Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuwe Belgische locomotief (reeks 60)

Gestart door Ludwig, 06 december 2007, 21:36:00 PM

rixke rail

Wat passeert er in het volgende filmpje ? [:p]
Even geduld, het is na ongeveer 30 seconden ! [;)]

http://nl.youtube.com/watch?v=QtORFyCA8dw

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

volgens mij een reeks 60
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Ja Decapod, je wat verdiepen in enkele boeken had je hier een paar rode kaken kunnen besparen.

Van de reeks 210 werd eerst een prototype gebouwd bestaande uit 6 exemplaren.  Hierbij verschilde de livrei van de 210.001, 210.002 van de rest van deze zes.  
Deze zes hadden enkele koplichten.

De locomotieven 210.007 tot 210.091 werden geleverd met dubbele koplampen.  Dit werd de reeks 60.
De locomotieven 210.201 tot 210.215, ook geleverd met dubbele koplampen werd de reeks 61, misschien zijn het deze die je bedoelt met ombouw ? Trouwens VB brengt een versie van de reeks 61 wel uit.

TSP heeft een boek uitgebracht met alle livreien van alle belgische lijndiesels, z??????r interessant voor de modelbouwer naar belgisch voorbeeld : Les Locomotives Diesel de Ligne.

Dus als je het ziet zitten om van de koplichten van de reeks 60 de helft weg te werken, kun je de drie verschillende livreien van de prototypes schilderen.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

Dank je voor de info Mr.Tsjoektsjoek. Ik ben niet meer echt thuis in de geschiedenis van diesels. Heb er lang geen boek meer over vastgehad. Stoom is meer mijn ding, vandaar ... . Maar soit, 't is eigenlijk ook niet zo erg van toe te moeten geven dat je er weer eens naast zat [;)]. Ik ga nog veel fouten maken, hoor.
Vraagje: hadden die Proto's geen andere kast? (meer type verkorte 51-er?). Het zijn trouwens ook deze locs die in '70 een tweede koplamp bijkregen en waarschijnlijk meteen ook een nieuwe livrei (dat wist ik dus nog wel van die boeken die ik 15 jaar geleden las [:D]).

Ombouw: wel degelijk van 60 naar 64 hoor, want het is die die me echt interesseert. Is meer inzetbaar samen met heel wat verschillende stoomlocs. Bij 60/61 gaan het vooral type 29, 64 en 81 worden, de laatste der Mohikanen dus.
Ombouw is wel meer sloop, maar fronten etsen zie ik me toch echt niet doen (ik heb er zelfs geen flauw idee van hoe ik daar ana zou moeten beginnen).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dgrr57

Type 211/reeks 64 werd gebouwd in 1962.
Type 210 proto/reeks 60 proto werd gebouwd in 1961.

De proto 60 heeft dus meer stoom gekend dan de 64 [;)]

In het frans, maar zeer compleet : HIER

Decapod

Tja, maar dan moet ik die neuzen beginnen ombouwen. Zie ik niet zitten hoor (hoewel, misschien de kap van een Mehano 51 de neuzen amputeren en dan ... [}:)] neenee, laat maar [:)]).
Idd geweldige site, die van De Neef.
NMBS IIb, IIIa, IIIb

Mr-tsjoektsjoek

Decapod,

Als we Paul Bellon ,u eens zouden warm maken om de stukken te etsen voor de ombouw van 61 naar 64 ?

Dan zijn we toch al een heel eind, niet ?

Ik doe alvast mee, voor een 64, of moet ik zeggen een 211 (tp III h?), heb ik nog wel wat plaats.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

Pfff, ... ik begin er al van te zuchten hoor. Zoiets is echt niet simpel.
We zullen eerst maar eens wat maattekeningen bijeensprokkelen. Zijn er van De Bleser verkrijgbaar of moeten we ergens anders te rade gaan?
NMBS IIb, IIIa, IIIb

Mr-tsjoektsjoek

In het boek Diesel van Max Delie staan tekeningen van alle diesellocomotieven.

Misschien kunnen we hier al iets mee doen ?

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

Al een goede start. Dat boek plan ik dan maar eens in in de begroting voor volgende maand ... [;)]
NMBS IIb, IIIa, IIIb

n/a

Decapod & Tsjoek, er bestaan wel degelijk modellen van de proto's van de 60'en. Het zijn kappen uit giethars en je vindt die bij MTE in Blankenberge. Ik kocht er daar een om de 6005 mee te maken, kwestie van het rijtje 6215, 6005 en 5529 compleet te hebben. Die drie stonden ooit samen voor een trein (sla me dood, ik weet niet meer welke!) en dat vond ik een fantastisch zicht.

Decapod

Jep, I know, maar dan zitten we nog niet aan een 64 h?, of hebben ze die ook in MTE?
Jocadis heeft ook ooit een model van de proto's op de markt gebracht.
NMBS IIb, IIIa, IIIb

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Decapod

Jep, I know, maar dan zitten we nog niet aan een 64 h?, of hebben ze die ook in MTE?
Jocadis heeft ook ooit een model van de proto's op de markt gebracht.

Yep ! [8D]

Edit : hij is door mij wel wat gesuperd, met neustrapjes van Paul Bellon, bijvoorbeeld, en nog wat andere reserve-onderdelen.

citaat:
Geplaatst door Rxl

Decapod & Tsjoek, er bestaan wel degelijk modellen van de proto's van de 60'en. Het zijn kappen uit giethars en je vindt die bij MTE in Blankenberge. Ik kocht er daar een om de 6005 mee te maken, kwestie van het rijtje 6215, 6005 en 5529 compleet te hebben. Die drie stonden ooit samen voor een trein (sla me dood, ik weet niet meer welke!) en dat vond ik een fantastisch zicht.

Deze misschien ? [;)][}:)]

Neen, serieus, dat was een speciale trein van t.s.p., de eerste reis sinds hun oprichting, lang geleden, met de 6005, 6215 en de 5521.
E?n van de foto's gebruik ik als achtergrond op mijn scherm ! [:p]
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Mr-tsjoektsjoek

Yep, ge hebt gelijk.
Juist eens gaan kijken bij MTE (site bedoel ik, niet in Blankenberge h?) en de kap staat er aan 50 ?.

Binnenkort moet ik naar Van Biervliet, ik zal eens vragen of het chassis zonder kap verkrijgbaar zal zijn.

Dit ware de goedkoopste oplossing, zonder dat we een extra kap liggen hebben.  En dan hebben we toch onze types 210 en 211.

Trouwens mooie foto's van Uw 64, Rixkerail.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

tonycabus

Je kan zonder meer een chassis van een Roco 59 of een BR 218 nemen uit het 'playtime'-gamma. Ze kosten bijna niets[;)] en rijden prima!
Bovendien krijg je bij de kap ook de bijbehorende scheenplaten.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)