Sint-Pieter: Dorpje in de Vlaamse Ardennen anno 1953

Gestart door De absolute beginner, 18 april 2021, 10:43:39 AM

erik de noorman

 Het paradespoor van mijn baan is ondertussen al 20 jaar of ouder en heeft al al die jaren in een niet verwarmde en met momenten in een vochtige ruimte gestaan. De baan (weliswaar ingepakt in plasticfolie) is gedurende 2 jaar opgeslagen geweest in een loods waar weer en wint vrij spel  had er heeft zelfs een laag sneeuw op gelegen. Dat karton (golfkarton) niet bruikbaar is als ballastbed is dus een misverstand. Ik heb jaren kartonstroken (paradebaan) als ballastbed gebruikt. Een van de vereiste is om het waterdicht te maken. Dit kan op een eenvoudige wijze kleef de uitgesneden bedding vast met schilderstape zorg ervoor dat de bedding in zijn geheel is beplakt. Daarna schilder ik het met latexverf (huis en tuinverf) in de juiste tint als ondergrond (grijs). Het schilderen is niet echt nodig omdat schilderstape al watervast is maar voor alle zekerheid doe ik het toch. Voordeel van het karton is dat je de hoogte van gelegde spoor makkelijk kan aanpassen. Ligt het spoor ergens te hoog kan dit eenvoudig aangepast worden door het spoor aan te drukken zodat ook het ballastbed wordt ingedrukt en omgekeerd kan ook. Geeft een perfecte geluidsisolatie ook nadat het ballast is verlijmd met houtlijm. De zijkant van het ballastbed wordt verlijmd met behangerslijm. Strijk de zijkant in met behangerslijm en bestrooi met ballast. Door de gaatjes in de verschillende lagen van het golfkarton heb je bijna geen resonantie en het toch aanwezige rol geluid kan weg langs de zijkant.

Erik.

De absolute beginner

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 januari 2022, 11:43:09 AM
Verkanting op de modelspoorbaan is alleen cosmetisch, technisch gezien is het onnodig en kan soms zelfs tegen je werken.
Je verkanting is zo te zien ook vrij groot. Dat karton is zo'n 3 mm dik, dat geeft een verkanting van ongeveer 2 mm waar NEM 114 adviseert om niet verder te gaan dan 1 mm.

Mja, ik er toch al een moeilijke tender mee geholpen.
Ik heb er alleszinds nog geen problemen mee gehad. Dus er is (voorlopig) geen probleem.

Bedankt Erik voor de duidelijke uitleg. In het vervolg ga ik die werkwijze zeker volgen. Ik heb geen railsondergrond zoals kurk, of karton; het maakt wel
wat lawaai, maar daar zit ik absoluut niet mee in.

Het ballasten lukt nu al veel beter met de nieuwe water-lijmmengeling. Voorlopig klodder ik daar nog efkens mee voort, puur uit curieusiteit.

Cyriel

De absolute beginner

Nog wat stof d'eraf blazen...

Ondertussen is er al wat meer geballast (mijn ballast is op dus verderdoen is nog niet voor direct) en 't bestaande relief nog maar eens tactvol erafgesnokt. Bijgevolg ben ik daar dan ook aan herbegonnen.
Een vriend van mij was zo vriendelijk mij een oude deurbelschakelaar mee te geven, en die bedient nu de overwegbel (ex-bakelieten muurtelefoon, geen nood, 'k heb d'er nog zo twee die trouwens toch beter zijn), die ik aan de zijkant van mijn trafobak heb gehangen.
En ik heb ook een begin gemaakt voor een zelfbouw locloods, in karton.
Geen al te grote vorderingen dus, maar van de vakantie, tenminste, als 't niet zo warm blijft gelijk vandaag (waar mijn trein staat kunt ge zo uw biefstuk bakken nu), ga't wel wat meer vooruit gaan.

Maar nu eerst nog wat examens!

Cyriel

De absolute beginner

Ondertussen heb ik nog wat voortgeprutst. Niet veel, maar ook niet niks gedaan.

Ik zou op de top van de baan een klein dorp maken, maar dan in N. Zou dat een beetje op iets kunnen trekken, aangezien er niet veel meer als een meter afstand tussen de H0-en N-gebouwen gaat zijn?

Cyriel

doomslu

Tussen H0 en N zit toch wel veel verschil, zeker op 1 meter.
Probeer het eens uit!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw