Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat praktische vragen over aanleg Z modelbaan

Gestart door Davson, 16 april 2022, 17:51:37 PM

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 23 april 2022, 13:29:37 PM
Citaat van: Alberke op 23 april 2022, 10:22:31 AM
Met andere woorden: go digital!
Citaat van: Alberke op 23 april 2022, 13:09:11 PM
go for HO!

@ Alberke
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je HO DIGITAAL aan 't promoten bent.... ;D ;D


;)
Met mijn bijna 60 jaar ervaring vind ik dat ik recht van spreken heb hé ;)

Alhoewel mijn slechter wordend zicht een grote invloed heeft op mijn mening. :)

Schaal Z moet je verzamelen en thuis in een toonkast zetten, maar toch geen baan mee maken, tenzij zoiets in een salontafel.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

nbaantje by Hugo Albert, on Flickr

Dit is mijn N-baantje, maar ik stel me voor dat zoiets in  Z ook mogelijk is.
De draaischijf zorgt ervoor dat enkel ket bediende spoor stroomvoerend is, ideaal om locomotieven te parkeren.
De wissels schakelen ook, zodat enkel de rijrichting stroomvoerend is. zo kan je toch een hele boel rangeren zonder ingewikkelde schakelingen.
t'is maar een gedacht hé  :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 23 april 2022, 09:47:00 AM
Maar als je bvb een goederenkoer hebt en je wil de treinen laten doorrijden en ondertussen rangeren op je goederenkoer dan moet je WEL de 2 spoorstaven onderbreken. Telkens als er een stuk is waar je onafhankelijk op wil kunnen van rijrichting veranderen moet je de 2 rails onderbreken.
Nou heb ik mijn hele leven in de elektrotechniek gezeten, maar dit snap ik niet. Om een trein te stoppen is het toch voldoende om 1 staaf te onderbreken?

Belgaboy

Citaat van: Havoc op 23 april 2022, 10:58:35 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 23 april 2022, 10:51:37 AM
Ik vermoed, (met het weinige dat ik er van ken) dat het in de eerste plaats een probleem van plaatsgebrek in de loc is...? :-\

Maar zijn bepaalde wagons/rijtuigen daarvoor niet ruim genoeg?
Ik denk dan uiteraard aan 'nano'-decoders

;)

Voor de typische e-locs en diesels zijn er al langer dcc decoders die het kleine pcb'tje in de loc dat de stroomverdeling doet vervangen. Ben het merk vergeten. Een decoder in een wagon/rijtuig steken is misschien een optie. Maar dan moet je wel op de een of andere manier de verbinding kunnen maken. Er zijn "vaste" koppelingen beschikbaar voor bvb tussen de US diesels zodat je de twee vast kan koppelen. Maar met wagons is dat niet zo evident want de koppelingen zijn meestal gemonteerd op zo'n manier dat je héél moeilijk terug kan monteren na openen. Meestal is het een dun metalen plaatje dat met gesmolten plastic stukjes op zijn plaats wordt gehouden.

Nu ja, je kan altijd de koppelingen lijmen. Maar als er dan iets mis is...

Er is en blijgt Google en Youtube natuurlijk. Er zal wel van alles te vinden zijn.

Ik denk dat je deze bedoeld : Velmo decoders
www.velmo.de

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 april 2022, 21:38:33 PM
Citaat van: Havoc op 23 april 2022, 09:47:00 AM
Maar als je bvb een goederenkoer hebt en je wil de treinen laten doorrijden en ondertussen rangeren op je goederenkoer dan moet je WEL de 2 spoorstaven onderbreken. Telkens als er een stuk is waar je onafhankelijk op wil kunnen van rijrichting veranderen moet je de 2 rails onderbreken.
Nou heb ik mijn hele leven in de elektrotechniek gezeten, maar dit snap ik niet. Om een trein te stoppen is het toch voldoende om 1 staaf te onderbreken?
Om te stoppen wel. Maar als je op 1 van de 2 stukken de rijrichting wil veranderen zou ik ze toch alle 2 onderbreken.

Citaat van: Belgaboy op 23 april 2022, 23:10:57 PMIk denk dat je deze bedoeld : Velmo decoders
www.velmo.de
Ja, die zijn het. Bedankt voor het geheugensteuntje. De lijst is wel serieus uitgebreid sinds ik die de laatste keer gezien heb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 24 april 2022, 09:15:46 AM
Om te stoppen wel. Maar als je op 1 van de 2 stukken de rijrichting wil veranderen zou ik ze toch alle 2 onderbreken.
Waarom dan? Ik zie die noodzaak niet. Maar misschien kun je dat met een schetsje verduidelijken.

De absolute beginner

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 april 2022, 12:30:48 PM
Citaat van: Havoc op 24 april 2022, 09:15:46 AM
Om te stoppen wel. Maar als je op 1 van de 2 stukken de rijrichting wil veranderen zou ik ze toch alle 2 onderbreken.
Waarom dan? Ik zie die noodzaak niet. Maar misschien kun je dat met een schetsje verduidelijken.

Ik ook niet, hoe vaak ik het ook lees... Maar ik ben er wel benieuw naar, want ik kan er wellicht ook nog iets mee doen.

Cyriel

Davson

Citaat van: Havoc op 24 april 2022, 09:15:46 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 23 april 2022, 21:38:33 PM
Citaat van: Havoc op 23 april 2022, 09:47:00 AM
Maar als je bvb een goederenkoer hebt en je wil de treinen laten doorrijden en ondertussen rangeren op je goederenkoer dan moet je WEL de 2 spoorstaven onderbreken. Telkens als er een stuk is waar je onafhankelijk op wil kunnen van rijrichting veranderen moet je de 2 rails onderbreken.
Nou heb ik mijn hele leven in de elektrotechniek gezeten, maar dit snap ik niet. Om een trein te stoppen is het toch voldoende om 1 staaf te onderbreken?
Om te stoppen wel. Maar als je op 1 van de 2 stukken de rijrichting wil veranderen zou ik ze toch alle 2 onderbreken.

Citaat van: Belgaboy op 23 april 2022, 23:10:57 PMIk denk dat je deze bedoeld : Velmo decoders
www.velmo.de
Ja, die zijn het. Bedankt voor het geheugensteuntje. De lijst is wel serieus uitgebreid sinds ik die de laatste keer gezien heb.

Ik denk dat Johan bedoeld dat je ze beide moet onderbreken omdat de ene rail ' de plus' is en de andere rail 'de min' als beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,verander je de rijrichting van 1 transfo,dan verbind je 'de plusrail' van de ene transfo met 'de minrail' van de andere,dat geeft dan kortsluiting...dus zolang beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,als er slechts 1 transfo van rijrichting veranderd,creëer je zelf een kortsluiting.daarom beide rails van elkaar isoleren om '2 onafhankelijke' kringen te hebben.

Om een trein gewoon te laten stoppen(binnen dezelfde kring) volstaat het om 1 rail te onderbreken zodat er geen gesloten circuit is.
Polariteit speelt hier geen rol...

Denk dat je dat bedoeld Johan?

Heb trouwens een klein testparcour gelegd met 2 kringen,beide rails zijn hier onderbroken tussen de 2 kringen.
Hierdoor rijden mijn 2 treinen onafhankelijk van elkaar.

Klaas Zondervan

Citaat van: Davson op 29 april 2022, 14:39:36 PM
Ik denk dat Johan bedoeld dat je ze beide moet onderbreken omdat de ene rail ' de plus' is en de andere rail 'de min' als beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,verander je de rijrichting van 1 transfo,dan verbind je 'de plusrail' van de ene transfo met 'de minrail' van de andere,dat geeft dan kortsluiting...dus zolang beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,als er slechts 1 transfo van rijrichting veranderd,creëer je zelf een kortsluiting.daarom beide rails van elkaar isoleren om '2 onafhankelijke' kringen te hebben.
Je kunt rustig de plus van de ene transfo verbinden met de min van de andere. Zolang dat de enige verbinding is tussen de twee transfo's is er geen enkel probleem want er is dan geen gesloten  stroomkring.

Davson

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 april 2022, 17:17:30 PM
Citaat van: Davson op 29 april 2022, 14:39:36 PM
Ik denk dat Johan bedoeld dat je ze beide moet onderbreken omdat de ene rail ' de plus' is en de andere rail 'de min' als beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,verander je de rijrichting van 1 transfo,dan verbind je 'de plusrail' van de ene transfo met 'de minrail' van de andere,dat geeft dan kortsluiting...dus zolang beide transfo's in dezelfde rijrichting staan is er geen probleem,als er slechts 1 transfo van rijrichting veranderd,creëer je zelf een kortsluiting.daarom beide rails van elkaar isoleren om '2 onafhankelijke' kringen te hebben.
Je kunt rustig de plus van de ene transfo verbinden met de min van de andere. Zolang dat de enige verbinding is tussen de twee transfo's is er geen enkel probleem want er is dan geen gesloten  stroomkring.

Zoals jij het hier uitlegt klaas klopt het ook wel,je hebt idd geen gesloten kring,klopt...
Niet zo goed over nagedacht van mij...
Weer iets geleerd ze 😃.

Davson

Even geleden dat ik hier iets geplaatst heb,tijd voor een kleine update🙂.

Heb ondertussen een testbaantje aangelegd,dubbelspoor,in tegenstelling tot het enkelspoor dat ik voor ogen had...bloed kruipt waar het niet gaan en kan😉...

De baan is gebaseerd op de startset met de voorziene uitbreidingssets,wel met een extra stationspoor en een extra 'wijkspoortje' aan de ene kant waar 1 loc even kan verpozen en een depotje aan de andere zijde zonder draaischijf... (voorlopig?) Want deze is idd nogal prijzig...
Tevens binnenin een klein rangeeremplacement zoals gezegd gebaseerd op de sets.
Even uittesten of dit voldoening geeft en voldoet aan de wensen....
Hierin zijn ook al de 'onderbrekingen' voorzien om sporen stroomloos te zetten.
Als het aan de verwachtingen voldoet,zal aan 'de baan' begonnen worden,beginnend aan  de onderbouw...
Misschien komen dan de vragen voor jullie😆.

Qua rollend materiaal heb ik ook al geluk gehad.
Heb via een handelaar al wat Belgische locs en goederenwagens verkregen.
Ook de Luxemburgse 1600 heb ik daar kunnen kopen.
Via ebay al de 5405 op de kop kunnen tikken,zelfs gloednieuw...

Marklin Z verbaasd mij meer en meer...
Had er al een boontje voor,maar nu ik het heb...echt leuk!!
Ondanks dat het zo klein is het echt wel mooi en goed gedetailleerd.
En het rijdt goed ook!
Zoals al gezegd,echt wel leuk spul 😃!

Jappy

Goed om te horen dat je je amuseert en dat je wat bruikbaar spul op de kop hebt kunnen tikken! Mocht je bereid zijn om zelf wat aan de slag te gaan, kan je eens kijken bij de artisanale 'fabrikanten'. Ol.d Modèles is de eerste die me te binnenschiet: https://old-modeles.mozello.com/store/category/echelle-z-1220eme/materiels-sncb---1220/

Vergeet zeker niet af en toe wat plaatjes te maken, ik ben benieuwd naar je vorderingen!  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

mahtoska1

CiteerMarklin Z verbaasd mij meer en meer...
Had er al een boontje voor,maar nu ik het heb...echt leuk!!
Ondanks dat het zo klein is het echt wel mooi en goed gedetailleerd.
En het rijdt goed ook!
Zoals al gezegd,echt wel leuk spul 😃!

Ik ben blij om dit te horen. Ik kijk ook uit naar de foto's.

CiteerGoed om te horen dat je je amuseert en dat je wat bruikbaar spul op de kop hebt kunnen tikken! Mocht je bereid zijn om zelf wat aan de slag te gaan, kan je eens kijken bij de artisanale 'fabrikanten'. Ol.d Modèles is de eerste die me te binnenschiet: https://old-modeles.mozello.com/store/category/echelle-z-1220eme/materiels-sncb---1220/

Ik heb intussen de railbus gekocht, maar ik ben er nog niet aan begonnen...

Davson

Citaat van: Jappy op 01 juni 2022, 07:49:02 AM
Goed om te horen dat je je amuseert en dat je wat bruikbaar spul op de kop hebt kunnen tikken! Mocht je bereid zijn om zelf wat aan de slag te gaan, kan je eens kijken bij de artisanale 'fabrikanten'. Ol.d Modèles is de eerste die me te binnenschiet: https://old-modeles.mozello.com/store/category/echelle-z-1220eme/materiels-sncb---1220/

Vergeet zeker niet af en toe wat plaatjes te maken, ik ben benieuwd naar je vorderingen!  ;)

Denk dat ik zover niet ga om zelf uit het niets een loc te maken.
Evt. Het verbelgischen van een stoomloc,dat zou ik mss nog doen naar de toekomst toe...

Rangeerduivel

Citaat van: Davson op 06 juni 2022, 15:46:44 PM
Evt. Het verbelgischen van een stoomloc,dat zou ik mss nog doen naar de toekomst toe...

Heb ik verschillende keren gedaan, het schept voldoening en het resultaat is een loc die de meeste anderen niet hebben...

twee voorbeelden, maar het waren er een hele boel meer hoor!



;)