Misty Creek

Gestart door Durango, 23 februari 2011, 16:03:47 PM

Durango

Ik ben inmiddels aardig op dreef met mijn HoN3 gedeelte wat gebouwd wordt als modules. Ik wil eerst even uitleggen dat HoN3 de smalspoor variant is van HO. Jawel nog een variant, namelijk de Amerikaanse. Deze schaal imiteerd de 3 foot gauge wat overeenkomt met ongeveer meter spoor in Europa. Uiteraard is het materieel kleiner als het gewone. Links normaal HO en rechts HoN3.

HoN3 rijdt op een spoorbreedt van 10,5 millimeter, dus 6 milimeter minder als de 16,5 die we kennen van normaal spoor.
Hieronder wat foto's van de eerste module. Ik ga niet zo snel als Evan hoor:D
Hier ben ik al met het poeder van Evan bezig geweest.

Eens even passen en rommelen met wat dingetjes. Dit blijft in grote smalspoor lijnen wel zo

Een overzichtje van bijna de gehele module


Ik zal bij wijzigingen en voortgang regelmatig een fotootje maken en plaatsen.

(foto's opnieuw geplaatst na verdwijnen van fotopic.net)
Edit2 foto's hersteld
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

eddy

#1
Hoi Leon,

ziet er goed uit.Die wissels zelfbouw???

groeten eddy

Durango

#2
Yep Eddy. En ook nog eens niet conventioneel, maar de zogenoemde Stub's. Hier liggen de wisseltongen niet in de wissel maar ervoor.[:D]
Na Ontraxs zal ik eens wat foto's hiervan plaatsen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

#3
Dat belooft, Leon [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

#4
Zoals beloofd een fotootje van een van de stub wissel die ik voor de HoN3 heb gebouwd.


Bij de stubs liggen de tongen voor het wissel. Werd in het Amerikaanse smalspoor veelvuldig gebruikt. Bij de Rio Grande Southern eigelijk altijd en wel tot het eind toe. Bij de Denver & Rio Grande zijn ze uiteindelijk vervangen voor "normale" wissels.
Ik vind de stubs voor zelfbouw wat gemakkelijker en sneller bouwen en per slot ook nog prototypisch verantwoord.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

#5
Het is hier allang stil geweest. Tijd voor een paar pics.
Heb de roundhouse nu bijna af. Moet nog stoffig worden gemaakt en hier en daar bijgewerkt. Ook de kleuring van de deuren bevalt niet helemaal. Maar het pandje staat eindelijk wel. De bergen op de achtergrond zijn uiteraard ook nog niet af, net zoals de brug. Moet nog wat extra kleur op en de ook het grondwerk moet nog worden gedaan.

Roundhouse


En de roundhouse wat verder weg


De aanloop tot de weg naar boven vanuit de beneden omgeving


Je ziet dat de bergen net lijken of er een meteor is geland. Geen enkele begroeiing
We gaan gestaag verder.
Wordt vervolgd
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

#6
Prachtig !
Die loods is erg mooi verouderd !!!
Proficiat
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

#7
Dat ziet er goed uit, de loods super, succes,nog een hoop te doen, maar ga zo door.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Durango

#8
Het is weer ff geleden dat ik hier iets heb geplaats zie ik.
In Rijswijk op de modelspoordagen was ik lekker aan hout voordoen. Dat is een drietal weekjes geleden gereed gekomen.
Er dient alleen nog wat weathering op de wandjes te worden aangebracht.
Dat gebeurt als alles op dit plekkie definitief is.
Een plaatje
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

Na Ontraxs 2013 en het afgelopen jaar alleen met mijn Fliegerhorstje bezig te zijn geweest kan ik nu weer eens terug naar de roots.
Modelbouwen in HoN3.
Nou heb ik ooit eens geprobeerd van een 2-8-0 Consolidation een 4-6-0 ten wheeler te maken. Door andere zaken en tegenslag raakte dat projectje op de (verre) achtergrond. Overigens zijn dit Roundhouse kits van een jaartje of 30+ geleden. Reden altijd ruk, maar met een Mashima ding erin van PP zijn die eigenschappen met 1000% verbeterd. Ik heb 3 van die krengen uit mijn eerste schreden op het HoN3 vlak.
De meuk ervan had ik wel bewaard.

Op de achtergrond zie je een andere staan. Een outside frame exemplaar. Die ligt te wachten op een decoder.

Ik ga nu proberen daar een Mason Bogie in HoN3 uit te fabrieken. Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van deze stomertjes. Lijken een beetje op een Forney alleen dan een beetje groter. In den beginne waren het waren kunstwerken. Veel glanzend hout en je kon die dingen in de gekste kleuren krijgen.

Makkelijker was het om ze gewoon zwart te maken. Minder onderhoud.


Uiteraard ga ik jullie hier proberen op de hoogte te houden van de voortgang. De drieassige trailing truck wordt de grootste uitdaging om te fabrieken. Hier moet namelijk ook een gedeelte van de stroomopname gaan plaatsvinden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

Eerst gezorgd dat alles weer kon bewegen.
Daarna een beetje met styreen aan het knoeien geweest. Paar keer opnieuw moeten beginnen, maar inmiddels toch wel zo'n
beetje onder stoom. Van twee draaistellen ook de karakteristieke drie assige bogie gefabriekt.
Het begint nu ergens op te lijken, maar er is nog een hoop te doen.


en eentje buiten genomen


We bouwen rustig verder.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

Uit de kleuren ben ik nu wel uit.  Het wordt om het minder disney te laten zijn een chocolade bruine uitvoering

of een donker groene uitvoering


waarbij de voorkeur uitgaat naar de donkerbruine.
Nu nog de leidingen erop en dan is tie wel klaar om naar de spuiter te verhuizen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Durango

Lang al weer hier niks neergezet.
Ondanks het warme weer toch wel wat in mekaar geflanst. Met de bouw van de mason Bogie had ik een tender over. Lang geleden een keer
in de model railroader eens een fotootje gezien waar Malcolm Furlow iets gebakken had.
Ik heb van de tender een water tankje in mekaar gefreubeld om de stomertjes van water te voorzien langs de lijn.



Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Leuk en origineel gemaakt!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.