Nieuws:

Nu in MSM 254 REPORTAGE: 50 jaar De Pijl * Modul-H0-Rail * Gangelter Modellbautage 2024

Hoofdmenu

De lang verwachte rijtuigen ...

Gestart door SuSke, 13 september 2024, 15:53:21 PM

RUNE

Niet gewacht om een serie aan te schaffen, het zijn dan ook zeer fraaie exemplaren met goede rij-eigenschappen. Ben dus dan ook ZEER tevreden met mijn nieuwe aanwinst.  :D
En deze zullen dus ook hun weg vinden naar Terminus, passen perfect binnen het plaatje.
Maar ja, zoals alles bij mij moet het vuiler, dus ben alvast begonnen met deze aan mijn air-brush te onderwerpen. Eerste rijtuig ondertussen gedaan en dus zal de rest volgen om volgende week in Wieze rondjes te draaien.

Voor en na van een 2de klas.

20240920_103818 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Herwig

sssschoon sssstoffig   =  meteen een duidelijk verschil tussen 'plastiek' en een meer realistisch modelrijtuig.

Michael

Mooi resultaat, maar dat zijn we van jou Rudi intussen wel gewend
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

itchy

Enige info over de stroomvoerende koppelingen? Zo op het zicht lijken me deze compatibel met Fleischmann profi koppelingen of vergis ik me?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

RUNE

Zijn stroomvoerende koppelingen, heb zelf geen Fleischmann maar lijken identiek en dus compatibel.
Elk rijtuig is trouwens voorzien van klein powerpack.

Anarchy

Citaat van: Sicco op 19 september 2024, 16:53:44 PMIk heb inmiddels naar meerdere mails heen en weer een antwoord wat ik 'denk' dat het is

De AD komt in november. Dan worden er nieuwe sets gemaakt, waarbij de AD in de plaats komt van de BD in de huidige sets. Dat worden dan sets ADx-A-AD-B of ADx-A-AD-B-B, dus relatief veel eerste klasse. Zo heb ik het begrepen. Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de logica daarvan, omdat (volgens mij) een M4-trein een ADx OF AD had en de combi dus niet echt 'kan', maar iets anders kan ik er niet uit op maken op dit moment.

Sicco, heb je ook meer info over de UIC nummers? Bijvoorbeeld de set van twee bordeaux rijtuigen kan je kopen in de gewone versie, met rokerslijn en aangepast voor Frankrijk. Wil dit zegggen dat er dan zes verschillende UIC nummers zijn? Wat betreft de samenstelling van de sets is dit sowieso jammer. Uiteraard is de set van twee goed. Maar die van vier en vijf zijn toch vreemd samengesteld. Het probleem is als je enkele correcte samenstellingen wil maken dat je meerdere sets zal moeten combineren en onvermijdelijk met teveel rijtuigen gaat komen te zitten. BD en ADx of AD en ADx in dezelfde set is niet handig. Mijn inziens kan je beter sets van twee tot drie rijtuigen maken aangevuld met losse rijtuigen. Wel jammer want het initiatief op zich is prima!

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

AFB

Goed nieuws. Ik droom alvast over deze combi op mijn baan.

Gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Jurgen

Wat ik me nu afvraag, de rijtuigen hebben standaard verlichting. Kan die ook geschakeld worden wanneer je de decoder laat installeren in het stuurstandrijtuig?
Of moet dan elk rijtuig apart een decoder hebben?

Of is het gewoon niet mogelijk, dat kan ook natuurlijk...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Nog 2 dagen geduld en de vraag kan gesteld worden!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

B_Modelbouw

Ik heb ze nu een weekje rondrijden en als antwoord op Jurgen: standaard is de binnenverlichting niet schakelbaar met de decoder (de verlichting brand continu)... maar wie handig is kan ze uiteraard zelf ombouwen (zal bij mij trouwens ook gebeuren, daar schaduwstations niet continu verlicht dienen te zijn  ;D )

Voor het stuurstandsrijtuig is de decoder enkel om de sluitverlichting en cabine verlichting schakelbaar te maken (niet het interieur of binnenverlichting, deze brandt permanent)... hier is het nog wachten op de levering van decoders, deze speciaal zijn ingesteld voor de M4... maar ook hier is mogelijk met wat kennis van decoder instellingen een mouw aan te passen.

De koppeling tussen de rijtuigen is een Viessmann spanningsvoerende koppeling die universeel is in te zetten met de Fleischmann Profi koppelingen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC

B_Modelbouw

Citaat van: doomslu op 26 september 2024, 20:28:43 PMNog 2 dagen geduld en de vraag kan gesteld worden!  ;D

Of je leest de omschrijving van de M4 rijtuigen...

Permanent = Continu = Vast ... dus niet schakelbaar  8)
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC

Metpetergaathetbeter

Citaat van: AFB op 25 september 2024, 21:23:58 PMGoed nieuws. Ik droom alvast over deze combi op mijn baan.

Gr,

Arno
ik ook en nog eens overdoen in new look

Jurgen

Citaat van: B_Modelbouw op 27 september 2024, 03:16:23 AMIk heb ze nu een weekje rondrijden en als antwoord op Jurgen: standaard is de binnenverlichting niet schakelbaar met de decoder (de verlichting brand continu)... maar wie handig is kan ze uiteraard zelf ombouwen (zal bij mij trouwens ook gebeuren, daar schaduwstations niet continu verlicht dienen te zijn  ;D )

Voor het stuurstandsrijtuig is de decoder enkel om de sluitverlichting en cabine verlichting schakelbaar te maken (niet het interieur of binnenverlichting, deze brandt permanent)... hier is het nog wachten op de levering van decoders, deze speciaal zijn ingesteld voor de M4... maar ook hier is mogelijk met wat kennis van decoder instellingen een mouw aan te passen.

De koppeling tussen de rijtuigen is een Viessmann spanningsvoerende koppeling die universeel is in te zetten met de Fleischmann Profi koppelingen.

Volgens Guido is het niet mogelijk met een decoder en dit is ook niet voorzien in de toekomst. De decoder in het stuurstandrijtuig is enkel een functiedecoder voor de cabineverlichting en de sluitlichten.

Ook met een decoder van een andere fabrikant zou het niet mogelijk zijn omdat alles geprogrammeerd werd enzo.

Don't shoot me, I'm just the messenger!

Enne, alles was eigenlijk ook uitverkocht. Ik dacht dat alleen de 4-delige sets nog beschikbaar waren, maar in november verwachten ze wel een nieuwe oplage.
Ook het eerste klasse rijtuig zou in november komen, daar was wel een prototype van te zien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ronald felix

Ha ik heb de 4 delige bordeaux zonder streep en 2 new look B, allicht de laatste DC maar met identiek nummer (ruil ik later wel)...

Optisch heel mooi, met groot verschil in de daken met het aantal sikken..

Voor de elektrische koppelingen : deze staan niet direct op de sporen maar over het lichtset: dus oppassen als je Lima's of Os.Kar's wilt tussenzetten: de Olaertjes geven bij een voeding van 15V= uit een Titan Trafo, een 17v effectieve gelijkstroom op de koppelingen. Logischerwijze dus over een gelijkrichter en dan een gladde gelijkstroom met een condensator. Allicht idem voor de AC versies

Dus geen fundamenteel probleem, maar de als je al stroomafname in je rijtuigen hebt, die niet aansluiten op de koppelingen.

Maar wel kan je gewoon een doorvoerleiding maken met Viessmann (of Tams) koppelingen. Daarbij opletten dat je de onderste tak met de onderste tak verbindt aan de andere kant, en daarvoor moet je moet de draden in je rijtuig kruisen.. meer dan 4 gaatjes boren en wat soldeerwerk is dat niet.

Je kan wel een lichtvoorziening in je Limas of Os.Kar's gebruiken zonder eigen stroomafnemers en over die koppelingen voeden, effe zoeken naar een die gelijkaardig licht geeft.

Tot zoverre

Ronald

Ronald