Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Anarchy op 26 april 2007, 21:24:31 PM

Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 april 2007, 21:24:31 PM
Hallo,

Onlangs ben ik begonnen met de afbraak van mijn baan. De reden was dat het er v??l te druk bijlag. De baan dateerde uit de tijd dat rijden nog de enige bezigheid was. Ik wil opnieuw beginnen maar de houtconstructie moet blijven. Het wordt dus een nieuwe baan op dezelfde ruimte. Ik wil niet met een tweede verdiep werken. Ik heb op mijn voorlopig baanplan dat je hieronder kan zien gewerkt met onzichtbare delen op hetzelfde niveau. De baan moet een dubbelsporig ge?lektrificeerde lijn worden met een klein station (bij voorkeur 3-sporig). Bij dit station moet een klein depot komen met een draaischijf en enkele spooraansluitingen. De baan is niet tijdperk gebonden daar ik met materieel uit TP III IV en V rijd. (allemaal Belgisch). Hieronder vinden jullie het plan. De rood omkaderde gedeelten zijn onzichtbaar. De blauw gearceerde delen is loopruimte. Uw mening graag.


imghttp://users.telenet.be/marklinH0baan/foto/naamloos.JPG/img
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 26 april 2007, 21:32:31 PM
Hoi Anarchy, hoe ga je de sporen wegwerken, met een muur tussen de zichtbare sporen en de onzichtbare sporen?

Waarom moeten de treinen verdwijnen, ik heb precies de indruk dat je je trein meer niet ziet dan wel, maar dat kan aan mij liggen.

Het sporenverloop lijkt mij op het eerste zicht wel in orde.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 april 2007, 21:38:37 PM
ERVIN,

De rode lijnen moeten eigenlijk een mobiele wand voorstellen. Dus dat word een verticale wand die loodrecht op de grondplaat staat. Je kan het vergelijken alsof je grondplaat tegen de muur staat. De reden waarom de treinen soms onzichtbaar moeten rijden komt omdat ik het beeld rustig wil maken. Op de zichtbare gedeelten ziet het er dan niet zo druk uit en is er veel plaats voor scenery. Ook wil ik op de zichtbare gedeelten met zo slank mogelijke boogstralen werken. Je ziet het verschil in boogstraal goed tussen het zichtbare en onzichtbare gedeelte. In het onzichbare gedeelte kan ik dan ook enkele treinen verbergen op de opstelsporen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: hobbyist op 26 april 2007, 21:49:49 PM
heb hier een beetje aangepast.
(http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/bewerken.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 26 april 2007, 21:50:26 PM
Haha, op die manier bedoel je.[:I]

Ok?, ik vroeg het mij maar even af, het ziet er goed uit, veel bewegingen in het station, maar hoe ga je je goederentreinen ergens naartoe kunnen sturen, mss ergens een kleine laad-en loskade?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 april 2007, 22:23:09 PM
@ Hobbyist,

Kan je je aanpassingen nader verklaren? Ik versta ze niet zo goed. Wat is aan de linkerkant de bedoeling bij de ingreep aan de wissels in het onzichtbare stuk? Wil je daar de lengte van de sporen vergroten? Dat is niet nodig want de twee rechtse sporen zijn doorgaande hoofdsporen. Daarop worden geen treinen gestopt. Enkel op het uiterst linkse uitwijkspoor.

Ook zie ik dat je rechtsboven een wisselverbinding hebt bijgetekend. Die wissel heeft mijn inziens niet veel nut. De twee uiterst rechtse sporen daar zijn ook doorgaande hoofsporen en daar gelden dezelfde regels als hierboven vermeld.


@ERVIN,

Ik neem jouw suggestie in overweging.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Havoc op 26 april 2007, 22:35:54 PM
Ik moet me bij Anarchy aansluiten, die veranderingen zijn geen verbeteringen. Je wissels komen zo nog dichter bij de bochten te liggen. En wat voor een wissel dat daar links onder is weet ik niet...een soort engelse wissel met 5 richtingen?

Ik vind de verhouding depot-station een beetje scheef, teveel depot voor de grootte van het station. (als dat een station is tenminste langs de linkerkant)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 april 2007, 22:47:43 PM
Havoc,

Die 3 sporen aan de linkerkant stellen inderdaad het station voor. Wat zou je voorstellen voor het depot? Wat vind je er te groot aan? De 3 ingangsporen of het aantal aansluitingen op de draaischijf? Of beide?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Havoc op 26 april 2007, 23:02:29 PM
Eigenlijk de totale indruk van het depot tov het station. Het depot op zich is niet mis hoor. Als je zo'n draaischijf zet, dan hoort daar ook nog een kolenbunker bij (met zijn spoor voor te vullen). En zandinstallatie, en waterkraan en watertoren en slakkenput (met spoor voor bakwagens) etc. Dus die 3 sporen zijn niet overdreven.

Zelf zou ik het vervangen door een goederen/industrie emplacement. Kwestie van een iets ruimer station te hebben. Nu ja, gewoon mijn indruk.

Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 april 2007, 23:20:31 PM
Havoc,

Bedoel je de draaischijf zelf vervangen door een goederen/industrie emplacement? Dat is helaas niet mogelijk want de draaischijf heb ik al van mijn huidige (=vorige) baan. Deze wil ik dus opnieuw inplanten.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: n/a op 27 april 2007, 18:39:59 PM
Ik ben het ook eens met Havoc , zo'n groot depot hoort niet thuis
bij een klein station. Als ik U was zou ik die draaischijf te koop
aanbieden op Ebay of zo en het depot vervangen door een of meerdere
industriegebouwen. Dat krijgen uw goederentreinen meteen ook een
doel, en zal er meer gerangeerd kunnen worden.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: hobbyist op 27 april 2007, 20:22:07 PM
Rechterkant misschien niet correct maar aan de linkeronderkant veronderstel ik dat het een schaduwstation is. Deze wijze wordt het opstelspoor langer en als ??n of meerdere treinen in de wachtrij staan kan de andere nog steeds door. Zo creeer meer afwisseling.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 27 april 2007, 21:26:01 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy
De rode lijnen moeten eigenlijk een mobiele wand voorstellen.
Goed idee, maar hoe ga je dit praktisch aanpakken?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 27 april 2007, 22:14:44 PM
Mobiel moet het niet zijn Gerolf. Was gewoon ter illustratie. Ik ga gewoon een houten wand (vergelijkbaar met de muur) plaatsen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 27 april 2007, 22:20:36 PM
Niet mobiel dus. Hoe ga je dan je verborgen rails kunnen bereiken in geval van nood? Enneuh .. geloof me, Murphy bestaat [xx(]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 27 april 2007, 23:11:51 PM
Ik kende jeroen zijn vorige baan goed, en ik vind dit wel een hele verbetering omdat er meer ademruimte is voor natuur e.d.
Bij zijn vorige baan lagen er meer rangeersporen, maar alles lag erg vol.

Dit is niet het geval met deze baan, maar dit kan mss ook tegelijk het nadeel van het baanplan zijn, nl. een tekort aan opstelsporen/ruimte om je wagonnen te plaatsen.
De wagonnen steeds in en uit de vitrinekast nemen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik vind het persoonlijk aangenamer als je het een en het ander kan plaatsen op je baan zodat je niet steeds vanalles in en uit de vitrinekast moet halen.

Misschien kan je het werken met verdiepen nog eens in overweging nemen.

Hoe dan ook is het een goed plan waar je enkele prachtige dingen kan op uitvoeren met natuur.
Je zal voor jezlf moeten overwegen of je echt nood hebt aan die opstelsporen.
En zoals Gerolf als zei: verlies Murfy niet uit het oog [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 27 april 2007, 23:33:28 PM
Murphy heb ik under control. Meer nood aan opstelsporen heb ik niet. Op mijn vorige baan stond alles reeds gevuld dus moest de vitrine toch ook dienst doen. Nu kunnen er 5 treinen tegelijk op het nieuwe plan. Twee die rijden, en drie afgesteld in het onzichtbare deel. Op deze oppervlakte is het een evenwicht zoeken daartussen. Het depot wordt zeker aan gewerkt. De draaischijf ga ik zeker niet wegdoen, zoals hier reeds gesuggereerd.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: guy holbrecht op 28 april 2007, 09:21:58 AM
Jeroen,

Als je, zoals je in je eerste bericht zegt, volledig Belgisch gaat rijden, die je m.i. de bestemming van de draaischijf te veranderen. In Belgische depots diende deze schijf enkel om locs te keren en haast nooit om locs uit te rangeren, zoals dat in Duitsland wel het geval was met hun halfronde locomotiefloodsen. Deze laatste zijn in Belgi? haast nooit gebruikt, op enkele uitzonderingen na. De draaischijf lag dus in de meeste Belgische depots ergens in een 'verloren' hoekje. Een mooi voorbeeld vind je daarvan terug in Treignes op het terrein van de CFV3V. Helemaal achteraan en haast volledig weggestoken op een uithoek van het terrein. Bij jou neemt ze een prominente plaats in op de voorgrond. Dat is best te begrijpen omdat het werken met een draaischijf een leuke blikvanger op een modelbaan is. Het is echter niet echt realistisch in een 'Belgische' context.

Groeten,
Guy
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Havoc op 28 april 2007, 11:13:14 AM
Anarchy, ik kon helaas niet weten wat je reeds in stock hebt vandaar het voorstel.

