Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mag het wat groter zijn?

Gestart door evan, 05 december 2010, 17:29:04 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

@ Evan    "de SuperKrak"  ,

Ik consumeer nooit Coca of Pepsi Cola.
Maar de advertentie op uw tijdperk III-reclamezuil vermeldt   "Coke"   .  Is dit niet een te recente benaming?
De mime-speler M. Marceau klopt wel, vermoedelijk, maar of in de stoomtijd (& vroege diesels) een levensgrote afbeelding van een bikini-juffrouw in 't openbaar te bezichtigen zou zijn geweest, 'k weet het niet zo direct.  Was tijdperk III niet nog wat ...zediger?

Reclameafbeeldingen op zuilen of muren bepalen voor een deel het tijdperk:   even dubbelcontroleren, misschien kan/kon één-en-ander toch wel, of toch niet?
Uiteraard zijn dit details, voor de rest:  P.A.J.  =  Proficiat Aan Jullie.. .

Avondgroeten,   Herwig.

evan

Hehe Herwig,

Zo had ik het zelfs nog niet bekeken ::)  Inderdaad kunnen er eventueel wel andere affiches later op komen...

In alle geval bedankt ;)

Groetjes

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Evan, weer een pracht resultaat, vervelen gaat dit nooit, dus blijf aub regelmatig posten. Dat geeft voldoende stimulans om zelf verder te ploeteren! ;D ;D ;D
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

#154
Bedankt Michael  ;)

Ondertussen een kleine update, maar met grote werken.

De volgende fase is gestart en eerst is er een doorn in het oog weggewerkt.

Er lag een partij bochten onderaan het locdepot dat diende voor het omloopspoor en de toegang naar het schaduwstation.
De bochten en ondergrond echter waren niet al te degelijk aangelegd en daarom heb ik 2 vierkante meter volledig tot de vloer afgebroken en terug opgebouwd.  Door het plaatsgebrek is het krap, maar er is toch degelijk resultaat bekomen om verder te kunnen.

Hieronder zien we de tussenstand.  De hoek van de baan is ook weg en vervangen door een ronding.  Deze aanpassing vergroot de ruimte.

De bochten zijn vervangen door flexrail die ik voorgelogen heb en is vloeind in plaats van verschillende radiussen...

De straal van de bochten is nu constant met een parabolische ingang analoog aan de werkelijkheid.



Tevens is het spoor in verkanting gelegd.  Wel mooi als die V200 met 10 ertswagens voorbij dendert :P



De verkanting is uitgevoerd door onder de rail een VOB draad te leggen van 1,5 mm over de lengte van de bocht.

Trukje ;)



Volgende keer volgt het kleuren van de sporen, ballast, betonstructuur op de wanden en het aankleden van het landschap...
Hierna gaan we met het landschap weer de hoogte in ::)

Nog een detail van de betonwanden die in ruwbouw staan:



Klaar voor de volgende fase:


Tot de volgende ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Evan, sorry, maar de commentaar wordt eentonig ...
Alweer mooi werk, en het is de aanleiding tot op nieuw een prachtige baan ...

Breng je die ooit eens naar je living ? 
Dan kunnen we er ook eens in het echt van genieten  ;D

Ik blijf kijken ...  ah neen ... ik heb ook nog wat te doen, deze avond  ;)
Tot volgende posting !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Citaat van: Steam.N op 02 december 2013, 20:43:08 PM
Breng je die ooit eens naar je living ? 
Dan kunnen we er ook eens in het echt van genieten  ;D


Dan zal hij toch wat groter moeten gaan wonen  :P.

En zoals gewoonlijk knap werk!

Hoe leg je die bochten parabolisch?
een cirkel tekenen, ok . maar een parabool...
Hoe doe je dat?

Yannick



Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

Hoi Yannick,

Ns kijken hoe ik het praktisch kan uitleggen hoe ik het hier heb geïnterpreteerd...

Het meeste doe ik op het zicht, maar het komt er op neer van het begin van je bocht niet direct met de straal van je bocht te starten.  Best is van een verhouding te kiezen om je bocht aan te vangen.  Hierdoor gaat een trein soepeler de bocht in.  In het grootbedrijf wordt dit vooral gedaan op lijnen met reizigersverkeer. 
In model oogt het tenslotte mooier.

Vb: Stel dat je in Ho schaal de laatste 20 cm verdubbelt naar 40 cm alvorens aan te sluiten op het rechte stuk...


Groetjes :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Hoe klaar je het toch telkens? Altijd zo prachtig ...

'k Vraag mij wel af hoe je dat doet, zo makkelijk van de ene schaal naar de andere schaal wisselen en er blijven in slagen in verschillende schalen een mooie afwerking te verzorgen?
Zit dat in de vingers of is het buikgevoel of nog iets helemaal anders?

Groet!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Olivier,

Buikgevoel, creatief zijn en ervaring opdoen door zelfstudie en luisteren naar de wijze raad van anderen :-)

Nu ben ik van aard wel een creatief baasje en dat zit in de familie langs moeders kant 8)

Ik heb geen moeite met het switchen tussen verschillende schalen, maar geef wel toe dat het in het begin wennen was.

In alle geval doe ik het enorm graag, maar tijd is m'n grootste vijand.  Een afgeleide uit dat tijdstekort is dan ook nog ns de droogtijd van sommige zaken >:( 

Er zijn ook veel mensen en organisaties die om hulp en raad vragen en ik wil ze daarin met plezier tegemoet komen.  Het is echter moeilijk om dit te plannen en allemaal bol te werken ???

Bovendien is dit niet m'n broodwinning en moet ik dus ook bij m'n werkgever hetzelfde engagement kunnen opbrengen.

Maar tot nu toe lukt het en kan ik m'n creativiteit kwijt :D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Evan,

Knap hoe je dit allemaal kan combineren en met wat voor een energie  :o.
Elk werkstuk dat je uitvoert is op zich een waar kunstwerk. Telkens sta ik verbaast hoe je het voor mekaar krijgt.
Chapeau!

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

evan

Bedankt voor je leuke reactie Koen ;)

Vandaag heeft de bocht kleur gekregen.  :)

Hij is nog niet af, maar droogtijd brengt beperkingen met zich mee.

De betonwanden zijn bewerkt en ingekleurd, ballast is aangebracht, maar een extra laagje verf met airbrush is welkom, groen is aangebracht enz.

Zoals gewoonlijk laten we jullie meegenieten van de sfeer en als er vragen zijn: Shoot!!!  ;)

Betonlook:





De bochten:
Links - Omloopspoor
2 Midden - Dubbelspoor naar schaduwstation
Rechts boven op de keerwand: naar het depot



Bocht van bovenuit gezien met en zonder trein.





De verkanting geeft toch wel dat ene extra ondanks de beperkte ruimte...

Nog wat sfeerbeelden met het depot op de achtergrond:







Dit wordt natuurlijk vervolgd ;)

Groetjes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Waaw die muur is echt wel goed gelukt , hoe heb je die " beton-look" zo gekregen Evan?

Steam.N

Citaat van: ERVIN op 21 december 2013, 22:38:29 PM
Waaw die muur is echt wel goed gelukt , hoe heb je die " beton-look" zo gekregen Evan?

Daar ben ik ook erg in geïnteresseerd !

Evan: alweer ongelofelijk prachtig.
Ik weet het: het blijft eentonige commentaar, maar wat wil je  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }