De lang verwachte rijtuigen ...

Gestart door SuSke, 13 september 2024, 15:53:21 PM

SuSke

Voor wie het nog niet gelezen heeft op facebook:
Olaerts komt uit met de lang verzuchte rijtuigen M4 en M4m.





en de prijzen ...



Bagage rijtuig en stuurstandrijtuig zijn dus enkel verkrijgbaar in de 4-delige of 5-delige set.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

WVA

Ik was daarstraks in de buurt, direct een set gehaald  :)

doomslu

Fantastisch initiatief! Guido en Ine geven L.S.Models het nakijken. Doe zo voort!
Ik heb trouwens uit goede bron dat het heel mooie rijtuigen zijn.
Te koop in Wieze, veronderstel ik.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Danny HST (NMBS)

Een mooie poging.Maar ik hou het wel bij mijn Lima's en Os.kars. Had er meer van verwacht...
Sommige dingen kloppen niet echt. (Jammer)

itchy

Super! 
In welke set zit de M4A7D?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail


itchy

Citaat van: SuSke op 13 september 2024, 15:53:21 PMVoor wie het nog niet gelezen heeft op facebook:
Geen Facebook hier, dus ik hoop dat de website van TGO binnenkort de M4 bestel-info vermeldt. 
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Thommy

Citaat van: Danny HST (NMBS) op 13 september 2024, 22:59:26 PMEen mooie poging.Maar ik hou het wel bij mijn Lima's en Os.kars. Had er meer van verwacht...
Sommige dingen kloppen niet echt. (Jammer)

om m'n bordeaux Lima's weg te doen (kortgekoppeld, andere wielen,...) ga ik ook passen.
Greetz

Thommy

doomslu

Citaat van: Danny HST (NMBS) op 13 september 2024, 22:59:26 PMEen mooie poging.Maar ik hou het wel bij mijn Lima's en Os.kars. Had er meer van verwacht...
Sommige dingen kloppen niet echt. (Jammer)
Jij hebt ze al in handen gehad! Vertel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Brossel

Citaat van: Danny HST (NMBS) op 13 september 2024, 22:59:26 PMEen mooie poging.Maar ik hou het wel bij mijn Lima's en Os.kars. Had er meer van verwacht...
Sommige dingen kloppen niet echt. (Jammer)

Het leuke aan een forum is, dat je kunt beschrijven wat in jouw optiek niet echt klopt.
Dan laat je ook wat foto's zien van een echte M4 en van een model.
Dan kunnen de lezers kijken of je gelijk hebt en misschien wel meedenken hoe we als modelbouwers een model kunnen verbeteren...
Dus doe wat meer moeite en schrijf wat meer op dan een loze stelling.

Enne... niemand interesseert het of jij wel of niet die rijtuigen gaat kopen...  ;) 
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Danny HST (NMBS)

Citaat van: Brossel op 14 september 2024, 11:19:00 AM
Citaat van: Danny HST (NMBS) op 13 september 2024, 22:59:26 PMEen mooie poging.Maar ik hou het wel bij mijn Lima's en Os.kars. Had er meer van verwacht...
Sommige dingen kloppen niet echt. (Jammer)

Het leuke aan een forum is, dat je kunt beschrijven wat in jouw optiek niet echt klopt.
Dan laat je ook wat foto's zien van een echte M4 en van een model.
Dan kunnen de lezers kijken of je gelijk hebt en misschien wel meedenken hoe we als modelbouwers een model kunnen verbeteren...
Dus doe wat meer moeite en schrijf wat meer op dan een loze stelling.

Enne... niemand interesseert het of jij wel of niet die rijtuigen gaat kopen...  ;) 

Als je de foto's van de stuurstand op zoek zal je het wel zien .1.Het zij ruitje aan de stuurstand is iets groter en het B logo ook
aan de voorkant naast de koplampen is er maar 1 opstap handvad aan wezig geen 2,en bij de rijtuigen zijn de sluitverlichting nogal groot uitgevallen ook vind ik.Mijn collega vond het ook jammer dat er wat foutjes op zitten. En waar dat trapje gemonteerd is naar de wielassen.Had allemaal wel iets mooier gekunt. Jammer

stoomlokje

jij vindt ze niet perfect, dat is jouw mening, en die mag je hebben.
Ik denk ( weet ) dat er geen enkele productie van modeltreinen 100% perfect is.
Er kan altijd wel gediscussieerd worden over de kleinste details.
Ergens is altijd wel een foutje te vinden.
Echter ik vermoed dat een groot deel van de modeltreinenliefhebbers kontent is dat eindelijk de M4-en uitkomen, na zo lang gewacht te hebben, en die heel kleine foutjes er wel bij zullen nemen.
En trouwens buiten de experts van de NMBS , wie kent exact alle details?
Het gaat in de modelbouw toch meer om de indrukken die je krijgt.

Saskia

Brossel

Citaat van: Danny HST (NMBS) op 14 september 2024, 11:59:35 AMAls je de foto's van de stuurstand op zoek zal je het wel zien .1.Het zij ruitje aan de stuurstand is iets groter en het B logo ook
aan de voorkant naast de koplampen is er maar 1 opstap handvad aan wezig geen 2,en bij de rijtuigen zijn de sluitverlichting nogal groot uitgevallen ook vind ik.Mijn collega vond het ook jammer dat er wat foutjes op zitten. En waar dat trapje gemonteerd is naar de wielassen.Had allemaal wel iets mooier gekunt. Jammer


Dank voor je aanvulling!
Zelf heb ik de rijtuigen nog niet live gezien en dus enkel op de kleine fotootjes.

Ik zie wel wat je bedoelt met het ruitje van de stuurstand op de zijwand. Op basis van de grootspoor foto's die ik zelf heb van de M4 ADx rijtuigen zou ik verwachten dat de onderkant van dat ruitje ongeveer gelijk valt met de onderkant van de frontramen van het stuurstand. Dus idd wat groter dan het model nu lijkt te hebben.
Ook typisch inderdaad dat er op het front een handvat te veel zit. Die lijkt enkel rechts (gezien vanaf de stuurstand) te horen in werkelijkheid. Dat is dan wel iets wat we gelukkig vrij makkelijk kunnen aanpassen mochten we dat willen: een teveel geplaatst handgreepje is meestal wel makkelijk te verwijderen.

Zelf heb ik overigens geen interesse in de pilootwagen / het stuurstandrijtuig.
In model rijd ik met dieseltractie naar Ardeens voorbeeld. Zelf daarom wel heel veel interesse in een bordeaux setje A7D + 2 B's.

Vroeger heb ik een combi Oskar (de A7D) en Lima (de B's) gehad, maar weer weggedaan aangezien het bordeaux van beide merken mij te veel verschilde. Als ook de raampartijen waren duidelijk anders. Nu dus een nieuwe kans op zo'n mooi treintje.
Ik ben erg benieuwd naar betere foto's dan wel de rijtuigen zelf te zien.

Met vriendelijke groet
Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Thommy

Citaat van: Brossel op 14 september 2024, 14:10:04 PMVroeger heb ik een combi Oskar (de A7D) en Lima (de B's) gehad, maar weer weggedaan aangezien het bordeaux van beide merken mij te veel verschilde. Als ook de raampartijen waren duidelijk anders. Nu dus een nieuwe kans op zo'n mooi treintje.
Ik ben erg benieuwd naar betere foto's dan wel de rijtuigen zelf te zien.

stond ooit in een MSM hoe je de ramen van de OSkar kon gelijkend krijgen op die van Lima (met een negatief van een filmrolletje). Dag van vandaag moeilijker te vinden, heb ik zo'n tint gekocht van transparante Evergreen. Vallen die ramen minder op.
Greetz

Thommy

bekie

#14
Schaalverhouding lengte.
Op Fb werd een vraag gesteld over de schaal lengte.
Volgens Wikipedia is het rijtuig 24m26cm over de buffers gemeten.
Met de 1/87 schaalliniaal is dit perfect op schaal 1/87, nl. tussen 24,2 en 24,3 op de liniaal.
(In centimeters is dat 27,88 cm.)