Gesteld dat je het idee van Guy volgt en de draaischijf enkel gebruikt om de locs te keren, kan je dat ook daadwerkelijk van rijrichting veranderen?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 28 april 2007, 15:33:51 PM
Guy,

Daar heb je wel gelijk in.

Havoc,

Ik kan de draaischijf mogelijks gebruiken om te draaien.


Maar ik denk eerder dat ik hier een toegeving ga doen en de draaischijf gebruiken maar met minder aansluitingen als op het eerste deel. Het depot wordt dus herwerkt.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 april 2007, 00:11:34 AM
Heb nog een poging gemaakt. Heb deze keer proberen rekening te houden met twee opmerkingen van jullie:

* Kleine plaats voor goederentreinen: uiterst links tegen de wand zie je een goederenspoor waarop een trein kan toekomen, de loc kan dan van front wisselen.

* De draaischijf speelde een te belangrijke rol. In Belgi? werden ze niet gebruikt voor loc's te rangeren. Toch durf ik hier een kleine toegeving te doen. Ik probeer wel de rol van de schijf aanzienlijk te verlagen, zo ook de "blikvanger"factor.


(http://users.telenet.be/marklinH0baan/foto/naamloos1.JPG)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 01 mei 2007, 11:48:24 AM
Dag iedereen,

Met behulp van de wintrack demo heb ik nog eens wat geprobeerd. Nu lijkt het plan wel wat duidelijker door het gebruik van kleuren hoop ik. Na nog wat plannen blijkt het moeilijk te zijn om een goederenspoor ?n een depot naast het station te leggen. Daarmee heb ik geprobeerd enkel het depot naast het station te leggen en het uitwijkspoor voor goederen op de rechterzijde. Wat vinden jullie ervan?


(http://users.telenet.be/marklinH0baan/foto/baan%204.bmp)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 01 mei 2007, 15:44:24 PM
ik vind het al heel wat beter
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 55erke op 01 mei 2007, 18:42:15 PM

Hoy
Mooi baanplan.
Mischien kun je de 2 bochten langsheen het looppad nog iets langer zichtbaar maken zo zie je de treinen nog net iets langer[;)]

Groeten
Johan
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 01 mei 2007, 19:08:24 PM
Voor dat ik ging bouwen zou ik eens kijken hoe de afwerking van de trein beweging nu wel gaat.
voorbeeld
een goederentrein rijdt het groene spoor op,en dan.
de lok komt nooit meer weg.
Trouwens de gehele trein staat als een muur.
Rangeren?? hoe dan.
een lok wissel op het station.
om dat te doen moet je soms helemaal op de vrijen baan gaan om spoor te wisselen.
Waar komt die lok vandaan ???
ga eens na wat je moet doen om dergelijke dingen snel( en zonder dat het gehele station geblokkerd raakt) kunt doen.
Een modelbaan die op werkelijkheid lijkt zal ,ook al is er veel minder rails,op de lange duur veel meer voldoening geven.

wim ysbeer
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 01 mei 2007, 20:21:25 PM
ik zie dat je slanke c-rail wissels gebruikt hebt, normaal moet je daar nog zo'n twee stukjes spoor(met afneembaar balastbed) tussenzetten om een mooi aansluiting te hebben, zagen in je andere rails kan natuurlijk ook
ik heb het over dit stukje
nummer 24071
misschien heb je dit over het hoofd gezien?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 01 mei 2007, 20:43:21 PM
13erke, de stukjes 24071 staan er tussn hoor. Ysbeer, ik dacht treinen op het groene spoor te brengen d.m.v. opdrukken.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 01 mei 2007, 21:23:08 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy

13erke, de stukjes 24071 staan er tussn hoor. Ysbeer, ik dacht treinen op het groene spoor te brengen d.m.v. opdrukken.



Ja dat kan,maar omlopen in het station is ook niet zo simpel
En wat doet zo een goederentrein dan op dat spoor.
Staan te wachten?? op wat?

Ik wil echt niet rot doen maar een veel kleiner en meer natuurgetrouwe baan lijkt mij mooier.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 02 mei 2007, 19:47:47 PM
13erke,

Nu zie ik het dat ik niet op elke slanke wissel de stukjes 24071 heb toegepast. Ik begin even op nieuw met een verbeterde versie van het plan (hopelijk)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jean-luc op 02 mei 2007, 22:55:13 PM
Hey Anarchy,

Treinen rijden van A naar B en dat mis ik bij jou.
Een trein vertrekt uit het station en hij rijdt in dezelfde richting het station terug in. Jammer dat je niet naar boven of beneden wil, maar ja, ieder compromis is er eentje met een reden.
Inderdaad in je tekst zeg je dat je het zichtbare gedeelte kleiner wil omdat je daar meer de nadruk op de landschapsbouw wil leggen. Dat je dit landschap tot in de puntjes wil detailleren is zeker een aanvaardbare reden. Het is zelfs een heel nuchtere denkwijze, want "eenvoud siert". We kijken uit naar je bouwwerken in de draad praktijk.
Die draaischijf is een logisch compromis. Niet realistisch, maar wat doe je ermee. Je hebt dat ding, zoals zoveel onder ons, ooit eens vol trots gekocht.
Wat Ysbeer zegt is ook niet verkeerd: hoe ga je rangeren? Naar mijn mening zou ik overwegen om het station op het rechter gedeelte te leggen. Dan lijkt je ontvangstspoor (groen) niet nutteloos.
Wil je echter een paradespoor maken aan de rechter zijde, dan moet dat groene spoortje ook weg. Anderzijds heb je al een paradespoor aan de kopzijde.

Groeten, Jean-Luc
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: stefanic op 03 mei 2007, 09:43:30 AM
Hallo Anarchy,

Misschien nog een ander idee:
-Wissel je locdepot (oranje) en goederenspoor (groen) van plaats. Links heb je iets meer plaats voor je goederensporen (omloopspoor!)+ bv. een kop/zijlading aan je stationsgebouw.

-Eventueel maak de doorgang tussen je linker en rechterdeel iets breder. Je locdepot sluit je dan aan op de rest door de blauwe wissel links in je verbindingsstuk (tussen linker- en rechterbeen) te vervangen door een kruiswissel (langere vrije -blauwe- baan). Dan kan je de aanzet tot je locdepot ook gebruiken om om te rijden in je station zonder een stuk over de vrije baan te moeten. Je depot kan je eventueel enkele centimeters hoger leggen zodat je een visuele afscheiding krijgt van je paradebaanvak.
-Je goederenspoor sluit je aan zoals nu je locdepot, met eventueel de wissel hoger in de bocht. Als je met de kruiswissel zou werken voor je depot-aansluiting, kan je zelfs een rechtstreekse verbinding leggen tussen je goederensporen en je locdepot (rangeren zonder over je hoofdspoor te gaan)

Dit zijn maar losse ideeen. Uittekenen laat ik aan jou over om te zien of dit gaat en wat dit visueel geeft...

Stefan
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 05 mei 2007, 23:48:07 PM
Hallo,

Ik heb nog eens een probeersel gemaakt. Ik heb getracht draaischijf en rangeersporen erin te verwerken. Wat vinden jullie ervan?

EDIT/ De legende is dezelfde als de vorige tekening!

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan5.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 06 mei 2007, 01:14:39 AM
-Je uithaalspoor is wat kort (je moet er een treinlengte kunnen intrekken)
-Ik begrijp de functie van je wisselovergangen op de hoofdlijn niet goed (in het blauwe gedeelte en in het linker schaduwstation)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 10:08:50 AM
Gerolf,

De blauwe trapezium rechts en de grijze trapzium links (cfr. wisselovergangen) dienen voor van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 06 mei 2007, 11:02:38 AM
citaat:
Geplaatst door Anarchy
...van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd.
...en dat wil je in model ook doen? Tja, waarom niet, eigenlijk?
Maar waarom plaats je die trapeziums dan precies daar? Waarom niet op strategischer plaatsen, zoals bij de inrit van je schaduwstations?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 11:16:19 AM
Gerolf,

Ik had die slanke wissels in het blauwe stuk geplaatst omdat ik dat wel mooi vond zo'n trapezium net voor/na (hoe je het bekijkt) een station. In realiteit zie je dit ook dikwijls. Maar misschien is het geen slecht idee om deze in het schaduwstation te plaatsen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 06 mei 2007, 14:27:03 PM
Wat mij toch telkens (dus niet alleen hier)weer op valt dat een groot aantal spoorplannen die gebakken worden (op papier)zo erg weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
De uiteindelijke banen,zijn dan ook geen nabootsing van de werkelijkheid
,maar een verzameling bochten wissels die vaak als een soort kunstvorm
tot een geheel wordt gesmeed.
In werkelijk heid ligt elke wissel er met een bepaald doel,heeft elk spoor zijn betekenis.
Overtollige rails en wissels worden niet geplaatst.
De nadruk ligt op een snel en  veilig spoorweg bedrijf.
Er zijn 10 tallen goede boeken met stations zowel voor goedren als voor mensen.
Raadpleeg eerst eens zo een boek.
Kies een station en tracht dat op schaal na te bouwen,dat vergt veel compromies(lengte ,breedte)maar uiteindelijk zal het reultaat een copie van de werkelijkheid zijn,en geen (vergeef mij mijn mening)zinloos zootje rails wat toevallig op elkaar aansluit.

