Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Lodewickshaven (voorheen Project Germany)

Gestart door Ronald, 06 oktober 2025, 11:12:54 AM

Ronald

En door. Vanmorgen de bezetmelders gemonteerd plus een nieuw gat gemaakt waar de verbindingskabel doorheen moet:

20251124_113751 by Ronald Halma, on Flickr

Straks even wat ringbandjes bij halen.

Ronald

Inmiddels 2 gaten gemaakt. Helaas is 1 ervan niet al te mooi.... even niet goed nagedacht vooraf, heb inmiddels een reciprozaag besteld waarmee het wel goed moet gaan.

De netwerkkabel va de melders naar de Automaus heb ik toch vast in de module gemaakt. Scheelt bij opbouw en het staat ook netter. Later maak ik voor deze kabel en de 230V stekkers stukjes klittenband in de bakken zodat het netjes blijft tijdens transport en opslag.

Gat en de bovenste afgetekend:

20251124_151742 by Ronald Halma, on Flickr

Even niet gedacht aan het formaat van de decoupeerzaag, vandaar de troubles  :) Komt goed.

De gele kabel voor de AM:

20251124_160220 by Ronald Halma, on Flickr

En tot waar hij moet liggen:

20251124_163122 by Ronald Halma, on Flickr

De AM komt straks voor op de baan te hangen, ik bekijk nog of ik een gat maak voor de kabel of dat die dan gewoon onder het afhang doek komt. Persoonlijk vind ik het mooiste dat daar niks uit komt en strak onder de baan hangt. Nog even kijken.

Later! (y)

SuSke

Citaat van: Ronald op 24 november 2025, 18:06:36 PM...Persoonlijk vind ik het mooiste dat daar niks uit komt en strak onder de baan hangt. Nog even kijken...

Dan is je keuze toch al gemaakt...  ;D  ;D

En soms moet je voordenken in plaats van nadenken ... soms voorkomt dat problemen  ::)  ::)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Citaat van: SuSke op 25 november 2025, 11:11:22 AMDan is je keuze toch al gemaakt...  ;D  ;D

Ja, eigenlijk wel he?  :D  Zat later nog te kijken of binnen in de schaduwbak nog een optie is. Hij hoeft niet perse in het zicht te hangen van publiek maar liever wel toegankelijk voor mijzelf.

Dat voordenken is zeker een goed idee. Zeker als je met je baantje naar buiten gaat. Maar daar weet ook jij alles van :)

Ronald

En de koe direct bij de horens gevat! Ik heb besloten dat de AM toch aan de binnenkant komt te hangen. Ook daar is hij voor geïnteresseerd publiek goed te zien. Hier komt hij te hangen, er zit een speciale magnetische ophangbeugel bij en die vastgeschroefd:

20251125_141454 by Ronald Halma, on Flickr

Dan klik je de AM er zo op:

20251125_141600 by Ronald Halma, on Flickr

En je kijkt er dan later zo tegenaan:

20251125_141600 by Ronald Halma, on Flickr

De kabel wordt straks als het kan vastgelegd op de 2 kabelhouders, zo blijft er genoeg kabel over om het ding er even af te pakken en evt correcties te doen of anders.

De netwerkkabel lig nu zo:

20251125_142108 by Ronald Halma, on Flickr

De voeding komt hier ook onder dus daarvoor zal er nog een stekkerdoos ingebouwd worden later. Het onderste gat wordt sowiezo nog even nabewerkt als de Multitool er is :)

Ronald

SuSke

Aaach, ook zo'n lawaaimaker aangeschaft??
Zet oordoppen op, dat ding maakt een hels lawaai.
Maar 't is een handige tool.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

Ronald

Dank je, Frans. Doe de laatste jaren altijd de oorkappen op bij zagen enzo. Draag ze op mijn werk ook en die kappen slijten best hard. Als de nieuwe komen gaat de oude meer naar huis. Wel met de rek uit de verstelling maar nog prima dempend  ;)

Ronald

Onder het genot van de geluiden van de F1 training de Alsacast loods deels bevrijd uit de gietvliezen. De kit:

20251205_134524 by Ronald Halma, on Flickr

Eerst wat deuren en de kleine aanbouw gedaan:

20251205_135603 by Ronald Halma, on Flickr

Zooi!:

20251205_142338 by Ronald Halma, on Flickr

Dan de lange zijwanden:

20251205_142413 by Ronald Halma, on Flickr

Meer zooi!:

20251205_144740 by Ronald Halma, on Flickr

Wat opvalt is eenniet gelijkmatige dikte van de resin.... dus extrawerk op de wat dikkere vliezen.

Dan beginnen met de ramen:

20251205_144823 by Ronald Halma, on Flickr

Die ruw vrij gemaakt:

20251205_150334 by Ronald Halma, on Flickr

En alles even netjes in de ziplock bags:

20251205_151045 by Ronald Halma, on Flickr

Eens kijken hoe ik die ramen doe.... snijden lijkt mij gevaarlijk ivm breken... tips? Schuren op een vel schuurpapier misschien?

SuSke

Dat is toch de methode die Artitec / Alsacast zelf aangeven om een net resultaat te krijgen.
Moet je eigenlijk ook doen met de wanddelen.

Ronald

De gebruiksaanwijzing cq handleiding is vreselijk summier daarin  :) 1 tekeningetje. En ik heb met resin niet veel ervaring dus kan nog e.e.a. leren.

Ronald

Project is samengevoegd met al een bestaande bouw en eindigt ;) Bakken komen ten goede aan een volgend project.

Ik ga hier verder!: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?action=post;board=129.0