Te mooi gedacht

Gestart door jakke, 14 mei 2023, 10:28:09 AM

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

factageklerk

Droevige zaak....... :o  :'(
 

SuSke

Gemiste kans.
Waarom kan hier niet wat in de buurlanden wel kan...
Zal wel iets te maken hebben met de gewestelijke inpanting en ministriële afkomst.
Verder gaan we niet, want dan wordt het politiek incorrect.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

the_gold

Misschien inzetten om trainworld E-Locs (Hle 11-16-15-20) om dit te doen?

mark7758

Helaas. Ook daar geldt de ERTMS Eis voor.  :-[
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 14 mei 2023, 11:35:41 AMWaarom kan hier niet wat in de buurlanden wel kan...
Zal ook met geld te maken hebben. In Nederland zijn er enkele locs die op de hoofdlijn mogen, maar die hebben verplicht ATB aan boord (automatische treinbeïnvloeding). Kost tienduizenden euro's per loc.
In Duitsland werken ze met Indusi, en dat zat ook al in stoomlocs ingebouwd.

Metpetergaathetbeter

een groene minister en een stoomloc die rook produceert nooit een goed huwelijk ......

svvander

Ecolo is niet akkoord... zogezegd om veiligheidsredenen. Al zie ik zelf niet wat 1 loc die... 10x per jaar (?) eens een ritje maakt zo een probleem kan zijn. Nu ja, ze kunnen er vermoedelijk niets aan verdienen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

Grappig om alle speculaties zonder kennis van zaken te lezen in de artikels, sociale media en hier op 't forum.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

rgp

Evan

Boenk erop.  Ze praten weer over dingen waar ze duidelijk geen verstand van hebben. Ze kennen de veiligheidsregels op klassieke lijnen in de buurlanden niet.
En één ritje is toch niet zo erg, tot wanneer er iets gebeurd, dan gaan ze als aasgieren proberen geld uit het ongeluk te kloppen.

Of zoals iemand van een museumvereniging ooit zei: kleine treintjes exploiteren niet vergelijken met de uitbating van echte treinen.

Roland

Metpetergaathetbeter

#10
Citaat van: evan op 14 mei 2023, 17:03:43 PMGrappig om alle speculaties zonder kennis van zaken te lezen in de artikels, sociale media en hier op 't forum.
zal toch meespelen en als iets vervuild heeft men meer reden om iets niet de moeite te vinden erin te investeren......


Kernergie stond ook ten dode opgeschreven tot vorig jaar........al die tijd te vervuilend maar opeens was daar die ooorlog en meteen heeft men schijnbaar hopen geld teveel om daar opnieuw in te investeren.....zelfs vervuilend gas is goed genoeg om van groene ministers elektriciteit te maken ......

rgp

Peter,

Vervuiling heeft er niets mee te maken.

In Nederland komt er geen stomer op het klassieke net als hij geen ATB heeft, in Duitsland als hij geen Indusi heeft en in Frankrijk als hij geen KVB heeft. Zo simpel is het.

In Belgie heeft men wijselijk besloten om geen parallel veiligheidssysteem te behouden naast dat van de HSL (ETCS) en ook op de klassieke lijnen ETCS te plaatsen ipv Memor, TBL1 en TBL1+.

En het is niet voor één stomer waar 4 man en een paardekop op zit (wel honderden langs de lijn, te gierig om een ticket te kopen) dat men dat parallel systeem zou behouden hebben.

Roland

janieburton

Was verwonderd dat men plannen had om stoomritten te organiseren, had tot vandaag er ook niets over gehoord tot ik het las op de nieuwsite van de VRT(ik kan verkeerd zijn maar ik herinner mij niet dat er in het verleden hier iets op het forum heeft gestaan dat er plannen waren door Train world om stoomritten te organiseren) 

Citaat van: rgp op 14 mei 2023, 18:43:18 PMPeter,


En het is niet voor één stomer waar 4 man en een paardekop op zit (wel honderden langs de lijn, te gierig om een ticket te kopen) dat men dat parallel systeem zou behouden hebben.

Roland


Roland, Verklaar u nader.

Je laat toch een museumtrein rijden de toeristen(meestal buitenlandse) of niet soms.

Als het denkelijk met de HLV 29 zou zijn, volgens de foto op de site van de VRT, ja dan zal ik daar misschien geen ticket voor kopen omdat ik in het verleden er een aantal riten heb mee gereden voor de HLV 12 zal ik denkelijk nog wel een ticket kopen als die ooit nog zou rijden (maar die kans is 0,0%)

En ja, aan de kant staan om foto's te nemen is ook leuk en al zeker leuker omdat in het verleden, als je dan tickets wou kopen er meestal geen tickets meer verkrijgbaar waren omdat al de ritten uitverkocht waren(aan de ingewijden en hun familie) en dat meestal het grote publiek maar laat wist van de ritten(wegens laat in de media of niet in de media) en dat de vraag groter was dan het aanbod en het beperkt aantal ritten) en dan begrijp ik dat dan ook niet meer hoeft voor de "niet ingewijden" en dat deze mensen het opgeven en niet meer warm lopen voor een stoomrit.

