Proefstuk rails ballasten 3 rail (c-rail + puko strips)

Gestart door RoDY, 21 mei 2022, 15:10:13 PM

erik de noorman

Kruiswissel of gewone L/R maakt niet uit. Ik isoleer de wisseltongen met een laagje secondelijm waar de sleper de wisseltongen kruist zodat deze geen kortsluiting kan maken.

Erik.

ACFI

Citaat van: erik de noorman op 02 juni 2022, 15:41:38 PM
Kruiswissel of gewone L/R maakt niet uit. Ik isoleer de wisseltongen met een laagje secondelijm waar de sleper de wisseltongen kruist zodat deze geen kortsluiting kan maken.

Erik.

Ah, ok. Ik snap wat je doet. Je vermijdt enkel de kortsluiting. Ik ga dat eens proberen op een afgedankte kruiswissel na mijn verlof.

Bedankt voor de tip

ACFI

Klaas Zondervan

In wissels staan de puko's toch hoger dan de railstaven? Dan kan de sleper de rail niet raken.

erik de noorman

Bij Marklinwissels is dit stuk stroomloos gemaakt bij twee rail wissel niet anders valt de loc stil op de kruising. Nu bij een zelf omgebouwde 2 rail wissels is het even zoeken naar de juiste afstelling van de pukos. De ene loc rijdt zonder problemen over de kruising de andere maakt dan weer kortsluiting. Heeft te maken met de lengte en plaatsing van de sleper onder de loc.

Erik

RobVille

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 juni 2022, 19:46:53 PM
In wissels staan de puko's toch hoger dan de railstaven? Dan kan de sleper de rail niet raken.

Niet echt, tenminste bij mijn modelbaan. Zoals je op de laatste foto kan zien, staan de piko's niet hoger dan de hoogte van de railstaaf. De wisseltongen zijn geisoleerd en worden vervolgens door een printplaat, die de polariteit regelt, geschakeld. Werkt op kortsluiting. Gaat de trein rechtdoor, dan staat op de spoorstaaf massa, buigt deze af, dan spanning. Systeem Weichen-Walter. Nooit problemen met stilstaande locomotieven, rijden er in een slakkengang overheen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 02 juni 2022, 22:54:54 PM
Niet echt, tenminste bij mijn modelbaan.
Ik refereerde aan de situatie bij Märklin. In gewoon spoor liggen de puko's daar iets lager dan de bovenkant van de spoorstaaf, in wissels iets hoger dan bovenkant spoorstaaf. Staat ook beschreven in NEM340.

ramdani

zo ziet het er bij mij uit;
c-rail en weichen-walter;



mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

RoDY

Dat is toch wel een verschil inderdaad. 

Ik wacht nog geduldig op de levering van zijn puco's voor de wissels, nu dacht dat het eerst 3-4 dagen wachten was maar bleek 3-4 weken te zijn.

Martin Welberg





Ook C-gleis. Heb er wat ondervloer schuim langs gelegd en de helft in het landschap zelf laten zakken.

ERVIN

De bedding van Martin ziet er super strak uit , die van Ramdani kan mij niet bekoren ( sorry maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak)  ;)

erik de noorman

Puko's van kippendraad

DSC01386 by erik de boeck, on Flickr

Mijn eerste poging ongeveer 20 à 25 jaar terug. Lima rails met mehanowissels in de hoofdbaan. Rechts Lima wissels.

foto25 bis by erik de boeck, on Flickr

Ik heb nog ergens fotos van remise en scene waar je de puko's bijna niet ziet. Zal ik eens op snorren indien interesse. Als ik dit draadje bevuil verwijder je maar deze post.

Erik

Gerolf

Misschien is het beter om de titel van dit interessante draadje te veranderen.
Het gaat intussen niet alleen meer om de fabrieksrails en -wissels, maar ook over zelfbouw ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Belgaboy

Citaat van: Martin Welberg op 03 juni 2022, 16:05:34 PM




Ook C-gleis. Heb er wat ondervloer schuim langs gelegd en de helft in het landschap zelf laten zakken.

Zeer mooi Martin, welk ballast heb je gebruikt?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

RoDY

Bovenstaande voorbeeldjes tonen het nog maar eens dat het kan. Dus eventueel de knoop doorhakken naar 2 rail zal nog even moeten wachten  Ik wacht ondertussen rustig op mijn setje van W-Walter. (dacht dat het 3-4 dagen wachten was, bleek 3-4 weken te zijn voor de wissel elementen🙈) 

Ondertussen het c-rail stukje van wat gras voorzien. Moet nog hier en daar met de bosmaaier gesnoeid worden en dan kunnen we de struikjes en bloemen inplanten. Maar da's voor vrijdag.