Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

#180
citaat:
Geplaatst door PeterC

JP, ik zou er niet graag aan beginnen met zo'n schop, maar waar gaat hij de kolen in scheppen?  Met een kruiwagentje op de hopen scheppen lijkt me slavenarbeid...
Transportbanden (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13599) heb je nodig (ik heb nog steeds maar enkele stukken 'teruggevonden' en zal ze zondag meebrengen [;)]).
Naast je (goed geslaagde, omgebouwde) wagen, zou je misschien best ook je vrachtwagen meebrengen want die ziet er ook nog wat te proper uit voor een kolenmarchant [;)].
Wat ontbreekt er naar mijn mening? Stof, kolenstof, vuil, zwart... overal kolen...  Ik weet niet of er bij jou in de buurt nog een kolenhandelaar is (zijn schaars tegenwoordig) maar anders bezoek de site eens...





Peter

Transportbanden waren pas vanaf +- 1960 met de komst van de Fc(s) wagons
Tenmeer dat de wagon groen is en de EUROP sticker draagt plaatst de wagon tussen 1951 en 1960. Vanaf +- 1960 werden de wagons bruin geschilderd.
Bemerkt ook dat het een type "villach" is en die waren fin de carriere in +- 1950. Daarvoor werden kolen gebracht in open wagons en werd er met de hand geschupt. In de deur van de wagon stond of te wel iemand klaar met een zak of werd idd een kruiwagen gebruikt.
Soms ook werd een vrachtwagen tegen de wagon gereden met de laadbak.
.HIER een artikel erover.



Het gaat hier enkel on de loods, de vrachtwagen en wagon moeten nog deftig onder handen genomen worden. U kan dat zelf zien de zondag.
De omgeving rond de loods is enkel aangelegt en moet nog gigantisch veranderen. Er groeit BV nog geen onkruid.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#181
citaat:
Geplaatst door eddy

Inderdaad Peter,
volgens mijn mening veeeeeel te proper,ook die betonnen afsluiting,hagelwit.Idem de kasseiweg.
JP u vroeg onze mening,dit is niet negatief bedoeld,maar zo zie ik het.

groeten Eddy



Uiteraard Eddy, maar dat is nog absoluut niet klaar ! het is enkel de loods die volgens mij enkele details nodig heeft.
Nu moet ik eerst de ketel aan het bureel in elkaar prutsen en dan stap voor stap de handelaaar zijn plekje aankleden.
Ik moet zelfs nog de kolenhandelaar met paard en kar nog in elkaar bricoleren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#182
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Rivettentellers verenig u.
Graag uw ongezoute mening AUB
Om rivetten te tellen zijn er wat weinig detailfoto's [}:)] [:D] [;)]
E?n ding viel me wel op: Je al te regelmatige kasseiweg. De "tapijt"-tip van Evan destijds?
.. maar het lijkt me wel een mooie compositie van gebouwen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#183
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Rivettentellers verenig u.
Graag uw ongezoute mening AUB
Om rivetten te tellen zijn er wat weinig detailfoto's [}:)] [:D] [;)]
E?n ding viel me wel op: Je al te regelmatige kasseiweg. De "tapijt"-tip van Evan destijds?
.. maar het lijkt me wel een mooie compositie van gebouwen [8D]



Een dilemma om detailfotokes te plaatsen.
Het andere formaat op het fototoestel is dan weer te groot voor op het forum.
En alles via een fotobewerkingsprogramma gaan bewerken is me net een straat te ver. Te veel tijd kruipt daarin.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#184


Ben begonnen aan de bovenleiding in Bay City zodat ik het emplacement verder kan afwerken. Omdat ik steeds over de seinen moest om te balasteren zijn alle seinen gesneuveld. Jammer maar helaas. Dus eerst achteraan alles doen en dan de schade herstellen.

Eerste bovenleidingsportaal anex seinbrug. Met het moeilijkste begonnen. Als dit lukt dan is de rest a piece of cake.

Watch and enjoy.

N.B. Het is nog niet klaar en morgen zal er weinig tijd zijn, dinsdag kan ik pas verder bricoleren.








Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#185
Jean-Paul, vakwerk! Jouw draadje blijft een van mijn favoriete inspiratiebronnen. Ik volg dus met'aaaaandacht. [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#186
Hoi JP,

Ik kijk uit naar het vervolg[;)]

Succes!

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#187
Prachtig, JP.
Zoals je de bevestiging van die spankabel gemaakt hebt ... [:p]
Daar wil ik het vervolg van zien !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

#188
inderdaad, graag het vervolg maar ook met een woordje uitleg hoe je dit allemaal doet. want dit interesseert mij en anderen ook wel. enig mooi gemaakt.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ToThePoint

#189
Vandaag toch tijd gevonden om verder te bricoleren na een bewogen dag.

@railman.
Vrij eenvoudig gemaakt eigenlijk.