Roept u maar.

wim ysbeer



Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Rochevalien op 06 mei 2007, 16:31:17 PM
Ik moet je hier 100% gelijk geven Wim! een baanontwerp zoals dit is een typisch voorbeeld van een "fabrieksbaan" van ??n van de grote merken.Dit soort van ontwerpen heeft dan ook alleen maar tot doel om zoveel mogelijk sporen ,wissels ed te verkopen.Voor het landschap blijft er weinig of geen plaats over.Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat dit soort van banen nog steeds aangeprezen ?n gebouwd wordt terwijl ze  ons bij MSM toch al enkele jaren een alternatief hebben getoond.Het is natuurlijk zo dat niet iedereen elke baan uit MSM kan nabouwen (ivm beschikbare ruimte ) maar iemand die deze ontwerpen een beetje bestudeerd heeft moet toch al wel ??n en ander hebben opgestoken over de sporenligging in stations en de in-en uitritten van stations.
Met deze kennis kan dan een eigen ontwerp gemaakt worden.
Ook de opmerking over het lezen van een paar boeken over deze materie is terecht .Het bekijken van enkele sporenplannen uit de werkelijkheid is ook aan te raden.

Gerrit

PS: Ik geef hierbij op een eerlijke en op een niet-kwetsende manier mijn mening.Gelieve bij jullie reakties hiemee rekening te houden en reageer op eenzelfde manier .
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 06 mei 2007, 16:57:15 PM
Wim en Gerrit hebben natuurlijk geen ongelijk, maar toch even nuanceren. Vergeet niet dat de grijze sporen onzichtbaar zullen zijn, waardoor het geheel al wat minder overladen wordt. Ook moet rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, die steeds weer te klein blijkt voor onze behoeften.

Misschien toch de tip van Gerrit even ter harte nemen en eens door de MSM's bladeren op zoek naar plannen ?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 06 mei 2007, 17:41:59 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Wim en Gerrit hebben natuurlijk geen ongelijk, maar toch even nuanceren. Vergeet niet dat de grijze sporen onzichtbaar zullen zijn, waardoor het geheel al wat minder overladen wordt. Ook moet rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, die steeds weer te klein blijkt voor onze behoeften.



Absoluut de ruimte is nooit groot genoeg,maar accepteer dat dan en bouw iets wat op die ruimte past.
En inderdaad veel sporen zijn onzichtbaar dus zal het met het landschap nog wel meevallen.
Wat echter zichtbaar blijft moet dan wel echt lijken,en sory daar mankeert het aan.

wim ysbeer
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 06 mei 2007, 18:42:01 PM
Ik vind de recente aanpassingen toch opnieuw een verbetering, het is een baan die je hoe dan ook prachtig kan uitwerken met veel natuur.
Persoonlijk zou ik het helemaal anders doen, maar dat wil zeker niet zeggen dat het beter zou zijn.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 18:43:48 PM
Ysbeer,

Hieronder heb ik het basisplan wat aangepast. Wat vind je dan van de basisvorm zelf? (Ik bedoel: de lijn met het station). Ik vind de baan met het station zelf wel mooi, maar over de rest geraak ik er maar niet uit. Het is de bedoeling dat er veel aan landschap kan worden gewerkt Ysbeer.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan6.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 06 mei 2007, 19:51:01 PM
Al veel beter.
Ik zou het uitwijkspoor in het station nog een uithal spoortje geven aan een of liever beide zijde.
De bruine wissel  bij het station zou ik niet verdekken,een spoor voor en een door de tunnel komt wel voor,maar zeker niet op een zo kort stukje.
Laat maar zien die wisselstraat

Die zelfde wissel bij de opstelsporen zou ik juist niet laten zien.
Of zoals bij het station helemaal

wim ysbeer
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 19:56:41 PM
Wim,

Je uitleg over die bruine wissel snap ik niet zo goed. Alles wat lichtgrijs, donkergrijs of bruin is is onzichtbaar. Ik zie niet echt het probleem. Op de laatste tekening is enkel rood en blauw zichtbaar gedeelte.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 06 mei 2007, 20:24:58 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Wim,

Je uitleg over die bruine wissel snap ik niet zo goed. Alles wat lichtgrijs, donkergrijs of bruin is is onzichtbaar. Ik zie niet echt het probleem. Op de laatste tekening is enkel rood en blauw zichtbaar gedeelte.



Sory ik dacht dat die bruine ook zichtbaar waren.

denk nog eens over die uithaalspoortjes.
en ga zo voort.
wim ysbeer
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 20:45:19 PM
Wim,

Mijn fout, had vergeten te vermelden dat bruin ook onzichtbaar is. Heb even nog een probeersel gemaakt om mijn draaischijf erin te verwerken. Dit zonder reeds rekening te houden met je opmerking over een uithaalspoor. Wat vinden jullie ervan?

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan6-1.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 06 mei 2007, 21:52:34 PM
Ik ben zo vrij om even je vertrektekst erbij te nemen. Ik wil hem toch in vraag stellen.
citaat:
Onlangs ben ik begonnen met de afbraak van mijn baan. De reden was dat het er v??l te druk bijlag. De baan dateerde uit de tijd dat rijden nog de enige bezigheid was. Ik wil opnieuw beginnen maar de houtconstructie moet blijven. Het wordt dus een nieuwe baan op dezelfde ruimte. Ik wil niet met een tweede verdiep werken... De baan moet een dubbelsporig ge?lektrificeerde lijn worden met een klein station (bij voorkeur 3-sporig). Bij dit station moet een klein depot komen met een draaischijf en enkele spooraansluitingen.

- Waarom wil je je tafelconstructie behouden? Waarom niet met een (ondergronds) schaduwstation werken? Dit beperkt de mogelijkheden enorm.

Ik begrijp dat ik je nu "terug naar af" stuur, maar als je aan een nieuw project start, moet je met een schone lei durven denken. Bekijk je beschikbare ruimte eens alsof er niks staat, en kijk dan naar waar je iets kan bouwen, en waar er dingen zijn waar je steeds bij moet kunnen (deuropening, ramen, verwarming, ...)

Met deze tafelindeling lijk je er toch niet uit te komen, vind je niet?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 06 mei 2007, 22:29:05 PM
Gerolf,

Ik heb er geen zin om de hele constructie af te breken en weg te werpen. Aangezien mijn nieuwe baan toch geen is die er 10 jaar zal staan heb ik ook niet de behoefte om met dergelijk project te starten. Later als er ooit een "vaste" baan komt word dit wel tot in de puntjes uitgewerkt. Nu wil ik gewoon een mooie baan realiseren op deze oppervlakte. Geloof me, ik kom er wel uit. Alleen lijkt met de combinatie van station + depot + rangeersporen wat te veel van het goede op deze oppervlakte. Ik zal wat meer moeten gaan selecteren. De laatste tekening die ik geplaatst heb vind ik al zeer mooi. Aan jou.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 07 mei 2007, 10:29:41 AM
Ah bon, het gaat over een tijdelijk studieproject [:I]
Die laatste tekening lijkt me in dat opzicht niet slecht. Ik zou dan wel Wim's tip over de uithaalspoortjes meenemen. Hiermee kan je immers en locwissel doen op het zijspoor van je station.

Je depot op het andere baandeel plannen, aansluitend op zo'n uithaalspoor, is misschien ook een optie.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 07 mei 2007, 16:39:15 PM
Gerolf,

Ik had graag het rechtergedeelte vrijgehouden voor een paradetraject te maken. Het blauwe kronkelende gedeelte op de rechterzijde zou dat paradetraject moeten worden. De overige ruimte op dat rechterstuk zou ik dan vrijhouden voor het landschap. Over die uithaalspoortjes denk ik vandaag eens na. Het probleem van die uithaalspoortjes lijkt met hun lengte.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jean-luc op 07 mei 2007, 22:08:22 PM
Dat uithaalspoortje moet wel langer, zoals reeds gemeld door de collega's. Je kunt het misschien verstoppen achter je berg en naast je opstelsporen leggen. Dit lijkt me een (niet realistisch maar) mooi compromis.

Groeten, Jean-Luc
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 mei 2007, 15:29:21 PM
Jean-Luc,

Het uitwijkspoor in het station op de laatste tekening is wel lang genoeg hoor (voor de treinen die ik laat rijden op de baan). Het probleem van de lengte stelt hem wanneer ik nog een uitwijkspoor aan het station wil toevoegen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 mei 2007, 17:17:20 PM
Heb even nog iets toegevoegd. Ik was al een tijdje aan het overwegen om een doodspoor aan het station toe te voegen voor treinen die daar hun eind/oorsprong station hebben. Het is een kort spoortje want er moeten slechts 2 rijtuigen aan het perron kunnen. Het is eigenlijk bedoeld voor een toekomstige motorwagen reeks 41. Wat denken jullie?

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan8bewerkt.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 08 mei 2007, 18:34:57 PM
Is er geen mogelijkheid om dat stukje doodlopend in een mooie bocht te leggen? Nu zit er nog zo'n kronkel in, leg die ene wissel wat meer naar links.
Verder zou ik het ook nog iets langer maken, een rail of twee toevoegen, zodat je realistisch kan afremmen[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 08 mei 2007, 18:57:59 PM
Ik zou ook dat doodspoor in de bocht laten beginnen, met een boogwissel. Lijkt me mooier.

Treinen die van hier uit weer vertrekken gaan wel een beetje op tegenspoor moeten rijden, tenzij je die bruine wissels net buiten het station legt in plaats van in het verdoken gedeelte.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 mei 2007, 19:53:06 PM
13erke en doomslu,

Over de aspecten die jullie aanhalen heb ik reeds nagedacht. Het probleem is dat Marklin in het C-rail programma geen slanke meegebogen wissels heeft. Ik wil in het zichtbare gedeelte zo slank mogelijke bochten gebruiken. Dit kan je zien door het gebruik van 24430 en 24530. De binnenbocht van een meegebogen wissel komt overeen met 24130 (R1) wat ik dus wil vermijden. De ene wissel naar links verschuiven is geen optie, dan word de binnenstraal te krap. Dat de treinen een stukje tegenspoor zullen rijden pas ik wel in de dienstregeling zodat ze het verkeer op de hoofdas niet blokkeren. [;)] Ze rijden daar tegenspoor omdat ik geen slanke wissels naar normaalspoor kan invullen (plaats gebrek).

Wat betreft dat realistisch afremmen. De wissel die toegang geeft tot dat doodspoor zal gedekt worden door een beheerd stopsein aan de blauwe bocht voor die wissel. Dat beheerd stopsein zal "kleine beweging (KB)" (seinbeeld rood-wit) geven als de trein naar het doodspoor wordt gestuurd, aangezien de stootbok niet verlicht is, dus enkel een merkbord draagt. En de definitie van KB in korte woorden is dat men voor elke hinder moet kunnen stoppen. Rood-wit word voorafgegaan door het seinbeeld 2 gele lichten (2G). Ik zie geen probleem [:)]

Nog suggesties i.v.m. de "loop" van dat doodspoor?


Alvast bedankt
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 08 mei 2007, 20:02:36 PM
Dat is een aanvaarbare uitleg, Jeroen ! [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 11 mei 2007, 14:48:53 PM
De afbraak van de oude baan is in de eindfase beland. Het heeft veel moeite gekost maar ze is bijna volledig afgebroken. Aangezien het nog een hele tijd zal duren vooraleer er een nieuwe baan komt heb ik vlug even een testbaantje gelegd. Een ovaaltje met een uitwijkspoor. Om een nieuwe loc zijn rondjes te laten rijden of om gewoon eens iets op te zetten. Enkele foto's van de afbraak.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63058.jpg)

Duitse loc maakt testbaan stofvrij [:D]

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63059.jpg)

c-rails van de opgebroken baan

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63060.jpg)

Baan is stofvrij. Tijd om een Belgische trein op de baan te zetten!

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63061.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 14 mei 2007, 21:48:29 PM
Hallo,

Ik heb nog wat veranderingen op het laatst getoonde baanplan aangebracht. Ik heb rekening gehouden met jullie opmerking over een extra uitwijkspoor in het station. Dit is mogelijk geworden door bij ??n uitwijkspoor "normale" wissels te gebruiken en bij het andere uitwijkspoor slanke wissels. Zo kwam het uiteindelijk mooi uit met de radius. Ik heb ook de bruine wissels voor van normaal- naar tegenspoor te gaan en omgekeerd verwijderd. Daar deze amper zullen gebruikt worden vind ik deze niet noodzakelijk. De bruine wissels die je nu ziet dienen voor de verbinding van beide stroomkringen zoals in de legende vermeld. Op het oranje gedeelte is ook een klein doodlopend spoortje toegevoegd. Verder heb ik de blauwe boog wat mooier gemaakt zodat die wat meer kronkelt. Wat vinden jullie van de vernieuwingen?

EDIT: Ook het doodspoor is verwijderd. Dit is namelijk vervangen door het tweede uitwijkspoor.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan9bewerkt.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 15 mei 2007, 09:49:53 AM
Hoi Anarchy, ik heb je sporenplan eens even bestudeert, ik denk dat ik iets niet zo goed begrijp, maar het kan aan mij liggen hoor??[:I]
Als je nu uit je station vertrekt, het spoor dat het dichts bij je station ligt, en je rijdt naar boven(laat ons dit zo even zeggen)dan kan je niet naar het binnenste spoor, dus je blijft altijd op hetzelfde spoor rijden, alleen in je station kan je gebruik maken over twee sporen, namelijk het spoor dat het dichts bij je station ligt en het tweede spoor in je station, is dat zo de bedoeling??
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: wisselstromer op 15 mei 2007, 10:00:23 AM
ik denk dat alles wel klopt omdat (dat denk ik toch) hij naar belgische voorbeeld rijdt en dus links zal rijden en dan kan hij rechts onder in het schaduwstation van spoor wisselen en even tegenspoor rijden naar zijn depot

wim
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 15 mei 2007, 10:47:21 AM
Inderdaad,als je naar boven vertrekt rijdt je eeuwig het zelfde rondeje
Alleen door achter uit testeken in je schaduwstation kun je spoor wisselen.niet echt handig.
Ik ben bang dat het rijden op deze baan snel zal vervelen.
Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.

wim ysbeer




Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 15 mei 2007, 18:51:56 PM
Jullie hebben gelijk. Die wissels bleven beter liggen. Ik probeer weer wat nieuws ...
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 15 mei 2007, 20:30:20 PM
Ik heb een ingeving gekregen om het volgende te doen. Ik zou het zwarte gedeelte kunnen toevoegen. Dit gedeelte zou dan aan de linker of rechterzijde bevestigt worden met scharnieren. Als ik dan door de middengang moet kan het zwarte deel omlaag geklapt worden. Als de treinen rijden worden het word omhoog geklapt. Heel eenvoudig te maken en volgens mij bied dit meteen heel wat meer mogelijkheden.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/nieuwevorm.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: wisselstromer op 15 mei 2007, 20:46:06 PM
idd
zo heb ik het thuis ook gedaan

zo kan je rondjes rijden [:D]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 15 mei 2007, 22:32:27 PM
Dus toch iets aan je tafelconstructie gewijzigd [}:)] [;)]
Het gaat je in ieder geval wat meer mogelijkheden geven ...
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 16 mei 2007, 19:47:33 PM
Met het toegevoegde uitklapbare deel aan de baan lijken de mogelijkheden groter. Na wat wikken en wegen staat het vast dat het "stationsgebeuren" op het linkergedeelte komt. Dit i.v.m. de lengte van het linkerdeel. Op het rechterdeel komt een paradetraject, maar daar ben ik nog niet precies uit. Ik heb al een tekening voor het linkergedeelte gemaakt. Ik wou graag even jullie mening. Jullie hebben nog wat recht op uitleg. Het rode gedeelte is het station. Aan het blauwe stuk moet een paradebaan gebreid worden. Groen stellen 2 goederensporen voor. Oranje de weg naar de draaischijf. De sporen in stippellijn zullen verborgen worden in een tunnel. Het gedeelte in stippelijn bevat tevens ook wissels om van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd. Dit stuk word verborgen wegens de scherpe radius. Aan de goederensporen komt een fabriek zoals ik een voorbeeldje gezet heb. Er is dus ook voor gezorgd dat een goederentrein meteen de groene opstelsporen kan binnenrijden zowel van de buitenring als de binnenring. Ik weet niet wat jullie er van vinden?

Ook heb ik jullie hulp nodig voor het rechterdeel. Ikzelf had gedacht aan een zichtbaar deel (linkerkant van dat deel) als paradetraject. En rechts tegen de muur een onzichtbaar stuk met wat opstelsporen. Goed idee? Of zien jullie iets anders?

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/BAAN12bewerkt.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: thalysken op 20 mei 2007, 11:46:58 AM
Ik vind het allezins heel mooi.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 20 mei 2007, 12:05:37 PM
Ik ben reeds tal van andere ontwerpen aan het uitproberen hoor.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: thalysken op 20 mei 2007, 12:55:12 PM
Waar jij die inspiratie vandaan haalt man.[:0] Ik zit al maanden te piekeren over een nieuw sporenplan. En vind er geen.[:(]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 21 mei 2007, 19:08:25 PM
Hier ben ik weer met een nieuw ontwerp. Deze keer wat meer gericht op sporen verloop. Zoals jullie op het plan kunnen zien zijn op het linkerdeel wat meer rails toegevoegd. Het is moeilijk om een evenwicht te vinden tussen rails en landschap. Met te weinig rijmogelijkheden ben je vlug uitgekeken op de baan. Dat is iets wat ik wil voorkomen (met dit ontwerp). Langs de andere kant is een overladen ruimte ook niet echt iets. Ik probeer zo goed mogelijk de gulden middenweg te kiezen. Op het linkerdeel liggen redelijk wat sporen, maar ik denk dat dit wel compenseert met het rechterdeel. Daar is enkel een paradespoor zichtbaar. Met dit baanplan denk ik wel wat plezier te hebben wat betreft het rijden, maar ook het bouwen. Ik vind het verloop van de sporen op het linkerdeel wel "vloeiend". Wat denken jullie?

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/baan19.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 21 mei 2007, 20:03:22 PM
Ik vind het best een goede en mooie oplossing tussen rijden/landschap.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Tom op 21 mei 2007, 21:17:30 PM
Ik zou de in- en uitgangswissels van het goederenstation wat dichter bij het station plaatsen, zo horen ze er meer bij dan nu.
Voor de rest ziet alles er prima bij.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 21 mei 2007, 21:40:13 PM
Tom,

omdat die wissel (vooral onderaan) wat verder afstaan heb ik nog een vrij lang stuk groen spoor voor de bundel begint. Dit heeft als voordeel dat er gerangeerd kan worden zonder op de hoofdbaan te komen
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 21 mei 2007, 21:44:55 PM
Knap plan,

ik heb nog een opmerkingetje: is het de bedoeling dat aan de draaischijf loks ook geparkeerd kunnen worden (in een loods ofzo), anders zal het daar wel een krappe situatie worden...
Je hebt niet veel plaats opengehouden om een loods te zetten
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Wadloper op 21 mei 2007, 22:18:07 PM
Misschien voorzie ik nog een klein probleempje, als je van 4 (goederensporen) via de bovenkant naar 7 (schaduwstation) wilt, zul je eerst het hele rondje om via 3 (station) moeten om daar te komen. Is het niet handiger als je gelijk van 4 naar 7 kunt komen? Misschien zoals bij je vorige (halve) plan die wissel van oranje naar de rode buitenbaan doortrekken zodat je dan gelijk het schaduwstation in kunt steken.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 22 mei 2007, 17:30:29 PM
13erke,

De draaischijf dient niet voor loc's te parkeren, enkel voor te draaien.

Wadloper,

Klopt wat je zegt, maar echt erg vind ik het niet. Ik zie nog wel ...
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: mnieuwlaet op 22 mei 2007, 22:36:51 PM
misschien is het een raar idee of ben je er al aan begonnen maar ik zal een aantal mensen bijtreden dat je draaischijf redelijk in het oog zal springen ten opzichte van het kleine station (subtiel uitgedrukt niet) Als je niet kunt scheiden van die draaischijf en je wilt niet altijd in je vitrinekast kruipen om materiaal plaats die dan in je onzichtbare ruimte en knutsel met plexi een vitrinelocloods samen! zo is hij functioneel en onzichtbaar!

in de zichtbare ruimte misschine dan een industriestuk of enkele opstelsporen van het station met werkplaats ofzo

groeten maarten die zelf nog eeeeel druk bezig is!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 23 mei 2007, 16:28:13 PM
Er al aan begonnen? Neen, nog voor 380? rails te kopen als ik dat plan neem. Wanneer dat er ooit komt weet ik niet.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Tom op 23 mei 2007, 18:26:10 PM
Werk je mischien met kleine railstukken, of meterspoor?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 5183 op 23 mei 2007, 19:50:57 PM
een heel mooi baanplan! Ik zit hier al een hele tijd te sukkelen en ik bak er niets van[}:)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: thalysken op 23 mei 2007, 22:14:33 PM
Je bent niet alleen 5183.[8)][:(]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 24 mei 2007, 14:58:42 PM
Marklin C-rail heeft geen meterspoor tom. De gewone fabrieksmaten dus
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 28 mei 2007, 23:12:35 PM
Ik ben van plan om de nieuwe baan volledig in K-rail aan te leggen. Gezien de hoge kosten hiervan zou ik de baan willen opmaken met modules. Iedere keer als een module word gemaakt worden dan de overeenkomstige rails gekocht. Dit als voordeel dat de kosten van rails kunnen worden gespreid. Ook de andere bijkomende voordelen van modules natuurlijk ...
Telkens als een module af is zou ik deze dan inplanten op de baan. Om toch nog rond te kunnen rijden zou er dan telkens een voorlopige lus aangebreid worden in C-rail die ik hier ter beschikking heb. Zo kan ik rustig aan de baan werken en indien nodig een rondje rijden. Ik heb het plan nog even hertekend in K-rail en wat aanpassingen aangebracht.

Nog een bijkomende vraag. Als ik met modules werk, dan zou bij een verbinding van 2 modules de K-rail telkens moeten doorgezaagd worden. Kan iemand mij hier vertellen hoe ik een verbinding moet maken. Moet ik elke module van stroom voorzien? Is dit mogelijk zonder aansluitrail. Mss kan iemand met 3-rail in K hier helpen?

Hier het plan:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Baantekst.jpg)

Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 29 mei 2007, 10:29:00 AM
Bij MTD hebben we (onder andere) een modulaire baan met K-rail. De aansluitingen worden gesoldeerd aan de rails, en doorverbonden met stekkers.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 29 mei 2007, 10:44:19 AM
Ziet er een mooi plan uit, alleen zo ik in het stuk spoor dat door de weilanden loopt veel meer flexirails gebruiken, nu zijn er nog veel te veel knikken in het spoor. Flexirail heeft ook als voordeel dat het iets goedkoper is, als je dat vergelijkt met korte stukken.
Verder, bovenaan (blauw stuk) zo ik slanke k-wissels gebruiken, ik zie dat je daar een kruiswissel ook hebt liggen, in het k-rail programma bestaat deze ook in slanke versie. Hierdoor zouden de bovenste sporen dichter bij elkaar kunnen komen te liggen.
Onderaan zou ik juist hetzelfde doen, zo kan het groene spoor dat aansluit op het hoofdtraject mooi aangesloten kunnen worden.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: wisselstromer op 29 mei 2007, 11:58:34 AM
mooi plan maar ik zou toch voor een schaduwstation opteren
dan kan je met veel meer treinen rijden
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 mei 2007, 12:27:14 PM
13erke,

Ik kijk er even voor. Wat betreft flexrail op het rechterdeel, daarin heb je gelijk. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet plooien in wintrack.
Ik ga eens proberen me slanke wissels.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 mei 2007, 13:29:34 PM
Slanke wissels zal moeilijk gaan. De lengte die ze innemen is wat te groot vrees ik. 4 stuks na elkaar plaatsen t.o.v. 4 gewone naast elkaar is al een aanzienlijk verschil in lengte. Dit zou dan niet echt overeenkomen met de lengte van de constructie. Wat betreft die flexrail rechts, dat heb ik gevonden. Vandaag post ik nog een versie met de flexboog erin verwerkt.

Voila hier de aanpassing!

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/BaanK.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 04 juni 2007, 11:26:19 AM
Mijn eerste twee modules worden er twee van 120x60 cm. Dit komt zo het beste uit op die plaats. Hieronder vind je een foto van die twee modules van 120x60cm. Deze zullen als eerste gebouwd worden.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/module12.jpg)

Afgelopen weekend heb ik reeds de rails voor deze twee modules gekocht. Ik heb vlug eens een testopstelling gelegd om te zien hoe dit er in werkelijkheid uitzag. Hier de foto:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63216.jpg)


Deze opstelling komt op de twee modules te liggen zoals je kan vergelijken. De vier wissels zijn reeds voorzien van een motoraandrijving. Ik heb dan ook een Viessmann 5211 decoder gekocht waar deze vier wissels op aangesloten worden. De wissels worden dan digitaal vanaf de centrale bediend.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: thalysken op 04 juni 2007, 12:01:01 PM
Mooi begin moet ik zeggen. Een pluim voor Anarchy.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 04 juni 2007, 14:45:36 PM
Niet slecht, geen plannen om de later de wisselaandrijvingen ondergronds te monteren? Zeker als er later misschien nog een decoder bij moet.
Kwa ondergrond voor je rails, wat ga je daar voor gebruiken?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 04 juni 2007, 14:55:49 PM
Ik ben niet van plan om ze ondergronds te bouwen. De viessmann digitale decoder word gewoon onder de baan gemonteerd. De draadjes van de wissels worden daarop gewoon aangesloten. Wat betreft de ondergrond: daarvoor gebruik ik dat wit architectenkarton dat je daar ziet liggen. De plaat die er nu ligt dient gewoon om een onderliggend gat te overbruggen. Achteraf word het karton (3mm) in de vorm van de rails uitgesneden.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 04 juni 2007, 16:50:12 PM
Idd, mooi begin.
Ik hoop dat de rest van de baan snel komt [:)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: staf-n op 04 juni 2007, 20:33:52 PM
Knap werk Anarchy maar let op met welke lijm je die K-rails gaat plakken. Gebruik geen lijm op H?0 (Water) basis want dan zouden ze kunnen roesten (middencontacten).
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 04 juni 2007, 21:43:43 PM
Dank voor de tip, welke lijm ra(a)d(en) je (jullie) dan aan?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 11 juni 2007, 19:47:28 PM
De eerste stappen zijn ondernomen. Afgelopen weekend heb ik de rails die op de eerste module komen te liggen reeds een roestkleur gegeven. Dit gebeurde met verf van Humbrol nr 113 (de bovenzijde van de railstaven moet nog vrij gemaakt worden). Ook heb ik de twee moduleplaten reeds gezaagd (beiden 120x60cm). Vandaag heb ik dan de rails van module 1 precies op de eerste moduleplaat gepositioneerd. Deze zijn voorlopig vastgemaakt met duimspijkers zodat ze niet wegkunnen. Nu kan ik precies aftekenen waar de rails van module 1 komen te liggen. Door ze in realiteit te leggen kan ik nu ook beginnen na te denken over de afwerking van module 1. Wordt vervolgt ...

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63224.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Tom op 11 juni 2007, 21:20:00 PM
Leg je de rails niet op kurk?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 11 juni 2007, 21:42:10 PM
De rails komen nog op een ondergrond te liggen. Kurk of architectenkarton. Kurk blijkt moeilijk te vinden?? Ik heb de rails nu al even mooi gezet om te kijken hoe ze precies moeten liggen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: MARKLINRIJDER op 11 juni 2007, 22:28:29 PM
Ga je ook verder werken op de OSB?
Dit lijkt me toch af te raden.
Ze worden inderdaad gebruikt in huizenbouw voor vloeren, maar ze zijn daar meestal voorzien van tand en groef verbinding om uitzetting en krimp toe te staan.  Het is immers ook een soort spaanderplaat h?.  Ikraad je aan dit niet te doen, maar wie ben ik.

Groetjes,

David
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 11 juni 2007, 23:31:15 PM
@ Jeroen,

Kurk is te vinden in de dikte 2mm placemats bij IKEA. Goedkoop en heeeeelveeel kurk. Dempt goed!

Groet van Frank
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 12 juni 2007, 17:27:28 PM
Bedankt voor de info. Ja ik ga nog verder werken met OSB, ik zie het probleem niet.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 12 juni 2007, 20:28:31 PM
Frank,

Dat kurk van de ikea, is dat makkelijk in de vorm van een bocht te plooien (aangezien het maar 2mm is)? Zo 2 lagen op elkaar zou mss interessant zijn voor H0.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 12 juni 2007, 21:45:43 PM
Snij 2cm brede strips van je kurk, Jeroen. Prima plooibaar voor bogen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 13 juni 2007, 11:02:59 AM
citaat:
....Snij 2cm brede strips van je kurk, Jeroen. Prima plooibaar voor bogen.....

@ Jeroen: Op die manier heb ik ook gewerkt, eerst het sporenplan uitekenen, dan aan beide kanten van de lijn de reepjes kurk met wat houtlijm fixeren. Zo hou je ook de hartlijn van het spoor zichtbaar [:)]

Om erachter te komen welke dikte je voor H0 het beste kan toepassen zou je op een proefstukje kunnen uitproberen. Voor N is 2mm voldoende.

Groet van Frank.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 13 juni 2007, 16:52:02 PM
4mm voor H0 is goed
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: MARKLINRIJDER op 13 juni 2007, 16:57:10 PM
Zoals ik reeds in voorgaande meldde, geen probleem voor mij maar wel sterk af te raden, die OSB.  Tussen de vezels zit veel lucht waardoor de plaat zeer onderhevig is aan werking.  Vandaar.

Groetjes,

David
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 13 juni 2007, 20:00:28 PM
Een vriend van mij heeft zijn hele baan opgebouwd uit OSB, daarvan heb ik nog geen klachten gehoord. Ik ga het dus proberen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 14 juni 2007, 20:33:35 PM
Nu dat ik de precieze positie van de rails had bepaald kon ik beginnen met het leggen van de ondergrond voor de rails. Eerst dacht ik dit met kurk te doen, maar heb toch maar gekozen voor architectenkarton. Dat materiaal had ik nog liggen van een vorig projekt, daarmee ... De werken vorderen langzaam aan ...

De twee linkse bogen die parrallel lopen is de hooflijn net voor het binnenrijden van het station. De rechtse boog is net afgetakt van het hoofdspoor en rijd op de volgende module de vorming binnen.

Hier zie je de stroken reeds verlijmd op de plaat.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-1.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 14 juni 2007, 20:36:08 PM
Hummmzz, Jeroen: Ziet er goed uit, maaaar: Heb je dat al getest met verlijmde rails?

Groet van Frank

Edit: kurk zuigt geen lijm op, voorzover ik weet. Karton wel, dus de dempende eigenschappen veranderen (lees: verslechteren)daardoor.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 14 juni 2007, 20:37:17 PM
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hummmzz, Jeroen: Ziet er goed uit, maaaar: Heb je dat al getest met verlijmde rails?

Groet van Frank



Hoe bedoel je Frank? Wat zou een probleem kunnen vormen?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 14 juni 2007, 20:39:40 PM
U was me voor, zie bovenstaand bericht aub[:)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 14 juni 2007, 21:10:11 PM
Erwin van het forum gebruikt dit materiaal ook. Ik denk dat hij er geen problemen mee heeft.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 14 juni 2007, 22:05:46 PM
Ik twijfel geen seconde aan de kennis van zaken betreffende de ervaring van Erwin, Jeroen. Dat is ook niet de bedoeling.
Het was juist een gedachte die in me opkwam in de veronderstelling iets zinnigs in dit topic te kunnen posten [;)]

Groet van Frank

Ps: Yowwww! 300!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 14 juni 2007, 22:39:55 PM
Hoi Anarchy, doe gewoon verder zoals je nu bezig bent, ook ik gebruik uitsluitend dit materiaal om onder mijn sporen te leggen, ik moet er wel bij zeggen dat de profi-rails van Fleischmann, die ik dus gebruik, al een rubberen bedding hebben, dus het geluid wordt door deze rubberen bedding al voor een deel minder, verder gebruik ik siliconen ballastlijm van ER-Decor, ook dit dempt het geluid een beetje, hoe het gaat zijn met jou rails weet ik niet, maar ik ben er zeer tevreden over dat ik architectenkarton heb gebruikt, en je krijgt er een mooie bedding mee, zoals je hier kan zien....

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen798.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 14 juni 2007, 23:24:57 PM
Ziet er goed uit, Erwin. Heb je die siliconen eerst aangebracht, en dan de balast of andersom? Is het daarna nog te bewerken met airbrusch?
Siliconen lijken mij best stroperig, vandaar [:I]

Groet van Frank.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 14 juni 2007, 23:43:24 PM
Hoi ModelspoorfaN, nee hoor, eerst de ballast netjes leggen, dan met de ballastlijm op basis van siliconen de ballast netjes nat maken, enkele uren laten drogen en dan is het mooi hard geworden, de sporen zelf zijn eerst gespoten in de kleur die je zelf wenst, om het ballast daarna te bewerken met airbrush of penseel is absoluut geen probleem, omdat alles goed is uitgehard kan je het mooi bewerken met de kleur die je wil.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 14 juni 2007, 23:52:28 PM
Dank voor de les, Erwin! Hoop dat mij het ook zo zal gaan lukken....

Groetjes van Frank.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 22 juni 2007, 22:07:42 PM
Ik heb vandaag even tijd gehad om nog een klein beetje voor te werken.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63244.jpg)

Hier zie je module 1 en 2 naast elkaar liggen. Module 1 is klaar om verder af te werken. De rails zijn roest en een ondergrond van architectenkarton ligt er. Op module 2 heb ik de cirkel voor de draaischijf uitgezaagd. Module 2 word dus voorlopig in de 'ijskast' gestoken. Aan module 1 kan verder gedaan worden. Het volgende wat zal worden gedaan is een boordje aanleggen voor de verkanting in de 2 grote bochten. De korte bocht van de vorming word niet verkant. Ook zal module 1 geverfd worden zodat later de houten plank niet zichtbaar is doorheen de scenery.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63245.jpg)

Module 2 apart. De draaischijf reeds ingebouwd op de juiste plaats. Er zal hier en daar aan de draaischijf een stukje verwaarloost spoor worden ingevoegd. Dit zouden restanten van het verleden moeten zijn. Dit was niet voorzien op het originele sporenplan, maar het lijkt mij een leuke toevoeging.

De rails van module 1 zijn op beide kanten reeds afgezaagd met een dremel zodat deze niet meer uitsteken.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 25 juni 2007, 15:43:22 PM
Afgelopen weekend heb ik module 1 van verf voorzien. De foto is wat minder door de flash-inval. Zie hier het resultaat:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63246.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 juli 2007, 14:23:50 PM
Aangezien mijn bestelling ballast voor het afwerken van module 1 nog steeds niet klaar is heb ik besloten om ook te beginnen aan een tweede module. Dus module 1 en 2 zullen achteraf gelijktijgig afgewerkt worden. Ik ben begonnen met het architectenkarton af te meten en vast te lijmen op de goede plaats. Vervolgens afgelopen weekend de plank voorzien van een grondlaag verf volgens mijn vast patroon. Ik heb net twee foto's gemaakt zodat jullie de vorderingen van de nieuwe baan wat kunnen volgen.

Hieronder een lijstje van de volgende werken aan module 2:

- Verkanting leggen waar nodig (inrit/uitrit stationssporen)
- Rails module 2 voorzien van stroom (zoals jullie ze zien op module 1)
- Rails roest verven en de bovenkant proper maken
- Rails aan de rechterzijde doorslijpen (zoals tussen module 1 en 2)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63294.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63296.jpg)


Titel: Nieuwe baan
Bericht door: thalysken op 17 oktober 2007, 19:15:56 PM
Anarchy,

In een andere topic van jou heb ik gezien dat er al vorderingen gebeurt zijn. Kun je ze hier even verduidelijken alstublieft.

Alvast bedankt,
Thijs


Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 17 oktober 2007, 21:43:14 PM
Hallo,

Ik ben dit draadje blijkbaar wat uit het oog verloren [B)] Ik zal binnenkort hier eens posten. Maar echt veel is er nog niet gedaan hoor.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 december 2007, 19:12:50 PM
Ik zal maar even een paar foto's plaatsen. Aan de eerste module van mijn nieuwe baan is er al wat gewerkt. De sporen die op deze module liggen zijn volledig afgewerkt met ballast. Ook heb ik reeds een klein experimentje gedaan met gras.

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanHLD55265533.jpg)

Ballastbed, gezien vanaf de voorzijde

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanHLE26112610.jpg)

Ballastbed, gezien vanaf de achterzijde

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63739.jpg)

Groen langsheen het spoor dat naar de rangeerbundel loopt
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: 13erke op 08 december 2007, 20:35:29 PM
Zier er zeer geslaagd uit anarchy!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: dirkkerckhofs op 08 december 2007, 20:43:23 PM
Het gras ziet er ook heel realistisch uit. Welke produkten heb je gebruikt?

Dirk
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Kedeng Kedeng op 08 december 2007, 20:57:34 PM
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Het gras ziet er ook heel realistisch uit. Welke produkten heb je gebruikt?

Dirk

Ben ik ook benieuwd naar, ziet er echt geweldig uit [:0].
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Michiel op 08 december 2007, 21:41:45 PM
Anarchy, dat ziet er prachtig uit; Het spoorbed én het gras. Dat is een knap staaltje modelbouw!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 08 december 2007, 21:46:12 PM
Zeer netjes, doe zo vooral verder, en aarzel niet om nog meer foto's te maken h?, want dat mis ik hier nog altijd, foto's van onze banen.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 08 december 2007, 22:06:00 PM
Het gras is HEKI Wildgras. Daarbij heb ik nog wat strooimaterialen gebruikt van Woodland Scenics, coarse turf donker, medium en licht groen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 10 december 2007, 18:46:23 PM
Nog even bewerkt ...

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63751.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63754.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63756.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ruben13 op 10 december 2007, 19:18:31 PM
mooi mooi[:D]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: El Greco op 10 december 2007, 19:40:19 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Het gras is HEKI Wildgras. Daarbij heb ik nog wat strooimaterialen gebruikt van Woodland Scenics, coarse turf donker, medium en licht groen.


Hey Anarchy,
Bewerk je dat gras met een NOCH gras-master misschien? Z????r realistisch man, net echt!
Mvg,
Gert
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 10 december 2007, 19:51:13 PM
citaat:
Geplaatst door El Greco

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Het gras is HEKI Wildgras. Daarbij heb ik nog wat strooimaterialen gebruikt van Woodland Scenics, coarse turf donker, medium en licht groen.


Hey Anarchy,
Bewerk je dat gras met een NOCH gras-master misschien? Z????r realistisch man, net echt!
Mvg,
Gert



Nee, dat is gras op een onzichtbaar net. HEKI Wildgras is de naam. Kvind het wel vrij duur, maar ik bedek daarmee ook niet grote oppervlakten he. Hier op deze foto is de berm langsheen het spoor zo gemaakt en voor de rest werk ik altijd me kleine stukjes tussen struikjes door.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: tonycabus op 10 december 2007, 22:13:42 PM
Mooie klaprozen, 't is zomer zeker?[;)]
Leuk, Anarchy, hoedje af!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 10 december 2007, 22:46:36 PM
Jaloers dat ben ik, jaloers.[^]

Maar mooi vindt ik het anders wel hoor, nee knap dat is het!!![:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 11 december 2007, 10:48:42 AM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Mooie klaprozen, 't is zomer zeker?[;)]
Leuk, Anarchy, hoedje af!



Ja, alles in volle bloei [:)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: prulleman op 19 december 2007, 22:13:51 PM
Heki wildgrass is echt super. Zelf nog niet gebruikt (alleen 1 doosje verprutst, UHUblauw gebruikt i.p.v. gewone houtlijm) De mannen van PAJ hebben mij in Blankenberge uitgebreid uitleg gegeven over gras. Die tapisseren hun banen er bij wijze van spreken mee! Zij maken een soort van patchwork met (effe op mijn briefje kijken)2 tot 3 kleuren (waldboden, bergwiese en dunkelgrun) en 3 kleuren Heki-flor (maigrun,mittelgrun en dunkelgrun, soms ook een toefje hellgrun en kiefergrun. Daar mixen ze dan nog Artlinelaub door. En zelfs het ijslands mos wordt samen met andere speciale natuurproducten ingewerkt. Echt super. Zij hebben me ook aangeraden om gewone houtlijm te gebruiken. Geen flex (komt na verloop van tijd los) of contactlijm (GROENE VINGERS en meer scenery aan je pollen dan op je baan, ik kan het weten[:I]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 21 december 2007, 23:58:48 PM
De wei op de achtergrond van module 1 is ook al een tijdje bijna af. Enkel de palen moeten nog een kleurtje krijgen.


(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-1-2.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: prulleman op 22 december 2007, 11:23:40 AM
Super weiland[:p][:p][:p]Dit is het bewijs dat Heki echt wel formidabele producten heeft. [:)]Zeer mooi gedaan, dikke proficiat en doe zo voort.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 18 januari 2008, 14:01:39 PM
Deze week heb ik nog wat kunnen verder werken aan mijn nieuwe baan. Ik heb planken gemaakt voor 5 modules. Deze 5 modules liggen op het rechtergedeelte van de baan en gaan het paradetraject vormen (baanplan zie: http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/BaanK.jpg). De rails voor de rechtse zijde zullen waarschijnlijk volgende maand gekocht worden. Dan kan ik beginnen met te meten waar de rails precies moeten liggen, vastmaken, railstaven roest verven en ballasten. Ik post hier dan volgende maand wel nieuwe foto's als ik al iets heb tenminste! Hieronder twee foto's van de 5 nieuwe modules. Ze zijn ook reeds in een groene grondlaag geverfd.


(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63801.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP63815.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 22 januari 2008, 17:23:16 PM
De eerste module is ondertussen wat gevorderd. Nog niet helemaal af, maar hier enkele foto's:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-1-5.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63840.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63844.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63846.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63850.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63852.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP63855.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-2.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-3.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-4.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-5.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/Untitled-6.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 22 januari 2008, 17:38:20 PM
Amaai, Jeroen, dat ziet er h??l goed uit !
De paaltjes naast de weide zien er mij nog wat "nieuw" uit, maar misschien heeft de boer ze nog maar net neergezet ?
Voor de rest ziet het er TOP uit ! [:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 22 januari 2008, 17:58:26 PM
Dag doomslu,

Deze moeten inderdaad nog donkerbruin geverfd worden hoor. Dat is nog een werkje voor later.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Kedeng Kedeng op 22 januari 2008, 18:35:21 PM
Houw houw houw wa is mij da Jeroen [:0][8D][:p],

Knap man echt waar [;)].
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: dingske op 22 januari 2008, 18:45:47 PM
Amai dat ziet er zeer goed uit.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 22 januari 2008, 21:16:02 PM
Zeer schoon werk Jeroen, als mijn exames voorbij zijn zal ik precies nog es moete afkome [:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 22 januari 2008, 21:52:17 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy
Deze moeten inderdaad nog donkerbruin geverfd worden hoor. Dat is nog een werkje voor later.
Misschien het moment om de staalwol-in-azijn-methode eens te proberen [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jan77 op 23 januari 2008, 04:25:51 AM
Dat ziet er allemaal prachtig uit Jeroen
Gr jan
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 23 januari 2008, 12:25:56 PM
Danku voor de positieve commentaren! Greg, laat maar ne keer iets weten he.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Michiel op 23 januari 2008, 13:05:48 PM
Jeroen, dat is een mooi plekje natuur dat je daar hebt neergezet! Knap werk!
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Pol op 23 januari 2008, 14:17:36 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Anarchy
Deze moeten inderdaad nog donkerbruin geverfd worden hoor. Dat is nog een werkje voor later.
Misschien het moment om de staalwol-in-azijn-methode eens te proberen [;)]


Voor wie (net als ik) niet goed wist wat de staalwol-in-azijn-methode juist is, zie volgende link:
http://home.wanadoo.nl/janfoto/BME/al_div_te_azijn.html
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als Gerolf er al reclame voor maakt, zal het weer wel goed zijn!

@Anarchy: Wauw! Net echt! Ik heb zin om eens te komen "wandelen" op uw baantje met al die schone natuur en die paardjes en koetjes!

Pol
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: bumper op 23 januari 2008, 19:01:00 PM
Hallo,
Jongens wat knap gedaan zeg.Als ik zo zie wat jullie allemaal voor moois in elkaar steken, dan denk ik bij mezelf dat het nog wel een tijdje zal duren eer ik iets kan tonen dat misschien nog maar van ver lijkt op hetgeen hier te zien is.Echt knap.
Ludo.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 23 januari 2008, 23:05:15 PM
Ja Anarchy, dit is iets om jaloers op te zijn man!!!

Echt heel mooi.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: glamo op 24 januari 2008, 18:28:06 PM
knap werk jeroen[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 17 juni 2008, 16:46:55 PM
Ik heb gisteren eens verder gewerkt. De baan bestaat uit twee "grote" delen die verbonden zijn met een klein verbindingsstuk. Langs de linkerzijde is dit een smal plankje. Ik had een fantasietje in gedachten om hiervan een brug te maken die de twee delen verbinden. Het is nog niet helemaal af natuurlijk maar hier is wat ik gisteren heb gemaakt.

