Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

Anarchy

#45
Wim,

Mijn fout, had vergeten te vermelden dat bruin ook onzichtbaar is. Heb even nog een probeersel gemaakt om mijn draaischijf erin te verwerken. Dit zonder reeds rekening te houden met je opmerking over een uithaalspoor. Wat vinden jullie ervan?


Gerolf

#46
Ik ben zo vrij om even je vertrektekst erbij te nemen. Ik wil hem toch in vraag stellen.
citaat:
Onlangs ben ik begonnen met de afbraak van mijn baan. De reden was dat het er v??l te druk bijlag. De baan dateerde uit de tijd dat rijden nog de enige bezigheid was. Ik wil opnieuw beginnen maar de houtconstructie moet blijven. Het wordt dus een nieuwe baan op dezelfde ruimte. Ik wil niet met een tweede verdiep werken... De baan moet een dubbelsporig ge?lektrificeerde lijn worden met een klein station (bij voorkeur 3-sporig). Bij dit station moet een klein depot komen met een draaischijf en enkele spooraansluitingen.

- Waarom wil je je tafelconstructie behouden? Waarom niet met een (ondergronds) schaduwstation werken? Dit beperkt de mogelijkheden enorm.

Ik begrijp dat ik je nu "terug naar af" stuur, maar als je aan een nieuw project start, moet je met een schone lei durven denken. Bekijk je beschikbare ruimte eens alsof er niks staat, en kijk dan naar waar je iets kan bouwen, en waar er dingen zijn waar je steeds bij moet kunnen (deuropening, ramen, verwarming, ...)

Met deze tafelindeling lijk je er toch niet uit te komen, vind je niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#47
Gerolf,

Ik heb er geen zin om de hele constructie af te breken en weg te werpen. Aangezien mijn nieuwe baan toch geen is die er 10 jaar zal staan heb ik ook niet de behoefte om met dergelijk project te starten. Later als er ooit een "vaste" baan komt word dit wel tot in de puntjes uitgewerkt. Nu wil ik gewoon een mooie baan realiseren op deze oppervlakte. Geloof me, ik kom er wel uit. Alleen lijkt met de combinatie van station + depot + rangeersporen wat te veel van het goede op deze oppervlakte. Ik zal wat meer moeten gaan selecteren. De laatste tekening die ik geplaatst heb vind ik al zeer mooi. Aan jou.

Gerolf

#48
Ah bon, het gaat over een tijdelijk studieproject [:I]
Die laatste tekening lijkt me in dat opzicht niet slecht. Ik zou dan wel Wim's tip over de uithaalspoortjes meenemen. Hiermee kan je immers en locwissel doen op het zijspoor van je station.

Je depot op het andere baandeel plannen, aansluitend op zo'n uithaalspoor, is misschien ook een optie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#49
Gerolf,

Ik had graag het rechtergedeelte vrijgehouden voor een paradetraject te maken. Het blauwe kronkelende gedeelte op de rechterzijde zou dat paradetraject moeten worden. De overige ruimte op dat rechterstuk zou ik dan vrijhouden voor het landschap. Over die uithaalspoortjes denk ik vandaag eens na. Het probleem van die uithaalspoortjes lijkt met hun lengte.

jean-luc

#50
Dat uithaalspoortje moet wel langer, zoals reeds gemeld door de collega's. Je kunt het misschien verstoppen achter je berg en naast je opstelsporen leggen. Dit lijkt me een (niet realistisch maar) mooi compromis.

Groeten, Jean-Luc

Anarchy

#51
Jean-Luc,

Het uitwijkspoor in het station op de laatste tekening is wel lang genoeg hoor (voor de treinen die ik laat rijden op de baan). Het probleem van de lengte stelt hem wanneer ik nog een uitwijkspoor aan het station wil toevoegen.

Anarchy

#52
Heb even nog iets toegevoegd. Ik was al een tijdje aan het overwegen om een doodspoor aan het station toe te voegen voor treinen die daar hun eind/oorsprong station hebben. Het is een kort spoortje want er moeten slechts 2 rijtuigen aan het perron kunnen. Het is eigenlijk bedoeld voor een toekomstige motorwagen reeks 41. Wat denken jullie?


