Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

spoorenplan antwerpen en regio

Gestart door delano, 16 december 2010, 14:04:25 PM

Aart

#60
Hoi Delano,
Als ik jou was, zou ik de komende paar weken nog niet in een programma gaan ontwerpen. Voorgaande schetsen heb ik in powerpoint gemaakt. Ik heb het vandaag wat verder uitgewerkt. Totaal heeft me dat ongeveer een uurtje gekost. Dat gaat dus makkelijker en sneller dan op papier. Ik zal je de powerpoint mailen, dan kun je daarin verder schetsen.

Toelichting bij onderstaande schets (uit powerpoint dus):
- Verhoogde auto(snel)weg waar je spoor onder kan verdwijnen naar het schaduwstation.
- Groene lijnen zijn aansluitingen op schaduwstation
- Naast het station zou ik een aantal hoge kantoorgebouwen plaatsen. Hieronder kun je de helling naar je schaduwstation wegwerken.
- De korte kant van de U is wat opgevuld met wegverkeer. Een afrit van de autosnelweg gaat met een viaduct over het spoor naar het stationsgebied en naar het industrie.

De komende tijd zou ik als ik jou was besteden aan:
- Hoe groot worden de gebouwen precies (lengte, breedte en hoogte).
- Bekijk hiervoor voorbeelden in het echt. Bij het station staan een paar hoge (kantoren)flats die wel als voorbeeld kunnen dienen.
- Teken de lengte en breedte in de powerpointschets
- Zoek uit hoe breed de wegen in het echt zijn. Teken dat op schaal in de schets.
- Hoe ziet een afrit eruit?
- Hoe het viaduct bij de afrit?
- Hoe overbrug je het hoogteverschil in de wegen?
- Wat doe je met de ruimtes die nu nog wit zijn?
- Wat wil je met je industriegebied? (bijv. haven, containeroverslag van trein naar weg, industriegebouwen???)
- Hoe werk je de aansluiting naar je schaduwstation rechtsboven geloofwaardig weg?

Als je al deze vragen hebt beantwoordt en verwerkt hebt in de schets, zul je zien dat je ook al aanpassingen moet doen aan de trac?s van de sporen. Waarschijnlijk komen er onderweg wel meer vragen die je moet beantwoorden. Laat daarna de schets eens een paar weken liggen en kijk er dan nog eens naar of je nog steeds tevreden bent.  Zo ja, dan ben je pas toe aan het ontwerpen van het spoor. Maar dan ben je wel een paar maanden verder.

Groeten en veel succes,

Aart


conducteur

#61
Die wisselstraat kan toch gerust een stuk kleiner?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

#62
Bwa, depends.... Ervin, hoe groot is jou wisselstraat voor Antwerpen Centraal? :D

Trouwens, In Ervin zijn baan zit een helling tussen de wisselstraat van het station in, en mogelijk heeft dat meegespeeld in de lengte ervan: goederen verdwijnen zo onder het station. In principe vind ik het opzet zoals het hier staat leuker: je hebt dan de driehoek zuidelijk van Antwerpen Centraal ook nagebootst, net zoals ie er echt staat. En je kan vanuit 2 richtingen naar je station rijden. Maar als je echt de plaats niet vindt, dan kan je Ervin zijn helling kopieren ;)

Trouwens, 2m30 (of zoiets?) is redelijk breed. Mijn treintafel is op zijn breedste punt 1m20, en ik ben al behoorlijk aan het sukkelen om vanachter rails af te werken. Ik wil niet weten wat er zal gebeuren als ik ga ballasten [xx(]. Nuja, van de andere kant: op 80 cm breedte krijg je geen driehoek gebouwd ;)
 

ERVIN

#63
Mijn wisselstraat is 2.00 meter lang , en zo'n 30 cm breed , dit is wel al een oudere foto, ondertussen is alles nog een beetje beter afgewerkt h?.[;)]
Die 30cm is wel het gedeelte in het midden van de wisselstraat , het centrale gedeelte van de wisselstraat is dus zo'n 1 meter lang , maar daarna gaan de sporen en wissels uit mekaar , daar waar de 9 sporen richting kopstation gaan is 80 cm breed.



Het sporenplan dat Aart getekent heeft is best dik in orde hoor, daar kan je mooie dingen mee nabootsen , ik ben wel benieuwd hoe je die driehoek electrisch moet gaan aansluiten , maar dat zal wel aan mij liggen, ik ben een echte leek op dat vlak.[:I]

Aart

#64
@Erwin:
Hoe breed en lang is de overkapping van het station bij jou? Ik kwam op ruim een meter door in maps.google de breedte van de kap te schatten op 100 m. Met 1:87 kom ik dan op zo'n 1,20 m. Maar misschien is dat te ruim geschat.
En wat de electra betreft. Nog een vraagje waar Delano maar eens een paar nachtjes over moet gaan slapen...