(http://users.telenet.be/lemaire/STP64167.jpg)

Op de volgende foto zie je ook dat mijn eerste twee modules zo goed als klaar zijn. Enkel nog een klein stukje scenery aan de linkerzijde van de draaischijf.

(http://users.telenet.be/lemaire/STP64165.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: geremila op 17 juni 2008, 19:58:25 PM
Zeer fijn afgewerkt ik kijk uit naar het station[:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jan77 op 18 juni 2008, 10:27:25 AM
Dat ziet er prachtig uit Jeroen
Knap werk
Gr Jan
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: dingske op 18 juni 2008, 13:25:38 PM
Heel mooi gemaakt en zoals eerder al vermeld zeer mooie afwerking.

Wouter
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Fretbol op 19 juni 2008, 16:44:49 PM
Heel mooi gedaan Jeroen, het ziet er heel realistisch uit.

Nu mijn modelbaan volledig is afgebroken en de zolder is opgeruimd kan ik ook opnieuw beginnen plannen [;)]

Fretbol
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 19 juni 2008, 17:19:08 PM
Vraagje, die wissels en die kruising, blijven die op het bruggedeelte liggen??
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 19 juni 2008, 18:17:12 PM
eigenlijk is dat wel raar,zo een wissel en een kruising
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 20 juni 2008, 11:18:56 AM
Ja Erwin deze blijven liggen. Het is dan ook geen 'echte' brug eigenlijk h?. Meer een fantasietje om de twee delen te verbinden.

Conducteur, wat vind je raar? Dit is gewoon de gebruikelijke 'trapezium'.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 02 augustus 2008, 13:42:34 PM
De werken aan de baan vorderen de laatste tjid niet echt meer. Ik wacht al heel lang op mijn flex rails om aan een volgend gedeelte te beginnen [8)] Dan heb ik gisteren maar even de brug verweerd, zie foto:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP64277.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 02 augustus 2008, 14:53:13 PM
Bel onmiddelijk de schilder,een brug die zo verroest is haalt 2009 niet meer[:D][:D][:D].
wim
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 02 augustus 2008, 22:58:52 PM
Ja knap gedaan, en ook ik wil graag even weten hoe je dat hebt gedaan.[:I]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 03 augustus 2008, 01:29:00 AM
Gewoon met verf en penseel.

*Edit* De brug lijkt op de vorige foto natuurlijk wel heel roest. Dat komt ook door de schuine hoek van de foto. Heb even een foto 'op kop' genomen. Zie hier:

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/STP64282.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: SuSke op 03 augustus 2008, 23:06:21 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ja Erwin deze blijven liggen. Het is dan ook geen 'echte' brug eigenlijk h?. Meer een fantasietje om de twee delen te verbinden.
[...]



Als bouwkundige blijf ik hier toch met een knoop in m'n maag zitten, maar ja, onze hobby is er een vol compromissen.

Ik vindt je brugdelen wel mooi verweerd. Nu een hangstellingetje eraan met een paar schilders.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 04 augustus 2008, 10:29:41 AM
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ja Erwin deze blijven liggen. Het is dan ook geen 'echte' brug eigenlijk h?. Meer een fantasietje om de twee delen te verbinden.
[...]



Als bouwkundige blijf ik hier toch met een knoop in m'n maag zitten, maar ja, onze hobby is er een vol compromissen.

Ik vindt je brugdelen wel mooi verweerd. Nu een hangstellingetje eraan met een paar schilders.[;)]



Hihi, ja. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling van een brug te maken. Maar aangezien het zo'n smal verbindingsstuk was dacht ik ik kan er even goed een brug van maken. Dat het niet helemaal waarheidsgetrouw is stoort mij nu niet [:)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jan77 op 04 augustus 2008, 10:43:17 AM
Knappe brug zeer mooi verweerd vind ik
Gr JAN
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 26 augustus 2008, 14:21:48 PM
Ik heb wat rails bijgekocht zodat ik weer even verder kan. Nu ben ik bezig met de rails te leggen en alles wat er komt bij kijken ... Hieronder enkele foto's:

Het 4-sporige station
(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64354.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64355.jpg)

De uitrit langs rechts
(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64356.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64357.jpg)

(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64358.jpg)

En de hoofdlijn op ...
(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64359.jpg)

Vanaf hier komen flexrails tot aan de brug die je al eerder zag. Heeft er iemand tips om dit in ??n vloeiende boog te doen?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 26 augustus 2008, 15:43:56 PM
Een vloeiende boog maak je normaal met flexibel spoor en een beetje op het gevoel... Zo doe ik het toch.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: jacques timmermans op 27 augustus 2008, 12:07:29 PM
Anarchy,

Wat zou je ervan denken om uit dun multiplex een passende sjabloon te zagen, waarmee je dan de hartlijn van de gewenste boog op de ondergrond kunt uittekenen. Eenmaal de hartlijn van het spoor getekend kun je je hierop baseren om je spoor in een mooie vloeiende boog te leggen. Daarbij kun je dan ook nog op je "heilig oog" te werk gaan om kleine correcties uit te voeren.

Jacques Timmermans
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 28 augustus 2008, 18:27:54 PM
Deze namiddag heb ik mij bezig gehouden met al een deel van de flexrails te leggen. Ik vind het goed gelukt. Wat vinden jullie ervan?


(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64381.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 28 augustus 2008, 20:10:01 PM
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Deze namiddag heb ik mij bezig gehouden met al een deel van de flexrails te leggen. Ik vind het goed gelukt. Wat vinden jullie ervan?

Ik ben het met je eens, Jeroen.
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: ERVIN op 28 augustus 2008, 21:25:40 PM
Ja, ik deel de mening van Doomslu, mooie ruime bocht.[;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 29 augustus 2008, 00:38:50 AM
Yep, lijkt zeker niet slecht!
Sta me toe dat ik dit vraag: al die dingen die mee gefotografeerd zijn, hoort dat bij een verhaal? Vertel eens [;)] [:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: wisselstromer op 29 augustus 2008, 08:19:31 AM
rommel en werktuigen moeten altijd mee op de foto

toont aan dat er gewerkt wordt!![;)]
kvraag me wel af waar de winterhandschoen voor dient?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 augustus 2008, 08:48:54 AM
Wat betreft die rommel. Tja je weet hoe dat gaat h? [:)] Ik ga vandaag verder werken aan het tweede spoor en zal (indien het klaar is) een 'propere' foto maken! [:p]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: doomslu op 29 augustus 2008, 10:14:42 AM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer


kvraag me wel af waar de winterhandschoen voor dient?

Timmeren is zijne sterkste kant niet. [:D][:D][:D]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 augustus 2008, 11:35:18 AM
[:D] ... en zo geschied ... Deze morgen nog 2 uurtjes verder gedaan en het is af. Het ligt wel nog maar voorlopig vast met nageltjes dus er eens over rijden zit er niet in. Maar ben toch tevreden dat het af is. Want ik vond het niet zo makkelijk werken met die flex [:p] Hier een foto:


(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64387.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2008, 12:05:26 PM
Gezien de straal van de boog groot is, mogen die 2 sporen dichter bij elkaar liggen, niet? Dat verhoogt de natuurgetrouwheid, volgens mij. Maar ik moet wel toegeven, op zicht is het een mooie strakke boog. Je hebt het in de vingers! Heb je ook een verkanting aangebracht, of hoeft dat voor jou niet?
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 29 augustus 2008, 12:39:31 PM
Saraan,

In principe mogen beide sporen korter bij elkaar liggen ja, maar ik heb de afstand bewust zo gelaten omdat de afstand tussen de sporen aan beide wisselstraten (boven en onder) gelijk zijn aan die afstand. Dus ik vond het mooier om ze zo min of meer te laten liggen om dezelfde afstand. Verkanting komt er zeker, maar das een werkje voor later. De rails liggen nog niet vast dus da's geen probleem [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Fretbol op 29 september 2008, 16:42:27 PM
Mooi werk, ook ik zal met een dergelijke uitdaging te maken krijgen binnenkort [:)]

Fretbol [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Anarchy op 14 februari 2009, 22:43:50 PM
Dit draadje, en ook de modelbaan, wat nieuw leven ingeblazen. Vandaag heb ik de laatste rails die ik nog nodig had aangekocht. Vanavond heb ik deze meteen gelegd en reeds voorzien van architectenkarton. De 4 sporen rechts, van het station, lagen er al. De sporen links ervan zijn vandaag nieuw aangelegd. De 3 sporen die parallel lopen zijn van de goederenbundel. Daarnaast vind men nog 2 spoortjes voor onderhoud.


(http://i173.photobucket.com/albums/w72/nmbsdiesel/HerschaaldekopievanSTP64852.jpg)
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Fretbol op 15 februari 2009, 11:00:12 AM
Heel mooi werk,

Nu het geheel net zo mooi afwerken als de andere delen en het wordt een hele mooie baan !

Ik hoop dat ik snel kan beginnen met het aanleggen van mijn station. Ik zal echter nog wat geduld moeten hebben omdat de wanden en het plafond eerst geschilderd moeten worden.

Fretbol [;)]
Titel: Nieuwe baan
Bericht door: Greg op 15 februari 2009, 12:05:50 PM
U berekeningen klopten dan toch voor het aantal sporen dat je nog nodig had[:D]
Ziet er goed uit eh [:D]