Nieuws:

Nu in MSM 262 TEST: TSO AR 604.04 | KATO Class 66 | PIKO NS 2319 | Wunder Eds tremelwagen | PIKO NS 1200

Hoofdmenu

Project seaside Germany

Gestart door Ronald, 06 oktober 2025, 11:12:54 AM

Ronald

Goeiemorgen allemaal,

Een nieuw topic... ik ga vertellen waarom. De afgelopen maanden heeft mijn hobbybeleving een afslag genomen die ik nooit had voorzien. Stiekem gehoopt misschien maar nooit echt bij stil gestaan. Wat is dat dan hoor ik? Nou, ik ga het jullie vertellen :)

Al jaren bouw ik baantjes in modulevorm voor tentoonstellingen. Zo'n beetje vanaf 2009 bouw ik die graag als complete "kast" en daarvoor gebruik ik als drager de spreekwoordelijke "U". De U draagt de module, achterwand en het dak samen en maakt transport eigenlijk een eitje. Alles wat in je bakjes staat blijft heel en is beschermd daardoor. Toen ik dit voorjaar wat aan het brainstormen was met mijzelf dacht ik; ik heb toch een goed vriend met een lasersnijder? Zou die geen U kunnen maken. Zo gezegd zo gedaan en ja, dat kon wel. Maar... wel met de beperking van het snijformaat van maximaal 60 x 40 cm. En met die maten in mijn hoofd begon ik te tekenen. Normaal maak ik een zaagplan voor bv een grote plaat van 244 x 122. Nu moest ik omdenken en proberen dat wat ik voor ogen had op te delen in die maatvoering.
Met het gemaakte plan toog ik naar Ronald Koerts (want die is de voornoemde vriend met de lasersnijder) en legde hem het plan voor. Ja, dat kan ik wel was het antwoord. Mooi! Dit was 6 juli, op 7 juli was het ping, pong, daar ben ik. Met een proefmodule:

20250711_094609 by Ronald Halma, on Flickr

40 cm breed, hoge bovenfries wat ik graag wilde, precies wat ik voor ogen had. Even een pasproef:

20250711_100521 by Ronald Halma, on Flickr

Dit was overigens voor de zogenaamde Forkchallenge, zie elders op dit forum onder de kleine baantjes kleiner dan 0,5 m2. Dat baantje wordt dan trouwens exclusief als primeur gebouwd voor de Smalspoordagen in Katwijk in augustus 2026.

Met wat modificaties kwam er een aantal dagen later dit:

20250712_093816 by Ronald Halma, on Flickr

3 modules aan onderdelen voor dat project. De voortgang is dan zoals gezegd in het kleine baantjes-deel van dit forum te vinden.

Voortbordurend sluimerde dat door in mijn hoofd... zou je dat verkoopbaar kunnen maken ofwel; zou er behoefte aan zijn. Met Ronald gebrainstormed en die wilde daar wel in meegaan als producent. Een naam kwam er dan ook snel: Micromodule. Een geschikte host gezocht, domeinnaam aangevraagd en een site gaan bouwen. Maar digitaal is niet alleen de weg, men moet je smoeltje en je koopwaar kennen. Dus een tafel op Houten genomen samen met Het Achtergrondmannetje die toevallig in dezelfde periode begon met achtergronden voor modelbanen.
De eerste respons was goed en het begon voorzichtig te lopen. Mooi! Maar Ronald zou Ronald niet zijn als daar weer iets in dat hoofd begon te broeien... dat is niet te stoppen (helaas of gelukkig, dat laat ik aan anderen over :) ) Zou dat....? Tuurlijk! Daar kun je ook zelf een baantje mee bouwen! Nog 1? Ja!! Nog 1!

Ik had natuurlijk ook al meegeholpen en getest voor het project "Automaus" (www.automaus.eu). Dit is een device die zonder een computer het mogelijk maakt je modelbaan te automatiseren met behulp van terugmelding en digitale locomotieven. En daarmee begon ik de dingen bij elkaar op te tellen. Met een dochter die dit jaar fanatiek is begonnen met modelbouw en waarmee ik wat samen wilde doen kwam alles al snel bij elkaar.

Dus, het project moest worden:

- Een kleine tentoonstellingsbaan voor eind 1e kwartaal volgend jaar
- Modules van het eigen merk Micromodule
- Automatische besturing door een Automaus
- Een "samen" project met een deel scenery met dochterlief
- Daarmee samenhangen een maritiem onderwerp

Door RonaldK een aanpassing in het ontwerp laten doen hiervoor. De Micromodules zijn totaal 60 cm hoog met een onderfries van 10 en een bovenfries van of 10 of 16 cm. Die laatste heb ik verlaagd naar totaal 50 cm hoogte zodat je een mooi inkijkgat krijgt die je nog harder dwingt erin te kijken. Natuurlijk ook een ontwerp gemaakt op mijn spreekwoordelijke klad-manier (die prima werkt voor mij) die bestaat uit 2x 50 cm brede modules, een 40 cm module en een 60 cm staging module:

20251006_101516 by Ronald Halma, on Flickr

Links de eerste "oer"ontwerpen, rechts waar we naartoe gaan met wat uitwerking erbij.

De beide 50'ers worden permanent gekoppeld tot een 1 meter module net als de beide andere 40 en 60'er. Zo krijg je dan 2x een 1 meter module, totaal 2 meter lang. Nog steeds een kleine modelbaan! Thema Duits, ergens aan de kust, 1 of 2 SAR boten aan de kade liggend en een deels industrie/station daarachter. Tijd rond 1995, begin tijdperk 5. Daar kan ik DB AG gebruiken en ook nog de turquoise/beige locs. Een redelijk normaal sporenplan die het mogelijk maakt een leuke volgorde van treinen te laten zien. De staging wordt dicht vanaf de zichtkant om de beleving nog beter te maken. Wel zal ik daar de sporen van ballast voorzien en basic scenery geven zodat het lijkt alsof de wereld daar door gaat als je door het gat naar die staging kijkt.

Oh ja, intussen ben ik dan ook die kleine leverancier geworden voor een modulair modulebak systeem :) Dat was dus de afslag in mijn leven die ik niet 1-2-3 voorzien had. Of en wat en hoe het gaat lopen weet ik niet maar het loopt nu al best lekker. Onze kracht als team Ronald & Ronald ligt in snel communiceren met een klant maar nog belangrijker; snel aan kunnen passen en modificeren. Alles is bespreekbaar zeg ik dan en dat is het ook. Beetje sluikreclame mag wel dus kijk voor meer info op www.micromodule.eu of www.micromodule.nl of het wat voor jou is  :)

Het eerste bakje voor dit project is er inmiddels. Dat lag hier deels al in onderdelen als studie vanwege die 50 cm hoogte en inmiddels zit het sinds afgelopen vrijdag permanent in elkaar:

20251003_154943 by Ronald Halma, on Flickr

20251003_154953 by Ronald Halma, on Flickr

20251003_155106 by Ronald Halma, on Flickr

Een hoge frieslijst dus met een kleiner kijkgat. Misschien voor sommigen te extreem maar ik geloof zelf sterk in het kijkdoos effect. Daar kun je eindeloos over beppen en we hebben er uiteraard en gelukkig allemaal een eigen mening bij, voor mij is het opnieuw een experiment en een zijweg naast de bestaande paden ;)
Dit is trouwens het 3e bakje op de tekening (dus de eerste stagingbak) , de 3 andere bakken zijn inmiddels in productie bij Ronald en zullen dan spoedig hier zijn en dan ga ik ze monteren.

U bent weer bij!  ;D Volg gerust, het gaat zeker leuk worden! Als toelichting op mijn dochters bouwactiviteiten; die zocht na de corona naar een besteding om bezig te blijven en rust te houden in haar bestaan (ze is 33). In de corona begon ze met de so-called "Booknookes" maar die begonnen inmiddels best duur te worden. Toen ik haar voorstelde om eens te kijken in de plastic modelbouw was ze direct heel enthousiast en heb ik haar daarmee op weg geholpen. Voor dit project ga ik 2 SAR schepen inzetten die dan wel 1:72 zijn maar die qua formaat samengaan met ons 1:87. Die SAR schepen zijn inmiddels gevonden en aangeschaft en die gaan we in enkele sessies samen bouwen. Ook daar gaan we in dit verslag een verslag van doen ;)  Trouwens, ik ben voornemens enkele Alsacast kits te gaan gebruiken op dit baantje, en ook die zal ik deels met haar gaan bouwen als introductie op resin kits. Kan ze zeker wat van leren en ik trouwens ook.

Dusch; laters! (y)

Michael

Ronald veel bouw plezier samen met je dochter. De beschrijving en de foto's doen inmiddels hun werk. Tof initiatief.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Fred

Hopelijk krijg ik mijn dochters later ook overtuigd.  Ik volg.
Frederic

Ronald

Ronald

Goeiemorgen! Daar zijn we weer. Vanavond de nacht in en dan heb je een hele dag voor jezelf. Eerst een bak koffie met mijn grote vriend op schoot:

20251011_094507 by Ronald Halma, on Flickr

De andere ligt altijd bij Wanda dus dat is mooi verdeeld :) Ik kwam er gistermorgen achter dat de getoonde bak:

20251003_154943 by Ronald Halma, on Flickr

Dus knalhard verkeerd om gebouwd is door mij.... stom! Is dus overbodig en gisteren Ronald gevraagd deze opnieuw te maken.

Hoe dan hoor ik jullie zeggen? Doordat ik naar de verkeerde scheiding heb gekeken op mijn plannetje. De schetsen die ik dan maak zien er zo uit:

20251011_114547 by Ronald Halma, on Flickr

Van links naar rechtsboven naar rechtsonder :) En dan gaat het om de 400 bak:

20251011_114611 by Ronald Halma, on Flickr

De scheiding naar de staging moest dus rechts en niet links  ;D Helaas, maar komt goed.

Plannen; hoe doe ik dat? Gewoon 1 op 1. Ik werk in een papierfabriek en bij sommige hulzen die ingekocht worden zitten mooie witte platen die ook gewoon weer gerecycled worden bij ons. Afgelopen donderdag stonden er 2 en die heb ik op onze oude planosnijder even op maat laten maken. Dat is dus 30 cm brede stroken. Die gistermorgen op modulemaat gemaakt dus een stuk van 100 cm voor de beide 50 modules en een 40 + 60 apart gemaakt en die later aan elkaar getaped. Op die stukken begonnen met het plan uit te leggen. Maar al snel bleek dat tekenen altijd minder ruimte vergt dan in werkelijkheid.
Dan begin je met 2 blanke canvassen:

20251010_105934 by Ronald Halma, on Flickr

Die ingedrukte strook is wat de plano doet bij het snijden, helaas niks aan te doen. Een 1 meter lineaal is erg gemakkelijk met het maken van lange lijnen. ooit aangeschaft voor de keukenrenovatie en vanaf daar erg vaak gebruikt.

Dan wat spelen met de Peco wissels:

20251010_112017 by Ronald Halma, on Flickr

Al snel bleek dat het getekende niet zou gaan. Ofschoon geen voorstander van engelse wissels zijn 2 achter elkaar toch wel de oplossing hier. En dan kom je uiteindelijk tot dit:

20251010_113712 by Ronald Halma, on Flickr

20251010_113721 by Ronald Halma, on Flickr

Waarbij ik die net heb bijgewerkt tot dit:

20251011_114845 by Ronald Halma, on Flickr

Een extra wissel naar een extra spoor wat straks de automatische afloop mooier maakt.

Dit is dan de hele layout, 2 meter lang, netto 30 cm, bruto 40 cm diep:

20251010_113850~2 by Ronald Halma, on Flickr

Zonder extra spoor, deze foto is van gisteren ;)

Het wachten is nu op de bakjes en als die in elkaar zitten gaat het echt van start!

Ronald

Ik zit nog steeds lekker te tekenen:

20251011_134301 by Ronald Halma, on Flickr

Heb inmiddels de sporen zwart ingekleurd en de gebouwen rood. Ook heb ik bepaald wat de plekken worden van het in te zetten materieel voor de afloop van het Automaus verhaal.
De rechtse set modules met de bezetmelder 1 t/m 8:

20251011_141707 by Ronald Halma, on Flickr

Daar zie je dan ook waar de setjes hun reis beginnen. Omdat niet alle lengtes even groot gaan worden in dit deel moet de BR211 + stuurstand vanaf een vast spoor vertrekken en weer aankomen. Dat spoor zal wat langer worden dan getekend. De 212 kan alle sporen zover bedienen om te rangeren. De 627 is zo gesitueerd dat het straks lijkt dat die uit een iets andere richting richting open stuk komt. De 332 tenslotte zal pendelen vanaf staging naar goederenloods en terug met 1 of 2 wagons.

De linkse set modules met 9 t/m 16:

20251011_141651 by Ronald Halma, on Flickr

En een overzicht:

20251011_141721 by Ronald Halma, on Flickr

Er wordt nog ingetekend waar de wegdelen komen en de invulling achter tussen loods en weverijgebouw (52 cm) moet nog bepaald worden. Denk aan wat schuttingdelen of toch wat kleine Alsacast geveltjes. Laat de input maar komen! (y)

Ronald

Nog even een opstelling gemaakt met het materieel. Noot; de beide goederenwagons komen niet op het uiteindelijke baantje  ;D

Opstelling schaduwstation:

20251011_150756 by Ronald Halma, on Flickr

20251011_150801 by Ronald Halma, on Flickr

20251011_150837 by Ronald Halma, on Flickr

De stuurstand combi moet dan nog wat verder naar rechts als startpunt :)

Ronald

De bestaande bak mocht blijven en de andere 3 zijn inmiddels uitgeleverd:

20251013_183650 by Ronald Halma, on Flickr

Na een schuurbeurtje liggen ze klaar op de fiets van mams  ;D :

20251013_191155 by Ronald Halma, on Flickr

Om even een idee te geven hoe we de hoge stagingbak ontworpen hebben hier een foto als pasproef. Buitenkant:

8168872e-2446-403b-ae1f-0cd35fe16abd by Ronald Halma, on Flickr

Binnenkant:

37c5678f-caf8-48a0-ae3f-efa78fed351e by Ronald Halma, on Flickr

Er komt wss nog een modificatie waarmee het een vierkant raam wordt dat gekoppeld kan worden.

Later weer meer, feierabend  ;)

Ronald

Zo, de 3 andere bakken zijn klaar en staan binnen te drogen:

20251015_153600 by Ronald Halma, on Flickr

Als alles droog is schuur ik ze 1 keer en dan worden ze per set gekoppeld. Poothouders zijn overigens ook klaar en liggen ook te drogen.

Later!

Ronald

Vanmiddag de 2 50'ers klaargemaakt en gekoppeld. Dat gaat prima met de meegeleverde U'tjes maar als extra optie is er de boutenset. Hiermee trek je de bakken echt tegen elkaar, het is een zgn slotbout 8 mm met daarachter een plaatje en moer.

Klaar om gekoppeld te worden, de koppelstukjes liggen klaar:

20251015_160313 by Ronald Halma, on Flickr

Ze zitten er in allemaal, 2 boven, 3 achter en 2 onder:

20251015_171222 by Ronald Halma, on Flickr

Hier zitten de bouten er aan de onderkant in:

20251015_171230 by Ronald Halma, on Flickr

Strak dacht ik zo:

20251015_171302 by Ronald Halma, on Flickr

Poothouder komt hiero:

20251015_184549 by Ronald Halma, on Flickr

Hier al ingelijmd en vastgezet met klemmen, de plaatjes komen eronder zodat links het ding vlak komt te liggen en rechts (de driehoek) precies bovenop gelijmd kan worden zodat de poot later mooi tegen een geheel aandrukt (beide zitten al op de plek, deze zijn als voorbeeld):

20251015_185152 by Ronald Halma, on Flickr

Die stukken krijg je trouwens netjes van ons meegeleverd als je de poothouders besteld :) U ziet, aan alles is gedacht.

En vastgeklemd. Wordt alweer vroeg donker helaas:

20251015_185200 by Ronald Halma, on Flickr

En de 40 bak met staging, zo gaan die straks aan elkaar:

20251015_185515 by Ronald Halma, on Flickr

Door ons beider onduidelijkheid is er wat mis gegaan (pre-productie problemen zeg maar ;) ) en moest ik even zelf de koppelgaten boren. Daarvoor een profiel precies op de 40 module geklemd:

20251015_161602 by Ronald Halma, on Flickr

En de gaten geboord. Zie, het is gelukt:

20251015_162031 by Ronald Halma, on Flickr

Hier koppelen de 2 sets straks aan elkaar.

Als dat allemaal gedaan is zijn de 4 bouwpakketten tot 2 mooie modules geworden. En zien jullie precies hoe dat systeem bedacht is en wat je ermee kunt maken :)

Later!

Ronald

Vandaag de andere 2 bakken aan elkaar gemaakt. Binnen gemonteerd, naar buiten om te schuren. Toen dacht ik, beter om hier 3 poten onder te maken en onder de andere set 4. Is bij het opbouwen veel handiger. Daarvoor weer even los moeten koppelen en 40 mm bouten te plaatsen ivm 30.

De picturen! Gat geboord bovenaan en afgetekend waar de scheidingswand komt:

20251016_131720 by Ronald Halma, on Flickr

Bouten:

20251016_132245 by Ronald Halma, on Flickr

20251016_132541 by Ronald Halma, on Flickr

Het geheel:

20251016_132705 by Ronald Halma, on Flickr

20251016_132718 by Ronald Halma, on Flickr

Naar buiten, schuren en poothouders monteren. Hier dus:

20251016_134812 by Ronald Halma, on Flickr

De enkele houder komt in het midden:

20251016_134823 by Ronald Halma, on Flickr

Die staat inmiddels te drogen met een grote lijmklem erop.

Driehoek vastlijmen:

20251016_143551 by Ronald Halma, on Flickr

En de poothouder met de 3 lange slotbouten vastgezet:

20251016_143626 by Ronald Halma, on Flickr

De oplettende kijker heeft spijkers gezien die in de pootopeningen uitsteken, die slijp ik nog weg.

Eind middag plaatst ik een foto met de beide modules aan elkaar, krijgen jullie een mooi beeld wat het gaat worden :)

Ronald

De gaten op de U'tjes moesten aangepast worden vanwege plaatsing van de poothouder, hier moeten we nog even wat modificaties doen. Op mijn modules boor ik 2 extra gaten.

2e set poothouders op de 2 x 5000 bak:

20251016_153836 by Ronald Halma, on Flickr

Hierdoor 2 nieuwe gaten moeten boren, hier op de bak uitgetekend:

20251016_183606 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, het zit!:

20251016_184538 by Ronald Halma, on Flickr

En de module even staand gefotografeerd en de foto liggend gemaakt :) Dat ziet er zo uit (bovenfries niet gekoppeld, daardoor iets uit lijn):

20251016_184850 by Ronald Halma, on Flickr

Dit is dan het aanzicht strak als het op de poten staat. Daar maak ik volgende week een mooie foto van binnen, eerst werken morgen en een weekeinde naar Edegem in België bij MTD Edegem.

Tot zover tevreden! En hopelijk is het nu nog meer duidelijk waarom ik een lagere bak met hogere frieslijst gekozen heb :)

Ronald

En nog wat foto's met het ding op de poten:

20251017_162957 by Ronald Halma, on Flickr

20251017_162909 by Ronald Halma, on Flickr

20251017_162904 by Ronald Halma, on Flickr

Morgen en overmorgen staan we in Edegem bij de MTD met dit!

ACFI

Het lijkt bijna zo makkelijk als het assembleren van de meubels van een gekend Zweeds Nederlands fabrikant.

8)  8)  8)