mailbox vol, met dan weer vervelende gevolgen voor de forumserver, er komt een email bounce terug die je als beheerder behoort aftevangen.


Dat lijkt me eerder een probleem van mailbox beheer. Als je een email account gebruikt dan moet je die beheren. Je zou bvb van die "anonieme" account emails van het forum automatisch kunnen laten forwarden.

Veel forums laten toe dat je email niet wordt doorgegeven. Dan krijg je vanwege het forum een email, maar de zender ziet die niet. Dan is het aan jou om te beslissen of je via email reageert of een nieuwe pm.

Ik heb echter nog geen enkel forum gezien dat toestaat om PM's te beheren zoals je email beheert. Een bijkomend probleem is trouwens dat als het forum om een of andere reden verdwijnt of je beslist om je uit te schrijven je ook al de info die in de PM's zit verliest.
Met vakantie voor onbepaalde duur.