Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ik kan beginnen aan men baan

Gestart door philip vdb, 31 januari 2011, 19:25:06 PM

philip vdb

Heb vandaag bijna het 2de frame af.
Het gaat vrij goed vooruit.

philip vdb

Heeft er iemand ervaring met flexrails voor lange stukken?
Ze hebben een lengte van 940mm.
Wat zijn de voordelen en de nadelen?

Steam.N

Als je vraag specifiek gaat over piko, kan ik je niet helpen.
In het algemeen: flex rails geven je de mogelijkheid om veel sierlijkere en natuurlijkere baanstuken aan te leggen.  Hier en daar vastlijmen, en op maat afzagen: een fluitje van een cent.  Alleen oppassen dat je je bochten niet te kort legt.  De flexxporen laten het toe, maar je trein houdt daar niet van.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

ik persoonlijk heb er nog geen nadelen van ondervonden, wel enkele voordelen, zoals kostprijs en minder aaneen schakelingen,

maar ik ben maar een groentje mss zijn er wel nadelen?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

doomslu

Het grote voordeel van flexrails is dat je makkelijk overgangsbogen kan leggen. Dat komt een realistisch spoorverloop te goed.
Andere voordelen zijn al genoemd: kostprijs en minder lassen.

Wel goed opletten bij een raillas in een boog. Die hebben namelijk de neiging om daar recht te willen gaan liggen door de veerkracht van de railstaaf, wat soms resulteert in een klein knikje.
Hoe vermijden? Beide railstaven op een andere plaats onderbreken helpt. De rails op voorhand met de hand of een hulpmiddel voorbuigen, zodat ze niet recht wil veren is aan te raden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

philip vdb

De piko G 940 kost 3.89 per stuk
De piko G 239 x 2 kost 2.52
Pe piko G 231 x 2 kost 2.42
Totaal is het dan 4.94
Het verschil is 1.05 euro
Het vershil is niet echt groot maar als je er een 10st of meer wil hebben dan maak je wel winst.
En je het minder werk met leggen zeker voor rechte stukken.


citaat:
Geplaatst door swarol

ik persoonlijk heb er nog geen nadelen van ondervonden, wel enkele voordelen, zoals kostprijs en minder aaneen schakelingen,

maar ik ben maar een groentje mss zijn er wel nadelen?


philip vdb

Ik ben echt ook geen expert in die dingen.
citaat:
Geplaatst door swarol

ik persoonlijk heb er nog geen nadelen van ondervonden, wel enkele voordelen, zoals kostprijs en minder aaneen schakelingen,

maar ik ben maar een groentje mss zijn er wel nadelen?


swarol

Philip, gelukkig leren we beide bij via dit forum of een andere bron,

het groen zal er wel af gaan, en expert,

ik denk dat er maar weinige die zich zo kunnen noemen, want tenslotte leren we allemaal wel iets bij [:D]pffff wat ne preek [:I]

maar morgen brengen ze een boek over van alles voor de modelbaan, en daar zie ik echt al naar uit!

heb ook nog een heel deel flexirails liggen voor marklin, daar ik de andere stroomverdeling gebruik, hebben ze geen nut, mss kan iemand ze gebruiken
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

philip vdb

Het is al even dat ik nog iets heb gepost.
Het is nu niet meer zo koud meer op de zolder kan ik verder werken aan men baan.
Er is niet zo veel veranderd.
Maar hoop dat daar rap verandering in komt.
Ik hou jullie wel op de hoogte.

groetjes philip