Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Te mooi gedacht

Gestart door jakke, 14 mei 2023, 10:28:09 AM

ACFI

Nodig Mijnheer Gilkinet uit op een van de volgende modelbouwbeurzen/treinevenementen bijvoorbeeld. Samen met de top van Infrabel.

Dan kan hij aan een technisch onderlegd publiek uitleggen waarom (stoom)ritten op het Belgische net niet kunnen maar op het Zwitserse, Duitse, Nederlandse of Franse net wel.

ACFI

FREMO e.V. - afd België

Hej, Saida, Hello, Bonjour, Gute Tag,  Hallo,

1- Spoormaterieel laten rijden op nationale spoorlijnen kan, maar wordt door de verdere 'informatiesatie' onmogelijk. Echter er zijn andere voorbeelden in Europa.
2- Ik ken verschillende personen, die in de raad van #Trainworld# zitten, echter zij hebben geen effectieve technische en praktische ervaring met het werkelijke spoorbedrijf.
3- Politiek = een zeer stikkende beerput. Weet waarover ik spreek/schrijf.
 Alle Ministers, kabinet en andere medewerkers, die werken in de politieke wereld, hebben allemaal een DUBBEL gezicht. Geen uitzonderingen!
4- Weet dat er in een zuiders EU-land, er elk weekeinde een historische trein (stoom, diesel, elektrisch) een normale dienst overneemt, dit zowel op hoofdlijnen als op nevenlijnen.
Geen ritten op hogesnelheidslijnen.
5- Deze ritten zijn te koop tegen normale reis tickets.
6- Museumspoorlijnen/verenigingen zijn bewonderenswaardig, echter zij hebben niet de oude kennis, nog de gebruiken ingeprent, wat voor ongemakken lijdt, opmerkingen, maar vooral geleid worden door mensen met een tekort zicht en vooral een te grote na-ijver.
Als er TEVEEL over 'reglementen' word gesproken, worden de gezegde moeilijke mensen ofwel buitendienst geplaatst of beter verwijderd.
7- Ik heb des tijds alle stoomritten (NMBS of TSP) in België meegemaakt, zowel als passagier of als mee de werker met geschoolde ervaring. 
8- Ik ben nog ** nooit ** in het gezegde museum te FSR geweest, want dit kan absoluut niet tippen aan de andere spoorwegmusea in Europa. Wat zeer erg is, want ons landje was wel het eerste land op het vaste land van Europa, dat spoorvervoer aanbood in 1835!

Dit even als reflectie.

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

oebr

8- Ik ben nog ** nooit ** in het gezegde museum te FSR geweest, want dit kan absoluut niet tippen aan de andere spoorwegmusea in Europa. Wat zeer erg is


dat is inderdaad zeer erg. Een mening geven over iets wat je nog niet gezien hebt en die de werkelijkheid ook vreselijk geweld aan doet. TW is een prachtig museum met een enorm mooie scenografie. Het is anders dan bvb Maliebaan, wat ook een prachtige plek is, of dan depotmusea zoals Koblenz of Mulhouse. Maar het is echt wel een fantastisch museum. Je verwacht er je eigen interesses niet tegemoet gekomen te zien, maar je laat dat in feite ongeverifieerd...  tja.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Jappy

Ik weet dat de meningen over TW verdeeld zijn, maar ikzelf ben er zeer positief over. Zijn er enkele kritiekpunten? Tuurlijk. Het feit dat het vrij permanent is en lastig om materieel te wisselen is er eentje van bijvoorbeeld. Maar er is één zaak waar ik héél tevreden over ben: en dat is het feit dat TW het patrimonium van de NMBS terug in de Spotlight zet na jaren van obscuriteit. Het heeft nu een gezicht en probeert dit ook te promoten. Want laten we eerlijk zijn: de museumbewaarplaats in Leuven was ondanks de charme nu niet echt heel publiek bekend of toegankelijk. En zoals eerder ook gezegd waren die ritten met de 29er in het verleden, althans uit eigen ervaring, niet echt aangekondigd naar het brede publiek.

