Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Koploper stopt!?

Gestart door Michiel, 01 maart 2010, 12:37:00 PM

Michiel

Over laatst, bij het willen downloaden van een update van het Koploper beesturingsprogramma, kwam ik deze verklaring tegen op de url="http://www.pahasoft.nl/"site van Paul Haagma/url:

Er zal er nog één versie van Koploper uitkomen. Hierna worden de ontwikkelingen stop gezet en zal indien nodig alleen bugfix worden gedaan voor een periode van minimaal 1 jaar. Slechts voor een kleine besloten groep zal Koploper verder worden ontwikkeld.

Hopelijk krijgt door deze maatregel andere software ook eens andere software de kans in Nederland. De makers hiervan wordt veel succes gewenst.

Huidige versie van Koploper is 6.7 / 108 en kan hier worden gedownload.

Beginnershandleiding geschreven door Chris Burger kan hier worden gedownload.

Let op: nieuwe gebruikers wordt geadviseerd niet meer van Koploper gebruik te maken, daar niet wordt gegarandeerd dat ondersteuning voor dit programma blijft voorbestaan op langere termijn.


Speculatie is voorbarig. Op andere bekende Nederlandstalige fora wordt er hevig op los geduscuteerd, maar het is wachten op een nadere uitleg van Paul Haagsma zelf, om het waarom van deze beslissing te begrijpen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven 1/43 modelling

hallo,

ik begin stilletjes aan, het gehad te hebben met het welles en nietes gedoe van Haagsma ... [:o)]

Als HIJ dan toch niet weet wat HIJ wilt, had HIJ er beter niet mee begonnen !!![:(]

Jammer van al de tijd die ik het laatste jaar al ingestoken heb .......[xx(]

groeten en ondertekende , steven [|)]


dikken

hallo,

't is nu niet direkt dat, omdat paul ermee stopt dat dat programma opeens niet meer zal werken? Geen ondersteuning, ok dat kan wel eens van pas komen maar het programma doet voor mij voldoende zijn taak (voorlopig) en tal van mogelijkheden worden bij mij nog niet benut.

Wat Paul betreft, hij blaast eens warm en eens koud. Soms vond ik zijn antwoorden bot, maarja, elk heeft zijn persoonlijkheid en  karakter en dat botst dan wel eens. Een forum is dan ook niet het medium om geschillen bij te leggen. Geschreven woorden zijn nog steeds niet evenwaardig aan gesproken woorden met intonaties en mimiek.

groeten, bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Michiel

Ik ben erg tevreden met het programma en de ondersteuning door Paul Haagsma en via het forum. Het is een machtig programma dat we zomaar gratis hebben gekregen. Of Paul nu stopt of niet, we mogen maar wat blij zijn met zijn vrijblijvende inzet en toewijding die hij de afgelopen jaren voor de modelspoorgemeenschap heeft getoond. Ook voor mijn volgende baan blijf ik gewoon Koploper gebruiken. Het programma is robuust, veelzijdig en "aanstekelijk". Ik weet wat is eraan heb, en op een oude laptop zal het gewoon blijven werken zoals het nu werkt. Beter vinden is moeilijk.

Paul, enorm bedankt!
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Jammer dat Paul er mee stopt.  Ik heb het programma tot nu toe enkel nog maar op een testbaantje gebruikt (bij gebrek aan en door omstandigheden nu een grote baan).  Wat ik er al mee getest heb, verliep echter zonder problemen.
Daar ik zelf programma's schrijf (meestal databank gerelateerde), weet ik wat voor huzarenstuk Paul met Koploper heeft gemaakt...
De enkele contacten met die ik met Paul had, zijn zeer vlot verlopen.
Ik vraag me alleen af hoe het verder moet met de licenties?  Wanneer je het programma op een andere PC zet, heb je een nieuwe sleutel nodig en ik vernieuw nogal vaak mijn PC's...
Groetjes, Peter


Michiel

De laatste versies van Koploper zijn zonder licentie te installeren. Het programma is dus volledig vrij te installeren en gebruiken, maar louter voor persoonlijk gebruik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

citaat:
Geplaatst door Saraan

De laatste versies van Koploper zijn zonder licentie te installeren. Het programma is dus volledig vrij te installeren en gebruiken, maar louter voor persoonlijk gebruik.


Michiel, ik hink dus blijkbaar al een tijdje achter...  Bedankt voor de info!  Ik ga direct een nieuwe versie zoeken...
Groetjes, Peter


Michiel

Paul Haagma heeft aangekondigd dat het gedaan is met Koploper. Voor het moment is het niet meer downloadbaar. Maar de huidige versie van Koploper blijft nog wel werken, en zal nog jaren meer dan voldoende zijn voor de meeste modelbanen. Maar het blijft jammer dat zo'n mooi programma niet meer verder evolueert.

Maar alle dank aan Paul voor de vele jaren van plezier dat ons gratis heeft gegeven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Spijtig dat het niet meer downloadbaar is.
Streep door mijn rekening.
Niet dat ik het nu direct nodig heb, maar ik had w?l gepland het te gebruiken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Blijkbaar was versie 7.5 de laatste.
Ik heb versie 7.4. Iemand versie 7.5 ?

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

itchy

voorlopig nog hier:
http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=370.new
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Blijkbaar was versie 7.5 de laatste.
Ik heb versie 7.4. Iemand versie 7.5 ?



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Paul Haagma heeft een mooi en nobel gebaar gemaakt, en heeft dan ook de laatste versie terug op de site gezet, en is dus terug te downloaden. Er wordt geen support meer op gegeven, maar het is toch mooi van Paul dat het weer beschikbaar is.

Voor wie meer wilt weten over de toestand en toekomst van Koploper, moet maar zijn Paul's site, en het Koploperforum bezoeken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB




Zowel jouw als zijn werk is voor velen van ons van onschatbare waarde, ik ben er van overtuigd dat als jij en Paul niet gedaan hadden wat jullie gedaan hebben er voor velen van ons het plezier in de hobby een stuk minder was.
Daarom is het zo jammer dat jullie steeds weer clashen!
Ik vind dat zorgelijk.

grt P.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Michiel

De laatste versies van Koploper zijn zonder licentie te installeren. Het programma is dus volledig vrij te installeren en gebruiken, maar louter voor persoonlijk gebruik.



Dat is wat ik er ook van meekreeg.
Als Paul stopt met ondersteuning, zal het toch best zijn dat het programma Koploper nog jaren functioneerd?
Het zal dan best zo zijn dat nieuwe onrwikkelingen niet meer werken, maar je treinbaan waarmee het nu werkt, zal nog beslist blijven draaien onder deze schitterende freeware.

Zelf gebruik ik Microsoft FSX, een flightsimulator welke allang niet meer ondersteund word, Maar dit (zeer zware) programma werkt (geholpen door allerlei pay-en freeware) nog altijd!
Groet van Frank

dikken

Het probleem zal zich pas stellen als er nieuwe centrales op de markt verschijnen met een nieuwer protocol. Zolang je nu bij je huidige centrale blijft zal er geen probleem zijn.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be