Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ÖBB smalspoor in het Waldviertel.

Gestart door Hollandserhbfan, 11 april 2023, 14:46:39 PM

Hollandserhbfan

Hoi Allemaal.
Ik heb getwijfeld of ik een nieuw draadje zou aanmaken. Maar aangezien mijn nieuwe baantje geheel nieuw wordt gebouwd, lijkt het me beter een nieuw draadje op te starten.  Elders op het forum staat nog mijn minibaantje Tiefengraben.

Ik heb bij een Duitse modulebouwfirma 3 modulen van in totaal 250 cm (2x 100 en 1x 50 cm bij 40 cm) besteld en ontvangen. Recht toe, recht aan bouw van goede kwaliteit. Het baantje bestaat uit een module van 150x 40 en een tweede losse module van 100x 40. Op de langste module komt het station. Op de tweede module een Fiddle Yard en nog een stukje "vrije baan".

Met Pasen 2023 is het project van start gegaan. Niet meer als testbaan, maar als tweede modelbaan, die met plankdragers aan de grote RhB baan wordt gehangen. Dat heeft uiteraard ook nadelen. In principe kan deze baan niet blijven hangen, als ik met de RhB baan wil rijden. Dat betekent dat alles op de modulen vast moet staan en de wagens en locs van de modulen af moeten worden gehaald. Het is niet anders helaas. Echt een compromis. 
Het motief.
Ik heb lang getwijfeld en ben er nog niet uit, dus ondanks het feit dat ik de OOK (Light) methode zo goed mogelijk wil volgen, geef ik mijn baan voorlopig nog even geen echte naam. Het wordt geen Gams meer. Maar omdat ik voorlopig geen achtergrond kan aanbrengen, weet ik niet in welk deel van Oostenrijk mijn module kan worden gesitueerd.

Ik opteer voor het wat heuvelachtige Waldviertel. Bij de Waldviertelse banen waren ook nog genoeg geplande, maar nooit gebouwde spoorlijnen te vinden. Grote mogelijkheden biedt de spoorlijn Gross-Gerungs naar Zwettl. En in dit geval ook weer een station dat alleen vanuit Zwettl nog te bereiken is, het stuk richting Gross Gerungs rijdt in vervangend busvervoer. Iets vanwege slechte staat van een brug of andere malheur.
Hier de eerste foto's van de module en de aanleg van de rails.



Uit een hele grote kartonnen doos kwamen de modules te voorschijn ???



en dan wordt het wat lastiger. Want hoe leg je een mooi en natuurgetrouw spoorplan, met genoeg lengte op 150 bij 40 cm. Hopelijk gaat dat lukken. PS Je ziet links boven de RhB modelbaan.

Ik hoop jullie weer voldoende nieuwgierig te hebben gemaakt. Wordt vervolgd.
Groet
Aad
 





Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Hierbij weer wat bouwvorderingen. Het valt niet mee om een beetje een natuurgetrouw, maar ook qua lengte natuurgetrouw stationsspoorplan neer te leggen, maar ik denk dat het uiteindelijk wel is gelukt.
De eerste railaanleg poging.



en zo wordt het uiteindelijk toch weer een station met wat rangeer mogelijkheden.

upload photos


De gebouwen staan nog in een proefopstelling.



Nog een technisch detail. Ik heb de wissels mechanisch aangedreven, dat was eenvoudiger als ik dacht. Kroonstenen, buisje en draad.

Tot zover de laatste ontwikkelingen. ik kan nu de module met de Fiddle yard en stukje vrije spoorbaan gaan leggen.
Het zal wel even duren voordat dit modelbaantje het bouwniveau van Tiefengraben en Gams heeft benaderd.Wordt vervolgd.

Groet Aad






 

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Na een bezoek aan de erg druk bezochte Intermodellbau afgelopen vrijdag, heb ik weer veel inspiratie opgedaan (en gekocht ::). Ik heb mij daarom afgelopen weekend beziggehouden met de Fiddle Yard. Omdat de ruimte op de module redelijk kort is, wilde ik geen ruimte verspillen aan wisselstraten. Ik had een stukje Forex liggen en dacht: Kijk dat is een mooi stukje Forex. Daar ga ik een glij-fiddle yard van maken. Gezien het bescheiden treinverkeer op mijn Waldviertelbaantje moet dit simpele schuifsysteem prima werken. Het Forex schuif ik gewoon ver de zwarte ondervloerdelen en dat schuift prima, dus zonder ingewikkelde ladesystemen. Maar nogmaals met mijn 2 lokjes en nog geen handvol wagons is dat dus een prima systeem. Ik heb zonder ruimte verlies 3 spoortjes waarop ik de treinen kan laten binnen komen en kan laten vertrekken. En blijft dat goed liggen? zeker. Want de snelheid is gering en de schuifweerstand hoog genoeg om de Forex keurig op zijn plek te houden. Kijk, met -tig sporen en lange H0 treinen, mwah, dat zal niet echt goed gaan, maar mijn treintjes......
Kijk, wat een mooi stuk forex en wat een mooie glijplaat.