Citaat van: evan op 14 mei 2023, 17:03:43 PMGrappig om alle speculaties zonder kennis van zaken te lezen in de artikels, sociale media en hier op 't forum.

Evan,

Er worden speculaties gedaan, begrijpelijk.
(ik kan verkeerd zijn maar ik heb altijd de indruk gehad dat de stoomritten die georganiseerd werden in het verleden altijd door een soort zweem van geheimzinnigheid werden omringt)

Citaat van: rgp op 14 mei 2023, 17:51:27 PMEvan

Boenk erop.  Ze praten weer over dingen waar ze duidelijk geen verstand van hebben. Ze kennen de veiligheidsregels op klassieke lijnen in de buurlanden niet.

Roland

Roland,
Ik weet de veiligheidsregels niet en veronderstel dat vele anderen ze ook niet kennen maar leg ze ons dan uit of dat de NMBS ze uitlegt op hun site van Train World. (buiten het systeem zullen er wel ook andere regels zijn waaraan zo'n museumloc moet voldoen)

En dat het geld kost om eventueel zo een systeem in te bouwen kan ik me voorstellen maar als men maar bijvoorbeeld 6x/jaar een stoomrit houdt dan zal de opbrengst van die ritten denkelijk nooit het geld opbrengen om de kosten te dekken.(of zie ik het weer verkeerd?)

Mag ik concluderen dat het geld dat de NMBS in het verleden heeft gespendeerd om de 29.013 rijvaardig te maken en de ketel te herstellen dat dat weggegooid geld is want hij zal dan blijkbaar nooit meer rijden.
 

evan

#13
Dus... er wordt overal voort gespeculeerd.

En dat wordt lekker veroorzaakt door de media getriggerd door Politiek.
Ik weet zelf uit m'n werkervaring dat de mensen achter Train World en Heritage enorm hun best doen met passie om verschillende boeiende projecten te doen slagen.  Echter worden die niet steeds direct publiek gemaakt omdat ze weten dat weinig een slaagkans heeft omwille van de tegenkanting van bovenaf.  Indien het toch snel in de pers komt is dit dus omwille van het gewin van bovenaf.   Bovenaf is dus zowel de directie NMBS als de Politiek en die laatste twee zijn eigenlijk dus één potje en daar ga ik verder niet over vertellen, maar ik heb er m'n gedacht over.

In dit geval was dit project al even lopende en waren er veel euvels te overwinnen zowel technisch als politiek.  Technisch stonden ze al heel ver (ook de veiligheidssystemen) en ik mag hopen dat dit nog mooie vruchten gaat afwerpen voor andere evenementen, maar politiek heeft voor dit project zijn slag thuis gehaald.

Wat zit er dus nog in de pijplijn?  Wel veel, maar laat de mensen die dit willen realiseren hun job doen en als het lukt zal dit dan hopelijk ook direct door de media verspreid worden zonder bepaalde invloeden en krijgen ze hun erkenning.

En wat die veiligheidssystemen betreft. Die worden meer en meer uitgebreid en veralgemeend op Europees vlak. De uitzonderingen die we dan vaak in het buitenland zien, zijn dus ook snel aan het minderen.  Duitsland bijvoorbeeld gaat op dat vlak ook heel snel achteruit.

Ik wil via deze dan ook nog eens m'n bewondering en respect uitten voor de mensen achter Train World, NMBS Heritage, TSP, CFV3V, Stoomcentrum Maldegem en Stoomtrein Dendermonde Puurs.  Echt mensen met Passie die blijven doorzetten. 
Deze mensen (vaak ook jonge krachten) gaan gewoon door met hun passie en proberen zich zo weinig mogelijk aan te trekken van de tegenkanting hoewel ze er wel  moeten tegen vechten.   






Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Ik moet toegeven dat toen ik het nieuws vernam ik enorm kwaad en teleurgesteld ben, maar het ook wel had verwacht. Het project zat al jaren in de pijplijn, met niet al teveel nieuws. Dat voorspelde al niet heel veel goeds.

Ik ben eerder kwaad naar de onwillendheid van de politiek, want zoals Evan zegt, ik weet dat er in Train World een team zit dat absoluut aan de slag wil met ons historisch spoorpatrimonium. Dit is gewoon een enorme tegenslag.

Voor zij die zeggen 'in buurlanden mag dit wel nog'. Dat klopt, maar weet dat België de beste leerling in de klas is wat betreft ETCS. We zijn goed op weg dit tegen 2026 over het hele net geïmplementeerd te hebben. Onze buurlanden staan ver achter, maar daar komt dit nog wel. Ook daar gaan de museumtreinen ooit nog eens op dit issue stoten.

Mijn grootste vraag is nu: wat met 29.013? Het laatste dat ik weet is dat de machine op de bokken stond in Monceau voor werken aan het frame. De loc is in principe rijvaardig, maar wat er mee te doen? Mijn beste hoop is dat ze als rijvaardige vertegenwoordiger van Train World acte de précence mag blijven geven op de museumlijnen die ons landje rijk is, met eventueel een permanente residentie in bijvoorbeeld Treignes.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn