Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

Dirky

Aan Patrick en BigCedric,
onder de rubriek gereedschappen - haakse muren maken -  heb ik de foto teruggeplaatst van het stukje gereedschap dat ik gebruik voor perfecte hoeken... misschien heb je daar ook iets aan!

mdvholland

Hallo HOllland,

Complimenten voor je fraaie werk! inspirerend!

Je werd al gevraagd op tips etc. en je fotosessies zijn informatief voor algehele lijn. Maar ik heb een specifieke vraag: welke verven gebruik je? ik vind de kleuren zo goed gekozen. Welke kleuren gebruik je bijvoorbeeld voor de (bruine) bakstenen?

Matthijs

H0lland

Hallo Matthijs,

Allereerst dank voor de complimenten!

De verf die ik persoonlijk en vrijwel altijd gebruik, zijn die kleine potjes van Revell en/of Humbrol.
Om de muren zo te krijgen als in de voorbeelden, gebruik ik meestal niet maar 1 (kleur) verf, maar meerdere. Afhankelijk van de gewenste kleur gebruik ik voor de muren diverse bruin-tinten (en dan bij voorkeur vaak de kleur roestbruin Revell nr: 83) Maar, naast deze bruin-tinten gebruik ik ook: Baksteenrood, wit & zwart om mooie realistische kleuraccenten aan te brengen.

De veelal door mij gebruikte steenplaten van Auhagen zijn (plastic-achtig) rood. Om de plastic-look weg te nemen, verf/smeer ik eerst de muren met sterk (wasbenzine-)verdunde (grijs getinte)verf in... deze vult dan mooi de voegen. Na een korte droogtijd, verwijder ik het te veel aan verf met een zachte doek die (matig) gedrenkt is in zuivere wasbenzine. Door de werking van de wasbenzine zijn de schoongemaakte stenen doffer geworden en is de plastic-glans verdwenen. Vervolgens is het een kwestie om d.m.v. de drybrush-methode de muren te voorzien van de gewenste kleuren (vaak dus bruintinten omdat de muur al rood genoeg is)

Overigens:
Er zijn ook veel producenten die hun muren juist (af fabriek) een meer beige/bruine kleur hebben gegeven, waardoor het helemaal niet zo noodzakelijk is om juist met bruine verf accenten aan te brengen.
Hieronder een voorbeeldje van een stukje (af fabriek bruin/beige)muur van Plastruct, waar ik toevallig wat kleur-experimentjes mee aan het doen was voor een nieuw projectje.
Links boven de originele muur... de andere 3 vlakken zijn testjes om te beoordelen met welke kleur ik verder wil...
Je ziet, het is maar net wat je er van wil maken en wat je persoonlijke voorkeur geniet... specifiek ??n kleur aangeven is er dan niet meer bij.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Hallo forumgenoten,

Zo, hier ook weer eens een teken van leven vanuit Holland! (Of misschien moet ik zeggen van H0lland [;)])

Daar een paar foto's meer zeggen als vele woorden...

De bouw van een middeleeuwse kapel (Willibrorduskapel te Geijsteren - NL)





















Dat was het weer eventjes voor nu... Later meer!

Groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Amai, Patrick. Je laat niet vaak iets zien, maar als je dat doet ... [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Allen weer dank voor de complimenten! [:)]



citaat:
Geplaatst door Gerolf

Amai, Patrick. Je laat niet vaak iets zien,...


Hallo Gerolf,

Tja, ik ben druk bezig met vanalles en nog wat... maar er gaat in de toekomst zeker nog meer van mij komen, ook hier ! [;)]
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Pol

Die boog boven de raam; heb je dat gedaan door een gewoon stukje baksteenplaat in te snijden en dan te vervormen? Zie ik dat goed? [?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

H0lland

citaat:
Geplaatst door Pol

Die boog boven de raam; heb je dat gedaan door een gewoon stukje baksteenplaat in te snijden en dan te vervormen? Zie ik dat goed? [?]



Dat zie je inderdaad goed! Een dun reepje steentjes-plaat afsnijden (1 hele steen in de hoogte), vervolgens elke voeg voor +/- 2/3e deel insnijden met een scherp mesje. Je zal zien dat je op deze manier een hele mooie (al naar gelang nog te vervormen) krul krijgt. De perfekte manier om venster- of poort-bogen te maken.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Pol

Dan heb ik weer wat bijgeleerd ... Bedankt! [:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

H0lland

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

De kapel is inmiddels weer een stukje verder...

Kleine (gemetselde) details gemaakt, muizentanden (e.d.) uitgesneden en aangebracht, gebouwtje weer zover mogelijk in elkaar gezet, her en der stenen wat "kapot" gemaakt en een eerste voegenwash...







Begint toch best al een beetje op een kapel te lijken.

Groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Steam.N

Inderdaad.

Zeker de verwering van de lange muur (foto's uit de reeks van 23/5), en de vensterbogen zien er prima uit.
Dit wordt een mooi gebouw.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Steengoed zeg! [:p][:p][:p][:p] Wat is die voegenwash eigenlijk voor product?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)