Netjes met soldeerovergangen onder de railstaven. Het werkt prima.


En zo werkt het in de praktijk.


Waardoor uiteindelijk deze trein in het station kan komen.


En men als reiziger kan overstappen op deze nog via decals te voorziene postbus richting Gross Gerungs. (Bus gekocht in Dortmund)


Ik hoop enerzijds dat het nu eindenlijk warmer wordt qua weer, maar anderzijds wil ook nog graag wat verdere bouwen aan deze module baan. We gaan het zien. Tot zover, wordt vervolgd.



Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Afgelopen weekend heb ik scheppingswerk gedaan. Er werd landschap in haar meest eenvoudige en ruwe vorm gebouwd. Styrodur of Styropor, dat weet ik nooit exact, maar goed, ook bekend als hardschuimplaat. Her en der bijgewerkt met een laagje papidur (soort papiermache van de Pipoos) en grondkleur Umbragrun Abtonfarbe.  Dat geeft een beetje een idee van een maanlandschap Uiteindelijk hoop ik het weer net zo mooi te krijgen als mijn vorige ÖBB baantje in Tiefengraben.

Er is wat fantasie voor nodig om hier een mooi groenlandschap in te gaan zien. Maar dat gaat lukken. Langweekend voor de boeg, dus dat geeft wat bouwtijd. Wordt vervolgd. 

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Dankzij een lang weekend en wat minder weer op  zondag 7 mei kon ik aan het begroenen beginnen. Ook nu blijkt het weer een voordeel te zijn als je door de maanden heen af en toe wat begroeningsmateriaal koopt. Dan kun je doorwerken en heb je genoeg materiaal op voorraad.
De breedte van 40 cm van de module beperkt wel wat in de landschapsbouw, maar het is, denk ik, wel gelukt een leuk stukje natuur te ontwikkelen. Er komen nog bomen en struiken op, dit is de onderste laag van de begroening. Uiteraard wordt de rails straks ook nog begrint en geverfd. Maar ik had geleerd van eerdere banen. Eerst grotere "vieze" werk, dan pas de rails. Iets met schade en schande en wijs worden.
Eerst als vergelijkingsmateriaal. Zo was het.

En dit is ongeveer het zelfde perspectief.

Voor de landschapsbouw heb ik gebruikt gemaakt van matten van Lars van het Hof, Martin Wellberg, struiken van MBR en folliage van Heki en Woodland. verder heb ik met de Grasmaster van Greenkeeper (55kv) delen van het landschap begrast (6 mm en 2 mm).






Het wordt weer groen. Ik wil toch ook een lage achtergrond gaan aanbrengen, Hoe en wat weet ik nog niet. Wordt vervolgd.

Groet Aad


 
 

SuSke

Dat ziet er in ieder geval al geslaagd uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Hollandserhbfan


Hollandserhbfan

#7
Hallo Allen,

Om te testen hoe het landschap er uitziet met bomen, heb ik wat bomen van de RhB baan geleend.



Ja, ik merk dat ik toch iets van een achtergond-foto moet monteren.


De bomen zijn van MBR.

Verder heb ik nu een naam en plaatsbepaling voor mijn ÖBB station gevonden.
Het handelt om station Guttenbrunn. een echt bestaande plaats tussen Gross Gerungs en Zwetll in Nieder Österreich. Ooit was het de bedoeling dat de bestaande smalspoorlijn tussen Gmünd en Gross Gerungs zou worden doorgetrokken naar Zwetll. In mijn geval is dat dus wel gebeurd, maar door een zwakke brug tussen station Guttenbrunn en Gross Gerungs rijden de treinen noodgedwongen maar tot Guttenbrunn. Vandaar dat er dus steeds gerangeerd moeten worden. De reizigers kunnen op vervangend busvervoer overstappen richting Gross Gerungs.
Hier de kaart met de spoorlijn en station. Uiteraard fictief. Freelance Prototyping schijnt dat te heten.


Je ziet dat het dorp wat verder weg ligt, waardoor ik dus geen huizen hoef te plaatsen.

Kortom, Guttenbrunn heet het station. Ik haal de bomen straks weer weg en ga verder met de rails verven en begrinten.

Wordt vervolgd.

Groet Aad


Hollandserhbfan

#8
Dag Allen,

Ik heb mijn bijdrage van iets eerder vandaag weggehaald omdat je via Postimage op mijn interne harde schijf van mijn thuis PC kon kijken, heel vreemd. Eerst eens kijken hoe ik dat kan voorkomen.
Groet Aad 

doomslu

Citaat van: Hollandserhbfan op 16 mei 2023, 14:49:08 PMDag Allen,

Ik heb mijn bijdrage van iets eerder vandaag weggehaald omdat je via Postimage op mijn interne harde schijf van mijn thuis PC kon kijken, heel vreemd. Eerst eens kijken hoe ik dat kan voorkomen.
Groet Aad 
Waar heb je dat vandaan?
Ik zoek, maar vind hier niets van terug.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Hollandserhbfan

Dag Allen

Excuses, maar het blijkt mijn digibetisme te zijn geweest. Andere leden kunnen weliswaar  op uploaden drukken, maar zien dan hun eigen schijf inhoud. Maar goed in deze tijden van spyware en vreemde digitale zaken, kun je af en toe te snel reageren. Ik ga me maar met treintjes  bezig houden :)  dus moderator Luc , graag niks doen en ik ga zorgen dat jullie morgen weer mooie foto's  te zien krijgen. Nogmaals excuses  voor de ophef.

doomslu

Geen probleem Aad. We zijn er allemaal gerust in.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

Cool? we kunnen dan lekker blijven volgen !!
mvg,
Paul(ogic)

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

En hop, lekker weer verder met de hobby.
Afgelopen weken heb ik toch nog wat kunnen bouwen. Eindelijk lente, en ondanks het mooie weer is vooral in de vroege ochtend de zolder nog aangenaam koel. Dan is het met een pincet graspolletjes neerzetten erg ZEN.  Zo zijn afgelopen dagen de rails geverfd, het stukje "paradebaan" voorzien van roestkleur en grind, de wegen aangelegd en graspolletjes (Mininatur) en bomen (MBR) gepland.
Ook is de in Dortmund gekochte gele bus omgetoverd tot Oostenrijkse Postbus. Ik kon echter niet achterhalen of de uitvoering van mij 100% natuurgetrouw is qua emblemen, maar goed, het ziet er best wel realistisch uit. Het had zo kunnen zijn.
Hier de foto's van de vorderingen.


de "paradebaan", omringd door groen en grind tussen de rails en bielzen. Zelfs her en der wat gras tussen de rails. Zo heel intensief wordt dit traject niet bereden, maar het is iets minder slecht onderhouden als indertijd Tiefengraben.



Vanuit de andere kant de paradebaan, richting Schuif FY gezien. Het FY heeft nu ook 4 sporen,

Er was nog ruimte voor een extra spoor, met een herspoorinrichting in spoor N. Dat werkt prima met H0e.


De zijweg in detail. de houten profielen in de overweg zijn van Northeastern en zijn gekocht in Dortmund Intermodellbau 2023.

En dan de bus...

Zo dichtbij zie je de decal randjes, op mijn kijk afstand niet. Het had er zo uit kunnen zien, toch.



De houten overgang naar spoor 1 en 2 in Guttenbrunn.


Met een kleurtje op de rails staven ziet het station er direct iets meer natuurgetrouw uit, maar er moet nog veel gebeuren aan sceneryopbouw. Maar dat geeft niet.


Deze klinkerwegen zullen er ongetwijfeld in Oostenrijk, halverwege de jaren 70 nog zijn geweest. de straat komt van CH-Kreativ uit Duitsland en zit op een rol. Heel makkelijk te bewerken. Alleen bochten heb ik nog niet geprobeerd, dat kan lastig zijn.

En dan een technisch mindere foto, maar hij toont de hele modulebak van 250 cm lang. Station, stukje vrije baan en FY. Zo heb je toch een leuk, klein baantje om te rijden en te rangeren. Al heb ik natuurlijk ook nog mijn RhB baan er bij.


Dat was het voor dit moment. Gezien de lente en mooie weerperiode, verwacht ik minder tijd en zin te hebben om op de zolder te bouwen. We gaan dus met dit draadje maar de zomerpauze in.  Wordt vervolgd.

Groet Aad








Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Na een lange zomerpauze hier weer een bericht uit Guttenbrunn. Er is vanaf september toch nog wel wat gebouwd aan deze modelbaan.
Er is landschap en detailwerk uitgevoerd. Hier als voorbeeld een vergelijking:

en

Uiteraard reden er ook treinen.



Deze 399 vond ik van de zomer via Internet nog, te koop bij handelaar in Luxemburg, Roco lok met geluid.


Ook leverde Roco de aangekondigde rolwagens uit, een fijne toevoeging aan het hier nog steeds bestaande goederenvervoer per spoor, maar goed we zien hier de midden jaren 70. Toen bestond het nog.


Nog wat details






Guttenbrunn krijgt straks een vaste plek op mijn zolder, naast de nieuwe RhB modelbaan. Op de achtergrond van deze foto's zie je nog de restanten van sils. Inmiddels bestaat die modelbaan dus niet meer.
Wordt vervolgd.

Groet Aad