Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Oh ik doe zeker verder, want wat moet ik anders met mn leven, nietwaar....  :P

sint niklaas, geen idee, eerst ontraxs maar eens overleven. Ben eigenlijk niet echt zo'n beursganger.

Herwig


      https://garagevanoerle.be/product/peugeot-104/            p/a  B-Wuustwezel-Gooreind, aan de Bredabaan, ten zuiden van  NL-Zundert-Wernhout ....           ;)

Floris


Floris

Zo, ontraxs overleefd, maar weer es zin maken om met de baan verder te gaan. T was al een tijdje slappe hap, beetje lopen uitstellen met zijprojectjes en andere smoesjes... Die leidingbrug is nou eenmaal knap taai, maar ja, gaat zichzelf niet afmaken, dus nouja, weekendje eromheen dralen en de boel in t hoofd een beetje laten rijpen hoe ik ermee verder wil, ondertussen maar even wat leidingen aan de gevel van t hoogovenkantoor klussen...
IMGP8155 by Floris Dilz, on Flickr

De ellende zit m een beetje in t geraffel in de achtergrond, daar moet ik eigenlijk van achter bij om alles definitief te maken, te detailleren en vast te zetten. Gaat wel lukken als ik de baan even uit elkaar haal, dus dat zo maar es doen. Het zou helemaal leuk zijn als ik de hele leidingbrug dan genoeg samenhang kan geven dat ik m van de baan kan halen om straks bestrating te maken en de leidingbrug te spuiten.

Dit stuk is ook nog een puntje, hier moet alles nog even op elkaar aan gerotzooid worden en nog ergens een werkbordes ertussendoor...
IMGP8159 by Floris Dilz, on Flickr

Heeft wel n sfeertje straks geloof ik
IMGP8162 by Floris Dilz, on Flickr


DFS


RUNE

Weer een leuke spaghetti, nu nog de saus erover.  8)

Herwig

#3846
 
    Macaroni ,  maar zonder  'kaas en eps' ,  tot-nu-toe.    ;)   

    Zo'n buisvormige macaroni (dwz. lange, holle pasta-stengels, in Vlaanderen ...) werd reeds door sommigen gebruikt als buis in H0 .   Wagenlading bijvoorbeeld .

Floris

die elleboogjesmacaroni lijkt me ook wel handig, rechte buis vind je wel maar goede bochtjes? :P

Ronald

Mooi man! 3D printen voor die bochtjes? Is dat geen optie?

Floris


Floris

Nou, t aan elkaar rotzooien wat ik nog moest doen is redelijk gelukt. Eigenlijk is de leidingbrug nu wel ongeveer klaar qua grote lijnen, dr moet nog allerlei detailrommel aan maar de vraagstukken waar welke buis heen moet zijn wel zo'n beetje opgelost.
DSC_2291 by Floris Dilz, on Flickr


Naast dit gepreutel heb ik vandaag ook nog een beetje halfslachtig gestofzuigd, meer chips gehaald dan ik opgevreten heb en ik heb de belasting ingevuld. Het was een onwaarschijnlijk productieve dag.  8)

Zaterdag was ik nog een beetje aan het leidingbrugontduiken. Gelukkig had Alan me van een smoesje voorzien door middel van de vraag "wat als ik wil rangeren maar geen zin heb in kadeemagneten?" Nou uh, gewoon, wagentje met een decoder en een motor waarmee je de koppeling losgooit. Had dat ooit al eens gemaakt voor Stefanowo, maar dat was met beugelkoppelingen en qua bediening een beetje hoerig, dat is nu een beetje gestroomlijnd.

Eerst het mechanische verhaal: touwtje loopt van de ene kadee via een ringetje aan de zijkant van de bufferbalk, dan in t midden van de wagen door een gaatje in de bodem naar boven, door een hefboompje aan de motoras, weer door de bodem naar beneden, weer door een bufferbalkringetje en naar de tweede kadee. draait de motor het hefboompje omhoog, dan trekt ie aan t touwtje en gaan de koppelingen open. De koppelingen blijven dan gewoon open staan als de stroom van de motor gaat, want de veertjes van de koppelingen zijn niet sterk genoeg om de motor in beweging te krijgen. Om de koppelingen weer dicht te laten vallen zal de motor dus wat stroom de andere kant op moeten krijgen.
DSC_2283 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2281 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2282 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2284 by Floris Dilz, on Flickr

Dan hoe eea elektrisch is aangesloten: groene draad (aux 1) aan 1 aansluiting van de motor, paarse draad (aux 2) aan de andere motoraansluiting. Beide motoraansluitingen zitten met 3 parallel geschakelde weerstanden (van 470 ohm meen ik) aan de blauwe draad. Zo draait de motor bij aux 1 aan de ene kant op en bij aux 2 de andere.
Heel efficient is t niet want je stookt nogal wat weg over die weerstanden, maar goed, je bedient de motor steeds een halve seconde dus t is wel best.

In de decoder is een en ander als volgt geregeld: de decoder staat op hetzelfde adres als de loc. Zet je F1 aan dan zet de decoder een halve seconde lang stroom op aux 1 en de koppelingen worden opengezet. Zet je F1 uit dan zet de decoder een halve seconde stroom op aux 2 en de koppelingen gaan dicht. Nu kun je dus gewoon met de loc rijden en bedien je ondertussen met F1 de koppelingen van deze wagen. Bouw je nog een wagen om met zulke koppelingen dan laat je die ontkoppelen met F2 etc...

klik hieronder voor een demonstratiefilmpje. F1 is ook t zwaailicht van de loc, dus daaraan zie je al hoe de bediening werkt.:
MOV_2280 by Floris Dilz, on Flickr

Nou natuurlijk de belangrijke vragen voor op een forum:

Kan het ook anders?

jazeker. Servo in plaats van motor bijvoorbeeld, maar ik heb geen verstand van servo's en heb geen servo's liggen, wel motortjes.

Ook kun je met heel kleine trilfunctiemotortjes een individuele koppeling open trekken, heb daar weleens wat van gezien. Tis wat kleiner en eleganter, maar je moet zo'n motortje continu onder stroom houden om de koppeling open te houden en dat vind ik een zweterige oplossing. (mot ook niks hebben van die officiele koppelingen met een elektromagneetje erin, heb teveel lima-wisselspoelen opgestookt vroeger om erg fan te zijn van dat soort dingen) Verder hielp t ook niet dat ik sowieso geen trilfunctiemotortjes had liggen...

Tis ook wel te maken voor beugelkoppelingen, maar dan zul je met eenrichtingwagens moeten werken (aan de ene kant wel een beugel (die je kan optillen met de motor) en geen haakje, aan de andere kant alleen een haakje (met door de motor te bedienen beugelafwippertje) en geen beugel)

Zijn er redenen waarom ik t thuis niet hoef te bouwen omdat t stom is?
ja hoor, genoeg. je moet maar toevallig met wagentjes willen rangeren die groot genoeg zijn om de brol in te steken.
Verder ben je enigszins beperkt qua aantal wagens waar je mee kunt rangeren, t aantal makkelijk bereikbare functies op de multimaus is 10...
je moet je rangeerlocs op hetzelfde adres hebben (of wellicht kun je nog wat rommelen met consist-adresssen?)
Wellicht moet je de rangeerloc een beetje anders functiemappen, want een geluidsloc wordt natuurlijk een kinderboerderij als je steeds die wagens bedient.

Goed, kijken jullie maar wat je t liefst doet, een paar wagens maken en lekker soepel rangeren op tentoonstellingen of smoesjes verzinnen waarom je t niet wilt hebben.  :P

Metpetergaathetbeter

rotzooien noemen sommigen dit.......ik denk dat iedereen zo zou willen kunnen rotzooien, en iedere dag blijf je ons verbazen met al je loodgietertoestanden (buizen/constructies) ;)

Roderik

Always be modelling!

Floris

Nou, toen de laatste leidingbrugontwijkende projectjes klaar waren maar eens een lang weekend genomen en flink de beuk erin. Vanmiddag was ie nog wit...
IMGP8286 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8292 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8279 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8281 by Floris Dilz, on Flickr

en even de verfvoorraad van de treinenzaak opkopen en daarna naar de warhammerwinkel voor een paar spuitbussen chaos black... volgens mij t eerste soort primer dak tegenkom dat ook echt primerdingen doet zoals fatsoenlijk hechten op dingen enzo. Droogt nog vlot ook. Zal dus volgens jaar wel uit de handel gaan...
Goed, ondertussen staat dus alles waar ik wel zo´n beetje tevreden over was wel in de roestkleur, dus allemaal even genieten van deze allesverzengende tetanusorgie. succes!

IMGP8301 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8305 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8309 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8312 by Floris Dilz, on Flickr

Jurgen

Fascinerend hoe herkenbaar dit er allemaal uitziet.

Het doet me een beetje terugdenken aan de baan Verviers Central die ooit in MSM is verschenen. Wie die baan gezien had, kon in Verviers ook zijn weg vinden zonder een plan te bekijken.

Ik veronderstel dat, wanneer men in Luik gaat rondwandelen, er ook wel bepaalde stukken zullen zijn die men zal herkennen (of denkt te herkennen...). Zo mooi dit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.