Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Michiel

Het koste me wel 15 jaar geduld en aandacht om die bomen zo groot te krijgen. Nu vinden jullie dat ze te groot zijn voor mijn N-baantje!? Dat is toch wel een echte afknapper! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

Hoeveel pottekes bevlokking had je hier voor nodig ???
2 containerschepen en een klein potteke ???[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

citaat:
Geplaatst door Michiel

Het koste me wel 15 jaar geduld en aandacht om die bomen zo groot te krijgen.

Michiel, je hebt uithoudingsvermogen [:D][:D]  15 jaar werken aan hetzelfde project !  En nog goed uitgewerkt ook !
Laat anderen dat eens nadoen, voor ze negatieve reacties aanbrengen [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vanmiegroet

Ik wer ook al 5 jaar aan een modelbouwproject op schaal 1/1
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

Een luchtfoto van het kasseibaantje...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

Is het normaal dat die auto's links rijden??? [:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

marc goovaerts

Als we na 1924 in Belgi? zijn niet nee.

Steam.N

Inderdaad bizar.  Michiel schreef in de inleiding :
... Saint-Michel La Roche is een fictieve plaats in de Ardennen, ergens langs een rivier dat de Semois, Ambl?ve of Maas ...

Alhoewel, hij heeft zich goed ingedekt: hij voegde er snel aan toe: "... zou kunnen zijn ... [?][?]

Dus misschien toch ergens in de Engelstalige contreien ...

Anderzijds, nu we dat baantje boenk van boven kunnen bekijken: den bocht naar links is wel echt erg scherp.  Zou daar niet best een bolle spiegel gezet worden? Of een verkeersbord met "Verplicht te toeteren" [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Normaal is het niet. Normaal rijden ze rechts, ook in Belgi? anno 1920. Maar ja, soms gaat het anders dan wat je zou verwachten. Het is en blijft het prille begin van het autogebruik, en de verkeersregels waren toen, en dan vooral op den buiten, nog niet echt eigen gemaakt.

Tja, je kan wel willen dat men rechts zou rijden, maar dan moeten die poppetjes het ook willen doen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Als we na 1924 in Belgi? zijn niet nee.


Oei. Toch nog even gecheckt: pas in 1934 moest er verplicht rechts gereden worden. Behalve waar de weg te smal was, daar mocht het in het midden. (zover mijn huidige documentatie gaat)

Michiel

1934! Dat is veel later dan ik had verwacht! Toch wel iets om te onthouden bij het aankleden van een straat uit die tijd. Bedankt, Marc!

En om dus terug te komen op de vraag van Pol... men deed maar wat in die tijd! [:D][:D][:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Men deed inderdaad maar wat in die tijd.
Oa 'dankzij' ruzies tussen verschillende administraties (modern h?).

Maar foto's uit de jaren 20 tonen dat in Brussel (Michiel !), als meest 'bereden' stad en experimenteergrond, de auto's toch al de gewoonte aangenomen hadden om rechts te rijden. Zelfs als het nog niet in het algemeen verkeersreglement zou staan. (Die van 1899 en 1924 ga ik pas binnenkort eens bekijken)

Steam.N

Sjonge, een mens leert bij.  Tot 1934 geen verplichting?  Had ik niet verwacht ... .
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Nog wat weetjes ? Preisertjes uit die periode hebben ook geen rijbewijs of verzekering nodig.

De verplichte automobielverzekering kwam er pas in 1956, precies een halve eeuw nadat die in 1906 de eerste keer als wetsvoorstel neergelegd werd.
Het verplichte rijbewijs geldt pas vanaf 1969. Buiten een korte periode waarin alles door onuitgenodigde buitenlanders bepaald werd...

Michiel

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Men deed inderdaad maar wat in die tijd.
Oa 'dankzij' ruzies tussen verschillende administraties (modern h?).

Maar foto's uit de jaren 20 tonen dat in Brussel (Michiel !), als meest 'bereden' stad en experimenteergrond, de auto's toch al de gewoonte aangenomen hadden om rechts te rijden. Zelfs als het nog niet in het algemeen verkeersreglement zou staan. (Die van 1899 en 1924 ga ik pas binnenkort eens bekijken)



Komt waarschijnlijk ook omdat de trams in het stadscentrum (vanaf de 2de helft van de 19de eeuw al, de paardetram in sporen) er al rechts reden, en die veranderen niet zo snel even van kant.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)