Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

nee zeur lekker door en meld wat je weten wilt, want je bent vast niet de enige. Wil dr best es een verhaaltje van maken wat dan later weer handig kan zijn om naar te verwijzen want dr komen vaker zulke vragen voorbij. Kan t ook nog es op lebassin.net slingeren.
zijdeglans en glans kun je prima spuiten, hooguit is je techniek wat anders (natter spuiten, zodat de verf nog kan vloeien en strak trekken op t model, das bij mat niet zo belangrijk)
Het kan natuurlijk zijn dat je t idee hebt gekregen dat t niet gaat vanwege een beroerd potje humbrol, want dat is af en toe echt compleet onbruikbare rotzooi.

SuSke

Nu dat is een flinke afsluiter die je daar hebt ingebouwd.
Gooi je nog wat kooien tegen die ladders aan, of mogen de Preisers gewoon naar beneden stuiken?

En die schilderrotzooilijst is zeker handig. Ook van hieruit een 'bedankt'
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GvbuuH

Helemaal fijn dan, ook vast namens anderen.

Gelijk maar even een vraag over thinner (die zonder tolueen - vanwege verboden - , maar wel met ethylbenzeen, xyleen, aceton, N-butylacetaat en butaan-1-ol) versus wasbenzine en terpentine. Ik meen me te herinneren dat jij dat ook (weleens?) gebruikt.

Ik heb het idee dat thinner de verfklontjes (ouderdom) net even wat beter oplost dan die andere 2, dat het net even wat dunner wordt voor de spuit, net even wat beter het oppervlak etst (zonder het op te lossen of te vervormen) dan die andere 2, dus net even wat beter hecht. Net even wat beter dunne en gelijkmatige laagjes spuit en dat het nét even sneller droogt. Is er nog een reden om het (ik heb het nog steeds over thinner hè) niet te gebruiken?

De Humbrol valt mij ook vies tegen. Eerst in de winkel (online lukt dat helaas niet) de potjes schudden of je het hoort klotsen. Zo ja, dan goed. Zo nee, dan heb je een potje - 01 primer grijs bijvoorbeeld - waarin de verf al uitgehard is, waar de weekmakers uit vertrokken zijn etc. Maar goed, thinner lost alles op, vandaar mijn vraag daarover.

Floris

Thinner gebruik ik voor alles. In de koffie, op brood en om de keuken schoon te maken en om verf mee te airbrushen.

GvbuuH

Dat was mij niet onbekend. Snuiven kan ook, zodra je het ruikt, werkt het al.  :o Nu weet ik echt alles van je hoor, einde vragenuurtje...

Tothebeach

#3755
Citaat van: Floris op 08 november 2022, 15:17:41 PMThinner gebruik ik voor alles. In de koffie, op brood en om de keuken schoon te maken en om verf mee te airbrushen.
???
Ik gebruik altijd Andy

Groet,
Michel

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Goed, Eerste stukkie verfverhaal, nu geen zin meer om verder te tikken, was al verrekte laat thuis door een ongeval op t spoor dus uh ja... tis even wat t is. ga dr andere keer aan verder.
De verfjeslijst zit r in elk geval in!
https://lebassin.net/2022/11/09/paint-special/

GvbuuH

Top hoor, zojuist zelfs een mailtje ontvangen, ik wist niet eens dat ik geabonneerd was.
Je hebt er zelfs nachtwerk van gemaakt zie ik, maar gelukkig ben je er na die vervelende ervaring nog.
Voorlopig kan ik vooruit, en ik neem aan ook een aantal volgers, dus vele dankjewelletjes!

Floris

Nog wat meer onzin aan t verfverhaal toegevoegd, eea over weatheren enzo. Tis ammel niet echt nieuw voor wie dit draadje volgt maar uh ja, als er nog leuke vragen zijn ofzo, nouja, zoals ze t int swahili zo mooi zeggen "lamawete".

e.hazenoot

Dag Floris, allereerst alle 250 bladzijden en een kleine 3800 berichten doorgeploegd, mooi modelbouwers werk, leuk en goed, veel van je geleerd.
Als ik een vraag mag stellen, was het niet zo dat de bus die je bij de overgang hebt gezet met gelijk knipperende lichten dat deze lichten afwisselend knipperden.
Detail natuurlijk maar toch, hoop dat je van het voorjaar weer op Ontraxs danwel ergens in NL bent. Dan kom ik je noeste arbeid bewonderen, groeten,

Floris

ha evert,
Kijk, das de feedback waar ik t voor doe!
https://www.youtube.com/watch?v=jkmakGQvpMU&ab_channel=AlessioMaton
aangezien er alleen nieuwe banen op ontraxs staan zal t nog wel een tijd duren voor ik daar weer sta met t spul.

Stedahult

Tegen de tijd dat jij klaar bent, ben ik dat ook.
Kunnen we koppelen en lever ik de kolen bij je af.
Gewoon 16 meter spoor ertussen hangen  8)
Mvh. Steef

Floris

Komt goed!

Hier ondertussen buisje, bordesje, hekjes, laddertje, buisje, bordesje, hekje etc.....
IMGP7769 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7775 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7778 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7773 by Floris Dilz, on Flickr

Blijf nog even doorgaan met de zelfgebakken in plaats van geëtste hekjes want dit spul is volgens mij redelijk uit dezelfde tijd allemaal en t scheelt me weer een zooi etshekjes, die ik anders weer himmel moeilijk moet gaan regelen.

DFS

Wederom impressionant! Wanneer komt deze baan nog eens buiten? Heb Ontraxs moeten missen