Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

Floris

zal afhangen van de stijfheid van de draad en de speling in t messing pijpje. Je kan (als dat nodig is) een en ander wat stijver maken door n langer messing pijpje te nemen, zeg twee keer de breedte van de nemschacht. Vind t wel n grappige oplossing zo. finetunen van de koppelafstand gaat ook goed (maar misschien moet je t na een stevige ontsporing even opnieuw doen)

eve

De beugels zijn gemaakt in fosforbrons (veerbrons) en toch wel zeer solide.
De noodzakelijke starheid is opperbest.
De speling in de buisjes mini-minimaal. De beugel kan er juist vrij in roteren.
Vooral het afstellen van de koppelafstand is ZALIG.

Mvg, Erik.

eve

Nog iets vergeten : verven doe ik maar als alles echt "af" is.
En...dit is niet mijn treinstel maar een leenobject van een goede ziel die absoluut zeker nog de nodige verfraaiingen zal aanbrengen.

Mvg, Erik.

Klaas Zondervan

Ik vind het een mooie oplossing om zo verticale beweeglijkheid te krijgen en de koppelafstand te kunnen instellen.
Maar wat ik niet begrijp is waarom het kortkoppelmechaniek niet goed werkt. Het is toch de bedoeling dat de rijtuigen in rechtstand bijna met de buffers tegen elkaar staan en dat ze in een boog niet aan elkaar haken. Hoe kan het dan dat het hier niet lukt?

eve

De kortkoppeling van de AM66 is niet aangepast aan het stel.


by Erik Verleysen on Flickr

Dit is een principeschema van een kortkoppeling.

K en K' zijn kantelpunten. De afstand tussen K en K' is de basis B.
D is de dissel waarop de koppeling zit.
α is de hoek die ontstaat in de bocht.
δ is de verplaatsing van de disselkop.

Het is duidelijk dat bij gelijke hoek α en gelijke dissellengte D  de verplaatsing δ afhankelijk is van B, de basis. Bedenk ook dat tussen twee wagons met dezelfde KK de afstand 2*δ wordt.


by Erik Verleysen on Flickr

De Symoba-KK links is origineel ingebouwd in de Jocadis AM66.

Mvg, Erik.

Klaas Zondervan

Eric, dank voor de uitleg. Het probleem zit bij de Symoba dus in de afstand K-K' . Die is te klein en moet naar mijn mening ongeveer gelijk zijn aan de bufferafstand (20 mm).

Floris

ja als je t helemaal netjes wilt doen denk ik zelfs de afstand over de buitenkanten van de buffers dus 25mm ofzo (uitgaande van vlakke buffers).

Klaas Zondervan

Ik denk dat de breedte van de buffers voldoende is. Kijk even naar de linker tekening van Erik.
Stel dat het vierkantje aan de dissel het mathematisch midden van de koppeling is. De linker blauwe stippellijn is dan het voorvlak van de buffers. Duidelijk te zien dat het midden van de koppeling naar buiten draait en dus de buffers van elkaar af bewegen.

Herwig

#98
 
voor sommigen kan het misschien 'n klein beetje verwarrend overkomen dat op bovenstaande foto de Symoba-KKK omgedraaid ligt (trekrichting) ten aanzien van de Eve-tekening erboven...   [ Ribu Symoba--KKK:    https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg  ( foto Henk X ) ]

'k heb in 't verleden nogal wat oude (Piko-) goederenwagentjes aangepast met nabouw-KKK's.  Indien mogelijk met de langere Roco-KKK.
De vierkante Ribu Symoba  is toch wel wat te compact om een vlotte heen/weer te hebben. Ook komt de trekkracht op de 'centrale' verticale as en niet in het verlengde van het systeem, zoals bij een 'lange' Roco. 
Tevens de kleinere, vierkante Roco-KKK vind 'k nog vlotter functioneren dan de Ribu Symoba. Want trekkracht komt bij deze Roco ook nog in het verlengde van het systeem en niet op een as midden in, zoals bij Ribu Symoba.

'lange' Roco-KKK:                       https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758205.jpg.webp (foto Emmen)

kleinere, vierkante Roco-KKK:      https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758209.jpg.webp (foto Emmen)

Weet niet, pardon,  of één van deze Roco's kan gemonteerd worden onder het Jocadis-tweetje en of dit hoe dan ook zinvol zou wezen  ( ? )

( 18u:  correctie:   Ribu :  Symoba )

Thommy

Citaat van: Herwig op 10 november 2022, 13:34:04 PM

voor sommigen kan het 'n klein beetje verwarrend overkomen dat op bovenstaande foto de Symoba-KKK omgedraaid ligt (trekrichting) ten aanzien van de Eve-tekening erboven...                            [ Ribu-KKK:    https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg  ( foto Henk X ) ]

'k heb in 't verleden nogal wat oude (Piko-) goederenwagentjes aangepast met nabouw-KKK's.  Indien mogelijk met de langere Roco-KKK.
De vierkante Ribu is toch wel wat te compact om een vlotte heen/weer te hebben. Ook komt de trekkracht op de 'centrale' verticale as en niet in het verlengde van het systeem, zoals bij een 'lange' Roco. 
Tevens de kleinere, vierkante Roco-KKK vind 'k nog vlotter functioneren dan de Ribu. Want trekkracht komt hier ook nog in het verlengde van het systeem
en niet op een as midden in, zoals bij Ribu.

'lange' Roco-KKK:                       https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758205.jpg.webp (foto Emmen)

kleinere, vierkante Roco-KKK:      https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758209.jpg.webp (foto Emmen)

Weet niet, pardon,  of één van deze Roco's kan gemonteerd worden onder het Jocadis-tweetje en of dit hoe dan ook zinvol zou wezen  ( ? )

vrees ervoor, heb ook al es op de foto's van pagina 1 zitten piepen.
Greetz

Thommy

rgp


Floris

je kan er gerust een groter, heel ander koppelmechaniek in zetten, dan moet je t alleen bovenop de vloer monteren in plaats van eronder. Ruimte zat, maar je moet dan wat met t interieur rommelen.

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

eve

Citaat van: Floris op 10 november 2022, 18:35:11 PM
je kan er gerust een groter, heel ander koppelmechaniek in zetten, dan moet je t alleen bovenop de vloer monteren in plaats van eronder. Ruimte zat, maar je moet dan wat met t interieur rommelen.

Onderaan kan ook. Plexat.

Mvg, Erik.

Herwig