Fixeren van gelaserde bakstenen in karton

Gestart door PeterVG, 01 oktober 2022, 10:03:01 AM

PeterVG

Collegas

Wie heeft er ervaring met het fixeren van uitgelaserde baksteen muren in karton?

Een proef om zulk een muurtekening te graveren in HO met een 60 watt laser gaf diepe groeven. Zelfs bij kleine intensiteit van de lamp en hoge graveersnelheid. De machine is eigenlijk te zwaar voor dit werk. We kunnen teruggrijpen naar een 40 watt laser die minder diepe groeven kan snijden. Maar dat is niet onze  voorkeur omdat dit in vergelijking met de 60 watt machine enorm lang duurt.
Fixeren van het karton met verdunde houtlijm liep fout. Het karton trekt krom en door opzwellen gaan de individuele bakstenen alle kanton uit tijdens het drogen en vallen her en der spontaan uit het werkstuk.

Mijn vraag is zijn er alternatieven voor verdunde houtlijm om te gebruiken als fixatiemiddel?

Zelf had ik Matt Medium van Windsor en Newton bij de hand. Ik heb dit verdund met isopropanol tot een goed vloeibaar geheel.
Het resultaat hiermee was goed en bemoedigend.
Maar mogelijk zijn hier betere ideƫen te vinden?

evan

Hoi Peter, ik heb hetzelfde probleem met mijn laser.  Ik heb dit aangepakt door mn karton te vervangen door dun MDF 1mm.

Nu die kartonnen delen kan je fixeren met matte vernis uit de spuitbus en dit aan beide kanten.  Zo zal kromtrekken minimaal zijn. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

WAJ Janse

 

PeterVG

Bedankt voor de reacties heren.
Ik heb er best veel aan gehad en ben goed op weg gezet.

Dirkh

Misschien wat laat met de reactie maar de tip kreeg ik van rik martens voor hetzelfde probleem

Ik maak gebruik van een mengsel van houtlijm en water die ik dan over het gelaserde stuk aanbreng en goed laat drogen

PeterVG

Bedankt voor je reactie Dirk.
Maar zoals beschreven in mijn inleidende tekst lukt de optie verdunde houtlijm niet bij mij wegens overmatig kromtrekken van het karton met afbreken van details als gevolg.

Martin Welberg

Al eens de Ammo by Mig plasticator geprobeerd?

rojema

Hallo ,
Misschien eens proberen met houtkarton , te koop bij Lucas ceative in diktes van 1.2 en 1.8 mm.
Het graveren , probeer eens met de snelheid te verhogen.
Verstevigen met verdunde boekbinders lijm.
Inkleuren met acriylic van Amsterdam in burnt sienna . Nadien invoegen met wit van humbrol verdund met white spirit. Eventueel herhalen tot het resultaat goed is.
Altijd alles goed laten drogen
Succes.
Lid Lierse Modelspoorwegen LMS De Geit.

PeterVG

Bedankt voor de talrijke reacties heren.

Tot op heden gebruikte ik inderdaad houtkarton. Met zwakke lasers is dat zeker bruikbaar. Maar doordat wij intussen naast een 40Watt machine ook een 60Watt machine in gebruik hebben wilden we daar mee experimenteren. Zoals reeds vermeld in de inleiding is de 60 Watt machine te zwaar. Bij minimum sterkte van de laser en maximale snijsnelheid zijn de groeven diep. Zowat de helft van de dikte van het karton zoals je op bijgevoegde foto kan zien. Het karton van 1.2mm is daardoor zeer flexibel en rond te plooien zoals de foto toont. Maar de individuele gegraveerde stenen zijn zeer fragiel. Fixeren met lijmen op waterbasis is geen goede keuze zoals het werkstukje toont waarvan vele stenen losgekomen zijn door kromtrekken van het karton. Dit ligt aan de structuur van houtkarton. Deze bestaat uit meerdere lagen. Door de diepe groeven zijn de bovenste lagen volledig doorgesneden. Waardoor de stenen bijna los komen te zitten. De minste mechanische weerstand is genoeg om ze los te wrikken.



Een behulpzame lezer heeft me via een andere weg dan dit forum geadviseerd om voor gevels geen gebruik te maken van karton. Maar eens te experimenteren met dun MDF. Ik heb zijn raad opgevolgd en platen van 1mm besteld. Mogelijk heeft de laser daar wat meer moeite mee zodat de groeven minder diep zijn en het werkstuk dus minder fragiel. Daarmee ga ik dus verder experimenteren.

Intussen heb ik het rond gebogen karton gefixeerd met verdund matt medium. Dat loopt tussen de voegen en vormt daar een flexibele binding. Ik heb de behandeling uitgevoerd terwijl het stukje rond zat zodat het meteen in de correcte vorm gefixeerd werd. Ondanks de behandeling is er tijdens het definitief verlijmen toch nog een baksteen afgebroken. Wakker lig ik daar niet van want in dit type van gewelven komt dat in realiteit ook voor.


ronaldk

hoi,

Citaat van: PeterVG op 07 oktober 2022, 14:53:49 PM
Tot op heden gebruikte ik inderdaad houtkarton. Met zwakke lasers is dat zeker bruikbaar. Maar doordat wij intussen naast een 40Watt machine ook een 60Watt machine in gebruik hebben wilden we daar mee experimenteren. Zoals reeds vermeld in de inleiding is de 60 Watt machine te zwaar. Bij minimum sterkte van de laser en maximale snijsnelheid zijn de groeven diep. Zowat de helft van de dikte van het karton zoals je op bijgevoegde foto kan zien.

Hum... Eigenlijk kan ik met mijn machine behoorlijk de diepte e.d. goed bepalen. Ook in het wat dunnere materiaal. Je moet inderdaad goed de minimale en maximale waarden van je machine kennen en ook goed afgesteld hebben om dit soort werk goed te krijgen. Zal eens kijken of ik een voorbeeld heb liggen. Meestal werk ik ook met MDF in plaats van Karton voor bepaalde zaken.

De tip over 1mm mdf had je ook al van Evan even terug hier op het forum ontvangen:

Citaat van: evan op 01 oktober 2022, 11:20:22 AM
Hoi Peter, ik heb hetzelfde probleem met mijn laser.  Ik heb dit aangepakt door mn karton te vervangen door dun MDF 1mm.

Groet Ronald.