Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

Havoc

Citaat van: raf op 13 september 2021, 12:40:39 PM
Johan bedankt om het uit te leggen
nooit gelezen in de manual maar ja er staat ook zoveel in dat ding
Komaan Raf, dat zijn maar 282 pagina's! Voor de Freescale PowerQuick II Pro waren het bijna 2000... En ja, als je met zo'n cpu iets moet doen dan moet je die bijna allemaal lezen. En ook alle addenda.

Citaat van: Harm op 13 september 2021, 13:03:54 PM
Gevonden op blz 360.
Alleen zeggen die losse letters me niets.
Heb er dus nog niets aan als ik wil weten wat

IF ingang4 = hoog THEN

aan tijd kost,of

PRINT at...........," bla bla"

Klopt, dat weet je dan nog niet. Want je hebt geen idee wat de compiler daar van maakt. Als je timing echt zo kritisch is, dan moet je:
- de routines zelf schrijven en in assembler in je programma zetten
- de machinetaal ontleden

Er zijn manieren om het wat te kunnen achterhalen. Maar dan moet je een testprogramma schrijven. Stel, je laat een teller lopen (in hardware met een gekende klok). Eerst schrijf je een routine die 3x die teller na elkaar uitleest en "uitprint". (*) Dan vervang je de middelste teller door de instructie of het stuk programma waar je de tijd van wil kennen.

Echt 100% exact is dat niet maar het gaat toch een goed idee geven van hoe lang het duurt. Gaat ook wat proberen nodig zijn met de tellerklok om een zinvol resultaat te krijgen.

(*) Beste is die teller naar een variabele te schrijven en dan na het stuk programma alle bewaarde tellers te lezen en naar buiten te schrijven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Harm

Citaat van: Havoc op 13 september 2021, 13:37:28 PM
dan moet je:
- de routines zelf schrijven en in assembler in je programma zetten
- de machinetaal ontleden

Zou een oplossing kunnen zijn, maar heb weinig trek in het leren van een extra taal.
Heb hier een tweetal spleetpool motortjes 230AC met tacho die ik aanstuur met een triac met pid regelaar.
Ben weken aan het kloten geweest en kreeg steeds wisselende effecten met andere instellingen van de pid en met bij- en afschakelen van delen van het programma.
En bij veranderende toerentallen, omdat bij lagere toerentellen het meten daarvan langer gaat duren.
Tot ik op een bepaald moment geen print at commando's meer gaf en het werkte.
Heb ook gekeken naar programma doorlooptijd.
Net voor het einde zet je dan "verander een uitgang van teken".
Als je die dan op een scope zet kan je ook de tijd aflezen.
Scheelt je weer fouten met teller- en frequentie instellingen in die rotdingen die men PIC noemt.

Programma laat een teller lopen en bij een opgaande ingang wordt die waarde opgeschreven.
Bij de volgende opgaande ingang een tweede waarde. trek 1 van 2 af en je weet het aantal pulsen van de teller.
Dan weet je na wat rekenen hoe hard de motor draait.
Vergelijk dan die waarde met wat gewenst is en corrigeer.
Stuur dan na het detecteren van de nuldoorgang van de netspanning een teller aan die een wachttijd maakt voordat de triac open moet om de motor spanning te geven.
Best wel tijdgevoelig dus allemaal.
Met heel veel commando's die dus naar nu blijkt niet te benoemen zijn als "het kost zoveel tijd".

Dank voor de reacties.

patrick smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#1413
Lang geleden dat ik op dit topic iets gepost heb.

Enkele toepassingen via LocoNet. Een toetsenbord zoals deze van een Intellibox, instelbaar adressen via DIP schakelaars in stappen van 8 of 16 adressen. (in theorie zijn er 256 toetsenborden aan te sluiten, al betwijfel ik dat de voeding Intellibox voor al die LED's zal voldoen...)

Op het onderstaande filmpje zijn de toetsenborden en deze van Intellibox allen op dezelfde adressenbereik gezet. Later volgt nog een behuizing in 3D print (joepie ik krijg een 3D printer?  8) ):

Filmpje1

Een STOP GO functie:

Filmpje2


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Mooi gedaan Geert, lijkt goed te werken.

Benieuwd naar het volgende project.

Gr
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Citaat van: HO_COMP_FAN op 12 december 2021, 22:03:52 PM
Benieuwd naar het volgende project.

Ik ook  :D

Zal dit keer even geen microcontroller project zijn...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Gokje , de paaltjes/kapjes van de seinen om je 3D printer te testen ? 😜
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

PeterC

Citaat van: Geert op 10 december 2021, 10:16:31 AM
en STOP GO functie:

Dat heb ik op al mijn Loconet modules 🙃
...
Hopelijk geraak ik weer snel op mijn zolder met mijn volledig naar de kl*ten rechter knie... 😉
Groetjes, Peter


Geert

#1418
Citaat van: PeterC op 29 augustus 2022, 21:29:06 PM
...
"en STOP GO functie"
...
Dat heb ik op al mijn Loconet modules 🙃


Dat weet ik Peter, het is dank zij jou stappen in het LocoNet gebeuren, dat ik er ook in geïnteresseerd ben geraakt  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Ik moest noodgedwongen overschakelen van Eagle naar KiCad om mijn PCB's te ontwerpen voor mijn microcontroller projecten.

Ik gebruikte al een eeuwigheid Eagle via de gratis studentenversie. Nu moet ik sinds kort bewijzen dat ik student ben, wat ik al lang niet meer ben :o.

Dan ben ik maar overgeschakeld naar KiCad. KiCad is een open source project dat veel meer mogelijkheden biedt dan Eagle.

Een aanrader  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

guy1846

Daar merk ik tot op heden niets van.
ik werk regelmatig met de gratis versie met beperkte PCB afmeting.
misschien dat het bij Fusion zo is, kan ik niet bevestigen. mijn pc kan dat grafisch niet aan.
vr gr
guy

Geert

@ Guy,

De gratis versie van EAGLE werkt nog altijd zoals voorheen, maar nog steeds met beperking van maximaal oppervlakte PCB en enkele andere zaken. Wil je groter in oppervlakte PCB's tekenen dan moet je betalen of je moet bewijzen dat je student bent en dan is het gratis.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ik gebruik sprint layout 6,0 en ben daar zeer tevreden van

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#1423
Citaat van: Geert op 02 januari 2023, 22:32:37 PM
Ik moest noodgedwongen overschakelen van Eagle naar KiCad om mijn PCB's te ontwerpen voor mijn microcontroller projecten.

Ondertussen KiCad al deftig aangeleerd. Volgend project is al klaar. Hieronder een 3D afbeelding ervan (ook verkregen via KiCad  ;) )


PCB LocoNet V6
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert,

Mooi ontwerp  en het illustreert dat je vlot naar Kicad bent overgeschakeld.

Heeft ook  bij mij wat tijd gekost om het aan te leren,  Behoorlijk wat tijd besteed aan het vinden en inlinken van de juiste component footprints en 3D objecten. 
Leverde achteraf best mooie resultaten op.

Succes met je verdere (loconet-based-) projecten.

mvg
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.