Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Nieuwe Belgische locomotief (reeks 60)

Gestart door Ludwig, 06 december 2007, 21:36:00 PM

tonycabus

Ivm de Bullants: eer die hier zijn ben je meer kwijt dan aan een (okkasie!) Roco-lokl. Je kan het Chassis nog altijd verlengen of inkorten. Om goed te zijn zou je voor een 60 (proto)-kap een onderstel van een 62 moeten nemen, dan klopt de afstand tussen de kingpins. Ook de asafstand is dan correct. Maar zo'n onderstel zou wel eens erg duur kunnen uitvallen.
Er bestaan nog goedkopere oplossingen uit de States. Uitleg via PM...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Anarchy

Nog geen foto's hier? Dan zal ik maar eentje plaatsen zeker ...

ERVIN

WAAW knap machien, is hij ook met sound verkrijgbaar?
En hoe rijdt hij??

Anarchy

citaat:
Geplaatst door ERVIN

WAAW knap machien, is hij ook met sound verkrijgbaar?
En hoe rijdt hij??

Ja Erwin, dat is er eentje met sound dat ik heb [;)] De sound is echt super. Hij rijd zeer soepel, vergelijkbaar met LSM reeks 13/21/27.

GeM

Gisteren mijn 210 (AC digitaal) laten inrijden. Rijdt z??r zacht, van fabriek af reeds met mooie optrek- en afrem-vertragingen ingesteld. Cabineverlichting standaard voorzien (schakelbaar F2, wisselt mee met de rijrichting), verdere functies zijn achterlichten (standaard uit, schakelbaar met F1), knipperlichten vooraan en rangeerstand.
Op onze modulebaan reed de 6020 DC sound versie. Mooi gesynchroniseerd geluid, verder identieke goede rij-eigenschappen. Meer dan geslaagd model wat mij betreft!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ERVIN

Niet mijn tydperk, maar ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik hem al dan niet zal kopen, want hij straalt wel een bepaalde kracht uit.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Niet mijn tydperk, maar ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik hem al dan niet zal kopen, want hij straalt wel een bepaalde kracht uit.

Ze brengen ook twee gele versies uit.

Brossel

citaat:
Geplaatst door Anarchy
Ze brengen ook twee gele versies uit.

Op zich zijn de kleurstellingen van de reeks 60 niet representatief voor het tijdperk waarin ze gereden hebben.

Uiteraard is het duidelijk dat de 210.019 een tijdperk III versie is. De andere drie kleurstellingen kunnen echter allen ingezet worden tot op het einde van de reeks 60 bij de NMBS in 1988. Bij de laatste 12 locomotieven zaten loks in de gele livrei, livrei 1970, maar ook in de originele kleurstelling. Waaronder de 6034 (ok?...ten behoeve van een afscheidsrit overgeschilderd van 1970 naar origineel, maar ook nog ingezet in de normale dienst).

Dan hebben we nog de 6086. Samen met de 6016 reed zij de laatste commerci?le rit voor de NMBS op 11 juli 1988. Beiden in de gele huisstijl. Juist die lok is samen met de 6019 in 1970 livrei verkocht aan Temca, waarbij de 6086 werd terug geschilderd in de originele livrei. Later zijn beide loks doorverkocht aan de Carrieres de Waller en hebben tot vorig jaar nog dienst gedaan voor steenslagtreinen tussen Momignies (B) en Anor (F). In Belgi? hebben juist die kleurstellingen dus langer stand gehouden voor commerci?le treinen dan de gele livrei. En wat heet langer...bijna 20 jaar.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook al geruime tijd de drie museumloks van TSP en Kinkempois in alle drie de kleurstellingen aanwezig (210.077/6077 in originele livrei, 6041 in 1970 en de gele 6106) zodat ook de tijdperk V rijders hun reeks 60 kunnen aanschaffen.

Misschien wel een leuk idee voor Van Biervliet om de 6086 met opschriften 'Carriere de Wallers' uit te gaan geven...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn steengroeve in planning!

Sicco

citaat:
Geplaatst door Brossel
Op zich zijn de kleurstellingen van de reeks 60 niet representatief voor het tijdperk waarin ze gereden hebben.

Niet relevant bedoel je [:D] Wel representatief...

dieselfreak

Gisteren mijn 210.019 afgehaald bij Van Biervliet. Prachtig model, uitstekende rij- eigenschappen, perfecte opschriften, mooi geschilderd, en dit alles voor een democratische prijs. Ik hoop dan ook dat we in de toekomst nog veel dergelijke NMBS- modellen van Van Biervliet mogen verwelkomen!
MC

Mr-tsjoektsjoek

Gisteren heb ik ook mijn 210.019 gaan halen.
AC Digital met sound.

Prachtig machine, goede rijeigenschappen, maar ik heb wel ondervonden dat wanneer je hem laat rijden met motorgeluid, de sporen z??r proper moeten zijn, anders hapert hij geregeld.  Daarbij start hij het motorgeluid terug op.

Ik heb op hetzelfde spoor, terzelfdertijd mijn nieuwe 201 (de Expo 58 lok) laten rijden, deze rijdt constant, terwijl de 210 met geluid moeite heeft, zonder geluid geen probleem.

Fan51

Vandaag ook mijn 210.019 afgehaald. Zoals hier reeds aangehaald : een pracht van een model, gewoon subliem op alle niveaus !!!

Proficiat Van Biervliet !

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

domie-o2

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Gisteren heb ik ook mijn 210.019 gaan halen.
AC Digital met sound.

Prachtig machine, goede rijeigenschappen, maar ik heb wel ondervonden dat wanneer je hem laat rijden met motorgeluid, de sporen z??r proper moeten zijn, anders hapert hij geregeld.  Daarbij start hij het motorgeluid terug op.

Ik heb op hetzelfde spoor, terzelfdertijd mijn nieuwe 201 (de Expo 58 lok) laten rijden, deze rijdt constant, terwijl de 210 met geluid moeite heeft, zonder geluid geen probleem.

Vandaag ook m'n 210.019 gaan afhalen en natuurlijk onmiddellijk getest.Met of zonder geluid, tesamen met andere loks hier in Merkem geen problemen ondervonden.

amibo

Ik heb hem nu ook de 210.019

Past mooi naast mijn reeks 60 van Klein Modellbahn :

Maar de nieuwe is natuurlijk veel mooier[:D]:

Weer een goed en gedetailleerd interieur.

Het dak met de zichtbare ventilator

Loepzuivere opschriften

de onderkant is ook perfect.

En hier de merknaam.

Een Klein Modellbahn naast de nieuwe Van Biervliet.

Nu heb ik alle kleurversies, dus voor mij is dit voldoende.
De Klein Modellbahn kunnen prima naast de Van Biervliet ook al wint die met vlag en wimpel.

janjozef

Sorry maar dat is een 27 van Lima naast een 27 van LS, dat vloekt ook
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem