't Is niets

Gestart door Tothebeach, 27 september 2022, 16:19:26 PM

Tothebeach

#15
Er wordt nog wat gewerkt aan de basis van het landschap en ik doe alvast wat voorbereidingen voor de elektronica. Het zou mooi zijn als ook dit baantje voorzien is van Cabcontrol. En dit gaat eigenlijk op dezelfde manier als op mijn andere baantjes.


Allereerst het landschap. Hiervoor pak ik wat behangerslijm en kranten. Het vlakke landschap mag wel wat reliëf hebben. En met deze papier-maché prut ik een lichte hoogte op de vlakke plaat. De boel is nog niet droog, maar toch ga ik het schilderen. Ik ben gewoon wat ongeduldig. Het ziet er wel gelijk beter uit.


Dan volgt de elektra. Ik had nog wat oude schakelaars, maar niet voldoende. Via internet heb ik enkele DIN-chassis stekkers gekocht en wat schakelaars. De rest van de week soldeer ik de draadjes aan deze onderdelen. Tussendoor maak ik enkele technische foto's om de bedrading voor alle banen hetzelfde te houden. Niet dat ze te combineren zijn (alhoewel???), maar omdat de voeding en de rijregelaars wel uitwisselbaar zijn. En het is gewoon prettig als alle banen hetzelfde werken.


In het opvolgende weekeinde is zoveel mogelijk van de werkende elektronica gemonteerd. Eenmaal klaar bleek dat ik de verkeerde schakelaars had ontvangen, on-on in plaats van on-off-on.


Voor het monteren van de chassisidelen en de schakelaars heb ik een frontje en een achterzijde gemaakt. Beiden zijn wit geschilderd, net als de kast waarin de baan staat. Het front volgt de contouren van het landschap. De oude schakelaars worden in het front geplaatst. Bij het testen bleek dat 1 van deze het niet deed. Uiteindelijk was dus maar 1 spoordeel dat functioneerde.


Voor het mooie plak ik er het zand alvast op het landschap. Zo vormt zich langzaam een basis. De weg krijgt tussendoor zijn eerste laagje verf, net als het industrieterrein.


Op karton teken ik heel veel stelconplaten. Deze schilder ik over met lichtgrijze verf en met een donkerbruine verfstift teken ik de randen van de platen. Later woorden deze nog uitgesneden en bijgekleurd. Maar daarvoor moet eerst de meest natte taak gedaan worden, namelijk het ballasten.

Groet,
michel

Tothebeach

En dan valt het even stil. Ik wil wat verven, maar de verf is op. Met de elektronica zit ik te wachten op de levering van de correcte schakelaars. En wat doe je dan?


Dan ga je nog even wat kleine projectjes uitvoeren. Zo ben ik wat druivenstruikjes aan het bouwen voor een vriend van mij. Gewoon van koperdraad en wat vezels. Een geduldig werkje, maar in half uur draai ik er toch weer drie in elkaar.


En er zijn nog talloze wagons die er wat vuiler uit mogen zien. Niet dat deze nu al klaar zijn, er mag nog wat aan gebeuren, maar ondertussen hou ik mijzelf zo wel lekker bezig.


En op ebay heb ik nog een lokje kunnen scoren. Helaas had de verkoper er niet bij vermeld dat dit lokje niet getest was. Want bij aankomst reed het voor geen meter, sterker het geheel zat hartstikke vast. Dus heb ik het lokje gedemonteerd en gesmeerd. En nu rijd ie best wel leuk.


Aan het einde van de week kwamen de schakelaars binnen en kon ik de boel solderen. In het weekeinde werden de sporen aangesloten. Het testrijden kon beginnen. En het functioneerde allemaal, al moet ik hier en daar nog wel de rails schoonmaken.


Ook de wissels heb ik gelijk maar aangesloten. Via een eenvoudig systeem zijn deze gepolariseerd en handbediend. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Door de schuifschakelaar blijft het wissel ook in de juiste stand staan

Nog even een plaatje van het geheel:


Groet,
michel

Tothebeach

En na het gefröbel van het vorige bericht, kunnen er weer meters gemaakt worden, al klinkt dit wel raar voor een baan die 110cm lang is. Het potje wit-grijs is gekocht en uitgesmeerd over het industrieterrein. Er is gerangeerd en er zijn daardoor aanpassingen gemaakt.


De (juiste) schakelaars zijn binnengekomen en gemonteerd en voor het eerst kon ik met twee lokomotieven rangeren. Niet alleen omdat ik nu beschik over twee regelaars, maar ook doordat Cabcontrol geïnstalleerd is (die tweede regelaar is overigens alleen leuk als je met z'n tweeën bent). Maar ik liep wel gelijk tegen twee tekortkomingen binnen dit ontwerp.


Bovenstaand was de eerst sectieindeling van de baan. Het euvel zit in twee delen; het aanvoerspoor (rechts) en het opstelspoor met wissel (linksonder).


Een nieuwe goederentrein komt binnen. Deze rijdt naar het spoor linksonder.


De rangeerlok komt van het straatspoor af en wil 1 of 2 wagens afnemen van de binnengekomen goederentrein. En dat gaat niet, want de het rangeerlokje komt niet verder dan het puntstuk van het bovenste wissel. De binnengekomen trein verder naar achter zetten kan haast niet, want dan blokkeert deze het wissel naar het straatspoor.


Een vergelijkbaar probleem krijg je als je de positie van de loks wilt wisselen. Er kan geen lok stilstaan op het aanvoerspoor. Een andere lok kan dan niet van het opstelspoor linksonder naar het straatspoor rijden. Het zou eventueel opgelost kunnen worden door 1 lok op de Fiddle Yard te plaatsen, maar eigenlijk vind ik dat geen oplossing. Het rangeren moet (in mijn ogen) in het landschap gebeuren en niet achter de coulissen.


Gelukkig is deze modelbaan opgebouwd uit gebruikte rails. Het aanvoerspoor bestaat uit twee delen met elk een eigen stroomtoevoer Dus daar kon ik eenvoudig de metalen lasjes loshalen en vervangen voor kunststof lasjes. Bij het opstelspoor moest ik de soldeerbout erbij halen. De lasjes zaten vast aan het wissel. En met twee extra schakelaars werden deze secties in gebruik gesteld.


Tussendoor werd het industrie terrein verouderd door er een sterk verdund mengsel van grey-green en german D black brown over te smeren. Iets minder verdund werd ditzelfde mengsel over de weg en overweg gesmeerd.


Groet,
michel

Jappy

Ziet er goed opgelost uit! En het landschap krijgt ook vorm.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Dank voor je compliment. en het landschap gaat verder gevormd worden:


Want deze dagen gaat de eerste laag groen erop. Op een avond ben ik begonnen met het strooien van fijne turf van Woodland Scenics. De eerste dunne laag is een restje divers (van een vorige baan) en de donkerste versie.


Daarna volgt de lichtgroene fijne en de beige turf. Ook worden de kleine kieren in het beton niet vergeten. Alles wordt gewoon gestrooid in 1 laag houtlijm. Even aandrukken en een nachtje laten drogen.

's Ochtends haal ik het overtollige turf er van af. Dit verdwijnt in het potje, goed voor een volgende onderste laag.


Daarna dot ik met een penseel enkele druppels lichtverdunde houtlijm over deze turf. Hierin strooi ik de grovere bladeren van Polak. Dit is ooit een miskoop geweest, maar nu ik het kan gebruiken als basis voor wat onkruid is ook dit een geliefd strooisel.


In de middag verwijder ik de losliggende blaadjes en kan ik even losgaan met het 2mm. gras. Met een penseel breng ik de dunne lijm aan en daarin schiet ik met mijn WWS grasmaster het strooisel. Het is de eerste laag en een mengsel van WWS patchy mix, een onbekend donkergoene vezel en 02-002 van Silhouette/Mininatur.


Per keer doe ik een aantal vierkante centimeter. Dan blijft de lijm nog lekker vochtig en kan het gras er goed in vallen. Als er een klein laagje in de lijm ligt, dan schud ik de rest uit mijn grassmaster en ga er nog eens overheen om de losliggende vezels richting lijm te sturen. Bij deze beweging richten de reeds vastzittende vezels zich ook nog een keertje op.

En zo krijg je binnen een aantal uur al een leuk landschap. Voor dat ik verder ga met de volgende laag moeten de meeste vaste elementen wel klaar zijn. En dat betekent dat ik me nu echt moet gaan richten op het bouwen van de toegangspoort. Als deze staat en werkt kan ik ook weer verder met het gras. Maar vooral een werkende poort bouwen, dat is nog wel een dingetje..
Groet,
Michel

Tothebeach

Om het spelen met de treinen iets aangenamer te maken, vond ik dat er een Fiddle Yard bij moest komen. Een Fiddle Yard is eigenlijk niets meer dan een plank met rails waarop je treinen kunt plaatsen. Nou, die was zo gebouwd.


Want uit de plank die ik als voor de baan gebruikt had, had ik een stuk resthout dat prima gebruikt kon worden als Fiddle Yard.


Ook hierop is zachtboard gelijmd en deze goed afgedekt met verf, zodat de vezels niet meer los kunnen laten. Daarna zijn er twee stroken schuim op geplakt, zodat de rails op de Fiddle Yard even hoog ligt als op de baan.

Ik ga de Fiddle Yard gebruiken voor het samenstellen van de treinen die de baan op gaan. Gewoon met de hand, de lokomotief moet op zijn hoogst van achter naar voren gaan rijden, als ik de wagons van het spoor gehaald heb. De twee sporen die er liggen krijgen daarom geen secties, ze kunnen alleen aan of uit.

Deze keuze maakt het monteren lekker eenvoudig. Elk spoor heeft dus zijn eigen aan/uit schakelaar. En de aansluiting aan de modelbaan gaat via een 5 polige DIN stekker die achterin de Fiddle Yard gestoken kan worden.



Dat laatste was nog wel een dingetje. Het betrof een inbouw stekker, dus moest ik een gat maken van ongeveer 16mm doorsnede in een plank van ongeveer 18mm dikte. Ik koos er voor om de boor iets hoger te zetten zodat het gat zowel in de plank als ook in het zachtboard zit. Daardoor zit de stekker op een goede hoogte. De bedrading lopen door de plank heen naar voren. Ik heb daarvoor een gat van voor naar achteren geboord.



En door datzelfde gat lopen ook de aansluitdraden van de sporen. Dat was even een gedoe, maar uiteindelijk wel gelukt.


En na het aansluiten van de draden kon er gelijk gereden worden. Lekker zonder andere poespas, geen geleidesysteem, een kwestie van de Fiddle Yard goed aanleggen bij het aansluitspoor van de baan en rijden maar. En het werkt prima.


Groet,
Michel

Tothebeach

Tussen de grotere karweien door fröbel ik ook wat kleine dingetjes in elkaar. Zo heeft de losweg bestrating gekregen en wordt de fabrieksmuur opgetrokken.


En bij beide zaken had ik van te voren niet goed nagedacht. Zo bleek de zijkant van de losweg, waar de rails voorzien van ballast en plantjes reeds ligt, nog niet geschilderd te zijn. Met een fijn penseel is deze eerst grijs gemaakt. Vervolgens is de rand aangebracht, en daarna is met een wash de boel bijgekleurd. Dat oogt al weer beter.


De losweg zelf heb ik voorzien van stelconplaten. Deze zijn gesneden uit 1,4mm dik karton. De platen zelf zijn geschilderd en licht vervuild, de rand is met een verfstift er op getekend. Al met al ziet het er best wel aardig uit, er moet nog wel een laag smurrie overheen, zodat het echt een los- en laadweg is.



De fabrieksmuur had ik reeds gemaakt. Met wat Vollmer of Auhagen muurplaten is de muur gevormd. Een kwestie van twee platen met de rug tegen elkaar aanlijmen en daaroverheen dunne strips muurplaat op vastplakken. Die stellen de stevigere delen voor. Vervolgens zijn er twee lagen verdunde houtlijm en gips overheen gegaan. De muur is lichtgrijs geschilderd en door middel van diverse washes verouderd.

De muur kon ik nog niet plaatsen. Want er moest natuurlijk nog een toegangshek voor. Door middel van een bouwbeschrijving op het BNLS-forum, van wijlen Hollandsbouwwerk (Peter), was dat vrij eenvoudig.


De aandrijving moest ik zelf verzinnen. Want deze hekken moesten natuurlijk wel open en dicht kunnen. De scharnieren, die bij Peter van kunststof zijn, zijn bij mij uitgevoerd als messingbuis met verenstaal als kern. Het verenstaal heb ik aan de bovenzijde van de buis kunnen solderen, het zit voldoende vast.


De messingbuis met kern is met contactlijm aan het hekwerk geplakt, wat het ook weer makkelijk maakt met het schilderen.


Dit verenstaal loopt door een buisje door de plank van de modelbaan. Daaronder maken ze een hoek van 90o. Door middel van twee stangen zijn de hekken nu te bedienen en vast te zetten. Hetgeen ook wel zo makkelijk is tijdens het rangeren. Ik wil niet dat een hek dichtzwaait, terwijl er een trein langsrijdt.



Het geheel beweegt door middel van een eenvoudige techniek. Het rangeren wordt weer wat grappiger, want bij aankomst en vertrek moet de rangeerder nu uitstappen om het hek te openen respectievelijk te sluiten.

Groet,
michel

Gerolf

Mooie vorderingen en knap kleurenpalet  8)
Leuk om zo'n poortje realistisch te laten bewegen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tothebeach

Dankjewel voor je compliment, Gerolf.

Ondertussen ben ik weer verder gegaan met wat groenwerk:

We gaan verder op de basis. Een deel van het lage gras wordt onkruid. Hiervoor tippen we de grasvezeld licht aan en strooien er vezels overheen.




een ander accent krijg je als jet het gras eerst nog wat verkleurt met verdunde verf:


Ook poten we hier en daar wat andere bosjes gras. Het resultaat mag er zijn:


Meer plaatjes en toelichtende tekst, zie mijn blog.

Groet,
Michel

Floris


Stedahult

Die poort is zo heerlijk hoerig!
Mvh. Steef

Tothebeach

 :D

De techniek achter dit begrassen heb ik opgeschreven:


Te lezen in MSM 230

Groet,
Michel

Michael

Grappig vanochtend heb ik het artikel in MSM gelezen, nu begin ik bovenaan de pagina te lezen en denk, he is dit de auteur van het artikel van vanochtend? Kom ik onderaan de blz hier en ja hoor, geschreven door Michel.

Leuk artikel en hier nogmaals goed uit de doeken gedaan, gefeliciteerd met de publicatie.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jappy

Ah dat artikel is van jou? Dan kan ik jou de schuld geven want na dat artikel heb ik direct enkele zakjes Woodland Scenics besteld.  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Kautenbach