Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat ben ik aan het bouwen.

Gestart door Johan 18, 22 april 2010, 22:17:17 PM

doomslu

Helaas, nog steeds onzichtbaar... [:(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johan 18


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Inderdaad. Fotootjes staan er terug.  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Bovenaan pagina 3 van dit draadje staan nog steeds 6 witte vakjes [;)]
Maar het is goed dat de rest er alvast terug staat [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Bij mij staan alle foto's er op dit ogenblik perfect bij.
Thanks, Johan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johan 18

Een mens blunderd soms eens he!

Ter compensatie nog enkele plaatjes.








Stoomloc's zijn bij mij de hoofdmoot op de baan, alhoewel ik (nog) geen bovenleiding heb mag een E-loc er ook best bij.
Al deze loc's zijn tweedehands, meestal de oudere versies, je moet het ergens goedkoop houden bij klein budget.[;)]

Johan.


Johan 18

Bergske afbreken en veranderen.

Als het al eens fout gaat op steeds de zelfde plaats komt dat meestal door het spoor.


Dit gedeelte bevind zich tegen het raam en krijgt de meeste warmte te verwerken op hete dagen.
Daardoor was er een knik in het spoor ontstaan.
Dit was wel berijkbaar via de onderzijde, maar om vlotter te werken heb ik maar een deel gesloopt.
Boompjes werden verweiderd, mits ik met karton werk volstond mes en schaar voor de sloop.


Zo werd het werken makkelijker.


Om het geheel terug te sluiten werden er terug spantjes geplaatst.


Hiertegen werden dan stukken karton gelijmd om alzo een wat hogere berg te bekomen.


Al rustig kliederen met kartonnen stukjes kwam de nieuwe berg tot stand.


Mits ik met Hydrofibre werk werd het geheel overtrokken met wc papier (geen keukenrol toen in vooraad, dit werkt beter omdat het steviger is als wc papier) en met watervaste witte lijm ingestreken.
Als dit alles dan goed uitgehard is vormt het een leuke basis om op te werken.

Vervolgd.

Johan.

Steam.N

Mooi verslag van een zware operatie.  
Hopelijk herstelt de patient snel [:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johan 18

Opmaak.


Hier werd de berg van Hydrofibre voorzien, heb deze gekleurd door waterverf in het mengwater op te lossen.


Een overzichtje, mits bovenop begroeiing komt werd daar geen hydrofibre aangebracht.


Gras struikjes en bomen werden geplaatst.


Met het plastik uiterlijk van de boompjes was ik niet erg tevreden.


Ben dan maar eens een boompje gaan bewerken.
Met spuitlijm ingespoten en eerst door grijze naaltjes van 2mm gehaald.
Daarover terug spuitlijm en met groene vlokken bestrooid.
Was tevreden met dit resultaat en heb de andere bomen gelijk de zelfde behandeling gegeven.


Een overzichtje van de boompjes.




Als boven op de berg alles klaar is worden de flanken en onderliggende weide aangepakt.

Vervolgd.
Johan.

Gerolf

Een goeie tip om de structuur van zulke "nostalgische" boompjes op te smukken. Bedankt [8D]
Nog wat kleurnuances in het "loof", en je bos is nog beter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan 18

De weide.


Met divers materiaal word er begroent.


De voorheen verweiderde bomen worden terug geplaatst, druppeltje lijm aan de voet en eventjes ondersteunen tot de lijm is aangetrokken.


Ook hier met materiaal tussen de bomen gewerkt.


Met waterverf werden wat kleurtjes aangebracht op de berg.


Na gedane arbeid is er tijd om wat te ontspannen.
Het voorveld is op dit moment anders, maar dat zie je wel op latere afbeeldingen.


Wat hij hier komt doen dat vertel ik in het:

Vervolgd.
Reakties en tips zijn welkom hoor.
Beschrijf hier enkel hoe ik het doe.

Johan.

Johan 18

Druiven.

Als je rijd naar Duits voorbeeld en je hebt wat heuveltjes op je baan, dan kan een druiven veldje best mooi zijn.


Eerst maar eens het karton wat afschrapen.


Dan het veld bouwen, steentjes, aarde, steentjes en zo verder, geen paaldjes vergeten.


Zo is de opervlakte wel voldoende.


Met stukjes breigaren, gedrenkt in witte houtlijm en in strooisel gerold, werden slierten gemaakt voor de struiken.


Als resultaat had ik dan dit, hier was ik echter niet tevreden over.
Van een vriend kreeg ik een goede tip en ben dit dan gaan toepassen.


Kopspelden, stukjes groen en gestripte elektrisiteitsdraad voor de stammetjes doen een nieuw struikje ontstaan.
Met dit resultaat ben ik beter tevreden.


De kopjes van de spelden worden later nog bestrooid met het groen.
Aan het figuurtje is te zien hoe hoog de struiken zijn.
Er word niet kontinu gewerkt aan het maken van struikjes, als er wat tijd is worden er weer wat bijgemaakt en, geplaatst, zo groeit het stilaan.


Niemand valt graag van een muur, daarom een afsluiting geplaatst.


De weide werd hier ook van fris groen voorzien.


Zo staat het er momenteel bij, zoals eerder gemeld komt er tussendoor een rijtje bij.
Er blijft mij nog veel werk te doen, ga dan ook stelselmatig verder met het landschap, dus heb ik voor jullie nog een vervolg.

Johan.

Johan 18

Ook voor mij komt het digitaal stilaan op de baan.
Het blijft voorlopig bij enkel met de multimuis rijden, blokken werden er nog niet gemaakt.
Daar er nog een groot aantal loc's nog niet van een decoder zijn voorzien, rijd ik afwisselend analoog of digitaal.
BR 078 Flm. V 60 Flm. Piko motorwagen, nog een ex DDR en een Oude K?F II van Brawa zijn al digitaal.
Over deze laatste ga ik het even hebben.


Hoe krijg je nu zulks decodertje van Esu in de loc.


Maar voorzichtig het geriveteerde dak er afhalen.


Een ijzerzaagje kwam er aan te pas om een deel van de ijzeren blok af te zagen.


De bedoeling was de decoder onder het dak te plaatsen, zo valt deze niet op.


Om pletten van de draadjes te voorkomen is er in de zijkant een gaatje geboord, hier worden de draden doorgevoerd.


De draadjes op hun plaats solderen, mits de decoder aan de behuizing is vastgemaakt, dient het op deze manier gemonteerd te worden.


CV en andere dingen instellen en proefrijden op mijn stukje programeerspoor.


Als alles vlot rijd het dak er terug overheen, bevestigd met secondenlijm.
Op het Pfeiffer forum vind ge wel K?F's, maar niet als deze, daarom toon ik het hier maar.

Johan.

Steam.N

Amai, een secuur werkje.
Mooi gedaan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }