Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

Het schaduw station van de module baan werkt eindelijk
Nog een paar foutjes op het schermpje maar voor de rest werkt alles
Ik kan er 6 treinen op afstellen
Dan nog 1 in het toevoer spoor en 1 in het uitrij spoor
Dan heb ik nog het overname spoor waar er ook nog eentje kan staan en dan 3 die rondjes rijden zeg maar
Dan kan ik nog met 2 à 3 loksrijden op het rangeer terrein
2 afstellen in de loodsen
En dan is er nog een klein afstel spoor voor reserve lock op te zetten
Dus ja als jeroen zijn module er nog bij aan staat komen daar nog eens 3 trein stellen bij
Het schaduw station werkt half automatische want je moet bij bezet spoor zelf een ander kiezen
Uitrijden van het schaduw station is ook door de keuze en een schakelaar drukken
Maar het werkt dus ikke tevreden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Voorbeeldjes (filmpjes) aan het zoeken om servo's voor de wissels op onze baan te monteren. Ik dacht dat dit iets ingewikkeld ging worden, maar op het eerste zicht ziet het er wel niet al te moeilijk uit. Vrijdag gaan we weten hoe moeilijk dit is of niet is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michael

Citaat van: svvander op 23 maart 2023, 06:27:25 AMVoorbeeldjes (filmpjes) aan het zoeken om servo's voor de wissels op onze baan te monteren. Ik dacht dat dit iets ingewikkeld ging worden, maar op het eerste zicht ziet het er wel niet al te moeilijk uit. Vrijdag gaan we weten hoe moeilijk dit is of niet is.

Sven welke decoder gaan jullie gebruiken om de servo's aan te sturen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

https://www.youtube.com/shorts/Fj5z20i_wC0

https://www.youtube.com/watch?v=jkzi2xosTNk&ab_channel=chikes4862
deze laatste heeft storingen maar dat heeft niets te maken met het mechaniek
het pennetje grijpt dus in de wissel

ik gebruik mijn eigen module waar bij de eerste opstart het de servo in het midden zet
zo kun je makkelijker nadien de servo afregelen
ik heb twee programmas die ik kan gebruiken en dat ene is via een druk knop
druk je gaat de wissel BV links druk je nog eens terug rechts
bij het andere geeft je massa via een wip schakelaar dan gaat hij rechts
geef je niets dan gaat hij links
tijdens het programmeren kun je ook nog de start positie kiezen
recht door of rond zo heb je geen probleem hoe je ook de houder onder de baan in bouwd
soms moet je hem zo zetten dat hij dicht tegen de wand van de baan komt te zitten

het grote stuk is in pla geprint
het T stuk is in resin
als er iets verkeerd gaat breekt het T stuk en blijft de servo en wissel heel
het is ook op 123 vervangen
de print stuurt ook nog meteen een relais voor de punt sturing
en rood/groen voor de wissel stand

gr raf en hopelijk ben je er iets mee


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

ik heb het simpeler, gewoon een suikertje (het ijzer gedeelte in een PLA printje) op de arm van de servo en fijn verenstaal gebruiken naar de stelbiel van de wissel. 

Niet te dik verenstaal, anders bij storingen of fouten draai je alles in de soep. 
fijn verenstaal geeft ook het voordeel dat je lichte druk kan uitoefenen op de wissel zonder de servo te laten brommen de hele tijd.

Dit systeem geeft geen lineaire beweging zoals het model van Raf wel doet, maar het is simpeler en lijkt prima te werken.

Voor de besturing gaat het prima met een arduino, alles hangt er ook vanaf of je wil sturen vanuit een centrale of met simpele drukknoppen op de modules.




raf

Perk daarom mijn stuur printje
Het pennetje is ook fijn verenstaal hoor
Niet elke wissel beweegt hetzelfde heb ik ondervonden
Het printje neemt dit voor zijn rekening
En ik kan vanaf de multymause sturen als het moet want ik heb er oude v3 esu decoders onder zitten
die het printje sturen
En daar de decoder met de print via een optocoupler gekoppeld is heb ik door er twee naast elkaar te zetten op dezelfde ingang
Dus ook de mogelijkheid om deze met een knop te bedienen op het schakel paneel
De twee ledjes geven ook bij de bedienen via de mause de stand van de wissel aan op het paneel daar deze mee door de servo sturing worden aan gestuurd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Citaat van: Michael op 23 maart 2023, 08:34:10 AMSven welke decoder gaan jullie gebruiken om de servo's aan te sturen?

Oei, een technische vraag... nu pakt ge mij koud  ;D  Nee, we gaan het met Arduino (met een shield) proberen. Ik moet is navragen hoe het juist noemt. <edit>MiMardec?

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

Na nog paar testjes een chassis gemaakt die voor iedereen bruikbaar moet zijn met minimale kennis/materiaal.

Kmb type 99 zal terug een rijdbaar model worden zo  :D
Greetz

Thommy

edemul

Is het de bedoeling dat we er een kunnen bestellen bij jou.
Ik heb geen 3D printer,maar wel een door zinkpest aangetaste type 99 KMB

raf

Hier hetzelfde probleem al is mijn chassis nog wel in goede staat het vertoont barstjes
dus zeker niet goed en de kap is nog 100 % in orde

als je dus een chassis nodig hebt om aan te meten zonder al te veel vervorming laat maar horen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rixke rail

20230306_172632 by Eric  Baert, on Flickr

Foutje van VBV herstellen ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

oei moet dat eerste klasse zijn ? Wel een serieusfoutje

doomslu

De vraag is of je zeker bent dat het een fout betreft?
Stel dat eerste klas werd gedegradeerd? Je weet maar nooit...

Ik vind er jammer genoeg geen info over.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ACFI

Mocht dit nu een Marklin zijn, dan was ie in een keer tien keer meer waard.

ACFI.

PS. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat iemand iets verkeerd schildert in het Arsenaal.

doomslu

INFO gevonden!

Hier: Klik



Een specialleke!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *