Zorg voor propere wielen.

Gestart door eve, 03 juni 2022, 20:05:51 PM

Floris

zo bijzonder is die tijd toch niet? lopi V4 met CV2 op 1 en rangeerstand aan, rijstap 2 en bij mij doet een loc (technisch een roco V100) in die tijd 30 cm...

Klaas Zondervan

Citaat van: Rochevalien op 06 juni 2022, 18:39:19 PM
Wat men hier nog vergeet te vermelden is dat ,na de behandeling met een schuurblokje ,schuurpapier of zelfs een vijltje , de wielen wel mooi blinken MAAR DAT IS MAAR TIJDELIJK .
Het woord schuurblokje is niet genoemd. Ik heb een poetsgum genoemd, dat schuurt niet.

eve

Citaat van: Floris op 06 juni 2022, 22:54:41 PM
zo bijzonder is die tijd toch niet? lopi V4 met CV2 op 1 en rangeerstand aan, rijstap 2 en bij mij doet een loc (technisch een roco V100) in die tijd 30 cm...

Dag Floris,

Je hebt volkomen gelijk : zo bijzonder is dat niet. Maar het toont wel aan dat alle ingrepen gelukt zijn en een positief effect hebben op de rijeigenschappen van de loc. Als je nagaat van welke vervuilde toestand hij komt (zie eerste beeld van de wielen).
De proef is uitgevoerd met de decoder ingesteld op normaal rijden, met normale topsnelheid. Dat is bij u anders, maar niet verkeerd om die "snelheid" te halen.
De aandrijftechniek van de Roco V100 is ook stukken beter dan van  deze loc, een van de vroegere oefeningen van Roco, en met zekerheid niet de beste , want niet meer toegepast.

Ik heb nog ergers een "traagrijder" liggen. Het kriebelt om die eens terug te reanimeren en op te meten...

Mvg, Erik

eve

Citaat van: ERVIN op 06 juni 2022, 21:18:59 PM
179,8 s over een meter rijlengte , ik heb geen locs die zo kunnen kruipen , dus hou ik ze maar bij.  ;D

Maar de missie is dus weer meer dan geslaagd.  ;) En met een drupje ATF op de rails gaan die wielen zeker proper blijven.

Dag Erwin,

Je moet niet direct alles verraden...
Die ATF heeft je in al die jaren al enkele weken poetswerk gespaard ?

Mvg, Erik.

SirGresley

https://www.lux-modellbau.de/

En dan Radreinigungsanlagen für alle H0-Gleis- und Steuerungssysteme analog und digital.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Thommy

#20
Mijn manier: Remreiniger op een wattenstokje en poetsen maar. !Alle vuil en vet is direct weg! (Nja, ik gebruik het voor talloze toepassingen). Niet rechtstreeks op spuiten want in sommige remreinigers (bv de loctite cleaner) zit er aceton basis. Maar deze van de action werkt perfect en kost geen geld.

Werkt zelfs beter dan het goedje dat bij die rollenbank zat voor wielen te kuisen  ;D

Nu, eve... ik blijf u volgen, het zijn allemaal zaken die u aankaart waar dan anderen op reageren (soms wat negatief), maar hieruit leer ik wel weer wat technieken en kan ik, indien ze me beter/eenvoudiger lijken, veranderen
Greetz

Thommy

Alberke

Citaat van: Thommy op 10 juni 2022, 08:56:00 AM
Mijn manier: Remreiniger op een wattenstokje en poetsen maar. !Alle vuil en vet is direct weg! (Nja, ik gebruik het voor talloze toepassingen). Niet rechtstreeks op spuiten want in sommige remreinigers (bv de loctite cleaner) zit er aceton basis. Maar deze van de action werkt perfect en kost geen geld.

Werkt zelfs beter dan het goedje dat bij die rollenbank zat voor wielen te kuisen  ;D

Nu, eve... ik blijf u volgen, het zijn allemaal zaken die u aankaart waar dan anderen op reageren (soms wat negatief), maar hieruit leer ik wel weer wat technieken en kan ik, indien ze me beter/eenvoudiger lijken, veranderen
remreiniger?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Ik gebruik een schuimstof lokomotief bank (van verschillende merken te koop of zelf te maken)
Leg mijn lok er ondersteboven in. Me een hand stroom tegen de wielen en met de andere met een doekje SR24
tegen het loopvlak van de een wiel.
Werkt perfekt en je beschadigd de wielen niet.ps: ik doe al jaren met zo'n busje SR24



Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 10 juni 2022, 09:43:36 AM
remreiniger?

Dient om de remblokken, schijven en remklauwen te reinigen Hugo, dat wordt ook verkocht in Action...

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 10 juni 2022, 10:13:59 AM
Citaat van: Alberke op 10 juni 2022, 09:43:36 AM
remreiniger?

Dient om de remblokken, schijven en remklauwen te reinigen Hugo, dat wordt ook verkocht in Action...

;)
en de juiste naam is..? (ja, ik ben wat ouder  :D )
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D



Thommy

Citaat van: Alberke op 10 juni 2022, 10:39:51 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 10 juni 2022, 10:13:59 AM
Citaat van: Alberke op 10 juni 2022, 09:43:36 AM
remreiniger?

Dient om de remblokken, schijven en remklauwen te reinigen Hugo, dat wordt ook verkocht in Action...

;)
en de juiste naam is..? (ja, ik ben wat ouder  :D )

Remreiniger  ;D dat is de officiële naam. Krijgt ge alles van vet mee proper (swel niet zo gezond voor handen ed maar 1 van de meest efficiente manieren om remvloeistof/hydraulische olie van je handen te krijgen en te maken dat die oliefilm die anders blijft weg is.)
Greetz

Thommy

Rochevalien

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 juni 2022, 23:26:28 PM
Citaat van: Rochevalien op 06 juni 2022, 18:39:19 PM
Wat men hier nog vergeet te vermelden is dat ,na de behandeling met een schuurblokje ,schuurpapier of zelfs een vijltje , de wielen wel mooi blinken MAAR DAT IS MAAR TIJDELIJK .
Het woord schuurblokje is niet genoemd. Ik heb een poetsgum genoemd, dat schuurt niet.

Beste Klaas , schuurblokje of schuurgom IS NET HETZELFDE . Dit wordt trouwens op youtube sterk afgeraden door Amerikaanse en Britse modelspoorders.

Klaas Zondervan

Gerrit, je sticht verwarring. Ik heb het met opzet geen schuurblokje of schuurgom genoemd omdat die blokjes niet schuren. Het zijn poetsblokjes.
Dat het op youtube wordt afgeraden, daar ben ik niet van onder de indruk. Er is niks tegen het gebruik van die poetsblokjes.