Nieuws:

Nu in MSM 264 BANEN: Carbel | La vallée de l'Ouche | Remise en scène III

Hoofdmenu

De lang verwachte rijtuigen ...

Gestart door SuSke, 13 september 2024, 15:53:21 PM

Thommy

Citaat van: oebr op 12 oktober 2025, 12:38:09 PMheel mooi die m4, maar ze smeken om geweatherde onderstellen

klopt. Dan zijn die van Lima (doordat ze donkerder zijn) beter gelukt qua kleur.
Greetz

Thommy

bekie

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 oktober 2025, 12:21:29 PMal naar gelang je ze op de baan zet heb je geen of wel verlichting aan de lijve ondervonden ......

Verklaar u nader?

Metpetergaathetbeter

Volgens de volgorde/richting ging binnenlichting wel/niet. Heb het wel de samenstelling 1steklasse bagage...zonder stuurstand......

bekie

Dat komt waarschijnlijk omdat de 1ste klas bagage zonder stuurstand aan de niet doorgelinkte verlichting sluitlichten heeft.
Het 'probleem' zit hem in de bagagewagen, die geeft blijkbaar geen verlichtingstroom door.
Zou je misschien wel zelf kunnen oplossen, door de kabeltjes te verbinden. Is het een DC of AC versie?
Ik zal mijn 1ste klas bagagewagen eens openmaken en bekijken hoe alles is verbonden.

rgp

Bekie,

De zoveelste rommel zonder kwaliteitscontrole.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Lijn50

Ik heb mijn set van 5 wagens + 1 bijkomende 2de klas wagen gisteren binnen gebracht voor herstelling.
Als ik ze alle 6 probeerde te koppellen was er telkens een kortsluiting.
Koppellen per 2 of per 3 ging wel.

Philippe

bekie

De oorzaak van het niet doorstromen van de elektrische stroom zit hem zoals altijd in een klein hoekje, of liever klein haakje.
Aan de zijde waar de verlichting niet wordt doorgegeven kan het zijn dat een van de contactpunten lichtjes geen contact maakt (haakje boven of haakje onder leunen niet aan en geven dus geen contact met het haakje aan het andere rijtuig). Een typisch koppelingsprobleem. Je moet dus uitzoeken welk van de haakjes van het ene rijtuig geen of onvoldoende contact maakt met het een van de haakjes van het andere. Eventueel het haakje dat niet contact maakt licht buigen in de richting van het contactpunt. Oppassen: metalen haakjes zijn dun en waarschijnlijk fragiel.

Aan de bedrading in het rijtuig zelf ligt het niet. Ik heb alles gemeten en getest. Daar werkt alles tot en met de contacten op de koppelingen.

oebr

Citaat van: rgp op 14 oktober 2025, 13:05:05 PMBekie,

Roland

dat hoeft daarom geen rommel te zijn.  In het pro-circuit (communicatie-apparatuur) weet ik een zeer gerenommeerde Duitse fabrikant die bewust weinig controle laat uitvoeren. Krijgen ze klachten van batches die niet goed werken, dan sturen ze onmiddellijk en zonder verificatie vervanging. Dat schijnt goedkoper dan intensieve controles...  En pas op geen brol he - in het F1 wereldje zouden ze anders hun nochtans zeer prijzige apparatuur niet kwijt kunnen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

rgp

Red,

Wel een verschil: ik citeer je: "
Citaat van: oebr op 16 oktober 2025, 23:30:57 PMKrijgen ze klachten van batches die niet goed werken, dan sturen ze onmiddellijk en zonder verificatie vervanging
. Hier kun je je spullen terug inpakken en heen en terug naar de winkel rijden. En bij sommigen moet je dan nog betalen voor nieuwe stukken, ondanks structurele gebreken.

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Metpetergaathetbeter

en als je geluk hebt wordt je nog net niet in je gezicht uitgelachen  :(

Thommy

Citaat van: rgp op 14 oktober 2025, 13:05:05 PMBekie,

Roland

hier ga ik niet helemaal mee akkoord. die stroomdoorvoerende koppelingen zijn vrij fragiel en met minste verkeerde los maken zijn die dingen niet meer doorvoerend  :( Heb hier meerdere setjes liggen en liefst hou je die dingen gekoppeld. Beter was het dat ieder rijtuig apart stroom afnam (maar bon, wil je kunnen schakelen moet je overal decoder in droppen enz. enz.).
Greetz

Thommy

rgp

Thommy,

Uit je betoog maak ik op dat die stroomvoerende koppelingen rommel zijn. En er bestaande andere betere stroomvoerende koppelingen.

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Metpetergaathetbeter

opmaken klopt niet altijd met de realiteit, ik ben vrij kritisch.....ze mogen er best zijn .....

Thommy

Citaat van: rgp op 17 oktober 2025, 15:44:15 PMThommy,

Uit je betoog maak ik op dat die stroomvoerende koppelingen rommel zijn. En er bestaande andere betere stroomvoerende koppelingen.

Roland

Ik heb verschillende merken stroomdoorvoerende koppelingen. En al die dingen zijn fragiel. Je moet per slot van rekening elektrische connecties maken op iets dat beweegt. Rijtuigen te hardhandig uiteen trekken, want meeste spannen best wel net om die connectie goed te hebben, kan soms al nefast zijn de volgende keren. Liefst hou ik een 2-delig stel aaneen met zo'n type koppeling.
Greetz

Thommy