Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Derde Minibaantjeswedstrijd (2012)

Gestart door Michiel, 22 oktober 2010, 12:46:27 PM

Steam.N

Volledig akkoord, Roderik.

Geen enkel systeem is perfect, maar de huidige regeling van de wedstrijd is vóór inschrijving gekend, het systeem werkt, is evenwichtig, en betrekt zowel kenners als breed publiek.
Houden zo, zou ik zeggen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

't Is inderdaad goed geforumeerd, Roderik. Zo'n minibaantje bouw je in de eerste plaats voor jezelf, om iets bij te leren

@ Davidt: ik weet niet of er drukknoppen bestaan die (mechanisch) alleen maar een korte puls geven. Ik kan me voorstellen dat die niet goedkoop zijn.
Om te voorkomen dat je volgende ontkoppelspoel ook te heet wordt: beter opletten, of elektronisch beveiligen (1-seconde-timer met relais).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Inderdaad, Roderik, volledig mee eens! Deelnemen aan een minibaantjeswedstrijd is een stimulans en een uitdaging voor jezelf, waarbij "fun" centraal staat. Meer moet dat niet zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Mijn baantje bouw ik ook voor de fun, en vooral omdat je dan eens met iets dat jezelf gemaakt hebt op een grote expo kan staan. De uitslag is bijkomstig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

Roderik, Het is niet omdat iemand eens zijn mening ventileert dat die persoon dan aan het zagen is hé.Of mag men geen mening hebben die afwijkt van de anderen? Ik doe mee aan de wedstrijd ,en leg mij neer bij "het regelement" maar daar blijft het dan ook bij . Het is niet omdat ik Belg ben, dat ik dan ook akkoord moet gaan met alles wat ze in Brussel voor ons beslissen. ;)   

DavidT

@ Gerolf: bedankt voor het antwoord: 't zal beter opletten worden voor de rest, rest geen tijd meer...  ;D
@ Conducteur: ik sluit me bij u aan! al denk ik dat iedereen die aan een wedstrijd deelneemt toch wel stiekem lichtjes droomt van een mooi plaatsje... (soms tegen beter weten in  ::))
Carpe Diem!

Havoc

CiteerOm te voorkomen dat je volgende ontkoppelspoel ook te heet wordt: beter opletten, of elektronisch beveiligen (1-seconde-timer met relais).

Of ptc of polyswitch "tegenplakken".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DavidT

Havoc, ik maar een dutske in het elektriciteitsgebeuren... kan je jezelf wat duidelijker maken aub - ik begrijp er geen r**t van... (pas op en m'n vader is elektrieker hé... maarja als ik em ietske vraag en het nie (direct) begrijp dan wordt em al ambetant..  alvast bedankt voor de hulp!
Carpe Diem!

Gerolf

Een ptc is een temperatuurafhankelijke weerstand: weerstand wordt groter als hij warm wordt.
Een gloeilamp doet dat ook - een geschikte gloeilamp is daarmee ook geschikt als beveiliging voor je ontkoppelspoel
Een polyswitch ken ik ook niet, dus maar even Googlen zeker ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Citaat van: Gerolf op 23 oktober 2012, 22:47:51 PM

Een polyswitch ken ik ook niet, dus maar even Googlen zeker ?
Ook een soort PTC blijkbaar, in de vorm van een soort zekering als ik het goed begrijp.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Die ptc's zijn handige dingetjes. 
Heb ik op elk van mijn voedingskes gezet, met een ledje + weerstand in parallel als aanduiding dat er mogelijks kortsluiting of overbelasting is.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

polyswitchen zijn handige "snelle automatische zekeringen" die na afkoeling weer "aan"schakelen. Ze zijn snel maar bijvoorbeeld net niet snel genoeg om zware speakers te beveiligen (ooit eens een dure JBL speaker opgebrand door teveel vertrouwen in polyswitch  :(). Voor andere spoelen weet ik ook niet of die wel ideaal zijn als je ze te dicht bij de maximum stroom dimensioneert...

Gerolf

Een alternatief vor een polyswitch zou dan zo'n bimetaal-schakelaar kunnen zijn,
zoals diegene die je in treintransfo's aantrof (of gebruiken ze die nog steeds?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

ik ga spijtig moeten afzien van deelname, mijn hoofd staat volledig niet naar modelbouw en wedstrijd deze week en weekend omdat we maandag om 10.00 uur onze oudste hond (targa) moeten laten inslapen en cremeren. bij deze wens ik alle deelnemers een fijne wedstrijd en beurs toe.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

conducteur

Allereerst sterkte,
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan mijn baantje. Links en rechts van het diorama liggen enkele opstelsporen. Omdat ik niet geïnteresseerd ben in treinen die met een versnelling van 9.81m/s² van een hoogte van 130 cm vallen heb ik aan beide planken maar een boordje gemaakt. Deze avond nog alles eens uittesten, morgen het baantje demonteren, vrijdag de auto laden en vertrekken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum