Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

"Station met industrie-aansluitingen"

Gestart door Arbeco, 03 oktober 2010, 17:37:18 PM

Arbeco

#60
22-03-11

Afgelopen weekend weer maar eens verder gegaan met de industrie op mijn baan, de zand- en grindhandel krijgt nu een beetje vorm. Van Evergreenplaat heb ik een opslag voor zand en grind gemaakt, vervolgens wat piepschuim in de vakken gelijmd in de vorm van hoopjes, en er verschillende soorten ballast op gelijmd. De shovelmachinist en de kieperchauffeur hebben nu al wat te doen:



Het grind wat te grof is, wordt gemalen in de steenbreker, de kiepwagen stort dit in een put. Vervolgens gaat het met een transportband naar de breker:



De breekinstallatie krijgt ook langzaam vorm, de rijpaden heb ik inmiddels aangelegd en onder de laadbunker voor de trucks nog wat kasseien gelegd. Op de voorgrond de stortkuil van de vorige foto:



Om er zeker van te zijn dat de geladen vrachtwagens niet te zwaar de weg op gaan, worden ze eerst leeg gewogen als ze het terrein oprijden. Na het laden worden ze nogmaals op de weegbrug gereden om het gewicht te bepalen. De weegbrug maakte ik van een stukje karton, de naden van de bascule zelf heb ik met een mesje ingekrast. Nadien een likje "beton"verf erover en klaar. Het spreekt voor zich dat ??n en ander natuurlijk nog wel verweerd gaat worden...



Komend weekend wordt er weer verder gebouwd...
Tot de volgende,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

janjozef

#61
knap werk aan het worden len

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Metpetergaathetbeter

#62
Zoals ik eerder al zei, bijzonder fraai werk met uitstraling, daarentegen nog geloofwaardig ook, doe zo voort ![:p]
Groeten Peter[;)]

Durango

#63
Het ziet er erg fraai uit. Ga zo verder en laat ons mee genieten.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Ronald

#64
Ha die Lennert!

Leuk te zien dat jij hier zo goed bezig bent! Ik ga je dan ook volgen[:)]


Arbeco

#65
HELP! Daar heb je 'm!! [:D][:D][:D]

Dank voor de reactie's, spoorders!
Vanavond de vangrails geschilderd welke morgen een plekje krijgen langs de betonweg, en dan weer verder met de aankleding van de diverse fabrieken.... Gelukkig is het weer bijna weekend.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#66
28-03-2011

Afgelopen weekend was het weer lekker bouwen, al waren het wel veel van die "kleine-dingetjes-waar-een-hoop-tijd-in-gaat-zitten" karweitjes. Als eerste wil ik jullie mijn overwegkruizen tonen; welke gemaakt zijn van Evergreen-materiaal. Later zijn hier de rode bandjes op geschilderd.

E?n van de vier kruizen bij de overweg op het fabrieksterrein:



Ook heb ik nog wat scenery aangebracht tussen en op de sporen bij de laadinstallatie van het grind. Naast de sporen komt wat groen, tussen de sporen heb ik nog wat "gemorst" grind e.d. aangebracht:



Aan de andere zijde van de baan, tegenover de zand- en grindactiviteiten, komt de afdeling "cement". Hiervoor heb ik de bouwdoos 'Medusa Cement' van Walthers gebruikt. Deze bestaat uit 8 silo's en een loshal. Ik wilde echter de capaciteit van de opslag wat vergroten; dus maakte ik van pvc buis nog 7 silo's extra. Op de bovenzijde heb ik ze dichtgemaakt met een stukje Evergreenplaat, welke net i?ts groter zijn dan de diameter van de buis. Zo kreeg ik een mooie rand; gelijk aan de silo's van Walthers. Naderhand werd het hele complex gespoten in betonkleur, later komt er nog een blauwe band op met de naam van de fabriek. De witte buis links op de foto is een transportband van de loshal naar de silo's en word nog in kleur gespoten, dit is slechts een laagje grondverf.

Toch wel imposant, die hoge silo's, in vergelijking met de 7764 die ervoor staat...:



Zo, komende week ga ik rustig verder aan de fabrieken, ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Paulogic

#67
Toegeven voor modelbouw ben je niet gebuisd ![:D]

Dit zijn mooie silo's. De banden met letters... decals ?
mvg,
Paul(ogic)

Arbeco

#68
Paul, de teksten en logo's voor op de gebouwen zal ik proberen op de computer te maken, kijken wat mij het beste lukt...[;)]

Vandaag een begin gemaakt met het maken van enkele bomen, de eerste is inmiddels gereed. Deze bomen maak ik van kunststof "skeletjes" en worden dan verder aangekleed met kleine takjes zeeschuim. Dan een toefje groen strooisel erover en je hebt een flinke boom! Het is overigens de eerste keer dat ik deze methode gebruik, en ik moet zeggen, het resultaat bevalt me wel...[^]

De eerste boom, geplaatst op de baan:



Zo, en nu weer verder in "de tuin"...

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Ronald

#69
Die boom ziet er prima uit, lennert!

Arbeco

#70
Dank je , Ronald.[;)]

In de doos van de steenoverslag vond ik nog wat overgebleven materiaal, dit kan gebruikt worden om transportbanden mee te maken. Ik heb er echter een andere toepassing voor gevonden, en heb door deze delen wat te verbouwen een oude, vervallen laadinstallatie gefabriekt. Door het hele bouwseltje eerst donkergrijs, daarna een wassing met sterk verdunde zwarte verf, en vervolgens wat roest te geven, werd een verwaarloosd uiterlijk verkregen. Als finishing-touch heb ik er nog wat mos bovenop laten groeien en zelfs de eerste kleine struikjes groeien al op de betonnen bovenkant.
Hier het resultaat:



En de bovenzijde:



Zo zie je maar dat de delen die je van een bouwdoos niet gebruikt, soms toch van pas komen....[:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

ERVIN

#71
Die PVC-buizen is een goed idee , ga ik ook eens proberen , knap werk en erg imposant in vergelijking met die loc , maar zo zien die dingen er nu ??nmaal ook in het " echt " uit h?.[;)]

Arbeco

#72
03-04-2011

Vanmorgen heb ik het portiersgebouwtje eens aangepakt, dit had een beetje vreemde gele (Oost-Duitse) kleur. Zie ook de foto op pagina 4, onder. Dit wilde ik een beetje veranderen, en heb het hele gebouwtje met verdunde houtlijm ingesmeerd en vervolgens met gewoon duinzand bestrooid. Het klinkt een beetje grof, maar door daarna alles mat wit te schilderen, kwam ik tot het volgende resultaat:



Aan ??n van de kopse kanten, de inrit vanaf de straat, heb ik met een dunne stift het logo van het bedrijf aangebracht. Gewoon uit de vrije hand, niks met decals of zo. Door de zandstructuur vervaagt het een beetje, en dat is nou precies wat ik wou. Aan zand heb ik hier trouwens geen gebrek, dat is het voordeel als je aan de rand van een groot duingebied woont he...[:)]

Tot de volgende,

groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Steam.N

#73
Zeer mooi gedaan, Len.
Het is een hele verbetering !
Je hele baan trouwens ziet er goed uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#74
Mooi stucwerk, len [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw