Rijpend baanplan 2m60 bij 1m40

Gestart door PatjePutje, 18 november 2022, 22:38:51 PM

PatjePutje

Hallo,
ik ben spiksplinternieuw op dit forum als geregistreerd lid. (Wel reeds geruime tijd volgend als gast)
Ik ben aan de 24e versie van mijn baanplan, t' is zoals kaas en wijn... t'idee moet rijpen.
Ik ga voor een 2 rail baan met profigleis. Bedoeling is om geautomatiseerd digitaal te rijden (Combinatie DR5000 en RocRail/Koploper/ of andere keuze - JMRI werkt ook al) maar ook wat afwisseling met wat manueel rangeerwerk.
Ik dacht als thema een nevenbaantje met aansluiting naar industrie/dorpje. Tijdperk ben ik nog niet aan uit II - III of IV.
Ik heb hoofdzakelijk Stoomlocs en Diesels (Geen elec locs , geen zin om met bovenleiding te beginnen)
Max afmetingen baantje zijn 1m40 bij ongeveer 2m60.
Ik liet me inspireren door verschillende kleine baanplannen op de verschillende gekende fora...

Met de huidige versie van het baanplan, zie ik nog een aantal issues:
-Schaduw station optimaliseren en eventueel wat extra plaatsen meer (Momenteel 3 + parade baan)
- Het industrie terrein kan maar op 1 manier bereiktwordt en uit 1 richting.
- Hoogte tussen schaduw station en bovenliggende station ongeveer 10 cm
- Hoe deel ik deze baan op in blokken ? (Waar leg ik de onderbrekingen en zijn die dan enkelspoors of dubbel ?)
- Zijn er ergens verborgen keerlussen zonder het te merken ?

- Graag jullie eerlijke ongezouten meningen waar ik kan verbeteren en hoe.

Alvast dank bij voorbaat !
Groeten, Patrick P









Klaas Zondervan

Moet je de rails nog aanschaffen? Dan is Profigleis niet zo'n goed idee want daar gaat Fleischmann mee stoppen.

SuSke

Om te beginnen een traditionele vraag: kan je rond de baan lopen? Anders ga je problemen krijgen om de 1,40 m te overbruggen om aan de achterste sporen te geraken.

Verder loop ik altijd vast in dezelfde richting. Je kan pas van richting veranderen in het station.

Wat je bijkomende vragen betreft:
CiteerSchaduw station optimaliseren en eventueel wat extra plaatsen meer (Momenteel 3 + parade baan)
Je schaduwstation optimaliseren kan je best door te werken met het harp-principe als je binnen en buiten rijdt. Nu  leg de wissels ver uit elkaar, plak die al eens een keer tegen elkaar en probeer je sporen rechter te krijgen. Niets zo lastig als wagons koppelen op gebogen sporen.
Je paradebaan mag rustig kronkelen zoals nu.

CiteerHet industrie terrein kan maar op 1 manier bereikt wordt en uit 1 richting.
Je zou een spoor kunnen bijleggen op het vanuit de andere kant aankomend te bereiken, maar de rangeerzone zou ik zo houden. Ik vrees ook dat als je daar sporen gaat bijleggen je enkel gaat inboeten op de beschikbare lengte om wagons weg te zetten. Nu moet je inderdaad goed opletten dat je je loc niet insluit, dus rangeren.
Als voorbeeld even dat bijkomend spoor ingetekend.



CiteerHoogte tussen schaduw station en bovenliggende station ongeveer 10 cm
Te weinig. Je hebt al zeker 8cm nodig om je trein veilig te laten doorrijden. Als er iets gebeurd, kom je er gewoon niet bij. Normaal wordt een hoogte van minimaal 20 to zelfs 30 cm aangeraden.

CiteerHoe deel ik deze baan op in blokken ? (Waar leg ik de onderbrekingen en zijn die dan enkelspoors of dubbel ?)
In principe zitten de blokken tussen de wisselstraten en dat moet je zo houden.
Stationssporen kan je dan nog eens verdelen net zoals je dat met langere trajecten kan doen.
Je baanplan maakt dat je ze dubbelsporig zal moeten berijden, anders verval je gewoon in cirkels draaien

CiteerZijn er ergens verborgen keerlussen zonder het te merken ?
In je baanplan zoals het er nu ligt zitten er geen, maar als je een spoor wil bijleggen om je schaduwstation vanuit de andere richting te bereiken, creëer je wel een keerlus.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PatjePutje

#3
@SuSke
Hartelijk dank voor de waardevolle tips... Terug naar de tekentafel voor versie 25...
Nee ik kan niet volledig rond de tafel (Linker gedeelte). Daarom wil ik een open frame maken zodat ik er van onder bij kan (Achterste sporen zijn overdekt, bedoeling is om daar van onder bij te kunnen) Vooraan en rechts kan ik er wel bij. Daar moet een wandelpad vrij blijven voor ingebouwde kasten en doorgang naar bergruimte.
De kamer is redelijk beperkt in groote en in L vorm.
Het probleem is ook genoeg hoogte te winnen op deze beperkte opp, hier en daar kon dat door de ene kant te laten dalen en de andere te laten stijgen. Maar niet overal kan dat.
En toch genoeg spoorplezier te genereren. Realisme is bij  mij ondergeschikt.
Ik heb als basis vorm het principe van het geplooide hondebeen of iets dergelijks toegepast (2 ovalen die mekaar deels overlappen maar toch verbonden zijn)

@Klaas
Ik heb reeds een hoop profigleis, 't zou stom zijn die allemaal weg te gooien voor iets anders...

Gerolf

Leuk plan met best wat spelmogelijkheden - en uitdagingen als je wil rangeren.
Je zal enkel met korte treintjes kunnen rijden, ook omwille van de hellingen die steil (moeten) zijn.

Ik zie de noodzaak voor het extra spoor van Suske niet. Je hebt immers een gevouwen ovaal met een zijspoor.
Kop wisselen kan je zowel in je schaduwstation als in je zichtbare.

Zoals gezegd kan je de lengte van je opstelsporen nog verbeteren. Probeer die ook allemaal ongeveer even lang te maken.
Om dat te bereiken zal je meer meegebogen wissels moeten inplannen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PatjePutje

Citaat van: Gerolf op 19 november 2022, 11:17:08 AM
Leuk plan met best wat spelmogelijkheden - en uitdagingen als je wil rangeren.
Je zal enkel met korte treintjes kunnen rijden, ook omwille van de hellingen die steil (moeten) zijn.

Ik zie de noodzaak voor het extra spoor van Suske niet. Je hebt immers een gevouwen ovaal met een zijspoor.
Kop wisselen kan je zowel in je schaduwstation als in je zichtbare.

Zoals gezegd kan je de lengte van je opstelsporen nog verbeteren. Probeer die ook allemaal ongeveer even lang te maken.
Om dat te bereiken zal je meer meegebogen wissels moeten inplannen.

Bedankt voor de input.
Ik heb tot nu toe meegebogen wissels zoveel mogelijk proberen te vermijden omwille van boogstralen (Bewust R1 proberen te vermijden)
Gaan die meegebogen wissels niet potentieel voor ontsproringsrisico zorgen op soms vervelende plaatsen ?
Lange treinen was ik al niet van plan, tenzij iets langer op het parade spoor (Keuze tussen ofwel schaduwstation of paradespoor via wissel)
Ik kan weer verder.
Bedankt.

PatjePutje

Ondertussen enkele aanwjizingen die ik hier gekregen heb geïmplementeerd...
Een nieuw niveau lager toegevoegd (-12cm) waarbij naast het parade spoor de wissel ervoor aan beide kanten
keuze laat tussen paradespoor of schaduw station.
Indien schaduw station, naar niveau lager naar achter naar 4 opstelsporen. Alles kan in beide richtingen bereden worden.
Ook het frame heb ik intussen erbij gelaten. dan is de toegang beter te zien.
De vrije hoogte boven schaduw station is nu minimum 17cm.
De rest is voorlopig nog ongewijzigd.
Ik probeer nog het toegevoegde spoor van SuSke ergens te implementeren.


Weer een stapje verder...

PatjePutje

De meegebogen wissels van Profigleis maken de aansluitingen wel moeilijk, vandaar nog die tussenstukken.

Metpetergaathetbeter

vooraan iets verder naar voren komen en meteen van 6133(tunnel links) een rechtstuk naar naar rechts naar de 6133 voor andere tunnel ?

Klaas Zondervan

tip voor Patrick: als je nog Profi gleis nodig hebt, hier wordt een partij aangeboden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104819.0

PatjePutje

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 november 2022, 13:01:38 PM
tip voor Patrick: als je nog Profi gleis nodig hebt, hier wordt een partij aangeboden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104819.0
Bedankt Klaas, van zodra mijn account daar is geaccepteerd, bekijk ik het.

PatjePutje

#11
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 november 2022, 10:54:14 AM
vooraan iets verder naar voren komen en meteen van 6133(tunnel links) een rechtstuk naar naar rechts naar de 6133 voor andere tunnel ?
Hoi Peter, op die plaats kan ik niet verder naar voor...
De kamer is in L vorm en daar zit ik al aan de limiet (Tot op de centimer)
Er is daar een stuk van 1m40 diep van ongeveer 80 cm breed met daarnaast een deur. Ik kan dus echt geen cm naar voor komen.
Daarom ook meer naar rechts het uitsteeksel. Ik kan aan die kant tot 1m60 diep en bovendien kan ik ook rechts volledig langs de baan lopen.
Anders was het idd een valabele oplossing geweest.
Toch bedankt

PatjePutje

Tijdens het proberen implementeren van de suggesties hier reeds gegeven door medeleden van het forum, valt het me op dat ik steeds afwegingen moet maken, compromissen.
Maar de suggesties zorgen wel altijd voor extra mogelijkheden, Niet altijd 100% in alle gevallen in alle richtingen, maar toch weer extra combinatie mogelijkheden.
Bijna klaar met de extra aansluiting naar het industrie terrein... (Aansluiting vanaf toegang van/naar schaduw station.
Nog even de hoogtes uitwerken op conflicten bij over mekaar passeren, en toegang vanonder de baan.

Tot zo

PatjePutje

Hier is ie dan, de nieuwe aanpassing naar het industrie terrein.
Het lijkt druk door de meerdere lagen boven mekaar...
Echter: aansluiting spoor komende van neergaande spoor uit bovenliggend station (waar niet naartoe kan) richting keus parade spoor of schaduwstation. Deze aftakking loopt dan naar de reeds bestaande aftakking naar het opklimmende spoor naar het industrie terrein.



Laat de opmerkingen / reacties, suggesties maar komen ;-)

PatjePutje

#14
oei,
ik stel net vast dat ik eigenlijk een keerlus heb toegevoegd (Groene lijn)... Op zich geen probleem met de juiste schakeling / aanpak, maar toch weer een extra complexiteit...



(De blauwe wissels zijn de aansluiting / keuze naar schaduwstation / Paradespoor)