Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

klimspiraal

Gestart door The Railwarrior, 26 juli 2022, 13:20:09 PM

Koen

Ook ik maak gebruik van helixen. Momenteel kan ik enkel de lengte van de modules benutten om te rijden. Geen sprake om dus even rond te rijden.
Binnenkort start ik met de bouw van de helixen zodat ik eindelijk eens kan rond rijden. Is dit de ideale oplossing? Niet echt maar je moet de kerk in het midden houden.
Mijn echtgenote was er niet voor te vinden dat de caravan buiten moest slapen  ::).
Dus aan beide zijden dan maar een helix hé. Ik heb wel geopteerd voor een binnendiameter van 1m80 zodat de helling relatief klein kan gehouden worden.
Laat ons hopen dat dit een aanvaardbare oplossing is.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

RobVille

Citaat van: Koen op 27 juli 2022, 09:36:37 AM

Laat ons hopen dat dit een aanvaardbare oplossing is.

Groetjes,
Koen
Citaat van: raf op 27 juli 2022, 05:34:02 AM

Het ding is dat je soms niet anders kunt .
Je wil in de beschikbare ruimte zoveel mogelijk zicht bare baan hebben .
Maar je wil ook met veel treinen rijden (kort of lang)
Je kunt moeilijk elke keer die waar je nu vandaag niet mee wil rijden terug inpakken en weg zetten .
Daarom kies ik persoonlijk om een schaduw station.
Bij mij gaat deze lengte een goeie 5 meter zijn .
Maar de neergaande spiraal word ook mee schaduw station .
Zo spaar ik plaats en kost het minder aan wissels.
1 spoor is een door gaand spoor waar niets word op afgesteld
De rest word in 2 verdeelt zodat er ook half lange treinen kunnen afgesteld worden
Het voorste spoor word zelfs in 6 verdeelt voor de brossels en andere korte stellen .

Dus iedereen heeft wel een mening waarvoor hij zijn klimspiraal wil bouwen en ook het idee hoe het te doen .

gr raf

Tot zover de theorie! Ergens in een ver verleden heb ik ook een modelbaan gebouwd om vaak dezelfde redenen zoals hierboven benoemd. Het bovenste dek ( 750 cm X 120 cm) met het station, met lange opstelsporen, is gebouwd in een heuvelachtig landschap. Vanwege de beperkte ruimte, met name de diepte van de kamer, zijn beide schaduwstations met elk een keerlus onder dit dek geplaatst. Deze worden verbonden met zelfgebouwde spiralen (100 cm doorsnede) van respectievelijk 60 en 90 cm hoogte aan de achterkant van de baan. De spiralen zijn verder opgedeeld in blokken.


Overgang Helix naar schaduwstation I ( 90 cm )


Helix naar schaduwstation II ( 60 cm )


Complete helix met stootranden ( zelfbouw )


Achterkant bovendek met schaduwstation voor MCC


Voorkant

Goederenlocomotieven met kleine drijfassen ( D en E ), locomotieven met Bo of Co draaistellen geven over het algemeen geen problemen. Opvallend, de stoomlocomotieven met grotere drijfwielen (C) slipten vaker door. Ook de "Glaskasten" bleef met doordraaiende wielen staan. Soms schoot een koppeling tussen de wagons los en kwam de hele trein met een noodgang naar beneden. Bij ontsporingen in de spiraal was het vaak lastig om de omgevallen wagons, zeker aan de binnenkant, te verwijderen. Kortom, beide spiralen met een doorsnede van 100 cm beperkte de inzet van treinen. Deze modelbaan is dan ook niet verder afgebouwd vanwege de irritaties met de helix!

Groetjes,
Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

The Railwarrior

Wel een knappe baan voor de rest. Wat ik niet snap is als je die ruimte achter je baan waar nu je helixen stonden gebruikte kon je toch daar eventueel je schaduwstation maken, weliswaar wat meer beperkt.  Je zult hoe dan ook je redenen wel gehad hebben hiervoor.

Los daarvan heb ik elders op dit forum al enkele plannen gepost.  Maar ik denk dat ik voor de nieuwere editie (waar ik ook meer ruimte voor kasten heb moeten voorzien) best een nieuw draadje voorzie in de rubriek baanplannen?  Ik heb trouwens ook enkele plannen gemaakt zonder helixen, misschien dat ik me dan daartoe beperk.

MVG
Bjorn
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

raf

Wat de los geslagen wagons aan gaat .
Is het niet mogelijk om een soort van wipje te maken wat plat gereden kan worden als de lok en wagons er overheen gaan maar als ze terug lopen heel de sliert stopt
Eens kijken of ik zo iets getekend krijg en geprint of bestaat het reeds ergens .
Want een los geslagen wagon reeks haalt een behoorlijke snelheid .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.