Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

dani

Citaat van: Geert op 18 april 2023, 13:28:21 PMAls het programma een uitgang zeer  snel aan/uit schakelt 0V/5V/0V enz... , dan lijkt dit 2,5V op spanningsmeter?

Geert
Een soort van "PWM" bedoel je ...  zou ook kunnen.   Afhankelijk van hoe snel die schakelt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Mijn laatste project in elkaar gesoldeerd en klaar om uitvoerig te testen. :)

Bezetmelder met stroomdetectie, nagaan hoe gevoelig de detectie is en testen LocoNet/S88 terugmelder bus.


LocoNet en of S88 stroomdetectie
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Geert hangt de gevoeligheid niet af van de brug gelijkrichters
ik gebruik losse diode's en ik heb daar wel een verschil in gehad wat gevoeligheid aan ging
daar naast de weerstand naar de opto waar in de opto ook nog eens snelheid's verschillen zitten
maar snelheid heeft niet te maken met gevoeligheid wel met schakel moment
voor de rest mooie opzet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Klopt Raf, hiervoor werkte ik met losse dioden om een brug te vormen. Maar dat was veel soldeerwerk.

Deze nu toegepaste diodebrug heb ik nog niet toegepast en wilde weten tot welke stroom deze detecteerde. Zeker tot minder dan 1mA blijkt na testen, wat ruim gevoelig is om een wagonnetje met LEDje te detecteren.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

het probleem Geert is dat de bezet melders soms TE gevoelig zijn
als er dan wat vochtige lucht binnen zit kun je spookmeldingen krijgen
de ballast van echte steentjes kan vocht op slorpen maar die van (weet het niet meer welk merk )zijn in kunststof

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Toch nog even reageren om mijn gesteld probleem af te ronden. Enkele dagen kliniek maakte dat er ondertussen niet veel gedaan werd. Maar dat is gelukkig allemaal achter de rug en in orde. Dus Geert, zeer goede tip. De fout gevonden in mijn programma. Haakjes op de verkeerde plaats gezet. Dat maakte dat ik geen syntax error kreeg, maar dat het argument van de bewuste "if" functie niet uitvoerbaar was en dus als waar erkend werd. Omdat een "if" functie met een "waar" argument steeds uitgevoerd wordt kreeg ik dus vrij kort na elkaar aan/uit, daar de fout bij de twee functies aanwezig was. Dan moet je weten dat ik zeker 50 maal dat vrij eenvoudige programma nagezien heb, maar telkens blind was voor de foute plaatsing van de haakjes. Maar alles werkt nu goed, dank aan allen en case closed.
 

raf

Ludo dat probleem ken ik maar al te goed
Soms schrijf ik een programma en dat werkt maar bevat 200 lijnen
En dan een week nadien het nog eens na gekeken en dan kun je plots 50 lijnen schrappen
want die worden niet gebruikt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1447
Weer een afgerond projectje. Terugmelding voor 3Rail rijders, ikke dus  ;)

Ik heb al het positieve in één PCB gestoken nl.:

-Massa detectie maar ook niet.... Er moet ook een kleine stroom lopen tussen de wielen voor deze detectie reageert (enkele mA). Traditionele massa detectie reageert op spanning, niet op stroom. Spookmeldingen t.g.v. elektromagnetische invloed zijn dan zo goed als uitgesloten (deze elektromagnetische stralingen kunnen deze minimum stroom niet opwekken, wel spanningen). Ook eventueel weerstand t.g.v aangebracht ballast en lijm tussen sporen heeft zo geen invloed.

-Railspanning is volledig galvanisch gescheiden van de terugmeldelektronica.  (blijkt uit testen dat +-18V railspanning via massa de gevoelige µC beinvloeden)

-Geïntegreerde diodetruc op PCB, deze truc bestaande uit diodes zorgt ervoor dat de onderbroken rail, die voor de terugmelding moet zorgen, toch stroom kan leveren aan de lok als er slecht contact is op het ander spoor. (kan voorkomen bij kleine loks met weinig wielassen ,en in bochten)

-Terugmelding via LocoNet. Terugmelding via LocoNet is 100,0001% betrouwbaar.

-Ook geen gedoe met instellen adresbereik via software, gewoon met dipswitch kan je het bereik per groep instellen tussen adres 1 tot 4096 (o.a. RocRail kan dat bereik aan)

-Controle op LocoNet signaal door software. Blauwe LED-jes geven aan dat er een LocoNet opdracht passeert. Je kan snel opmerken waar er een probleem is met een kabel tussen 2 LocoNet modullen.


Massa terugmelder via LocoNet
by Geert Giebens, on Flickr

En er was nog plek over op BCB voor aasluiting extra STOP/GO toetsen, zodat je op grotere banen overal de baan probleemloos spanningsloos kunt zetten. Deze communicatie gaat ook via LocoNet ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert,

weer een mooi printje.

Welk modelnummer /modelserie zijn die 9Pins Phoenix (?) connectors ?

Gr

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Dirk,
o.a. te verkrijgen bij Ali Express zie Link  (link kan na verloop van tijd niet meer werken ...)

Ik werk heel veel met plug in connectors, moest er ooit eens iets mis gaan met PCB, dan is deze snel vervangen.  ;) 

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Begonnen aan een nieuw project.  :)

8 x PWM aandrijving aangestuurd door µC, geschakeld met LocoNet. Dit om meerdere analoge treinen ook aan te sturen via bloksysteem (o.a. ROCRAIL ) Elk blok, wisselstraat enz. krijgt zijn eigen PWM aansturing. Stroomdetectie voor bezetmelding en kortsluitdetectie ingebouwd op de schakeling.

De uitdaging is later, met een aangepaste versie, ook analoge treinen samen met digitale treinen te laten rijden...


LocoNet PWM foto1
by Geert Giebens, on Flickr


LocoNet PWM foto2
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Leuk project  !

Hou je ook rekening met de beperking van de L298N, Geert ?
Ik wou zo eentje gebruiken voor de sturing van de motor(en) van een LGB trein maar  plots was het  "pets" en gedaan (ondanks goede koeling).

Je kan geloof ik maximaal 2 of 2,5 ampére  door de beide  uitgangen SAMEN  aansturen,  of misschien kortstondig iets meer als je echt geforceerde koeling toepast.     

Ik wil 't maar even vermelden, dat je geen verrassingen krijgt eens alles klaar is.

Er wordt vaak naar verwezen als een "high voltage, high current" driver maar dat is relatief .
Het hangt uiteraard ook van je werkspanning af.
Bij 12V ga je minder snel tegen de koelingscapaciteit aan lopen dan bij 24V want je  dissipeert vermogen en geen stroom dus kan je bij 12 in principe meer stroom trekken alvorens je aan hetzelfde vermogen zit maar dat moet ik jou niet uit leggen hee ...  weet je beter dan ik.

https://be.farnell.com/stmicroelectronics/l298n/ic-bridge-driver-dual-298/dp/403295



Ik gebruik nu deze als alternatief maar is wel maar een half bridge :

https://www.bitsandparts.nl/Motor-driver-module-BTS7960-H-Bridge-High-Power-43A-p1907082
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Bedankt om mee te denken Dani,

Spanning zal rond de 12V zijn en maximum 1 lok per PWM, voor schaal H0. En uiteraard elke L298N gekoeld.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

dan zit je idd safe . 

Succes met de "build", ik ben benieuwd om het in werking te zien
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.