De H profiele zijn bovenop gegalvaniseerde bouten gesoldeerd.
In MSM stond een artikel dat dat in bouten M6 met een hoop slijpwerk en dan nog een gat centraal waar het H profiel in verzinkt.
Ik ben een andere mening toegedaan. Bovenop is sterk genoeg en kan tegen een stoot. Het blijft op deze manier de zwakke schakel. Moest het zijn dat op een of andere duistere reden de seinbrug word aangevallen zal de soldering lossen en het verplooien van de seinbrug minimaal. Met verzonken drager is een bout gaat de seinbrug gegarandeerd verplooien en om zoiet terug in orde te krijgen ? Ik heb men twijfels.
Ook ziet u een wit vierkant vlak boven de bouten. Dat is geschuimt pvc en imiteert na het balasten om de betonnen sokkel te imiteren.
Moest het zijn dat de seinbrug terug gesoldeert moet worden aan de bouten dan moet ik enkel dat terug omhoog lichten en ik kan verder. Dat gaat niet met aangegoten blokken.

Drager (poten) dubbel

H profiel van 4mm (origineel)30x40cm hier een compromis gesloten want H in 3.5x4.5 heb ik niet gevonden.
Afstand tussen beide H profiel dragers 1.2cm (origineel 1m) en afstand tussen de verbindingsbalken van de drager 1.45cm (origineel 1.26m)

Draagbrug

U profiel 2x1mm om de eigenlijke brug te maken. 17cm lang (hangt af van hoeveel sporen overbrugt moeten worden) maar de lengte van de drager (poten) is steeds dezelfde n.l. 4cm extra in HO tegenover een portaal met een drager aan beide uiteinde van de brug.
Op de draagbrug ligt een messing plaat van 0.1mm met daarop zelfklevende alu folie die eerst over een gaas gekleeft is en met een voorwerp ervoor gezorgt is dat de structuur van het geweven gaas op de alu word overgebracht. Dan voorzichtig van de gaas afhalen en kleven op het loopvlak van de draagbrug.

De spandraad is 0.6mm ijzerdraad dat met gebruikt in halfautomaten.
De uithouders van sommerfeld.

De spanvijzen (tandeurs) gemaakt van buis 1mm die aan 2 zijde vlak is geveild en daarna opengepeutert is. De spandraad doorgeknipt en in de mini tandeurs gesoldeerd.
De bevestigingen van de spandraden aan de portiek en draagbrug zijn gemaakt van een messing rechthoekige strip van +- 1mm x 1cm met in het midden een gaatje van 0.6mm. door het gaatje de lasdraad, kort solderen met een weinig soldeersel, dan de strip aan beide zijde naar elkaar toe dichtklappen en met een punttang nog eens na knijpen daar waar de draad in het gaatje verdwijnt zodat de strip nu mooi haaks is geplooit zonder dat de zaak afscheurt. Daarom niet te veel soldeer om te fixeren.
Als het geplooit is nasolderen om de binnenzijde wat op te vullen en om het zaakje stevig met elkaar te verbinden.
Op het uiteinde de eindjes ook dichtknijpen en eerst een gaatje boren van 0.6mm. Dan pas afronden en afwerken naar smaak.
Om de spandraden en de brug of portiek aan elkaar te zetten, ook met lasdraad voor halfautomaat van 0.6mm. En het zaakje kan nog mechanisch bewegen ook !

Bon nu zit ik vast met de seinbrug. Ik moet nu gaan ontwerpen, want hetvolgende obstakel is iets dat te etsen is.

Het geklungel van vandaag











Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#190
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

... Het geklungel van vandaag ...

Nogal wat geklungel, inderdaad [;)]
Superknap ! Sjiek !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#191
Die trekdraden met hun bevestiging: Chapeau [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#192
Je hebt zo van die klungels h?. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

#193
Het ontwerp is klaar om de messing te etsen en reeds is het voorbereid met de gekende "Gerolf perforator truc".
ook de messing plaat is op maat gesneden en fotogevoelig gemaakt.
Ik maak al 26 jaar zaken fotogevoelig en dan vooral printplaten.
Vroeger was dat niet zo courant als nu en als je ze al vond waren ze veel duurder dan niet fotogevoelige printplaten.

Ik heb reeds ondervonden dat etsen van messing veel langer duurt dan een printplaat, logisch want het is veel dikker.
Op zich geen probleem ware het niet dat na verloop van tijd ook de fotogevoelige lak lost. Oplossing is een dikkere laag aanbrengen.
Maar dat gaat niet in een keer, dat moet in 2 dunne lagen en de 3de is de afwerklaag.
Laag 1 en 2 worden ongeveer 5 min gebakken in de oven op 70 graden. De derde en laatste laag min 15 op 70.
Stof is een grote boosdoener. Om dat te vermijden kan je een speciale spuitkabine maken met overdruk of zorgend dat de luchtvochtigheid hoog is.
Ook belangrijk bij het spuiten is dat je genoeg afstand aanhoud tussen messing en spuitbus en dat de messing afgekoelt is tussen de spuitingen door.
Als u spuit en u bekomt visogen is dat geen probleem als u op 70 graden bakt. Die trekken van zelf weg.

De eerste laag die reeds gebakken is.
Om foto's te nemen van de net gespoten messing is niet te doen aangezien het risico op stof te groot is.
Spuiten en maken dat het in de oven ligt.



2de laag



3de laag



De andere kant is beter vind ik, maar ik zal wel zien wat het word. Wel zit er meer stof in. Ge kunt niet alles willen.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#194
Dat ets proces blijkt wel een stuk ingewikkelder en fout-gevoeliger dan mallen maken.
Nochtans, het is iets wat ik nog wil leren.  Je maakt er mooie dingen mee [;)]
Succes !!!

BTW: wat is de " de gekende "Gerolf perforator truc"" ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }