To the Books

Gestart door Tothebeach, 28 februari 2023, 12:28:48 PM

Tothebeach



Onlangs kocht ik via een modelspoorforum het boek 'Das Natur-Talent' van Marcel Acle. Ik volg hem al jaren en via enkele artikelen in het Modelspoormagazine heb ik een beetje het idee hoe hij werkt.



Het is een inspirerend boek met veel uitgewerkte voorbeelden. Opmerkelijk vond ik zijn strak georganiseerde bouwwijze: alles wordt tot in de puntjes voorbereid en daarna gebouwd. En dat zie je ook terug in het boek. Alle bouwverslagen zijn keurig in beeld gebracht, je kan er veel informatie uit halen en verwerken voor bijvoorbeeld je eigen modelbaan thuis.



Maar Marcel Acle werkt op een grotere schaal en hij maakt kleine modelbanen, die hij tot in de puntjes uitwerkt. En dat laat zich moeilijk vertalen naar een grotere modelbaan op schaal h0. Maar volgens mij is het wel mogelijk, ofschoon zijn bouwwijze niet de mijne is.



Het is een inspirerend boek, vind ik. Ik houd het nog wel even in mijn boekenkast om af en toe inspiratie op te doen voor een gebouw, of een compositie van gebouwen. En natuurlijk om de details te zien die er toe doen.

Voor meer plaatjes en een iets uitgebreidere beschrijving verwijs ik graag naar mijn blog

Groet,
Michel



Tothebeach



Het Amerikaanse tijdschrift 'the Model Railroader' geeft ook boeken uit. Deze boeken zijn wel op de Amerikaanse markt gericht, maar dat wil niet zeggen dat je er als Europees rijder niets aan hebt.

De serie 'Industries along the tracks' bestaat uit 4 delen, waarvan deel 1 met moeite te verkrijgen is, die heb ik dus ook niet. Maar zonder deel 1 is het ook een aantrekkelijke serie om in je boekenkast te hebben staan en er in te lezen natuurlijk.



Elk boek beschrijft een 6-tal industriën of -aansluitingen. Per industrie wordt ingegaan op de ontstaansgeschiedenis en hoe de relatie met het spoor is. Natuurlijk zijn deze boeken Amerikaans georiënteerd, maar het geeft ook voor de Europese rijder wel inzicht in het functioneren van verschillende industrieën. Amerikaans papier wordt op dezelfde wijze gemaakt als het Europese, alleen in de aan- en afvoer kunnen verschillen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.



Er zitten leuke ideeën in, zoals het eenvoudig overladen van graan (zie foto), maar ook over ingeblikt voedsel, metaal, cement, enz.. Het zijn daardoor leuke boeken, die inspirerend kunnen werken voor je modelbaan.

Voor een uitgebreider verslag, kijk dan even op mijn blog.

Groet,
michel


Tothebeach


Dit boek, Modelling Heavy Industry, heb ik al een tijd in bezit. Via ebay kon ik er vrij goedkoop aan komen en is een aanrader. De schrijver, Arthur Ormrod, beschrijft vanuit de basis, op welke manier je de zware industrie kunt nabootsen in model.


Nu bouw ik geen zware industrie, dat laat ik liever aan anderen over, maar toch is dit boek zeer waardevol. En dat, terwijl ik het eigenlijk niet gelezen heb. Maar de schrijver laat een goede blik in zijn keuken zien. Zo vertelt hij over de materialen die hij gebruikt, maar ook over de gereedschappen.


Er worden enkele grootse voorbeelden getoond (waaronder de bouw van een koeltoren), maar het fijne er aan is, dat er ook oog is voor de details, ventielen, koppelstuken, weet ik veel wat.

En dat geheel maakt het een waardevol boek voor mij. Het is een goed naslagwerk.

Groet,
michel

(dit is een verkorte versie van een al eerder verschenen blogverslag)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be