Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Gerolf

Witmetaal heeft op zich al een erg laag smeltpunt. Zou ik niet solderen, maar lijmen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf,

vroeger heb ik steeds de wit-metalen kits gelijmd, en dat ging vrij goed. Maar na 20 jaar bleken sommige lijmverbindingen bros geworden, en breekbaar; trappetjes, leidingen,...

Ik wou eens wat nieuws proberen; iets dat permanenter hecht: solderen. Maar het solderen van wit-metaal verloopt niet zoals met koper, heb ik gemerkt. Met koper-solderen vloeit de souduur mooi uit tussen de te solderen delen, je men krijgt een goede, stevige verbinding.

Met het solderen van wit-metaal met die speciale lage temperatuur soldeerstaven blijkt die souduur niet te willen vloeien in de kieren, en blijft het als een klomp lood op het stuk liggen. Ik voel me als een metser bezig, en dat is niet goed. Het is natuurlijk (zoals bij koper-solderen) niet de bedoeling dat de wit-metalen onderdelen gesmolten worden om een hechting te krijgen. Dat zou erg riskant werken worden.

Volgende keer probeer ik het met flux. Misschien dat de souduur dan wel wilt vloeien. Ik laat het wel bij tijds weten...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Dit is het wit-metalen kitje, klaar en geschilderd. Ik moet morgen nog wel aflakken. 't Is niet perfect, maar zo van een afstand doet het wat het moet doen: sfeer cre?ren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Sjonge sjonge.  Je vindt wel de nodige elementen om de juiste sfeer te cre?ren, Michel !
Dit gaat er weer perfect bij passen !!!
De dames zullen tevreden zijn [:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Met die dames weet je nooit he... sebiet zit ze op haar paard ...
[:D][^]
mvg,
Paul(ogic)

marc goovaerts

Inderdaad een prachtig modelletje. Engels ?
Om te muggenziften: misschien de gietnaad van de bestuurder een beetje wegvijlen en wat garen 'leidsels' toevoegen ?

Michiel

Dit is inderdaad Engels, een kitje van Langley. Deze zijn misschien maar matig van afwerking, maar tegelijk ook erg goedkoop. En als sfeerdragers fungeren ze uitstekend.

@Marc, dat is geen muggedifterij, hoor. [;)] Ik had de gietnaad op vrijwel het hele model al weggesneden, maar onder de hoed van de bestuurder ben ik vergeten. Ik zie het nu ook pas op macro foto. En de teugels had ik al voorzien. Die komen nog. Ik zoek nog de manier om ze te bevestigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Volgende keer probeer ik het met flux.
Zonder flux kan ik me voorstellen dat je alleen maar klodders krijgt. Vloeimiddel is nodig bij elke soldeerverbinding. Bij harskernsoldeer zit die er al bij, maar ik vermoed dat dergelijk lage-temperatuur-soldeertin dat niet heeft. Teveel flux kan nooit kwaad - je hebt alleen wat meer poetswerk achteraf.

Mooi karretje, trouwens [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt Gerolf, dat met die flux verklaart een hele hoop. Volgende keer gaat het dus lukken, met flux! [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Volgende keer probeer ik het met flux.
Zonder flux kan ik me voorstellen dat je alleen maar klodders krijgt. Vloeimiddel is nodig bij elke soldeerverbinding. Bij harskernsoldeer zit die er al bij, maar ik vermoed dat dergelijk lage-temperatuur-soldeertin dat niet heeft. Teveel flux kan nooit kwaad - je hebt alleen wat meer poetswerk achteraf.

Mooi karretje, trouwens [8D]



Dat poetswerk is heel makkelijk.
Met aceton is dat zo weg.
Ik gebruik het met een borstel, men kan heel goed in hoeken en kanten zo en de flux al of niet aangebakken verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Even op poetsen met een doek en de zaak blinkt als een spiegel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

...en zo ziet de koets eruit op de modelbaan...

Urbanie, zit in da couch ni den docteur van gastoois?
Germaine, t'is da vent op da couch da'k zien zitte!

(Urbanie, zit in die koets niet de arts van het ziekenhuis?
Germaine, ik zie vooral die man bovenop zitten!)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De kogel is door de kerk! Het tijdloos gebouw is een herberg geworden. Een tip van de sluier zien jullie op de onderstaande foto, maar hoe het nu afloopt met het minibaantje "St-Michel La Roche", kunnen jullie in Lummen (NL) zien. Urbanie en Germaine verwachten jullie er, en zullen er ook zijn. Ze danken jullie voor jullie massale aandacht en wensen alle deelnemers enorm veel succes met hun project. Tot in september...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Hebben ze in Nederland ook al een Lummen ?

Serieus, dat 'testbaantje' van in het begin is uitgelopen op een minibaantje waar je best trots op mag zijn !

Michiel

Nee Marc, ik heb me vergist, het is Lochum! [:I] Zou ik in september al bijna in het verkeerde dorp hebben hestaan met mijn baantje.[:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Aart

citaat:
Geplaatst door Michiel

Nee Marc, ik heb me vergist, het is Lochum! [:I] Zou ik in september al bijna in het verkeerde dorp hebben hestaan met mijn baantje.[:I]



Twee vergissingen in een uur Michiel[:I]. Het is Lochem! Met een 'e'. Vlakbij Deventer, oost Nederland.