Doodzonde. Ik hoop dat TW wel de loc nog rijvaardig kan inzetten op onze museumlijnen.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

rgp

Herman,

We weten nu al jaren dat ge meertalig zijt en overal weet van hebt (of denkt te hebben), maar je verwijt de politiek een dubbel gezicht, maar aan jouw vaagheid heeft ook niemand iets, behalve om sensatie te verkondigen.
Dus even weerleggen.
1. Dat noemt men evolutie.
2. Fout, er zitten verschillende mensen in met zeer veel kennis van het werkelijke spoorwegbedrijf.  Ik vraag mij af of ze u wel kennen en vooral hoe.
3. Doet niets terzake en zegt iedereen die zijn of haar goesting niet krijgt.
4. Welk zuiders land ? Als je a zegt moet je ook b zeggen of zwijgen.
5. En dan.
6. Dat is dan spijtig, maar ik betwijfel er sterk aan dat de veiligheidsmaatregelen anno 2023 minder zijn bij de museumlijnen dan bij de NMBS, al was het maar om verzekeringsredenen.
7. Prachtig, mss eens feedback vragen aan de mensen van toen.
8. Als je er nooit geweest bent, hoe kan je dan oordelen ?  Ik heb Utrecht, Mulhouse, Munchen en Luzern bezocht. Veel beter ? 
Mulhouse (de tweede zaal, waar TW voor een deel de mosterd is gaan halen) is ook een donker ding waar fotograferen niet evident is).  de reserves zijn ook iet toegankelijk en de inplanting destijds was een zuivere politieke kwestie en droeg zeker niet de voorkeur van spoorwegmensen !
Munchen: klein
Luzern: ook vrij statisch
Dus TW scoort zeker niet slecht, kijk ook naar de nationale en internationale erkenning die ze la gekregen hebben.
Bezoekersaantallen: altijd boven de 100.000, Mulhouse in een topjaar 63.000.Niet echt.
Tenslotte:
1. Het is dankzij de inzet van de voormalige gedelegeerd bestuurder dat TW er gekomen is en indien het ongeval in Buizingen niet had plaatsgevonden buiten de 29 ook de 7 en de 16 rijvaardig zouden zijn gemaakt.
2. Ik heb tijdens de bouw van TW nooit uw naam gehoord of op een vergadering gezien.
Voor de 1000 keer, Train World is GEEN museum, maar een beeld van vroeger, nu en morgen.  TW moest groter zijn maar omwille van omwonenden is het verkleind.  TW is idd statisch, maar heeft nooit de ambitie gehad om op grote schaal een evenementenhall te zijn, zoals bv Utrecht.

Roland

janieburton

Citaat van: evan op 15 mei 2023, 07:55:06 AMDus... er wordt overal voort gespeculeerd.

Wat zit er dus nog in de pijplijn?  Wel veel, maar laat de mensen die dit willen realiseren hun job doen en als het lukt zal dit dan hopelijk ook direct door de media verspreid worden zonder bepaalde invloeden en krijgen ze hun erkenning.


Hier is er weer de zweem van geheimzinnigheid. Waarom mogen we dit niet weten of mag dat niet geweten worden?

Laten we het hopen maar door het verleden concludeer ik dat het weer laat of te laat in de media zal komen.





 

rgp

Janie,

Met welk recht moet alles aan iedereen bekendgemaakt worden ? Om achteraf te lachen als het niet doorgaat ?

Roland

rgp

Steven,

Lees de mail van Evan, ook al is het niet uw gedacht.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 15 mei 2023, 11:38:51 AMJanie,

.......Om achteraf te lachen als het niet doorgaat ?

Roland


Roland,

Denk je nu dat er nu ook niet wordt gelachen omdat dit niet doorgaat.(misschien hebben er enkele mensen zelfs een fles champagne opengemaakt om te vieren dat dit project niet doorgaat)

Citaat van: rgp op 15 mei 2023, 11:38:51 AMJanie,

Met welk recht moet alles aan iedereen bekendgemaakt worden ?

Roland


Men kan het ook omdraaien.

Met welk recht mogen die zaken niet aan iedereen bekend  gemaakt worden?

Waarom? Om te vermijden dat er wordt gelachen? Zoals ik schreef er zijn nu ook mensen die schuddebuiken van het lachen wegens het niet doorgaan van het project.
 

Metpetergaathetbeter

#24
geen museum, en op gelijk welke site waar over Train World ter sprake komt wordt het een museum genoemd. https://www.belgiantrain.be/nl/leisure/discovery-ticket/train-world

FREMO e.V. - afd België

Buona giornata Roland, dat zou je moeten een antwoord geven op jouw gestelde vraag.

We weten nu al jaren dat ge meertalig zijt (( is dat een verwijt)) en overal weet van hebt // heb ik nooit beweerd// (of denkt te hebben), maar je verwijt de politiek een dubbel gezicht, maar aan jouw vaagheid heeft ook niemand iets, behalve om sensatie te verkondigen.
// Men maakt afspraken, deze worden door mij tot de laatste letter uitgevoerd en na gekommen. Is dat verkeerd?

Jou quote > 1. Dat noemt men evolutie.
// Sedert 1995, vertel ik aan iedereen die het aanhoren wil dat; Wij in de vooruitgang, massaal achteruit 'boeren', zowel menselijk als materieel .
Jou quote > 2a. Fout, er zitten verschillende mensen in met zeer veel kennis van het werkelijke spoorwegbedrijf.
// Maar gefnuikt worden door de politieke onwil.
Jou quote > 2b. Ik vaag mij af of ze u wel kennen en vooral hoe.
// Ik werk in alle stilte en onopvallend zeer ver in de achtergrond. Wie te dicht bij de zon komt, verbrand zichzelf.
Jou quote >3. Doet niets ter zake en zegt iedereen die zijn of haar goesting niet krijgt.
Jou qoute> 4. Welk zuiders land? Als je a zegt moet je ook b zeggen of zwijgen.
// Weet jij dat niet, foei en gat in jouw kennis. Lees het begin van deze tussenkomst.
Jou quote >5. En dan.
// Er is geen beperking om toegang te krijgen tot deze ritten, iedereen kan zoveel tickets aanschaffen als hij wil. Het zijn normale ritten die in de normale dienstregeling gepland zijn.
Niet wat ik persoonlijk meegemaakt heb in 1985, maar de aanhouder wint en dus had // heb ik nog steeds // ik alle reserveringen en schriftelijke tickets kunnen aanschaffen.   
Jou quote > 6. Dat is dan spijtig, maar ik betwijfel er sterk aan dat de veiligheidsmaatregelen anno 2023 minder zijn bij de museumlijnen dan bij de NMBS, al was het maar om verzekeringsredenen.
// Een antwoord volledig naast de kwestie.
Jou qoute >8. Als je er nooit geweest bent, hoe kan je dan oordelen ?  ...

Ook aan forumlid <<Oebr>>..
//Ik ben in het bezit, van meer dan 175 digitale beelden van de binnenzijde van "TW". Dus heb ik een zeer goed idee wat er in het begin aanwezig was en wat er stond.

jou qoute > 1a1. Het is dankzij de inzet van de voormalige gedelegeerd bestuurder, dat TW er gekomen is en indien het ongeval in Buizingen niet had plaatsgevonden buiten de 29 ook de 7 en de 16 rijvaardig zouden zijn gemaakt.
// Kapitale fout om de HL 29 als "Belgisch voorbeeld" te nemen en op te sturen naar Memmingen.//
Heb des tijds, 'achter de schermen gesproken', met mensen en hun op het hart gedrukt dat een Museum HL in België best een TENDER Locomotief zou zijn (zoals de HL 16) of een korte HL met tender Vb. Type 7,. Waar enkel  een mogelijkheid is te driehoeken of een draaischijf aanwezig is/was.
Jou quote >2b2. Ik heb tijdens de bouw van TW nooit uw naam gehoord of op een vergadering gezien.
//Juist, want ik was op voorhand ingelicht van de mogelijke Richtingen/ uitkomsten die het zou gaan of gegaan is.
Ik werk altijd achter de schermen, heb dat heel vroeg met een harde les geleerd {Europees Parlement}, vooral als er een zweem van politiek in de buurt is. Rechtlijnig door zee heeft altijd de beste oplossingen gebracht (soms negatief, soms botst dit).

Vraag aan Roland; Heb jij een certificaat met een licentie (f) om een stoomvoertuig te mogen opstartten en besturen? Ik denk van niet.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Herman,

Meertalig is geen schande (ik ben zelf 4 talig) maar iedere keer op een Nederlandstalig forum uw welkom in zeven talen zetten hoeft niet: dat zijn stoefers.
Achter de schermen, dat kennen we.
We weten dat je op de Mastrou uw brevet hebt gehaald.
Maar ik weet ook wat je trachtte te doen bij 0-Forum en omdat het niet lukte, je weggebleven bent.
De HL29 kon NIET meer in België hersteld worden.  Enkel Meiningen of in Bridgnorth kon men zo n loks herstellen en restaureren.  Dat is trouwens ook het probleem met de HL1: er zijn geen installaties meer voor wielen van 2m.
De HL29 was de lok die in de beste staat verkeerde, buiten de 64.045 (maar dat lag gevoelig omdat hij van Duitse oorsprong is). De HL16 is veel werk aan en de HL7 is een compound, waar de kennis al helemaal van verdwenen was.  Een museum in Frankrijk heeft een compound laten restaureren en om dan vast te stellen dat niemand er mee kon rijden.
De HL 29 mag men tender vooruit rijden, in tegenstelling van HL1 en 12 wegens smeringsproblemen.

En voor de rest antwoord ik op uw gezever niet meer.

Roland

doomslu

We zullen nu maar stoppen zeker?

Misschien terug naar het echte onderwerp?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

En dan zijn er die durven beweren dat hier geen ambiance is.  ;D

Ik ben 1 keer in Trainworld geweest en ben niet zeker of ik nog zal terug gaan. Na buitenkomst had ik het gevoel dat ik alles wel gezien had. De thema expo's die ze organiseren hebben me ook nog niet overgehaald om nog eens een bezoekje te brengen.
Is het daarom slecht? Niet direct, het was gewoon mijn ding niet.

Pas op, toen ik nog in de lagere school zat, was ik enorm gefascineerd door het museum in Leuven hé. Dat was dan een stoffige hal waar alles op elkaar stond, maar mijn interesse voor de spoorwegen is daar wel aangewakkerd. Ik kan me dus voorstellen dat kinderen het gewoon fantastisch vinden in Train World en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Ik denk dat ik zelf gewoon de magie van het museum niet zag omdat ik andere verwachtingen had.

Of een stoomtreinrit daar verandering zou in brengen, dat betwijfel ik. Het is jammer dat het nu niet doorgaat, maar misschien ooit...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Driesel

Jammer, zeer jammer dat we geen Belgische stoomlocs meer in actie zullen zien op de hoofdlijnen. Ik heb het geluk gehad om de bewaarde locs nog in te zien rijden tijdens speciale ritten: vooral de TSP-ritten waren steeds onvergetelijk.

Ter nagedachtenis heb ik wat beeldmateriaal dat ik wil delen met jullie:
- pendelritten tussen Leuven en Schaarbeek (175 jaar spoorwegen in België) met de types 64 en 29: https://www.youtube.com/watch?v=-m1GuexhGqQ
- pendelritten tussen Brugge en Oostende (75 jaar NMBS) met het type 26: https://youtu.be/3BFqTHnMOU8?t=136
- TSP-rit met de 26 naar Mariembourg: de link brengt je direct naar een 'stomend' moment https://youtu.be/LTtkyhCkIDw?t=174

Maar mij het meest bijgebleven is dit moment waar de mannen van TSP met de 26 achteruit de tunnel in rijden, om dan onder volle stoom er terug uit te komen! https://youtu.be/WQf7shnLeRA?t=362 Zoals je op de beelden ziet was ik daar niet de enige ;)

En ik denk dat ik nog ergens een filmpje heb die ik eens online moet plaatsen. Moet ik eens opzoeken dus...