Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Geert

#1425
Vorige schakeling (LocoNet output PCB) getest en goed bevonden  ;)

Ingesteld om Marklin K-rail wisselspoelen aan te sturen (8 per print)


LocoNet Output
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1426
Op naar volgend project, PCB voor stroomdetectie via LocoNet (16 ingangen). Zelfbouw kostprijs net geen 16€  ;) (1€ per terugmelding!)

Zelfde principe als voorheen, geen ingewikkelde toestanden voor instellen adresbereik via PC of Centrale, gewoon via DIP schakelaars.
Enkele LEDs die de goede werking schakeling weergeven enz..


LocoNet Current Input
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michael

Knap werk Geert, zelf ontworpen? Ziet er professioneel uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

HO_COMP_FAN

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Kleine aanpassing in laatste ontwerp (LocoNet  met stroomdetectie)

Er was ruimte om een S88 bus te voorzien in ontwerp. Zo is het mogelijk S88 bus aan te sluiten als de centrale geen LocoNet aansluiting heeft. De rest van de bus is LocoNet met al zijn voordelen zoals foutloos dataoverdracht en geen vaste positie in bus. (enkel LocoNet voeding voorzien 12V en 15mA stroombron)


S88 bus naar LocoNet
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Een LocoNet opstelling getest voor iemand met een niet al te grote modelbaan 3Rail met max. 16 wissels en 32 terugmelders. De bekabeling naar wisselspoelen en bezetmelders gaat via insteekbare connectoren met flatcable. Een defecte print is dan snel te vervangen (in principe hé, want mijn ontwerpen horen niet defect te gaan  :)  )

Het zijn multifunctionele printen geschikt voor diverse doeleinden, soorten connectoren enz..., vandaar de lege plekken op de printen.


LocoNet 16 wisselspoelen 32 terugmelders
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

Mooi werk Geert
Mijn printjes zijn iets minder indrukwekkend
Ik heb nieuwe printjes gemaakt voor de servo wissel sturing
De wissel slag word een keer ingelezen in het programma en daarna opgeslagen
De begin stand bij het opstarten van de baan kan ook gekozen worden .
De derde is of puls bediening of vaste massa bediening
Voor manueel schakelen is de puls de beste bediening en er wisselen twee ledjes op het schakel paneel
De vaste massa is gemaakt om of een oude decoder op aan te sluiten of een andere processor

De processor kan via de witte stekker geupdate worden indien nodig
Een relais voor de polariteit te schakelen zit ook in de mogelijkheid om mee aangesloten te worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Programma geschreven op een arduino uno. Programma geeft na verificatie geen fouten. Maar het werkt niet goed.
Het probleem is dat de uitgangen bij "HIGH" niet op 5 volt komen, maar slechts op ongeveer 2,5 volt.
Iemand een idee wat dat probleem kan zijn?

Groeten.
Ludo.
 

dani

heb je je uitgangen echt als dusdanig gedefinieerd ?     
bvb.    pinMode(1,OUTPUT);

Als je dat niet doet kunnen ze instabiel zijn.

En meet eens met de multimeter de spanning op je board vlak na de 5V  regelaar, misschien id daar iets mis .
Ook als je te veel stroom wil trekken van een DIO pin, gaat diens spanning zakken.  (ik denk max 20-40 mA per pin en max 400 mA  voor alle pins samen )

https://forum.arduino.cc/t/maximum-current-from-a-data-pin/88830

kijk ook eens naar dit :

https://electronics.stackexchange.com/questions/202483/have-i-reached-maximum-current-on-my-arduino

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Ik had er misschien beter een ander draadje voor gemaakt, maar het was al weg voor ik er aan dacht.

Dani,
Output is juist gedefinieerd. De max outputstromen in verschillende combinaties zijn mij bekend.
Mijn outputs, in dit geval, sturen via een weerstand van 1Kohm een bc547 transistor aan die dan dienst doet voor het schakelen van relais, wisselspoelen, enz.
Het programma werkt in die zin dat een uitgang die "LOW" geschreven wordt NUL volt geeft, en een uitgang die "HIGH" geschreven wordt geen 5 volt maar ongeveer 2,5 volt geeft, en mijn transistor niet open gestuurd wordt.
De arduino is nieuw en voor de eerste maal geprogrammeerd en gebruikt. De voedingsspanning is 9 volt.
 

dani

Citaat van: bumper op 17 april 2023, 13:54:45 PMDe arduino is nieuw en voor de eerste maal geprogrammeerd en gebruikt. De voedingsspanning is 9 volt.

Heb je een andere arduino waar je het programma kan in laden om te testen ?
Misschien een fabricagefout of een probleempje met de onboard 5V regulator.
Met je de 2,5V voor of na de weerstand ?   Is je transistor zelf ok ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

perk

gewoon aan het gokken, heb je al gemeten zonder de weerstand en transistor?   Wat meet je op de 5V pin in beide gevallen?
als je een 9V batterij gebruikt, is die misschien bijna uitgeput?

bumper

Patrick,
Ik vertrek van een 12 volt voeding waarvan elke tak met 1 amp is afgezekerd. Dan ga ik naar een Ic schakeling die 9 volt geeft en welke splitst in 3 takken voor de voeding van 1 Mega afgezekerd met 500 milliamp en 2 Uno's elk afgezekerd met 350 milliamp. Normaal vodoende voeding en beveiliging denk ik. De uitgangen losgekoppeld meet ook ongeveer 2,5 volt.
 

Geert

Als het programma een uitgang zeer  snel aan/uit schakelt 0V/5V/0V enz... , dan lijkt dit 2,5V op spanningsmeter?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen