Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Proefstuk rails ballasten 3 rail (c-rail + puko strips)

Gestart door RoDY, 21 mei 2022, 15:10:13 PM

svvander

Robbe, dat is prachtig gedaan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Ziet er goed uit zo! Wat ik me wel een beetje afvraag: peco-wissels met puko's, werkt dat nog een beetje fatsoenlijk met marklinwielen? Of moet je straks behalve puko's afstellen nog je halve wissel overhoop gaan halen... Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af waar t punt ligt waar je eigenlijk beter gewoon op tweerail kunt overstappen en je de extra moeite steekt in t ombouwen van je materieel, maar dat zal nogal liggen aan de verhouding tussen t aantal wissels en t aantal niet om te bouwen locomotieven dat je hebt.

Metpetergaathetbeter

van die 2 rail was ook mijn idee, blij dat er nog iemand mee op de wagen springt, valt te zien hoeveel rijdend(dan loc, treinstellen je ondertss hebt)

erik de noorman

Ik heb verschillende omgebouwde 2 rail wissels ( Lima, Roco, Piko, Mehano) omgebouwd naar 3 rail. Märklin wielassen zijn geen enkel probleem bij het bereiden van de wissels. Weet het niet zeker meer enkel bij de mehano's heb ik de kruising een beetje moeten uitdiepen.

Mooi resultaat Rody.

Erik.

RobVille

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 mei 2022, 12:31:53 PM
waarom werk je niet met middenrail Weinert? Moeilijker te fixeren want die staat tss je ballast(die je dan nog moet ballasten) tussen de biels en valt daardoor nauwelijks op maar een duurdere oplossing. De verstoken/niet zichtbare delen van je baan kun je dan weer op de goedkopere meer zichtbare manier gaan werken

Er stond hier al eens een baantje of foto's van zo'n (stukje van)baan, misschien iemand hier verder helpen kan ?

Bedoel je Court du Bouton  ;)

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Metpetergaathetbeter

ik weet het niet vandaar mijn vraag....

Metpetergaathetbeter

https://www.youtube.com/watch?v=lxvsAktgrIo misschien wel als het deze is dan is die dan toch bijzonder geslaagd

RobVille

Inderdaad, nog een voorbeeldje -->



groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Metpetergaathetbeter

persoonlijk vind ik die pukkels een afknapper aan al het prachtige werk je maakt, je rijdend materiaal verdient beter

Floris

tja, zonder is mooier, maar de pukkels in de ballast verstoppen in plaats van ze uitgebreid tentoon te stellen op de dwarsliggers is al een flinke verbetering vind ik.

Citaat van: erik de noorman op 02 juni 2022, 10:09:45 AM
Ik heb verschillende omgebouwde 2 rail wissels ( Lima, Roco, Piko, Mehano) omgebouwd naar 3 rail. Märklin wielassen zijn geen enkel probleem bij het bereiden van de wissels. Weet het niet zeker meer enkel bij de mehano's heb ik de kruising een beetje moeten uitdiepen.

Mooi resultaat Rody.

Erik.
ok, t valt in de praktijk mee dus. Zal er ook wel aan liggen welke 2-rail-rails je neemt, peco code 100 zal best goed gaan, rocoline code 83 is denk ik wat moeizamer, daar ratelen oude fleischmannwielen al over. (zou me niet verbazen als die wielen eigenlijk grotere flenzen hebben dan marklin, trouwens)

Metpetergaathetbeter

veel Marklin wielen ook .....

RobVille

Op zich kunnen alle Märklin locomotieven van na 1990 op mijn Code 83 rails rijden.

Wat die pukkels betreft ....



veel mensen zagen in eerste instantie deze puko's niet .....  ;)

Het blijft tricky. Eind vorig jaar een Roco locomotief gekocht. Deze 3L locomotief had een wieldiameter slechts een fractie groter dan die van Märklin, waardoor deze ratelde over de rails. 

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

svvander

dat is mooi weggewerkt inderdaad
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RoDY

Eerst en vooral dank voor de complimenten heren!

Puko's tussen de Bilzen
Zoals velen hier al zeggen zal het inderdaad mooier zijn als de puko's tussen de bilzen liggen. Rob zijn voorbeeld laat duidelijk zien dat het kan (Ik was dit baantje al bijna vergeten. Ik herinner het mij nog van toen de opbouw nog bezig was.)  :)

Overstap 2 rail

De overstap naar 2 rail heb ik al meerdere malen overwogen. Zeker als ik bekijk dat 90% van materiaal Roco, piko of omgebouwde Lima is. Bezit zelfs maar 1 echte Märklin lok als 3 rail rijder. In totaal heb ik een 25 locs liggen waarvan er 20 zonder probleem 2 rail kunnen worden, alle wagons (80st) zijn eigenlijk allemaal 2 rail ,rijden doe ik ook nu ook sinds kort met een z21..... van Roco :P

Heb zelfs al men spoormateriaal in 2 rail klaar liggen (code 83-100)

Maar waarom toch nog steeds Märklin .... Ik ben namelijk al bijna 9 jaar lid bij MSC de Pijl en met betrekking tot de Märklinbaan en de bijhorende Marklinisten. Ondertussen ben ik al goed ingeburgerd in deze groep. Een tweede reden is dat ik thuis wel wat C-rail heb liggen en ik gemakkelijk eens op de grote tafel of op de grond een baantje legde. (Vroeger wat meer als nu) en daar is het 3 rail systeem best handig voor ... 2 draadjes en rijden maar.

Misschien zal het ook een beetje liggen aan de sociale druk om niet zo maar over te stappen van systeem haha. Want ja dat leeft toch nog in elke club heb ik gemerkt. 2 rail vs 3 rail

Conclusie

Ik ga overlopen welk materieel ik zou willen gebruiken op mijn thuisbaan. Opzich gaat hier maar een specifiek aantal locs en wagons over rijden . Op basis van dat dan toch de overweging te maken enkele machines om te bouwen. Op deze manier kan ik in beide systemen verder gaan.

Ik laat hier binnenkort meer over weten.  ;)












ACFI

Citaat van: erik de noorman op 02 juni 2022, 10:09:45 AM
Ik heb verschillende omgebouwde 2 rail wissels ( Lima, Roco, Piko, Mehano) omgebouwd naar 3 rail. Märklin wielassen zijn geen enkel probleem bij het bereiden van de wissels. Weet het niet zeker meer enkel bij de mehano's heb ik de kruising een beetje moeten uitdiepen.

Mooi resultaat Rody.

Erik.

Dag Erik,

heb je ook kruiswissels van 2-rail omgebouwd?

Voor gewone wissels (recht of gebogen) kan je "eenvoudig" stroom zetten op het niet-bereden deel van de wissel zodat de sleper geen kortsluiting maakt // voor kleinere slepers en locs het deel zonder pukos korter te maken. Voor een kruiswissel lijkt me dat een heel stuk moeilijker omdat afhankelijk van de richting eventueel andere stukjes rail middenleiderspanning moeten krijgen. (of ik zie het veel te ingewikkeld)

ACFI