13erke

#53
Is er geen mogelijkheid om dat stukje doodlopend in een mooie bocht te leggen? Nu zit er nog zo'n kronkel in, leg die ene wissel wat meer naar links.
Verder zou ik het ook nog iets langer maken, een rail of twee toevoegen, zodat je realistisch kan afremmen[;)]

doomslu

#54
Ik zou ook dat doodspoor in de bocht laten beginnen, met een boogwissel. Lijkt me mooier.

Treinen die van hier uit weer vertrekken gaan wel een beetje op tegenspoor moeten rijden, tenzij je die bruine wissels net buiten het station legt in plaats van in het verdoken gedeelte.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy

#55
13erke en doomslu,

Over de aspecten die jullie aanhalen heb ik reeds nagedacht. Het probleem is dat Marklin in het C-rail programma geen slanke meegebogen wissels heeft. Ik wil in het zichtbare gedeelte zo slank mogelijke bochten gebruiken. Dit kan je zien door het gebruik van 24430 en 24530. De binnenbocht van een meegebogen wissel komt overeen met 24130 (R1) wat ik dus wil vermijden. De ene wissel naar links verschuiven is geen optie, dan word de binnenstraal te krap. Dat de treinen een stukje tegenspoor zullen rijden pas ik wel in de dienstregeling zodat ze het verkeer op de hoofdas niet blokkeren. [;)] Ze rijden daar tegenspoor omdat ik geen slanke wissels naar normaalspoor kan invullen (plaats gebrek).

Wat betreft dat realistisch afremmen. De wissel die toegang geeft tot dat doodspoor zal gedekt worden door een beheerd stopsein aan de blauwe bocht voor die wissel. Dat beheerd stopsein zal "kleine beweging (KB)" (seinbeeld rood-wit) geven als de trein naar het doodspoor wordt gestuurd, aangezien de stootbok niet verlicht is, dus enkel een merkbord draagt. En de definitie van KB in korte woorden is dat men voor elke hinder moet kunnen stoppen. Rood-wit word voorafgegaan door het seinbeeld 2 gele lichten (2G). Ik zie geen probleem [:)]

Nog suggesties i.v.m. de "loop" van dat doodspoor?


Alvast bedankt

doomslu

#56
Dat is een aanvaarbare uitleg, Jeroen ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy

#57
De afbraak van de oude baan is in de eindfase beland. Het heeft veel moeite gekost maar ze is bijna volledig afgebroken. Aangezien het nog een hele tijd zal duren vooraleer er een nieuwe baan komt heb ik vlug even een testbaantje gelegd. Een ovaaltje met een uitwijkspoor. Om een nieuwe loc zijn rondjes te laten rijden of om gewoon eens iets op te zetten. Enkele foto's van de afbraak.



Duitse loc maakt testbaan stofvrij [:D]



c-rails van de opgebroken baan



Baan is stofvrij. Tijd om een Belgische trein op de baan te zetten!


Anarchy

#58
Hallo,

Ik heb nog wat veranderingen op het laatst getoonde baanplan aangebracht. Ik heb rekening gehouden met jullie opmerking over een extra uitwijkspoor in het station. Dit is mogelijk geworden door bij ??n uitwijkspoor "normale" wissels te gebruiken en bij het andere uitwijkspoor slanke wissels. Zo kwam het uiteindelijk mooi uit met de radius. Ik heb ook de bruine wissels voor van normaal- naar tegenspoor te gaan en omgekeerd verwijderd. Daar deze amper zullen gebruikt worden vind ik deze niet noodzakelijk. De bruine wissels die je nu ziet dienen voor de verbinding van beide stroomkringen zoals in de legende vermeld. Op het oranje gedeelte is ook een klein doodlopend spoortje toegevoegd. Verder heb ik de blauwe boog wat mooier gemaakt zodat die wat meer kronkelt. Wat vinden jullie van de vernieuwingen?

EDIT: Ook het doodspoor is verwijderd. Dit is namelijk vervangen door het tweede uitwijkspoor.


ERVIN

#59
Hoi Anarchy, ik heb je sporenplan eens even bestudeert, ik denk dat ik iets niet zo goed begrijp, maar het kan aan mij liggen hoor??[:I]
Als je nu uit je station vertrekt, het spoor dat het dichts bij je station ligt, en je rijdt naar boven(laat ons dit zo even zeggen)dan kan je niet naar het binnenste spoor, dus je blijft altijd op hetzelfde spoor rijden, alleen in je station kan je gebruik maken over twee sporen, namelijk het spoor dat het dichts bij je station ligt en het tweede spoor in je station, is dat zo de bedoeling??