Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Een betonnen tunnel portaal

Gestart door Val-Rikard, 29 januari 2023, 13:16:11 PM

Val-Rikard

Hier zie je het ontwerp voor een betonen tunnel portaal, hoofdspoor 2 sporen, zijspoor 1 spoor. Hiervoor zal ik pluimkarton gebruiken van 10mm en 3mm dik.
Het ontwerp is net klaar, nu de praktijk. In volgende bijdrage toon ik het bouwproces. Tot dan!


floere


Geert

Alvast bedankt om dit te delen, het interesseert me wel.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Val-Rikard

Vandaag, na het verwijderen van de kartonnen laag van het pluimkarton, heb ik de muurtjes uitgesneden ne aan elkaar gekleefd.



Morgen zet ik het geheel in de grondverf.

Tot dan.

dani

ziet er veelbvelovend uit, alweer, net als alle vorige projectjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Val-Rikard

De grondverf ( Stone Grey 70.884 van Vallejo ) kan nu een nachtje drogen,
in de volgende stap werken we de muren verder af met diverse grijstinten en pigmentpoeders.


Michael

Rik tof dat je weer eens zo'n draadje start en uitlegt hoe je het doet, na-apen lukt wel, maar zelf uitvinden is een pak moeilijker. Zoveel inspiratie ontbreekt mij.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

adrievans

Citaat van: Michael op 01 februari 2023, 13:14:25 PM
Rik tof dat je weer eens zo'n draadje start en uitlegt hoe je het doet, na-apen lukt wel, maar zelf uitvinden is een pak moeilijker. Zoveel inspiratie ontbreekt mij.

Inderdaad tof,was al lang op zoek naar een goede betonkleur ,vroeger had je een mooie van floquil of zoiets
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ERVIN

Voor mij zou die tunnelportaal nu al af zijn , benieuwd wat je ons nog allemaal gaat laten zien.  ;)

mahtoska1


dani

Citaat van: ERVIN op 01 februari 2023, 18:46:08 PM
Voor mij zou die tunnelportaal nu al af zijn , benieuwd wat je ons nog allemaal gaat laten zien.  ;)

... ik gok op verwering, gras, mos, "onvolmaaktheden" in het beton en vervuiling.   :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Zoals het er nu bijstaat, komt het net uit de bekisting.
De groene kleur van de onkistingsolie hangt er nog aan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Ja ik vermoed ook zoiets Dani.  ;)

PeterVG

Een gelijkaardig project heb ik voor de boeg.
Een vraag waar ik momenteel mee zit:
Hoe graveer je extra details in het pluimkarton om een overtuigende betonstructuur te bekomen?
Heb je in dit project extra details in het pluimkarton gegraveerd vooraleer de grondverf werd aangebracht? Heb je hiervoor speciale hulpstukken gebruikt?

Val-Rikard

Citaat van: PeterVG op 02 februari 2023, 16:29:50 PM
Een gelijkaardig project heb ik voor de boeg.
Een vraag waar ik momenteel mee zit:
Hoe graveer je extra details in het pluimkarton om een overtuigende betonstructuur te bekomen?
Heb je in dit project extra details in het pluimkarton gegraveerd vooraleer de grondverf werd aangebracht? Heb je hiervoor speciale hulpstukken gebruikt?

Ik heb voor dit project geen extra hulpstukken gebruikt, geen barstjes of scheuren aangebracht, gewoon de structuur van de schuimlaag benut.
Deze avond heb ik de muurtjes verder afgewerkt. Morgen kan ik het inbouwen op de clubbaan.
Ter plaatse ga ik nog een muur voorzien aan de linker kant van het tunnel portaal, ook met hetzelfde materiaal.