Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

HO_COMP_FAN

Geert

weer mooi ontwerp in Kicad , ben benieuwd naar de realisatie, alvast succes.

mvg
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

#1456
Soms loopt het niet zoals is het had gewenst met mijn µC-schakelingen. Nadat ik 3 wisselspoelen opgerookt heb (de foto's daarvan durf ik niet te laten zien...), tijd voor een aangepast ontwerp.

De bedoeling is de stand van de Marklin-wisselaandrijving (spoelen en eindeloopschakelaars) op te meten via weerstandsbrug, en deze terug te melden (via RocRail).

Nog iets wat ik ga proberen, is het klakgeluid van de wisselaandrijving op te vangen door deze via PWM aan te sturen. (snel vertrekken en langzaam aankomen) We spreken hier over enkele ms , 40ms om juist te zijn. ;)


Wissespoel aansturen met terugmeldig
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Dit wordt een leuke om in Youtube gerealiseerd te zien.  Hopelijk succesvol. Ben benieuwd.

gr
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Ondertussen de software al getest voor nieuwe PCB's voor aansturen wisselspoelen (de nieuwe PCB's zijn klaar, maar moeten nog een lange weg afleggen tot thuis. Gelukkig na weekje zijn ze er  :)  )

De bedoeling om het klakgeluid, bij omzetten wisselspoelen, via PWM te verminderen is niet wat ik gewenst had. Het werkt wel een beetje, maar niet voldoende. (verder te testen met nieuwe PCB's)

De terugmelding stand wisselspoelen is al eerder getest en zal moeten werken op nieuw ontwerp PCB.

Leuk om weten voor RocRail gebruikers is als ik het adres toewijs van de wissel in RocRail, er automatisch ook 2 adressen worden toegekend om de fysieke stand wissel door te geven naar RocRail.

En het leuke bij gebruik van LocoNet, er moet geen extra fysieke bedrading aangebracht worden zoals wel bij gebruik van S88 bus.  ;)



Test vertraagde spoelaansturing Marklin Wissel
by Geert Giebens, on Flickr


Ik denk er toch aan om te schakelen met servo's zoals ik dat ook al eerder deed voor Marklin C rails. Dat is pas stil  8)  .


Geert
 
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

perk

Toen ik nog C-rail wissels omgooide met servo's op een soortgelijke manier, merkte ik dat de'klak' nodig was.
Het c-rail mechanisme had een doortastende manier van overgooien nodig, anders haperde het soms.
Tot zover mijn plan om rustig een wissel om te zetten.

Nu heb ik dit mechanisme eruit genomen en bedien de wissel met een servo direct aan de tong. (stukje uitknippen bij die beugel)
Dit laat me wel toe om rustig een beweging te maken, en tegelijk netjes de wissel dicht te duwen.
Nadeel... openrijden van een wissel is bijna niet meer mogelijk

eve

Toen ik in de vorige eeuw mijn soft- en hardware testte op het aansturen van wissels, was die "klak" zeer gewenst. Zonder te moeten opkijken kon ik horen dat de wissel omgezet werd.
Nu zou dat al een "KLAK" moeten zijn...

Mooie PCB-ontwerpen trouwens !!!

Mvg, Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: perk op 06 december 2023, 13:08:00 PMNadeel... openrijden van een wissel is bijna niet meer mogelijk
Dat moet je ook niet willen. In het grootbedrijf is dat ook verboden of onmogelijk.

Geert

Wat soldeerwerk afgerond  :) , nu testen.


bezetmelders LMS De Geit
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert,

Mooi seriewerkje , succes met het testen. 

Is dat voor gebruik op de grote marklinbaan van Lierse Spoor Club ?

Gr
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Dirk, het is voor een kleiner project voor LMS De Geit. Een modulebaan van 3m60 op 0m80.

6 PCB voor de baan zelf, ongeveer 96 bezetmeldingen, en 2 PCB als reserve.

De trambaan van Lier station 1950 wordt ook geautomatiseerd, de PCB's daarvoor zijn nog in ontwikkeling.  8)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1465
Een dagje PCB's testen. 8)

Hiervoor heb ik een testbaan waar ik de PCB eenvoudig kan insteken. Uit persoonlijke ervaring, na al die jaren rijden en testen, heb ik er voor gekozen om overal insteek schroefconnectoren te gebruiken. Het is een kleine meerkost, maar o zo gemakkelijk en snel een PCB te wisselen. Ook zeer handig bij fout zoeken...

En over fout zoeken gesproken, ik gebruik enkele indicatie LED's op elke PCB die de werking en fout zoeken vergemakkelijken:

LED oranje = 5V OK
2x LED blauw (naast elke LocoNet connector)  = LocoNet signaal OK, handig om te weten waar eventueel een LocoNet kabel niet goed is of defect. Maar ook of microcontroller goed werkt.
LED rood en groen = PCB heeft een opdracht verzonden of ontvangen (de kleuren komen overeen met kleuren toetsen Intellibox)

En ook handig als je een PCB moet vervangen, ik moet geen adressen of functie per in- of uitgang programmeren, gewoon er voor zorgen dat de DIP schakelaars overeenkomen met deze van de PCB die je moet vervangen.

Het lastigste is nog de 4 schroeven los en vast draaien om de PCB los en vast te zetten, daar moet ik nog iets voor verzinnen...

Je ziet ook dat ik verschillende kleuren van PCB gebruik. Dat is om deze uit elkaar te halen, rood zijn PCB's met ingangen, blauw zijn PCB's met uitgangen, en paars (combinatie van rood en blauw) zijn voor PCB's met ingangen en uitgangen  ;)


Testbaan elektronica
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

guy1846

Geert, knap werk, daar is over nagedacht.  i.v.m. het vastzetten van de pcb's, gebruik ik teflon busjes met een buitendiameter van 6 mm en binnen schroefdraad voor M3 vijsjes.
die plaats ik op een stukje triplex, dat je dan op zijn beurt kunt bevestigen met schroefjes of een houtvijsje op de ondergrond.
ik heb die teflon stukjes nog liggen uit activiteiten uit een vorig leven. nog gekocht bij Cotubex in Brussel als U dat nog iets zegt.
maar dat moet zeker nog te vinden zijn.





guy

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan