Oude loods Brussel-Noord anno 1920

Gestart door Michiel, 05 december 2010, 19:25:26 PM

Michiel

#75
Ik zou wat graag dergelijke utstapjes houden, maar ik moet hier de boot in het midden houden. Ik bouw een baan, punt. Meer zit er zonder echtelijke tegenstand niet in. [:(]

Het belangrijkse blijft dat ik me kan uitleven met modelbouw, en meer in het bijzonder de bouw van mij baan. En zolang de locs netjes zonder problemen de loods in kunnen rijden, lijkt het me prima in orde. Zolang de algemene indruk maar goed zit. (Maar extra informatie betreffende afmetingen zijn steeds welkom) [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#76
Voor het moment ben ik bezig met het zoeken naar het stangensysteem om de deuren te bedienen. Ik ben aan de 4de versie toe. Weer blijkt dat een goed idee in theorie, in praktijk dikwijls niet werkt. Maar ik ben er bijna: een eenvoudig systeem, simpel en snel om te bouwen, deels zelf-regelend en eenvoudig te herstellen indien er ooit een defect zou optreden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#77
citaat:
Geplaatst door Michiel

Dat valt mee, ongeveer een paar tienden van een millimeter, wat neer komt op ongeveer een 10-tal cm langs elke kant in het echt. Geen flauw idee of dat realistisch is. Ik heb nooit een echte loods van dichtbij gezien. [:I]



Ja dat is realistisch. De spatie in het grootbedrijf was zelfs nog smaller.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#78
Michiel

Ik kom elke dag voorbij de loods op antwerpen park noord.
Als ge de opening wenst te weten van de poorten kan ik stoppen en eens meten aldaar.

Voor uw mechaniek van de poorten, wat is de bedoeling ?
Dat je met 1 servo de 2 helften gaat bedienen ?
Kijk dan een in mijn draadje van trimaxion, shinsa en bay city.
Daar staat een mechaniek dat ik hier gebruik.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#79
Jean-Paul,

Dat je eens de deuropening van die loods wilt opmeten is heel tof. Enorm bedankt. [^]

Ik heb jouw mechanism om de deuren te sturen al heel goed bekeken, hoor. Maar ik denk dat het iets eenvoudiger kan. Maar begrijp me niet verkeerd, jouw loods is een enorm inspiratiebron voor mij; een voorbeeld waar ik naar opkijk. Ik hoop het binnen afzienbare tijd te mogen evenaren.

Ik zal binnen korte tijd een filmpje maken van de werking van de loodsdeuren. Dan wordt het plots duidelijk hoe mijn systeem werkt. Nog even geduld... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#80
Ja neem je tijd.
Ik ga de opening opmeten zodra ik de mogelijkheid heb.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#81
Michiel,

als ik je mechanisme juist begrijp, ga je de verbindingsstrook in het midden dwars aantrekken of wegduwen.
Riskeer je dan niet dat beide deuren niet gelijktijdig sluiten?  Of is d?t net de bedoeling?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#82
Hoi Jean,

Ongeacht hoe je aan het witte verbindingsbalkje trekt, het kan maar 2 kanten op. De uiteinden van het balkje kunnen enkel langs de cirkelvormige baan bewegen van de respectievelijke scharnierpen. Het effect en beweging is hetzelfde als met het systeem van Jean-Paul, met dezelfde voordelen, maar ik zit hier zonder dood punt in de aandrijving.

Bon, een hele warrige uitleg, maar het filmpje zou veel duidelijk moeten maken. Nog even...[:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#83
Benieuwd [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#84
De deur die het laatst open moet en het eerste dicht is de deur die gebruik maakt van dat deel van de cirkel vlak voor het dode punt.
Die maakt gebruik van euh euh euh de sinus ?
Soit ik heb deuren waar aan een kant een aanslag is die de opening tussen beide poorten afsluit. Die deur moet als eerste open en laatste dicht.
Het is regelen en veel experimenteren. Veel opnieuw beginnen en plooien.
Met de mechaniek die ik maakte kan je alles regelen zonder al te veel breek en herplooiwerk.
Maar dat het eenvoudiger kan is evident eens je weet welke configuratie werkt.
Ik zou ook nu alles is afgeregeld zo een mechaniek kunnen maken dat eenvoudiger is, maar ik heb nog ZOOOOOOO veel te doen dat ik het maar laat.
Soit ik ben eens benieuwd naar uw filmke
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#85
Kersvers gemeten, 4m13 tussen de palen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#86
Gezien het omgrenzingsprofiel voor Belgi? een breedte toelaat tot 3m150, blijkt er toch een halve meter per kant overschot te zijn.

Mijn deurtjes zijn omgerekend naar grootspoor 3m700 breed. In elk geval breed genoeg volgens het omgrenzingsprofile. En hoe breed de deuropeningen waren van de loods meer dan een eeuw geleden gebouwd, dat is voorlopig nog een vraagteken. Ik heb nog geen plannen kunnen vinden van deze loods.

Ik heb wel het omgrenzingsprofiel voor schaal N nogal vrij toegepast, want dat is ook 3m700. Gelukkig blijken de meeste modelletjes daar net onder te zitten.

Jean-Paul, thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#87
citaat:
Geplaatst door Michiel

Gezien het omgrenzingsprofiel voor Belgi? een breedte toelaat tot 3m150, blijkt er toch een halve meter per kant overschot te zijn.

Mijn deurtjes zijn omgerekend naar grootspoor 3m700 breed. In elk geval breed genoeg volgens het omgrenzingsprofile. En hoe breed de deuropeningen waren van de loods meer dan een eeuw geleden gebouwd, dat is voorlopig nog een vraagteken. Ik heb nog geen plannen kunnen vinden van deze loods.

Ik heb wel het omgrenzingsprofiel voor schaal N nogal vrij toegepast, want dat is ook 3m700. Gelukkig blijken de meeste modelletjes daar net onder te zitten.

Jean-Paul, thanks!



Graag gedaan.
Maar dat is tussen de palen he, hoe de poorten eraan bevestigd waren is moeilijk te zien. De palen staan er nog, maar thats it.
Misschien op een foto van toen dat het te zien is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#88
Even een kleine tegenspoed. De servotester dat ik gekocht had (een goedkoop dingetje van Conrad) werkt voor geen meter! Ik kan de servo's dus nog niet aansturen. Het filmpje zal dus nog even op zicht laten wachten.

Ik ga dus eens op onderzoek naar een goedkope maar betrouwbare en handige DDC-servodecoder. Alle voorstellen zijn welkom. [;)]

edit: heeft iemand al ervaring met deze 8-voudige Joka servo-decoders?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#89
Na een tijdje twijfelen wat ik het eerste zou willen doen, een loc verBelgischen of zelf een loc proberen te bouwen van scratch (type 11?), heb toch besloten om de draad weer op te pikken van de loods. Het stelt allemaal nog niet veel voor. Maar ja, we moeten ergens beginnen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)