spoorenplan antwerpen en regio

Gestart door delano, 16 december 2010, 14:04:25 PM

Johan Poelmans

#75
Mogelijk... (zo goed ken ik de regelementen terzake ook weer niet). Maar hier is geen verwarring mogelijk ;)
 

doomslu

#76
Als mijn geheugen me niet in de steek laat is die opmerking lang geleden al gemaakt en heeft Gerolf die borden verwijderd. Dit is dus een oude foto...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Aart

#77
Naar aanleiding van de opmerkingen over de bereikbaarheid en met de maten die Erwin doorgegeven heeft voor de stationskap heb ik de schets nog een keer aangepast. Het stationsgebied is smaller gemaakt en het industriegebied breder. In het stationsgebied zijn 2 mangaten geplaatst om alles te kunnen bereiken.

De wisselstraat heb ik even lang gehouden. De perrons lopen namelijk nog verder door dan alleen onder de stationskap. Zie foto's van Evan. Verder ligt het accent bij dit deel van de baan op de treinen die het station binnenkomen en er vertrekken. Er is dus geen enkele reden om te beknibbelen op de lengte van de wisselstraat. In werkelijkheid is die namelijk nog veel langer.

Wat de problemen met de driehoek betreft, dit hangt ook af van hoe de baan gevoed wordt. Voor een baan die met bezetmelding werkt, heb ik een ideetje op basis van de Funky keerlusschakeling (zie elders op dit forum) die een veel kortere baanlengte nodig heeft (ordegrootte 4 ? 5 x loklengte + 1 wagonlengte). Ik zal dat binnenkort eens uitwerken en posten met de vraag of mijn idee klopt.


Aart

#78
Dat idee voor de keerlusmodule liet me niet los, dus heb ik het gelijk even uitgewerkt (vandaar dat het wat laat geworden is). Zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3533&whichpage=5
Graag daar jullie reacties.

Johan Poelmans

#79
Mja, dat werkt identiek als Wim Ros zijn xTreme keerlus dingetjes. En dan moet je volledige trein in sectie C passen. Want als ie op B komt wilt de relais schakelen, en als ie op D komt ook. Als een trein dus langer is dan C, dan krijg je miserie. Zeker wanneer je volledig gedetecteerde treinen hebt (wel zo handig met trek-duw stellen), maar zeker niet alleen dan: een wiel kan C en D overbruggen bijvoorbeeld.

Maar dat hoeft echt geen groot ontwerpprobleem te zijn. Je kan de wisselstraat zo ontwerpen dat je keerlussporen (of dat nu enkel of dubbelspoor is maakt niets) iets verder in de straat doorlopen, of met 4 sporen onderaan verdwijnen. Geeft tegelijk nog een iets drukkere look ;)
 

Geert

#80
Waarom is er hier eigenlijk een keerlusschakeling nodig? De baan wordt toch opgebouwd met M?rklin C-rails. Of heeft Delano ondertussen gekozen voor het 2 rail systeem?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

#81
Goed gezien, Geert [:)] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

#82
Ok?
een heel domme vraag, gaat het c-rail worden of gaat hij voor tweerail??
Mvg Giel-Jan

vanmiegroet

#83
Ik dacht dat hij voor c-rail ging.
En als dit zo is, is dit een indrukwekkend c-rail project.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Aart

#84
@Geert: Ik was even kwijt dat hij C-rail heeft, maar het was ook alleen naar aanleiding van deze driehoek dat ik er over ben gaan filosoferen. Met C-rail heeft Delano inderdaad geen keerlusmodule nodig.

@Johan: Nee het is een aanpassing op de xtreme keerlusmodule. (bovenaan staat de xtreme, daaronder mijn voorstel) De xtreme schakelt alleen de polariteit om. In mijn voorstel worden er secties stroomloos geschakeld. Hiermee voorkom je dat spoorstaven met verschillende polariteit kortgesloten worden.

Verdere discussie over mijn voorstel voor keerlusmodule graag op http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3533&whichpage=5, dan houden we dit draadje een beetje schoon.

Geert

#85
Een overdekt kopstation is mooi, maar bedenk wel dat je locomotief met zijn sleep ook probleemloos achteruit moet kunnen rijden. En vermits je ruimte voorziet tot 2,5m voor zulke treinen, denk ik eerlijk gezegd dat dit wel eens problemen kan geven.

Zelf overweeg ik ook om een overdekt station te bouwen. (8 ? 10 sporen 3meter lang) De constructie die ik in gedachten heb bestaat uit een reeks oude velgen van fietswielen. Deze velgen zaag ik dan middendoor zodat je twee halve cirkels krijgt. Hierover buig ik dan een plexiglas plaat van enkele mm dik die ik bevestig met poprivetten via de openingen van de spaken in de velg.  Het is maar een idee dat ik ooit eens wil uitwerken?.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#86
Als je een beetje realistisch wil zijn, verander die 'verhoogde autoweg' in een 'verlaagde autoweg' (zoals de echte ring rond Antwerpen)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Johan Poelmans

#87
@ Geert: Dan gaat je dak wel lekken... Hoe krijg je die poprevetten waterdicht? :D

@Geert: verhoogte autowegen komen minstens evenveel voor, het is gewoon een kwestie van hoe je niveaus liggen... En dit geval is de verhoogde autoweg ideaal om een spoor te laten verdwijnen ;)
 

delano

#88
ok bedankt voor de tip ik heb het al verwijderd zou er meschien iemand willen uitzoeken hoe hoog en breed de bovenlijdingen zijn van somerfeldt?
gerolf en evan willen jullie je ractie op men verwijderde ding ook verwijderen ?[:D] Is gebeurd
 

Johan Poelmans

#89
Dat vind je ergens in hun cataloog. Ik geloof 125mm hart op hart (van de kolommen). Doe daar de breedte van het profiel nog bij, en ik heb mijn stroken op 145 gezaagd ;)

IK heb het van de week nog opgezocht, aangezien ik net de eerste stroken hout aan het leggen ben waar ooit bovenleiding op moet komen. De rest was dieseltractie :p