@Johan:
Inderdaad ben ik de bereikbaarheid in mijn 'enthousiasme' een beetje vergeten. Delano had het anders al over een tafel van 8 bij 6. Dat vond zelfs ik te gortig ;-). Misschien toch niet een U-vorm, maar een E-vorm of een paar mangaten in het industriegebied en dan de poot bij het station een stuk smaller. Nog meer vragen voor Delano om eens een goed over na te denken. Mijn schets is vooral om hem een beetje op weg te helpen..  (En daarnaast wat vingeroefeningen voor mezelf omdat ik op dit moment ook aan het nadenken ben over een baanplan. Zie ook http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11916)

evan

#65
Vandaag stond ik voor mn Werk op een dak in de Pelikaanstraat en moest ik aan dit draadje denken... ik had wel enkel mn GSM bij de hand voor foto's dus geen hoge kwaliteit.

Wisselstraat van 4 naar 6 sporen tussen de tunnelingang en de perronoverkapping voor A'pen Caal.


Perronoverkapping vlak voor de feitelijke bekende rode Koepel...


Misschien handig... de wisselstraat lijkt me niet zo complex meer als vroeger[;)].

Die van Erwin blijft wel adembenemend[:0]

Groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Aart

#66
citaat:
Geplaatst door evan





Die bogen op de voorgrond zijn ook mooi om na te bouwen in model. Maar jah, ik weet niet hoe creatief Delano is..

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

delano

#68
ja ik ben wel redelijk creatief maar hoe ik aan de bogen zou gaan beginnen moet ik nog eens denken hoor[:D]
groetjes delano
 

Johan Poelmans

#69
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Het sporenplan dat Aart getekent heeft is best dik in orde hoor, daar kan je mooie dingen mee nabootsen , ik ben wel benieuwd hoe je die driehoek electrisch moet gaan aansluiten , maar dat zal wel aan mij liggen, ik ben een echte leek op dat vlak.[:I]


Een driehoek is hetzelfde als een keerlus. En Wim Ros heeft die dingen met zijn xTreme keerlusmodule dus ontzettend simpel gemaakt ;)

Doet me er wel aan denken dat je 1 zijde van die driehoek lang genoeg moet maken voor je langste trein, omdat anders kortsluiting zal maken met je wagons.
Mijn voorstel zou dan zijn om dat rechtse verticale been (dat wat ik dus had voorgesteld ivm paradespoor) als enkelspoor te nemen, en iets langer door te laten schieten. Of waarom verdwijn je niet met 3 sporen naar onderen? 2 naar het station, 1 als verbindingsspoor. In de helling naar je schaduwstation heb je dan een korte wisselstraat  die terug naar dubbelspoor gaat, kwestie van een goeie doorstroming te waarborgen.

Vergelijk het dan met de nieuwe verbinding in Leuven: de lijn Hasselt - Brussel gebruikte Leuven als kopstation, maar met de nieuwe (enkelsporige) verbinding is dit niet meer nodig.
 

Johan Poelmans

#70
Ander idee voor die driehoek, eentje dat geen keerlus heeft, en je toelaat om naar een smallere tafel te gaan:

Je splitst je kopstation in 2 richtingen zoals op de schets, maar de tak naar onderen verdwijnt tegen de backdrop achter de gebouwen. Hier zal dus geen trein rijden, maar geeft wat de illusie dat dat wel kan gebeuren. Tezelfdertijd zie je het 'bypass'-spoor van noord naar zuid een tunnel in duiken. Er is een beetje veel gebouwd in die driehoek, en dat bypass spoor is pas achteraf nodig gebleken. Vandaar dat een tunnel nodig bleek. Heb je meteen een goed excuus om naar je schaduwstation te rijden ;)
 

ERVIN

#71
@Aart , de breedte van de koepel is 105cm , de lengte net iets meer dan 2.5 meter.

@Evan , knappe foto's man , ik blijf het allemaal erg indrukwekkend vinden, telkens ik in Antwerpen-Centraal  kom is het steeds weer kippevel!!

Die boogjes gaan hier ooit ook nog komen , nu nog iemand vinden die voor mij van die prachtige kantoorgebouwen kan maken , want bij de bekende fabrikanten moet je ze niet gaan zoeken.[:(]

Maar nu terug naar Delano zijn baanplan h?.[;)]

Gerolf

#72
citaat:
Geplaatst door Aart
Die bogen op de voorgrond zijn ook mooi om na te bouwen in model. Maar jah, ik weet niet hoe creatief Delano is..
Niet zo moeilijk, hoor:



[;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

#73
Ik wil nu niet moeilijk gaan doen Gerolf, maar why the f*ck heb jij blauwe pijlen aan je seinen hangen? Moesten die niet alleen als je sein aan de verkeerde kant van het spoor staan?
 

conducteur

#74
Is dat ook niet als er verwarring mogelijk is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum