Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

nog een keertje: sparren maken

Gestart door oebr, 14 oktober 2022, 22:09:16 PM

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

henry


grove den

Nòg 'n methode om conifeerachtige te maken speciaal voor op de achtergrond.
Materialen:
bloemistendraad 1,2 mmø
12 mm donkergroene of bruine vezels en 2 mm groene vezels
fine turf "weeds" ( donkerder)of "green grass"( ietsje lichter)
flacon alleslijm
spuitlijm bison
fijne zeven voor het opbrengen van de fine turf.
en last but not least een elektrostatische begrasser   bijvoorbeeld  die van 35 kV van RTS

# starten met een stuk draad, 16 cm(?)  - in ieder geval 5 cm extra er bij tellen ivm het han(d)teren van de toekomstige boom tijdens het toedienen van de vezels. Dus de boom wordt dan 16 - 5 = +11 cm .Door deze 5 cm extra  is het  heel wat makkelijker te hanteren dan een stompje van 1 à 2 cm!! zeker als je er 30-40 stuks achter elkaar mag maken......

# zorg dat de grasmaster klaar staat met de 12 mm vezels erin en de grofste zeef er op.

# smeer de draad in met alleslijm, niet te veel!

# meteen begrassen met de 12 mm vezels en dan zeker 15 min laten drogen .
wire& first layer of fibres 12 mm by Jos Geurts, on Flickr

# met een scherpe schaar in de top de vezels in een  konische vorm knippen...
wire&fibres 12 mm first layer conical shape by Jos Geurts, on Flickr


# tweede laag van 12 mm  alleen aan de "onderkant", zo 2/3 van de lengte van de boom, aanbrengen en weer latten drogen...
wire & 2x 12 mm fibres by Jos Geurts, on Flickr

# weer een beetje konische vorm knippen met hier en daar en daar wat meer happen er uit knippen.
wire & 2 x 12 mm fibres almost conical by Jos Geurts, on Flickr

#  boom op de kop houden en de onderkant van de vezels beetje spuitlijm opbrengen en dan met een fijne zeef de 2 mm vezels
     opbrengen, NIET dicht strooien !! hoef maar een beetje!

         hier kun je tot ook differentiëren: alleen de bovenkant voor zien van ...of alleen één kant.... de rest zal dan lijken op "afgestorven
         twijgen"
         Na het aanbrengen van alle vezels spuit ik de bomen lichtjes in een kleur die merendeels donkerder is dan het loof.

         De "dode /afgestorven takken"  spuit ik in een lichte mokka achtige kleur( dat is de naam van de kleur die de firma deze kleur
         heeft gegeven!!)
         weer drogen laten...
wire & 2 x 12 mm fibres & coloured   spray by Jos Geurts, on Flickr


#  opbrengen van de fine turf door  eerst wat spuitlijm  alleen over de onderkant van de "takken" aan te brengen en dan met fijne zeef
     de fine turf erover laten dwarrelen. boom weer recht op draaien en overtollige turf er vanaf tikken en "klaar"
wire & 12 mm & 2mm fibres & fine turf by Jos Geurts, on Flickr

#  2 x matte lak erover spuiten.

Optioneel :

bij de eerste laag 12 mm vezels de onderste 3-7 cm niet van een tweede laag vezels  voorzien maar deze karig opbrengen en na drogen van de lijm deze kort langs de stam afknippen . Het lijken zo , na voltooien van de volgende fases en kleuren van de vezels met spuitverf, dan op afgestorven twijgen.
railwire 4 minutes trees dio sunlight by Jos Geurts, on Flickr

202011971924_N scale trees JOS sm.jpgPhilipeSchyns by Jos Geurts, on Flickr

Voor bomen groter dan 15 cm doe ik zelfs , op sommige plekken aan de onderkant, nog een derde laag van de 12 mm vezels.
Trouwens na a de tweede laag  12 mm vezels  en deze  in vorm geknipt te hebben -inklusief de onregelmatige "gaten"!!  spuit ik de bomen al in een donkergroene kleur en laat ze drogen om vervolgens verder te gaan met de laatste laag 12 mm vezels. De spuitverf zorgt voor meer stevigheid van het loof.

succes!




evan

Mooi Jos en bedankt voor je geheimen met ons te delen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

mahtoska1

Zal ik ook eens proberen. Bedankt om te delen.

PeterVG

Bedankt voor deze heldere uitleg Jos. Mijn vingers jeuken om er mee aan de slag te gaan.

ronaldk


grove den

Dank jullie wel!
Trouwens met een beetje fantasie kun je nog meer soorten / bomenvormen creëren !
experimenteer met de grootte van de vezels ...of doe eerst vijverfiltervezeltjes en dan....of goedkope carnavalspruiken vezels  en dn  met de electrostat erover...of....of ....of....

hele kleine dennetjes( 3-4 cm  voor een kerstboomplantage.....
kerstbomenklein 3 cm Klform mbbgroveden2017 by Jos Geurts, on Flickr

en in serie:
1 160 forum bomen&struikenVonDerStangeklform by Jos Geurts, on Flickr

tuin/laanboom die net het jaar van te voren geplant is. ( boompalen ontbreken! 8))
WEBtuinboompje#H0 by Jos Geurts, on Flickr

hoge struiken:
2016februari2 by Jos Geurts, on Flickr

dus mogelijkheden en variaties  genoeg  ;)

Michael

Kijk Jos legt het nog eens uit in een notedop, waarvoor hartelijk dank, ik ga dit netjes opslaan en binnenkort nog eens aan de slag.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

henry

Bedankt Jos, ben al met een proefje bezig.
Tweede laag 12 mm welke lijm gebruik je hier voor?

grove den

Hoi Henry,
Ik verbruik daarvoor BISON spuitlijm.
Maar bij deze boompjes kun je ook, mits je na de eerste laag de vezels bespuit met acrylverf uit een spuitbus ( o.i.d.) zodat de vezels " steviger worden. Zo doende zou je dus ook de puntjes van de vezels kunnen aanstippen met licht verdunde houtlijm of boekbinderslijm of matte medium of blanke houtlak ....en dan de volgende laag vezels met de grasmaster.
Het " voordeel" voor mij met de bison spuitlijm is dat ik sneller kan doorwerken😉

henry

Gaat heel mooi struiken lukt ook prima.




grove den

#12
Fluitje van een cent Henry!!  ;)....of niet? 8)
heel toepasselijk: Cruyffiejaanse spreuk: als je het ziet dan weet je het !( of was het andersom???)
by Jos Geurts, on Flickr