Donnerbüchse NMBS rijtuig 85303

Gestart door Peter, 07 juli 2022, 12:44:26 PM

ACFI

Uit het boekje van J. Vandenbergh :VERZAMELING SCHEMA'S VAN DE GEWEZEN DUITSE RIJTUIGEN VAN DE NMBS: pagina 46.

Slechts één ex-DR rijtuig zou deze twee tinten groen gekregen hebben. Het betreft
het rijtuig met het NMBS Nr 27 503 dat op 5 maart 1951 toegevoegd werd aan een bestaande reeks " Wapenstilstand "-rijtuigen. De reeks had de Nrs 82 501 tot 82 524, en ons rijtuig werd dan ook hernummerd 82 525. De reden waarvoor dit rijtuig aan deze reeks werd toegevoegd is dat deze bestond uit verouderde kortgekoppelde rijtuigen, waaruit regelmatig rijtuigen verdwenen richting sloper. Door toevoeging van nieuwe rijtuigen werd het aantal steeds paar gehouden. De rijtuigen 82 510 en 82 524 werden trouwens op dezelfde datum uit de geschriften geschrapt.

Het boek is als PDF beschikbaar via de site van trainworld.be

ACFI

Peter

Bedankt allemaal voor de uitleg.
Dus eenkleurig groen is in dit geval altijd juist   
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#17
>    NMBS   L-rijtuigen         in dienst 1932/33             c10:  nrs  33001 - 33192   (3de klas)

Citaat van: Peter op 19 juli 2022, 15:56:32 PM
twijfel van de twee kleuren groen is namelijk ook een foto in het boek
"De reizigers worden verzocht van  in te stappen"
Op bladzijde 95 staat een foto van, volgens mij , een L rijtuig en ofwel die normaal nooit
twee kleuren groen hadden lijkt dat er toch wel heel hard op.         

Als foto-bijschrift bij dit rijtuig met nr.  33190 (?)  (3de klas ?),  staat  A°1925   maar in dat boek staan wel meer kemels afgedrukt  .....
De kast van dat L-rijtuig lijkt me éénkleurig maar de vensters hebben brede anderskleurige raamkaders    ( ouder/oudste type ramen ? )

guy holbrecht

Om nog even terug te komen op de afschaffing van eerste klasse en opwaardering van tweede naar eerste en derde naar tweede klasse. Blijkbaar zijn er twee data waarop dit werd doorgevoerd. Voor het binnenlandse verkeer geldt 18 mei 1952. Voor alle rijtuigen (internationaal) staat 3 juni 1956 geboekt. Aangezien het bedoelde rijtuig van Peter voor binnenlands verkeer voorzien was, geldt dus 1952.

Herwig

#19
   
    NMBS twee-assige rijtuigen voor binnenlands verkeer, ex- DR,  "Ganzstahlbauart – Donnerbüchse"   >

    Hadden géén B-in-ovaal op de flanken.  Geen enkele of sommige rijtuigjes toch wel  ?

    De oude, maar erg mooie,  Roco's kregen dat alvast niet.
    Maar Fleischmann heeft een paar jaar geleden een reeks uitgebracht met deze  B   wél op de zijkanten. Maar dit zou dus niet  horen    ( ? )   

Peter

Even terugkomen op dit onderwerp. Wat is de juiste kleur groen voor dit rijtuig (Humbrol, Tamiya wel de matte kleuren aub) en bestaan er  gele decals voor dit rijtuig wan mijn decals uit de "goede" oud tijd zijn wat broos geworden
Bedankt alvast voor jullie hulp
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#21
Heeft iemand al voor mij de juiste kleur groen welke ik moet gebruiken voor dat rijtuig?

Wat betreft de zwarte lijn op het tweekleuren rijtuig. Alle DRG rijtuigen hadden die, ondanks dat ze eenkleurig groen waren,
die zwarte lijn onder de ramen. De rijtuigen die ik voor mijn baantje heb herschildert in tijdperk II, dus DRG versie, hebben de juiste RAL kleur en ook de (geschilderde) zwarte lijn onder de ramen.
Hierbij alvast een foto van zo'n gelijkaardig rijtuig

DSCN5428[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Red Falcon

Ik heb nog Roco "Donnertbuchsen" in de twee kleuren groen gespoten, dat was met Dacker verf en is niet meer verkrijgbaar.
Wat sterk het lichte groen van Dacker benaderd is Vallejo 70.969 Park Green Flat.
Ik heb nog een potje donker groen van Jocadis maar het groen van Dacker was nog donkerder.
Misschien dat je bij Vallejo ook terecht kunt voor dit groen.
Voortgaan op hun kleurenkaart zou ik ten strengste afraden  want die zit mijlen ver van elkaar, En op die plastieken potjes zou ik nog minder op betrouwen. Ik heb mijn groen nu gevonden op de stoomlocomotieven groen te spuiten.
Het groen is van Vallejo 70.970 Deep Green.
De zwarte band kunt ge dan schilderen met een gepast penseeltje en het zwart 70.859 van Vallejo omdat die verf geen strepen achterlaat.
Suc6met het spuitwerk.

PS: de gele opschriften zal ik laten maken bij https://www.printmetwit.nl/
Lettertype = craw modern (enkel voor de cijfers.)

Peter

#23
Heb van mijn Duitse forumvrienden de volgende info gekregen van de oficiele RAL kleur van de rijtuigen
van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft
Het groen van de rijtuigen was RAL 6008 Braungrün tot 1949.
Ik heb voor mijn DRG rijtuigen hiervoor de uitstekende verf (zowel mat als zeideglans) van www.Elita.de gebruikt, gekend om hun zeer juiste RAL kleuren. Vergeleken met mijn nog voorhanden potje Dacker P07/0204 NMBS (donker groen) is dit identiek zijn van kleur
Dan hoef ik dus niet verder te zoeken.
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en de uitleg die ik mocht ontvangen

PS ik doe mijn Dacker potjes niet open maar de kleur staat eveneens op de dekseltjes
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Heb het modelletje in eenkleurig groen (RAL 6008) gespoten
Dus weer in elkaar zetten en dan de decals aanbrengen  op de vier wanden.
MAAR!!! welke beschrifting op het chassis langs beide kanten.
NMBS beschrifting of de voormalige DRG beschrifting?
PS: onderstaande foto is mijn DRG model

Untitled by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter